1. בהמשך להחלטת הממשלה מספר 4096(חכ/151) מיום 18.09.2008 שעניינה "יישום המלצות ועדת הרפורמה במקרקעי ישראל (ועדת גדיש) – פישוט הליכים במכירת קרקע", לתקן את החלטת הממשלה מס' 1703(כל/282) מיום 1.7.1986 שעניינה "נוהל אישור מכירת קרקעות ע"י מינהל מקרקעי ישראל" כך שלהעברת בעלות בקרקע ששטחה עולה על 3 דונם, יידרש אישור השר הממונה על רשות מקרקעי ישראל אך לא תידרש באישור ועדת שרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי-כלכלי). אם לא השיב השר הממונה לפניית הרשות לאישורו בתוך 30 יום, יראו העברת הבעלות בקרקע כמאושרת. למען הסר ספק, אישור העברת בעלות בקרקע ששטחה אינו עולה על 3 דונם תהיה בסמכות רשות מקרקעי ישראל, ולא יידרש אישור נוסף של השר או של גורם אחר כלשהו.
2. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 123(ממ"י/5) מיום 12.5.09, שעניינה רפורמה במקרקעין, להנחות את יו"ר מועצת מקרקעי ישראל להעלות לדיון ולאישור במועצת מקרקעי ישראל את טיוטת קודקס החלטות מועצת מקרקעי ישראל.
3. בהמשך להחלטה 123 האמורה לעיל, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יהיו הגורמים האחראים על ניהול ייזום התכנון במקרקעי ישראל, וזאת לצורך יצירת מלאי קרקעות מתוכננות לטובת צרכי המשק. לשם כך, יאתרו את המתחמים המיועדים לפיתוח לשנים הבאות ורשות מקרקעי ישאל תעניק הרשאות לתכנון מפורט לשם אישור התוכניות במוסדות התכנון.
4. בהמשך לסעיף 10 בהחלטת הממשלה מס' 123 מיום 12.05.2009, הרשות תפעל לכך שגופי הממשלה השונים והרשויות המקומיות יקדמו את התכנון המפורט על מקרקעי ישראל, תוך יצירת מנגנוני בקרה ופיקוח של הרשות. ככלל, קידום התכנון המפורט למול מוסדות התכנון, יתבצע על ידי הגופים הבאים בסדר עדיפות יורד:
א. רשויות מקומיות בשטחן המוניציפאלי בכפוף ליכולת תכנונית של הרשות.
ב. משרד הבינוי והשיכון או משרדי ממשלה בתחום אחריותם או גופים ממשלתיים אחרים בעלי יכולות תכנון סטטוטורי.
ג. רשות מקרקעי ישראל.
כל זאת מבלי לגרוע באמור בסעיף 10 להחלטה 123.
5. על מנת לאפשר את יישום סעיף 4 להחלטה זו, להנחות את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון להקים מאגר חברות מתכננות תחת משרדו לשם תכנון מפורט של מתחמים למגורים, וזאת עד ליום 01.01.2014. לצורך כך, להנחות את ועדות המכרזים המשרדיות והחשבת הכללית במשרד האוצר, להשלים ביצוע התקשרויות על פי דין, על מנת לעמוד בלוחות הזמנים.
האמור בסעיף זה לא גורע מהמשך התכנון המפורט ע"י רשות מקרקעי ישראל בהתאם לסדרי העדיפויות בסעיף 4.
6. מנהל רשות מקרקעי ישראל (להלן – המנהל), מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים ואגף התקציבים יבחנו עמידה בלוחות זמנים של קידום התכנון הסטטוטורי על ידי רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון לרבות חברת 'ערים' ומינהל התכנון במשרד הפנים (להלן – גופי התכנון הממשלתיים), כפי שנקבעו בהחלטת הממשלה מספר 4429 מיום 18.3.2012, שעניינה האצת פעולות השיווק והפיתוח של דירות מגורים.
7. נמצא כי ישנה חריגה משמעותית מלוחות הזמנים שאיננה נובעת מגורמים אובייקטיביים וחיצוניים תועבר ההרשאה לתכנון לגוף מתכנן ממשלתי אחר או בשלטון המקומי תוך היוועצות עם כל הצדדים. במקרה של מחלוקת בין הגורמים האמורים בסעיף 6, בעניין העברת הרשאה לתכנון לגוף מתכנן אחר, יובא הנושא להכרעת שר הבינוי והשיכון.
8. על מנת להבטיח עמידה ביעדי השיווק, להנחות את מנהל רשות מקרקעי ישראל להרחיב את היקף הפעילות המבוצעת על ידי חברות מתוך מאגר החברות המנהלות כך שתכלול את כל תהליכי קידום זמינות מתחמים לשיווק ופיתוח תשתיות ציבוריות, וזאת החל מיום 15.06.2013.