בהמשך להחלטת הממשלה מספר 1562 מיום 28.03.2010, שעניינה מינוי קייסים נוספים לקהילת יוצאי אתיופיה ולהחלטת הממשלה מספר 324 מיום 31.07.2015 שעניינה מדיניות ממשלתית לקידום שילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית, ובמטרה להסדיר את ליבת שירותי הדת הניתנים ליוצאי אתיופיה ולהבטיח השתלבות מיטבית במערך שירותי הדת בישראל, זאת על ידי הכרה בקייסים כרועים רוחניים עבור יהודים יוצאי אתיופיה ושילובם במערך שירותי הדת כמו גם הרחבת הייצוג של רבנים יוצאי אתיופיה במערך שירותי הדת מתוך כוונה להביא לייצוגם ההולם:
1. קייסים
א. להכיר בקייסים (כהנת ביתא ישראל) כרועים רוחניים עבור יהודים יוצאי אתיופיה, לקבע את מעמדם ולשלבם במערך שירותי הדת הניתנים לציבור על מנת לשמר את המורשת הרוחנית של יוצאי אתיופיה ולתת תמיכה רוחנית.
ב. להטיל על השר לשירותי דת לתקנן במועצות הדתיות במהלך חמש השנים הבאות 20.5 תקנים עבור קייסים לקהילת יוצאי אתיופיה, כדלקמן:
1. בשנת 2018:
א. תקצוב של 7.5 תקני קייסים להשלמת התקן של קייסים שמכהנים ב-50% משרה.
ב. תקצוב של 3 תקני קייסים נוספים.
2. בשנת 2019 תקצוב של 4 תקני קייסים.
3. בשנת 2020 תקצוב 3 תקני קייסים.
4. בשנת 2021 תקצוב של 3 תקני קייסים.
ג. התקנים שלעיל יחולקו למועצות הדתיות לפי מפתח התקינה המקסימאלי שלהלן:
מספר תושבים יוצאי אתיופיה |
מספר תקנים מקסימלי |
1,500- 3,000 |
1 |
6,000-3001 |
2 |
6,001 ומעלה |
3 |
2. רבנים
א. להגדיל את מספר הרבנים יוצאי אתיופיה במערך מתן שירותי הדת וההדרכה הרוחנית במטרה להביא לייצוג הולם של יוצאי אתיופיה במערך זה ולקדם את הענקת שירותי הדת לקהילה האתיופית.
ב. להטיל על השר לשירותי דת לתקנן בשנת 2018 20 תקנים ייעודיים עבור רבנים יוצאי אתיופיה שישולבו בתפקידים מקצועיים כגון רשם נישואין וטיפול בנושא תרבות תורנית במועצה הדתית לטובת מתן שירותים לכלל האוכלוסייה כחלק מהמועצה הדתית יחד עם קידום שירותי הדת לקהילת יוצאי אתיופיה.
ג. התקצוב של תקנים אלו יינתן במטרה לקלוט רבנים אלו בעתיד בתפקידים קיימים בתוך המועצה הדתית ולכן יוגדרו כדלקמן:
1. בחמש השנים הראשונות יתוקצבו תקנים ייעודיים לרבנים יוצאי אתיופיה, כאמור בסעיף א' לעיל, ששכרם יהיה דומה לשכרם של רבנים לעדה האתיופית וישולבו גם בתפקיד מקצועי במועצה, כאמור בסעיף 2(ב) לעיל.
2. עם הגשת הבקשה לתקן ייעודי של רב יוצא אתיופיה, תידרש המועצה הדתית להציג תפקיד כללי עתידי אשר אליו ייקלט העובד לאחר 5 שנים.
3. מועצות דתיות אשר לא יעבירו את התקן הייעודי לתקן כללי כעבור חמש שנים, ייבחן ביטול התקן במועצה והעברתו למועצה דתית אחרת כתקן כללי ייעודי ליוצאי אתיופיה.
4. התנאים לקבלת התקן ולהסבתו וכן דרכי הגיוס והפסקת העבודה של הרבנים יוצאי אתיופיה שייקלטו במועצות הדתיות, ייקבעו על ידי מנכ"ל המשרד לשירותי דת בהתאם להמלצות הוועדה שתוקם על פי סעיף 5 להלן.
