מה הוחלט?
להטיל על מנהל רשות מקרקעי ישראל והמנהל הכללי של משרד הבינוי והשיכון, בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לגבש ולהביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל הסכמים עם רשויות מקומית בדבר שיווק של קרקעות לבניה למגורים בשטח אותן רשויות, וזאת בהתאם לעקרונות שלהלן:
1. הגדרות
1.1. "הסכם" או "הסכם גג" – הסכם בין רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון ובין רשות מקומית בדבר שיווק של קרקעות לבניה למגורים, שנחתם לפי החלטה זו.
1.2. "ועדת פרויקטים" – כמשמעותה בהחלטת מועצה 1263 מיום 29 לאוקטובר 2012. בראשות הועדה יעמוד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל או מנכ"ל משרד השיכון, לפי העניין.
1.3. "חלף היטל השבחה" – חלף היטל השבחה שזכאית לקבל רשות מקומית מהמדינה בשל שיווק קרקע, בהתאם לסעיף 21 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.
1.4. "היטל השבחה" – היטל השבחה שזכאית לגבות רשות מקומית, בהתאם לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.
1.5. "מוסדות ציבור רשות" – מעונות יום, מקוואות, בתי כנסת, אולם ספורט, מגרש ספורט, מתנ"ס, ספרייה.
1.6. "מוסדות חינוך" – מוסדות חינוך מכל סוג ולכל אוכלוסיית יעד, אשר הקמתם מחויבת על פי פרוגראמות ותקני משרד החינוך.
1.7. "תכנית" – כהגדרתה בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.
1.8. "תשתיות על" – תשתיות המשרתות את כלל תחום התוכנית או התוכניות עליהן חל ההסכם, ולא מתחם מסוים בלבד בתחום התוכנית או התוכניות האמורות.
1.9. "תשתיות צמודות" – תשתיות המצויות בשטח התוכנית או התוכניות עליהן חל ההסכם, ומשרתות את אותן תכניות בלבד, לרבות תשתיות מתקדמות למחזור ולסילוק פסולת, במידת האפשר, ולפי קביעת הרשות המקומית.
1.10. "תשתיות תחבורתיות" – תשתיות תחבורה כגון מחלפים ועורקי תחבורה ראשיים, אשר מצויות, כולן או חלקן, מחוץ לגבולות התוכנית או התוכניות עליהן חל הסכם ואשר הקמתן הינה תנאי לקידום התכנית או התכניות.
2. קצב שיווק ולו"ז למתן היתרי בנייה
2.1. הרשות המקומית תתחייב לאפשר שיווק קרקע בתחומה בקצב שלא יפחת מ- 2,000 יח"ד לשנה. מסלולי השיווק יקבעו על ידי המדינה.
2.2. רשות הרישוי המקומית תתחייב להיות ערוכה מקצועית לאשר בקשות להיתרי בניה בתוך 90 יום ממועד הגשת בקשה.
2.3. הוועדה המקומית תביע תמיכה עקרונית לאישור הקלות לצורך הגדלת מספר יחידות הדיור בבניין, בהתאם לדין וככל שיוגשו בקשות להקלות כאמור, בכפוף לשיקול דעת הוועדה המקומית ובכפוף לכל דין.
3. מוסדות חינוך
3.1. מוסדות החינוך הנדרשים לתכנית הכלולה בהסכם גג יתוכננו ויבוצעו על ידי הרשות המקומית.
3.2. הרשות המקומית תתחייב להשלים את הקמת מוסדות החינוך הנדרשים לתכנית הכלולה בהסכם גג לא יאוחר ממועד אכלוס הדירות בתכנית, וזאת בכפוף לכך שמשרד החינוך, בתיאום עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יקצה מתוך התקציב המאושר של המשרד, את התקציב הנדרש לרשות המקומית לצורך הקמת מוסדות חינוך כאמור, וזאת בהתאם לתעריפי משרד החינוך הקבועים לעניין זה ובהתאם ללוחות הזמנים הקבועים לשיווק ולאכלוס. ככל שייווצר פער בין עלות הקמת מוסדות החינוך בפועל, לבין תעריפי משרד החינוך, ימומן הפער ממקורות הרשות המקומית, לרבות מחלף היטל השבחה והיטל השבחה.
4. התניות תחבורתיות
4.1. מימון תשתיות התחבורה הנדרשות לצורך קידום התכניות שיכללו בהסכמי הגג לפי החלטה זו (להלן – תשתיות התחבורה) יבוצע בהתאם להסכמות בין משרד האוצר, משרד התחבורה והזהירות בדרכים, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל לעניין זה.
4.2. לוחות הזמנים לתכנון וביצוע תשתיות התחבורה יקבעו בהתאם ללוחות הזמנים לשיווק ובניית יחידות דיור הכלולות בהסכמי הגג. בהתאם לכך, יעודכנו תכניות העבודה של הגופים המבצעים הרלוונטיים.
5. מוסדות ציבור רשות
5.1. הרשות המקומית תתחייב להשלים הקמת מוסדות ציבור רשות, הנדרשים לתכנית הכלולה בהסכם גג, בהתאם לתקן מוסדות ציבור (תקן ברודט) (בסעיף זה – התקן), וזאת לא יאוחר ממועד אכלוס הדירות הכלולות בתכנית שבהסכם גג.
