מה הוחלט?
לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/46 מיום 10.8.2016. להלן נוסח ההחלטה:
על מנת להפחית את הנטל הרגולטורי בקבלת רישוי עסקים ומתוך מטרה לעודד פתיחת עסקים ובהמשך להחלטות הממשלה מס' 1007 מיום 17.1.2016 שעניינה יישום הרפורמה בחוק רישוי עסקים, מס' 2118 מיום 22.10.2014 שעניינה הפחתת הנטל הרגולטורי ומס' 890 מיום 27.12.2015 שעניינה עידוד עסקים חדשים (להלן – "החלטה 890"), לפעול כדלהלן:
1. א. לתקן את חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה) כך שעסקים יהיו פטורים מהחובה לקבל היתר לשימוש חורג מהיתר מקום שבו השימוש המבוקש תואם תכנית ולא מבוצעות עבודות הטעונות קבלת היתר בנייה.
ובלבד שהתקיימו התנאים הבאים:
4) ההיתר הקיים למבנה ניתן לפני 25 שנים לכל היותר.
5) רשות הרישוי אישרה שהבקשה להיתר שהוגשה לה עבור השימוש העסקי המבוקש, תואמת את התכניות וההנחיות המרחביות וכי התקיימו הוראות סעיף זה בלבד. ניתן אישור רשות הרישוי, לא יידרש אישור מכון הבקרה ולא יהיה עוד צורך בהיתר נוסף על היתר הבנייה הקיים.
6) השימוש המבוקש אינו מביא לפגיעה בסביבה, בבריאות הציבור, בבטיחותו או מביא לשינוי משמעותי באופי הסביבה. לעניין זה, היה השימוש המבוקש שימוש קיים בסביבה במקרקעין אחרים שהוקם כדין, לא ייחשב השימוש המבוקש כפוגע או כשינוי משמעותי באופי הסביבה.
ב. אישור רשות הרישוי לבקשה להיתר שהוגשה לה לפי הוראות סעיף 1(א)(2) לא תיראה כמימוש זכויות לעניין התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה.
ג. לתקן את סעיף 151א לחוק התכנון והבנייה, כך שיובהר, כי הוראות הסעיף לא יחולו על מתן היתר לשימוש חורג מהיתר או לחדש היתר כאמור או להיתר כאמור בסעיף 1(א) להחלטה זו, ביחידת דיור לצורך שימוש שאינו מגורים.
2 . להורות לשר האוצר לקבוע בתקנות התכנון והבנייה אילו אישורים, תיאומים או היוועצויות עם גורמים מאשרים שמהווים תנאי למתן היתר, ושהוגשו על ידי המבקש לצורך רישוי עסק שניתן ב-12 החודשים האחרונים, יוכלו לשמש גם כאישורים, תיאומים או היוועצויות לעניין הוצאת בקשה להיתר. ככל שהבקשה לרישיון העסק לא כוללת פרטים או מסמכים מהותיים שבלעדיהם לא ניתן לאשר את היתר הבנייה או את השימוש החורג, רשאי המהנדס לדרוש את המסמכים הנדרשים כתנאי לטיפול או דיון בבקשה להיתר.
3 . א. לתקן את סעיף 10(ג) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, כך שהיתר לשימוש חורג מתכנית שניתן לעסק לא יותנה בתשלום היטל השבחה.
ב. לתקן את התוספת השלישית לחוק כך שתתאפשר גביית היטל השבחה לפי פקודת המסים (גבייה).
ג. להסמיך את ועדת השרים לתיקוני חקיקה הנדרשים ליישום החלטות שהתקבלו במסגרת התכנית הכלכלית לתקציב המדינה לשנים 2018-2017 לאשר פתרון אחר להבטחת תשלום היטל השבחה, ככל שבמהלך הליכי החקיקה יתגלו קשיים שיצריכו זאת, ובהסכמת שר הפנים.