ד. התקנים דלעיל יחולקו למועצות הדתיות לפי מפתח התקינה המקסימאלי שלהלן:
מספר תושבים יוצאי אתיופיה |
מספר תקנים מקסימלי |
1,500- 3,000 |
1 |
6,000-3001 |
2 |
6,001 ומעלה |
3 |
3. להנחות את המשרד לשירותי דת לתקן את מבחני התמיכות השונים ולאפשר מיזמים משותפים לטובת פעילויות ליוצאי אתיופיה בכפוף לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 ותקנותיו על מנת לאפשר העדפה מתקנת לקהילות של יוצאי אתיופיה.
4. להטיל על השר לשירותי דת לקדם את הייצוג ההולם של יוצאי אתיופיה במועצות הדתיות, בין היתר, באמצעות מתן תמריצים למועצות דתיות שיעסיקו סטודנטים, בלניות ורשמי נישואין יוצאי אתיופיה ביישובים שבהם מתגוררים לפחות 1,500 תושבים יוצאי אתיופיה. היקף ההשתתפות של המשרד לשירותי דת בשכר בעלי התפקידים ירד באופן הדרגתי במהלך חמש שנים.
5. להטיל על מנכ"ל המשרד לשירותי דת להקים ועדה המורכבת מנציגי קייסים, נציגי רבנים, נציגים מציבור יוצאי אתיופיה, ראשי מועצות דתיות ונציגי מטה היישום לשילוב יוצאי אתיופיה במשרד ראש הממשלה (להלן – מטה היישום).
א. הוועדה תהווה פורום מייעץ בקביעת הגדרות התפקידים לתקנים ייעודיים ליוצאי אתיופיה, קביעת יעדים לשילוב מיטבי של התקנים הייעודים במועצות הדתיות, הקריטריונים לחלוקתם בין המועצות הדתיות ואופן מתן השירות בתפקידים אלו לכלל האוכלוסייה. בנוסף תשמש הוועדה ועדת מעקב אחר יישום ההחלטה.
ב. מעקב אחר יישום ההחלטה יכלול בדיקה כי הרבנים, הקייסים ובעלי התפקידים האחרים עומדים בהגדרות העיסוק שנקבעו, קליטת הרבנים בתפקידים מקצועיים במועצות הדתיות והסבת התקנים לתקנים מקצועיים.
ג. מנכ"ל המשרד לשירותי דת, לאחר היוועצות עם הוועדה, יוכל להשהות או להפסיק את המשך המינויים בתקנים ייעודיים, ככל שלא תהיה עמידה בכללים שנקבעו.
ד. בתוך 5 שנים ממועד קבלת ההחלטה תקיים ועדת המעקב דיון יחד עם אגף התקציבים במשרד האוצר במטרה לבחון את תהליך קליטתם של הרבנים יוצאי אתיופיה בתפקידים מקצועיים במועצות הדתיות, הסבת התקנים לתקנים מקצועיים וייעוד תקנים במועצות ליוצאי אתיופיה.
6. להטיל על מנכ"ל המשרד לשירותי דת לקבוע הגדרות תפקיד, תנאי סף, דרכי גיוס, סיום העסקה והכשרות לתפקיד לתקנים ייעודיים של קייסים ורבנים בהיוועצות עם הוועדה.
7. הקייסים והרבנים יועסקו על ידי המועצות הדתיות בלבד והמדינה לא תהיה מעסיקתם (גם לא מעסיקה במשותף), וייבחרו לתפקידיהם באמצעות מכרזים שייערכו על-ידי המועצות הדתיות המעוניינות באיוש המשרות ובכפוף להנחיות ולדרכי הגיוס שנקבעו בחוזרי מנכ"ל המשרד לשירותי דת.
8. תקציב
א. בגין 20.5 תקני קייסים ו-15 תקני רבנים יעביר משרד האוצר למשרד לשירותי דת את הסכומים הבאים:
1. בשנת 2018- 4,284 אלש"ח;
2. בשנת 2019- 4,956 אלש"ח;
3. בשנת 2020- 5,460 אלש"ח;
4. החל משנת 2021 – 5,964 אלש"ח לשנה.
ב. התקציב ל-5 תקני רבנים נוספים בסך 840 אש"ח לכל שנה יוקצה על ידי המשרד לשירותי דת ממקורותיו.
ג. תקציב של 1 מלש"ח לשנה על פני חמש שנים לעידוד שילוב מיטבי במועצות הדתיות יוקצה על ידי מטה היישום מתקציבו ויועבר באמצעות המשרד לשירותי דת.
ד. תקציב בגין תקני קייסים ורבנים כאמור בסעיף (א) לעיל יועברו בכפוף לאיוש המשרות כאמור בהחלטה זו.