מה הוחלט?
לאמץ את מסקנות דו"ח הוועדה לעידוד התחרות בענף המלט, בראשות הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ, שהוקמה בהתאם להחלטת הממשלה מספר 3992 מיום 18.12.2011 (להלן – ועדת הרשקוביץ או הוועדה), ובהתאם לכך –
פריקת מלט
1 . להנחות את שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים (להלן – התחבורה) ושר והאוצר לפעול, בהתאם לסמכותם לפי סעיף 11א לכתב ההסמכה של חברת נמלי ישראל – פיתוח ונכסים בע"מ (להלן – חברת נמלי ישראל), להבטיח כי רציף 30 בנמל אשדוד (להלן – רציף 30) בו ניתנים כיום, בין היתר, שירותי נמל למטעני צמנט, ימשיך לשמש למתן שירותי נמל למטען זה.
2 . לצורך קיום האמור בסעיף 1 לעיל, להנחות את שרי התחבורה והאוצר לפנות לחברת נמלי ישראל , על מנת שתבצע הליך של פניה מוקדמת לקבלת מידע (R.F.I) לצורך בחינת ההליך העדיף לבחירת מפעיל למתן שירותי ניטול למטען צמנט ברציף 30 (להלן – המפעיל).
3 . בהתאם לתוצאות ה- R.F.I, להנחות את שרי התחבורה והאוצר לפנות לחברת נמלי ישראל, לבצע בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר, את ההליך המתאים לבחירת המפעיל. קבלת החלטה על קיום ההליך כאמור, תיעשה בתוך 3 חודשים מיום החלטה זו. אמות המידה לבחירת המפעיל יקבעו בין היתר להגברת התחרות ביבוא צמנט והגברת רמות השירות והתפוקות במתן שירותי נמל למטען זה.
4 . לצורך הגברת התחרות והבטחת רמת שירות נמלית נאותה, להנחות את שרי התחבורה והאוצר ואת חברת נמלי ישראל לקבוע תמריצים להעלאת התפוקות ורמות השירות בתחום הצמנט.
הובלת מלט
5 . להנחות את ועדת המחירים הבינמשרדית לבחון, בהתאם לסמכותה לפי חוק הפיקוח על מחירי מוצרים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח), את המלצות ועדת הרשקוביץ בכל הנוגע לאפשרות של הטלת פיקוח על המונופול תעבורה תפזורת בע"מ לפי פרק ז' לחוק הפיקוח, ולהביא את המלצתה בעניין לשר התחבורה ולשר האוצר בתוך 120 ימים מיום קבלת החלטה זו.
פיקוח על מחירי מלט
6 . להנחות את ועדת המחירים הבינמשרדית לבחון, בהתאם לסמכותה לפי חוק הפיקוח, את המלצות ועדת הרשקוביץ בכל הנוגע לאפשרות של הטלת פיקוח על צמנט לפי פרק ה' לחוק הפיקוח, ולהביא את המלצתה בעניין לשר הכלכלה ולשר האוצר בתוך 180 ימים מיום קבלת החלטה זו.
7 . להנחות את ועדת המחירים הבינמשרדית לבחון, בהתאם לסמכותה לפי חוק הפיקוח, את המלצות ועדת הרשקוביץ בכל הנוגע לאפשרות של שינוי מנגנון הפיקוח על מחיר הצמנט בהתאם לעקרונות המפורטים בדו"ח הוועדה, ולהביא את המלצתה בעניין לשר הכלכלה ולשר האוצר בתוך 180 ימים מיום קבלת החלטה זו.
ייצור מלט
8 . לתקן את חוק רשות מקרקעי ישראל, תש"ך-1960 (להלן – חוק רשות מקרקעי ישראל), כך שתיקבע הסמכה לשר הבינוי והשיכון לקבוע הוראות, בהתייעצות עם שר האוצר ועם הממונה על ההגבלים העסקיים, לעניין הגבלת הקצאת מקרקעין המיועדים לחציבת חומרי בנייה, לשם מניעת ריכוזיות בענף המלט.
9 . להורות לשר הבינוי והשיכון, לאחר תיקון חוק רשות מקרקעי ישראל כאמור בסעיף 7 לעיל, להתקין תקנות מכוח סמכותו לפי הסעיף האמור, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. הקצאת מקרקעין למחצבת גיר או הארכת הרשאת שימוש במקרקעין המשמשים כמחצבת גיר, בין במכרז ובין בפטור ממכרז, תותר רק למי שאינו מונופול בענף המלט, ואינו קשור למונופול כאמור; הוראות סעיף זה לא יחולו על חידוש הרשאת שימוש במקרקעין המשמשים כמחצבת גיר, הסמוכים למפעל בו מתבצעת מרבית פעילות הייצור של מונופול כאמור, לגביהם יפעל המינהל בהתאם לנהליו ועל פי כל דין.
