מה הוחלט?
1. בהתאם לסעיפים 5 ו-6 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 לתקן או להוסיף מטרה לסעיף המטרות של החברות הממשלתיות המנויות להלן ולהסמיכן כדלקמן:
(א) חברת חוצה ישראל בע"מ –
להוסיף בהחלטת הממשלה מס' 4762(חכ/96) מיום 29.11.2019 לסעיף המטרות של חברת חוצה ישראל בע"מ מטרה נוספת:
" לתכנן, לפתח, לקדם ולנהל ביצוע של פרויקטים תחבורתיים עירוניים ומטרופולינים באזור חיפה והצפון, המהווים, תומכים או נלווים לפרויקטי תחבורה ציבורית או פרויקטים שיש בהם להפחית את השימוש ברכב הפרטי.
במסגרת מטרה זו תטפל החברה כזרוע ביצוע של הממשלה, בין היתר, בנושאים השונים הקשורים בביצוע הפרויקטים מול רשויות ממלכתיות, רשויות מקומיות וגורמים ציבוריים ופרטיים, לקידום תכנון הפרויקטים, הקמתם, בנייתם והפעלתם, בתכנון ובכל הכרוך באישור תכניות הפרויקט במוסדות התכנון ובכל הכרוך בהפקעות לרבות ניהול ביצוע פינויים ותפיסת חזקה בקרקע מופקעת ויצירת הבעלות של המדינה על מקרקעי הפרויקט, והכל כנדרש לצורך ניהול הפרויקט. "
(ב) חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ
להוסיף בהחלטת הממשלה מס' 2973(חכ/72) מיום 11.8.2017 לסעיף המטרות של חברת נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ מטרה נוספת:
"(9) לתכנן, לפתח, לקדם ולנהל ביצוע של רכבל במטרופולין חיפה, מאוניברסיטת חיפה אל מרכזית המפרץ."
(ג) חברת נתיבי איילון בע"מ
לתקן את החלטת הממשלה מס' 2558(חכ/62) מיום 24.3.2017 באופן הבא:
1. במטרה 3.3 בסעיף מטרות החברה במקום המילים "למטרופולין תל אביב" יבוא "בכל הארץ למעט מטרופולין ירושלים".
2. במטרה 3.5 בסעיף מטרות החברה במקום המילים "תנועה של דרכים" יבוא "של מתקני תחבורה ציבורית ודרכים".
2. בהתאם לנסיבות המיוחדות שנוצרו עם סיום ההתקשרות עם חברת יפה נוף תחבורה ותשתיות בע"מ, ובשים לב לתחומי הפעילות והמומחיות של החברות, כל חברה מהחברות המפורטות בסעיפים 1(א) עד 1(ג) ו- 4 תהיה זרוע ביצוע של הממשלה בתחומי הניהול לעניין כל מטרה שהתווספה או תוקנה במסגרת החלטה זו למעט המטרה המפורטת בסעיף 1(ג)(1) לגביה חברת נתיבי איילון בע"מ תהא זרוע ביצוע של הממשלה לביצוע מטלות ישירות ומוגדרות. פעילות כל חברה לביצוע מטרותיה לפי החלטה זו, תעשה על בסיס הסכמים בין הממשלה לבין החברה. הוראות סעיף זה כפופות לקבלת האישורים הנדרשים על פי דין, לרבות לפי תקנה 3ד(ב) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.
3. רשות החברות הממשלתיות תפעל לתיקון מסמכי היסוד של כל חברה בהתאם לתוספות ולתיקונים שפורטו לעיל.
4. בהתאם להוראות סעיף 9(ד)(3) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004 (להלן – חוק הרשות) לאשר לחברת נמלי ישראל – פיתוח ונכסים בע"מ (להלן – חברת נמלי ישראל) לבצע פעולות, עבור הממשלה כמפורט להלן:
(א) לקידום הפרויקטים הבאים:
(1) לקדם ביצוע עבודות תכנון והקמה של "תכנית דרך – חיבורי נמל המפרץ באמצעות דרך ומסילה" ושיקום הכבישים הקיימים בקרבת הפרויקט, לרבות קידום ביצוע עבודות התכנון וההקמה של כבישי הגישה עד לכניסה לנמל המפרץ שבחיפה אשר התוואי שלהם משורטט בתשריט המצ"ב וכן ביצוע עבודות שדרוג כביש המנהרות בקטע שבין צומת יגאל ידין ועד צומת כניסה למסוף העורפי.
(2) ביצוע עבודות תכנון והקמה, של מנהרת התשתיות בדרכי הגישה לנמל המפרץ והתחברות למנהרת תשתיות במחלף ידין אשר התוואי שלהן משורטט בתשריט המצ"ב ולאחר מכן ביצוע עבודות תפעול, בקרה ותחזוקת מנהרת התשתיות ובהקשר זה, הסמכתה של חברת נמלי ישראל לגביית תשלומים, מבעלי התשתית שתשתיותיהם יועתקו או יותקנו במנהרה, לצורך תפעולה, בקרתה ותחזוקתה השוטפת של המנהרה, מתקניה ומערכותיה, לרבות בתת הקרקע.
(3) להקים, לפתח ולנהל את ביצוע התשתית המסילתית הנדרשת, לצורך שלוחת מסילת הרכבת ממסילת החוף לנמל המפרץ, לרבות מסילת ברזל וכל המתקנים ומבני הדרך הקשורים והנלווים להם וכן כל פעילות קשורה וכרוכה בכל אחת מהם.
(ב) בגין הפרויקטים המפורטים בסעיפים 4(א)(1) -4(א)(3) לעיל, ייחתם נספח להסכם המסגרת מיום 16.12.2012 בין הממשלה, באמצעות משרד התחבורה הבטיחות בדרכים ומשרד האוצר, לבין חברת נמלי ישראל המסדיר את מכלול הנושאים הרלוונטיים לביצוע הפרויקטים.
(ג) מתכונת תיקצוב הפרויקטים ע"י המדינה, בהתאם למקור התקציבי שהוסכם עם משרד האוצר קודם להחלטה זו. השתתפות חברת נמלי ישראל בתקצוב עבודות ההשלמה, יקבע על ידי הצדדים בהוראות הנספח להסכם המסגרת שיחתם, כמפורט בסעיף 4(ב) לעיל, והכל בכפוף להוראות חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 והוראות חוק החברות, התשנ"ט-1999 החלות על החברה כחברת איגרות חוב והתחייבות שקיבלה על עצמה החברה בקשר לכך וכן בהתאם להוראות סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
5. להסמיך כל חברה מהחברות המפורטות בהחלטה זו כגוף הפועל מטעם המדינה, לעניין סעיפים 119ב, 119ד ו-261(ד)(1)(ד) לחוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965, לגבי הפרויקטים התשתיתיים שיוטל על כל חברה לטפל כפועל יוצא להחלטה זו.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(ב) בתקנון לעבודת הממשלה.
הממשלה מחליטה על שינוי ארגוני של חלוקת סמכויות בנוגע לחברות ממשלתיות העוסקות בתחום התחבורה.