מה הוחלט?
לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/44 מיום 10.8.2016. להלן נוסח ההחלטה:
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 5176 מיום 21.10.2012 שעניינה "יישום המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה" ומס' 2318 מיום 11.12.2014 שעניינה "הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא", וכחלק ממדיניות הממשלה לפעול למען הורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה כמפורט להלן:
1 . להנחות את שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים (להלן – השר), בתיאום עם שר האוצר ובהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה, להפיץ תזכיר חוק לתיקון חוק מקורות אנרגיה, התש"ן-1989 (להלן – חוק מקורות האנרגיה) בתוך 60 ימים כך שייקבע בו כדלקמן:
א. כתנאי ליבוא טובין שהינו מוצר צריכה חשמלי, יחויב היבואן, בנוסף לכל דין אחר, באישור יבוא מאת הממונה לפי חוק מקורות האנרגיה (להלן – הממונה), שיונפק, ככלל, על בסיס הצהרה שיגיש היבואן, במערכת מקוונת, בדבר תוצאות הבדיקה ועמידת הטובין בדרישות בתחום הנצילות האנרגטית. בהסתמך על הצהרה זו, שבה בין היתר יביע היבואן את הסכמתו למסירת הטובין לבדיקה מדגמית, ללא תמורה, לממונה על מקורות האנרגיה או נציג מטעמו, יונפקו באופן מקוון תווית הדירוג האנרגטי של הטובין ואישור לשם שחרור הטובין מהמכס. להצהרה תצורף בדיקת מעבדה, המעידה על ביצוע מדידות נצילות אנרגטית על פי התקן הרלוונטי לרבות תוצאות מדידות אלו, שבוצעו ע"י מכון התקנים או מעבדה אשר הוסמכה לעניין בדיקת נצילות אנרגטית, על ידי גוף החבר בארגון הבינלאומי להסמכת מעבדות ILAC. השר יהיה רשאי לקבוע בתקנות הוראות ליישום סעיף זה.
ב. על מנת לשמור על עקרון העקיבות באמצעות שמירת מסמכים, לחייב את היבואן לשמור מסמכים המעידים על עמידת הטובין בדרישות הנצילות האנרגטית של המוצר. השר יקבע בתקנות הוראות לעניין שמירת המסמכים, תוכנם, אופן שמירת המסמכים, התקופה המינימאלית לשמירה והוראות נוספות לעניין זה. המסמכים שלגביהם ייקבעו דרישות עקיבות יהיו כאלה שאינם מחייבים קשר ישיר בין היצרן ליבואן.
ג. על מנת לאכוף את דרישות הדינים החלים על מוצרים חשמליים לעניין נצילות אנרגטית, יופעל על ידי משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים (להלן – משרד האנרגיה) מערך פיקוח בשווקים על מוצרי צריכה חשמליים המבוסס, בין השאר, על מודל ניהול סיכונים, כמקובל במדינות המפותחות. לאור זאת, יוגדרו, בתיאום עם משרד המשפטים, סמכויות פיקוח וכן ענישה מנהלית מחמירה, לגבי הגורמים המעורבים בתהליך, לרבות היבואן והמשווק בהתאם למידת אחריותם המשפטית. יובהר כי נטילות מוצרים לבדיקה תבוצענה ממחסני היבואן ומשטח הנמל בלבד.
ד. על אף האמור בסעיפים א'-ג', יהיה רשאי יבואן לפנות לממונה לפי חוק מקורות האנרגיה לשם קבלת אישור מקדמי לעניין התאמת דגם של טובין שהוא מוצר צריכה חשמלי לדרישות הדין לעניין נצילות אנרגטית, טרם יבואו או שיווקו. הממונה יהיה רשאי לקבוע כי אישור כאמור יינתן רק אם יבצע היבואן את בדיקת המעבדה לעניין נצילות אנרגטית במעבדה מוסמכת בישראל. לעניין זה- מעבדה מוסמכת – מעבדה של מכון התקנים או מעבדה שהוסמכה על-ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות לעניין בדיקות נצילות אנרגטית.
קיבל היבואן אישור כאמור, לא יבוצעו נטילות מדגמיות ממחסני היבואן או מהנמל על-ידי משרד האנרגיה כאמור בסעיף ג', אלא תבוצע בדיקה תקופתית בתדירות שתיקבע בתקנות לעניין אותו טובין. אין באמור כדי לגרוע מהפעלת סמכויות אכיפה על ידי הגוף המוסמך לכך על פי דין.