ב. הקצאה או חידוש הרשאת שימוש ביחס למקרקעין המשמשים כמחצבת גיר, לטובת מפעל ייצור שאינו קיים במועד ההקצאה, תותנה בהעמדת ערבויות לכך שמפעל כאמור יוקם תוך פרק זמן שייקבע בתקנות.
ג. על אף האמור בסעיף קטן א', שוכנעה הנהלת רשות מקרקעי ישראל (להלן – הרשות), לאחר היוועצות עם שר הכלכלה, כי צרכי המשק מחייבים הקצאת מקרקעין כאמור באותו סעיף למונופול בענף המלט, לצורך חציבת גיר למלט – תהיה הרשות רשאית להקצות את אותם מקרקעין למונופול כאמור.
ד. לעניין סעיף זה –
"מונופול בענף המלט" – מי שהוכרז כבעל מונופולין בענף המלט על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים מכוח סמכותו לפי סעיף 26 לחוק הגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988.
"בעל מונופולין" – כהגדרתו בסעיף 26 לחוק ההגבלים העסקיים, ותחול לעניין זה גם ההגדרה בסעיף 26(ו) לחוק.
ייבוא מלט
10 . להטיל על שר הכלכלה, בהתאם לסמכותו מכוח פקודת היבוא והיצוא(נוסח חדש), התשל"ט – 1979, לקבוע כי יבוא מלט ויבוא קלינקר יהיו טעונים קבלת רישיון, שיינתן, בין היתר, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. מונופול בענף המלט לא יקבל רישיון לייבוא צמנט, אלא אם נוכח שר הכלכלה, לאחר הודעה משר הבינוי והשיכון או בכל דרך אחרת, כי קיים במשק מחסור בצמנט, או חשש למחסור כאמור, וזאת למשך התקופה הנדרשת נוכח נסיבות אלה בלבד.
ב. מונופול בענף המלט יהיה רשאי לקבל רישיון לייבוא קלינקר, ואולם, מצא שר הכלכלה כי החל לפעול בארץ מפעל נוסף לטחינת קלינקר שאינו בבעלות בעל המונופול, יבוטל רישיון ייבוא הקלינקר שניתן לבעל מונופול כאמור, וזאת בהתאם לכל דין ובכפוף להודעה מראש של 60 ימים. נוכח שר הכלכלה, לאחר הודעה משר הבינוי והשיכון או בכל דרך אחרת, כי קיים במשק מחסור בצמנט, או חשש למחסור כאמור, רשאי השר שלא לבטל את הרישיון כאמור, או ליתן רישיון חדש, וזאת למשך התקופה הנדרשת נוכח נסיבות אלה בלבד.
ג. לעניין סעיף זה –
"מונופול בענף המלט" – מי שהוכרז כמונופול בענף המלט על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים מכוח סמכותו לפי סעיף 26 לחוק הגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988.
"בעל מונופולין" – כהגדרתו בסעיף 26 לחוק ההגבלים העסקיים, ותחול לעניין זה גם ההגדרה בסעיף 26(ו) לחוק.
"מפעל לטחינת קלינקר" – בין מייצור מקומי ובין מייבוא של קלינקר.
11 . להטיל על שר הכלכלה לבחון, בתום שנתיים מיום קבלת החלטה זו, את הנחיצות ואת ההשלכות של הסדרת יבוא המלט והקלינקר על פי החלטה זו, לרבות באמצעות רישיונות היבוא ואת התנאים למתן הרישיונות.
12 . להטיל על הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב ועל רשות מקרקעי ישראל לבחון זמינות של קרקעות המיועדות למחצבות גיר למלט בנגב, לרבות בכל הנוגע לטענות בעלות על קרקעות כאמור והסדרים הקשורים בכך. בתום הבחינה ידונו נציגי הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, רשות מקרקעי ישראל, משרד הכלכלה ואגף התקציבים במשרד האוצר בדרכים שונות להסדרת הסוגיה, ככל שיש בכך צורך.
13 . מינהל התכנון במשרד הפנים יבחן אפשרות להוסיף סימון אתר נוסף אחד בצפון הארץ או במרכזה, לצורך הקמת מחצבת גיר למלט בעדכון עתידי לתמ"א 14ב'. תוצאות הבחינה יועברו למועצה הארצית, בתוך שנה מיום קבלת החלטה זו יועבר דיווח לקבינט יוקר המחייה והתחרותיות על תוצאות הבחינה.
14 . לתקן את חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, באופן שמפעל לייצור צמנט ומפעל לטחינת קלינקר יוגדרו כתשתית לאומית.
החלטת הממשלה, באמצעות ועדת הריכוזיות, מאמצת את מסקנות דו"ח הוועדה לעידוד התחרות בענף המלט, בראשות הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ. ההמלצות מתייחסות לכל הקשור בענייני ייצור, ייצוא, הובלת ופריקת המלט, וכן לגבי הטלת פיקוח על מחירו. האחריות הביצועית ליישום ההמלצות מוטלת על זרועות הממשל השונות. ההחלטה כוללת דרישה לתיקוני חקיקה.