4 . לתקן את חוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968 (להלן – חוק רישוי עסקים), כדלקמן:
א. עירייה לא תתנה מתן רישיון עסק בתשלום היטל השבחה.
ב. לקבוע כי יוקמו ויופעלו מכוני בקרה בדומה למנגנון הקבוע בפרק ה'3 לחוק התכנון והבנייה בשינויים המחויבים, לרבות בחינת ההפרות המתאימות להטלת עיצום כספי וקביעת עבירות פליליות ותוך קביעת העיקרים הבאים:
1) תפקיד מכוני הבקרה יהיה לוודא עמידתם של עסקים שמתבקש לגביהם רישיון עסק בתנאים שנקבעו במפרט אחיד לפי סוגי עסקים שייקבעו בצו כאמור בסעיף קטן (6), והם טעוני אישור, ויכול שיעסקו בכך גם מכוני בקרה שיוקמו מתוקף חוק התכנון והבנייה.
2) שר הפנים רשאי לתת לגוף רישיון להפעיל ולשמש מכון בקרה, למתן אישורים כאמור בסעיף קטן (1), אם התקיימו בו כל אלה:
א) פועלים בשירותו בקרים מורשים בהיקף ובנושאי המינימום שייקבעו.
ב) מכון הבקרה הוסמך על-ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות למתן האישורים הנדרשים על-פי מפרט אחיד מסוים לפי סוגי עסקים שייקבעו בצו כאמור בסעיף קטן (6) ועל-פי הוראות שיינתנו על-ידי נותני האישור לפי העניין בעניינם. הסמכה מאת הרשות הלאומית להסמכת מעבדות תהיה בהתאם לתקן הבין לאומי לגופי פיקוח ISO/IEC 17020.
ג) הוא עומד בתנאים נוספים שקבע שר הפנים, בהתייעצות עם נותני האישור, לפי העניין.
3) שר הפנים, בהסכמת נותני האישור, לפי העניין, יקבע את תנאי הכשירות הנדרשים לכל סוג של בקר מורשה לרישוי עסקים, וכן רשאי הוא לקבוע תנאי הכשרה לרבות הכשרה מעשית, השתלמויות ובחינות הסמכה, במקרה הצורך, לשם הרשאת בקר מורשה לרישוי עסקים.
4) בקשה לקבלת הרשאה לתפקיד בקר מורשה לרישוי עסקים תוגש למשרד הפנים בצירוף כל המסמכים הנדרשים בהתאם להנחיות נותני האישור לפי העניין. הוגשה בקשה כאמור, יבדוק משרד הפנים את עמידתו של המבקש בתנאי הכשירות בתוך 45 ימים מיום שהוגשה הבקשה; קבע משרד הפנים שמתקיימים במבקש התנאים שנקבעו לפי סעיף קטן (3), יודיע על כך לנותן האישור שהבקר פועל בתחום סמכותו. נותן האישור רשאי להתנגד למתן ההרשאה תוך שבעה ימים מיום הודעת משרד הפנים. למען הסר ספק, לא הגיב נותן אישור בגדר הזמן האמור, יהווה הדבר את הסכמתו להרשאה.
5) רישיון מכון הבקרה יעמוד בתוקפו חמש שנים אלא אם קבע בצו שר הפנים, בהתייעצות עם נותני האישור לפי העניין, תקופה קצרה יותר. שר הפנים, בהתייעצות עם נותני האישור הרלוונטיים, רשאי להאריך את תקופת ההסמכה לתקופות נוספות של חמש שנים כל אחת, לאחר שביצע ביקורת ופיקוח על פעילות המכון.
6) שר הפנים, בהסכמת נותני האישור לפי העניין, יקבע בצו את סוגי העסקים שמכוני הבקרה יבדקו את עמידתם במפרטים האחידים לגביהם לצורך קבלת רישיון. סוגי עסקים שייכללו בצו יהיו סוגי עסקים שהמפרטים האחידים שלהם הם כאלו שלדעת נותני האישור לפי העניין כוללים דרישות הניתנות לבדיקה על-ידי מכוני הבקרה. יובהר, כי סוגי עסקים שלא ייכללו בצו כאמור, ייבדקו על-ידי נותני האישור.