ה. לתקן את סעיף 3(ד)1 לחוק מקורות האנרגיה כך שהתייעצות לשם התקנת תקנות כאמור בסעיף עם השר להגנת הסביבה ושרים אחרים שהתקנות בתחום האחריות של משרדם, תקוים בתוך פרק זמן של 45 ימים. לא העביר אחד מהשרים את עמדתו, יראו זאת כאילו קוימה עימו חובת היוועצות.
ו. לקבוע כי אין באמור בתיקונים האמורים כדי לגרוע מהוראות חוק התקנים, התשי"ג-1953, או מסמכויות הממונה על התקינה.
2 . להטיל על שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים להביא בהקדם לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, תיקונים בתקנות המפורטות מטה שהותקנו לפי חוק מקורות האנרגיה, כך שהתיקונים האמורים לעניין נצילות אנרגטית בהתאם להוראות החלטה זו יתאימו לתקינה בין לאומית או תקינה אשר נהוגה בקרב מדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים, או מסמכים בינלאומיים אחרים ממדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים (להלן – "תקנים" או "תקינה"), בהתאם לפירוט שלהלן:
א. אימוץ תקנים בתקנות לעניין שיטת הבדיקה לעניין נצילות אנרגטית וביטול ההפניות לתקנים הישראלים הייחודיים. יובהר כי ככל שהשר יבקש שהתקן יכיל שינויים מהקבוע בתקינה בין-לאומית, יידרש לכך אישור שר האוצר.
ב. אימוץ עקרונות שיטת החישוב לעניין נצילות אנרגטית, אשר קבועה בתקינה בין-לאומית או בתקינה אשר נהוגה בקרב מדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים, למעט רף צריכת האנרגיה המרבית למוצר ואופן הסימון האמור. אופן אימוץ העקרונות יבטיח כי לא יהיה צורך בנתונים נוספים לצורך החישוב כאמור, מעבר לנתונים שעלו משיטת הבדיקה שתבוצע לפי סעיף א' לעיל.
פירוט התקנות:
תקנות מקורות אנרגיה (צריכת אנרגיה מרבית למכשיר חשמל ביתי), תש"ע-2009
תקנות מקורות אנרגיה (הספק חשמלי מרבי במצב המתנה למכשירים חשמליים ביתיים ומשרדיים), תשע"א-2011
תקנות מקורות אנרגיה (הספק חשמלי מרבי למקלט טלוויזיה),
תשע"א-2011
תקנות מקורות אנרגיה (התייעלות אנרגטית ומידע על צריכת אנרגיה של מכשירי קירור), תשס"ד-2004
תקנות מקורות אנרגיה (יעילות אנרגטית מזערית לנורה חשמלית לתאורת פנים במבנים), תשע"א-2011
תקנות מקורות אנרגיה (יעילות אנרגטית, סימון אנרגטי ודירוג אנרגטי במזגנים), תשס"ה-2004
תקנות מקורות אנרגיה (מדד יעילות מזערית לנטל לנורה פלואורנית), תשס"ט-2009
תקנות מקורות אנרגיה (סימון אנרגטי בתנורי חימום חשמליים), תשנ"ג-1993
3 . להנחות את שר הכלכלה והתעשייה לבצע פעולות משלימות לאמור בסעיף 2 להחלטה זו בתחום התקנים ככל הנדרש על מנת למנוע כפל רגולציה.
4 . להטיל על שר הכלכלה והתעשייה לבצע את התיקונים הנדרשים בצו יבוא חופשי, התשע"ד-2014, בהתאם לאמור בהחלטה זו, בתוך 45 ימים ממועד אישור התקנות על-ידי ועדת הכלכלה של הכנסת, כאמור בסעיף 2 לעיל.
המנהל הכללי של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יהיה הממונה על יישום החלטה זו וידווח לוועדת שרים שהנושא נמצא בתחום אחריותה, על התקדמות הצעדים הנגזרים מהחלטה זו, בכל שישה חודשים.
ההחלטה הנ"ל לא תובא לאישור במסגרת חוק ההסדרים.
החלטת הממשלה קובעת כי בתוך 60 יום יפיץ שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים תזכיר לתיקון חוק מקורות אנרגיה, לשם הסדרת הפיקוח על עמידת מוצרי חשמל מיובאים בדרישות נצילות אנרגטית. בנוסף, קובעת ההחלטה כי יוטל על השר לאשר בועדת הכלכלה של הכנסת תיקונים לעניין נצילות אנרגטית שיותאמו לתקינה בין לאומית מקובלת במדינות מפותחות עם שווקים משמעותיים. החלטה זו לא תובא לאישור במסגרת חוק ההסדרים.