5.2. על אף האמור בסעיף 6.1 לעיל, הרשות מקומית תהא רשאית להקים מוסדות ציבור שלא בהתאם לכללי התקן, וזאת בכפוף לאישורה של ועדת הפרויקטים, בהתאם לכללים שייקבעו על ידי הוועדה לעניין זה.
5.3. לצורך מימון הקמת מוסדות ציבור על ידי הרשות המקומית ישמשו מקורות המימון שלהלן:
5.3.1. היטלים שייגבו על ידי הרשות המקומית לצורך הקמת מוסדות ציבור לפי חוקי העזר העירוניים, או סכומים שיגבו לצורך זה משרד הבינוי והשיכון או רשות מקרקעי ישראל מיזמים, לפי כל דין.
5.3.2. ככל שייווצר פער בין עלות הקמת מוסדות הציבור בפועל ובין ההכנסות לפי סעיף 6.3.1 לעיל – הכנסות שיתקבלו בידי הרשות המקומית בגין היטל השבחה או חלף היטל השבחה.
6. מעונות יום
מעונות יום הנדרשים לתכנית הכלולה בהסכם גג יתוכננו ויבוצעו על ידי הרשות המקומית. על מנת לסייע בהקמת מעונות יום במקביל למועד אכלוס יחידות הדיור, להנחות את משרד הכלכלה ומשרד האוצר לבצע עבודת מטה במטרה להתאים את הקריטריונים לפיהם מוקצה תקציב לבינוי מעונות יום לגבי תוכניות הכלולות בהסכם גג, כך שבגין שנת 2014 ואילך, תינתן עדיפות לתוכניות האמורות, בכפוף לשמירה על העקרונות המקצועיים לפיהם מוקצה תקציב בינוי מעונות היום בשים לב למדיניות הממשלה לעידוד תעסוקה. עדיפות זו תבוא לידי ביטוי, בהתאמת הקריטריון המשקלל את שיעור הילדים בגילאי 0-3, השוהים במעונות יום מפוקחים מתוך כלל הילדים ברשות המקומית, כך שיתחשב בתחזית הגידול הצפוי במספר הילדים במועד אכלוס יחידות הדיור הכלולות בהסכם הגג או תבוא לידי ביטוי בהתאמה אחרת אשר תגובש בהסכמה ע"י משרדי הכלכלה והאוצר בכפוף לאמור לעיל. עבודת המטה תכלול גם התייחסות לסוגיות תפעוליות, לרבות קביעת אופן העברת הנתונים הנדרשים שיועברו מדי שנה למשרד הכלכלה במועד שיקבע, על ידי רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון.
7. תשתיות על ותשתיות צמודות
7.1. ככלל, תשתיות העל והתשתיות הצמודות הנדרשות לתוכנית הכלולה בהסכם גג יתוכננו ויבוצעו על ידי הרשות המקומית או מי מטעמה.
7.2. הרשות המקומית תתחייב לתכנן ולבצע את התשתיות הנדרשות בלוחות הזמנים המתחייבים מלוחות הזמנים לשיווק ואכלוס יחידות הדיור.
7.3. הקמת תשתיות העל והתשתיות הצמודות על ידי הרשות המקומית תמומן על ידי אגרות והיטלים שתגבה הרשות המקומית למטרה זו לפי חוקי העזר העירוניים, או לחילופין על ידי הוצאות פיתוח שיגבו משרד הבינוי והשיכון או רשות מקרקעי ישראל מיזמים, לפי כל דין.
א. על מנת לסייע בהקמת מעונות יום במקביל למועד אכלוס יחידות הדיור, להנחות את משרד הכלכלה ומשרד האוצר להתאים את מבחני התמיכה בבינוי מעונות יום לגבי תכניות הכלולות בהסכם גג, כך שהקריטריון המשקלל את שיעור הילדים בגילאי 0-3, השוהים במעונות יום מפוקחים מתוך כלל הילדים ברשות המקומית, יביא לידי ביטוי את תחזית הגידול הצפוי במספר הילדים במועד השלמת בינוי מעון היום. תחזית הגידול תערך בהתאם לנתוני שיווק יחידות דיור שיועברו על ידי רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון.
ב. הסכם הגג יכול שיכלול מתן קדם-מימון על ידי רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון לרשות המקומית, בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, וזאת לצורך ביצוע מטלות שבאחריות הרשות המקומית המפורטות לעיל.
ג. הסכמים מפורטים בהתאם לעקרונות לעיל, ייערכו מול 4 רשויות מקומיות לכל היותר, אשר בתחומן קיימות תכניות מפורטות בהיקף שלא יפחת מ- 5,000 יחידות דיור, אשר ניתן להוציא מכוחן היתרי בנייה, או תכניות כאמור אשר צפויות להיות מאושרות על ידי מוסדות התכנון המוסמכים לכך, תוך לא יותר מ- 18 חודשים ממועד חתימת ההסכם.
ד. עקרונות ההסכמים יובאו לאישור מועצת מקרקעי ישראל.
ה. ביצוע ויישום ההסכמים יפוקח ויבוקר על ידי רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון, לפי העניין, בהתאם לכללים המקובלים.
הממונה על התקציבים יבצע את הפעולות התקציביות הנדרשות ליישום ההסכמים שייחתמו מכוח החלטה זו.
החלטת הממשלה באמצעות קבינט הדיור קובעת כי יש להטיל על מנהל רשות מקרקעי ישראל ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לגבש ולהביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל הסכמים עם רשויות מקומית בדבר שיווק של קרקעות לבניה למגורים בשטח אותן רשויות.