7) שר הפנים מיוזמתו או מיוזמת נותן אישור יהיה רשאי לבטל את הרישיון של המכון בהתקיים אחד מהתנאים הבאים, ובלבד שתינתן למכון הזדמנות לטעון את טענותיו:
א) הרישיון ניתן על יסוד מידע כוזב או שגוי.
ב) חדל להתקיים במכון הבקרה תנאי מהתנאים שנקבעו ברישיון.
ג) התגלו ליקויים בפעולת מכון הבקרה ובכלל זה בעבודת הבקרים המורשים.
8) שר הפנים, בהסכמת נותן האישור או נותן האישור שהבקר המורשה פועל בתחום סמכותו, יהיו רשאים לבטל ההרשאה של בקר מורשה לרישוי עסקים במקרים בהם התגלו ליקויים בתפקודו, ובלבד שניתנה למכון ולבקר המורשה הזדמנות לטעון את טענותיהם.
9) מכון הבקרה יעסיק בקרים מורשים לרישוי עסקים לעניין נותני האישור שסוגי העסקים שלהם ייכללו בצו והם יהיו עובדי מכון הבקרה.
10) שר הפנים, בהתייעצות עם נותן האישור לפי העניין, רשאי לקבוע כי תידרש העסקת בקר מורשה לרישוי עסקים גם בתחומים נוספים.
11) שר הפנים יקבע הוראות לעניין דרכי העבודה של המכון, לרבות דרך הגשת בקשה לקבלת רישיון.
12) שר הפנים, בהסכמת נותן האישור, יקבע את אופן העבודה של הבקר המורשה לרישוי עסקים מול נותני האישור וטפסי הבדיקה שעל הבקר המורשה למלא לגבי כל בדיקה, וכן לעניין חובת הודעה והתייעצות של הבקר המורשה עם נותן האישור שהוא פועל בתחום סמכותו.
13) על עובדי מכון הבקרה והפועלים בשירותו, לרבות הבקרים המורשים, יחולו חיקוקים מסוימים החלים על עובדי מדינה, בשים לב למעמדם הציבורי.
14) שר הפנים, באישור שר האוצר, יקבע אגרות שמבקש רישיון ישלם למכון הבקרה.
15) שר הפנים, בהסכמת נותני האישור, יקבע את המועדים לסיום בדיקה שתיעשה על-ידי מכון הבדיקה.
16) מכון בקרה שלא יעמוד במועדים שנקבעו לסיום בדיקה ישיב למבקש הרישיון את האגרה או חלק ממנה. שר הפנים רשאי לקבוע הוראות לעניין נסיבות בהן לא תוחזר האגרה.
17) נותן אישור לא יגבה תשלום לצורך מתן האישורים הנדרשים לקבלת רישיון עסק בגין שירות או בדיקה שנעשתה על-ידי מכון בקרה.
18) מכון בקרה ידווח לשר הפנים ולנותני האישור לפי העניין על כל שינוי שחל במידע שמסר בעת שהוגשה הבקשה לקבלת הסמכה, או אם שונה או חדל להתקיים בו תנאי מהתנאים למתן הסמכה.
19) מכון בקרה ידווח לשר הפנים ולנותני האישור, לפי העניין, על פעילותו, לרבות עמידתו בתנאי ההסמכה, וכן כל מידע אחר שיבקש שר הפנים לפי דרישתו של השר או לפי דרישה של נותני האישור לפחות פעם בשנה. שר הפנים רשאי לקבוע הוראות לעניין אופן הגשת הדיווח ומועדים קבועים להגשתו.
20) שר הפנים יבצע ביקורת ופיקוח על התקיימות התנאים למתן אישור למכון הבקרה, פעילותו והתנאים למתן הרשאה לבקר מורשה לרישוי עסקים.
21) לשם ביקורת ופיקוח על ביצוע הוראות פרק זה, רשאי שר הפנים למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים. לא יוסמך מפקח לפי סעיף זה, אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה:
א) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה יש בה כדי למנוע את הסמכתו.
ב) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי סעיף זה, כפי שהורה שר הפנים בהסכמת נותני האישור, לפי העניין.
ג) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה שר הפנים.
22) לשם ביקורת ופיקוח על עבודת הבקר המורשה, לנותן האישור תהיה הסמכות להסמיך מפקחים כאמור, מבין עובדי משרדו, לעניין אותו בקר מורשה לרישוי עסקים שפועל בתחום סמכותו של נותן האישור.
23) לשם ביצוע תפקידו רשאי מפקח –
א) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו.
ב) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו מידע ומסמכים בנוגע לפעולותיו של מכון בקרה, ובכלל זה בנוגע לפעולותיו של בקר מורשה לרישוי עסקים המועסק במכון הבקרה; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995;
ג) להיכנס למכון בקרה ולכל אתר שמתבצעת בו בקרת ביצוע על ידי מכון בקרה, כדי לבדוק את עבודת מכון הבקרה, מנהליו, עובדיו ומי שפועל בשירותו, לרבות עבודת הבקרים המורשים המועסקים במכון הבקרה, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא לפי צו של בית משפט.
24) מפקח לא יעשה שימוש בסמכות הנתונה לו, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שני אלה:
א) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו.
ב) יש בידו תעודה החתומה בידי שר ההפנים המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של מפקח לפי סעיף זה, שאותה יציג לפי דרישה.
25) נותן אישור יהיה אחראי על עריכת ביקורת בעסקים שקיבלו אישור על בסיס בדיקה שנערכה על ידי מכוני הבקרה, לעניין תחום הבקרה הרלוונטי לעיסוקו.
ג. תפקידו של מכון הבקרה יסתיים עם מתן האישור או סירוב מתן אישור עמידה בתנאי המפרט האחיד.
ד. המנגנון המוצע לעיל לא יחול לגבי מפעלים בטחוניים אשר לגביהם נקבע מלכתחילה הסדר ייחודי בפרק ב' לחוק רישוי עסקים וכן לגבי דיני כבאות שבעניינה נקבע הסדר ייחודי כמתואר בסעיף 4(ז) להלן.
ה. להורות לנותן האישור, לפי העניין, לקבוע בצו, כי אישורים, תיאומים או היוועצויות עם גורמים מאשרים שמהווים תנאי למתן רישיון עסק, ושהוגשו על ידי המבקש לצורך היתר בנייה שניתן ב-12 החודשים האחרונים, יוכלו לשמש גם כאישורים, תיאומים או היוועצויות לעניין הוצאת רישיון עסק. ככל שהבקשה להיתר בנייה לא כוללת פרטים או מסמכים מהותיים שבלעדיהם לא ניתן לאשר את רישיון העסק, רשאי לנותן האישור לפי העניין לדרוש את המסמכים הנדרשים כתנאי לטיפול או דיון בבקשה לרישיון עסק. הסדר דומה יקבע גם לעניין רשויות הרישוי.
ו. לעניין משרד הבריאות, עד למועד ועדת שרים לתיקוני חקיקה הנדרשים ליישום החלטות שהתקבלו במסגרת התכנית הכלכלית לתקציב המדינה לשנים 2018-2017, יגבשו המנהל הכללי של משרד הבריאות והממונה על התקציבים את אופן הסדרת המנגנון המוצע בכל הנוגע לאישורים הנדרשים ממשרד הבריאות לשם קבלת רישיון עסק.
ז. לעניין הרשות הארצית לכבאות והצלה (להלן – רשות הכבאות) יחולו הוראות אלה:
1) לתקן את חוק רישוי עסקים כך שיאפשר למנות בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג-2013 (להלן – צו רישוי עסקים) רשימה של סוגי עסקים שיראו בהם כמי שאושרו לצורך המטרה של שמירת דיני הכבאות כאמור בסעיף 1(א)(7) לחוק ובלבד שהצהיר לרשות הרישוי כי מתקיימים בעסק או במבקש, לפי העניין, תנאי הרישיון לאותם סוגי עסקים שנקבעו על-ידי רשות הכבאות בהתאם לסמכותה על פי חוק רישוי עסקים, שיפורסמו במפרטים האחידים או באתר האינטרנט של רשות הכבאות עד שיפורסמו להם מפרטים אחידים.
2) להנחות את שר הפנים, בהסכמת השר לביטחון הפנים, לתקן את צו רישוי עסקים כך שסוגי העסקים האמורים בסעיף קטן (1) ייקבעו בצו.
3) הצהיר המבקש כאמור, יראו בו כמי שעמד בתנאי הרישיון של רשות הכבאות ויחולו לעניין זה ההוראות בתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), התשס"א-2010, אלא אם כן מצאה רשות הרישוי שעל פי המידע שהגיש או על פי מידע נוסף שבידיה, לא ניתן לראותו כמי שעומד בתנאים כאמור. רשות הרישוי תודיע לרשות הכבאות, בתוך 21 ימים, על הגשת הבקשה ותעביר אליהם העתק מהבקשה ורישיון העסק.
4) קביעה כאמור על-ידי רשות הרישוי אינה גורעת מסמכויות רשות הכבאות לפי החוק, ובכלל זאת ביצוע בדיקות בסוגי העסקים שיימנו בצו לעניין זה, בהתאם לתכנית העבודה של רשות הכבאות.
5) להנחות את השר לביטחון הפנים לתקן את תקנות שירותי הכבאות (תשלומים בעד שירותים), תשל"ה-1975, באופן שיקבע כי לא יגבו אגרות מעסקים כאמור בסעיף (1).
6) לתקן את סעיף 123 לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012 כך שייקבע כי תשלומי אגרת כבאות יועברו להכנסות המדינה.
ח. להטיל על המנהלת הכללית של משרד הפנים ועל הממונה על התקציבים במשרד האוצר לסכם את הקצאת התקציבים הנדרשים למשרד הפנים לצורך יישום החלטה זו והקמת מכוני הבדיקה, לרבות בכל הנוגע להקצאת תקני כוח אדם בתוך 60 יום. סיכום כאמור יהווה תנאי לאישור התיקון לחוק רישוי עסקים בנוגע להקמת מכוני בדיקה (כפי הקבוע בסעיף 4 סעיפים קטנים ב-ד וסעיף קטן ו להחלטה זו) בקריאה שנייה ושלישית.
לעניין החלטה זו-
"גורם מוסמך ארצי" – כהגדרתו בסעיף 7(ה) לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968.
"מפרט אחיד" – כהגדרתו בסעיף 7ג1 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968.
"נותני אישור" – כהגדרתם בסעיף 6 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968.
החלטת הממשלה קובעת כי יש לתקן את חוק התכנון והבנייה כך שעסק המבקש לעשות שימוש במבנה בהתאם לתוכנית אבל לא בהתאם להיתר הבנייה, לא יידרש להוציא היתר לשימוש חורג על מנת למנוע הליכים ארוכים וסבוכים. כמו כן, הוחלט כי במקום להמציא אישורים לקבלת רישיון עסק למחלקת רישוי עסקים ולמחלקת הנדסה בעירייה, תבחן אפשרות להאחדת המסמכים. בנוסף, בוטלה ההתנייה למתן רישיון עסק בתשלומים שאינם נוגעים ישירות לרישיון העסק, ועל מנת לייעל את תהליך קבלת רישיון עסק מוצע לקבל אישורים טכניים בגין עמידה בכללי מפרט אחיד על ידי מכוני בקרה במקום לפנות למשרדי הממשלה השונים.