1. בהמשך וכהשלמה ועדכון להחלטת הממשלה מס' 4148 מיום 5 בספטמבר 2018, שהיא המשכן של החלטות ממשלה מס' 1301 מיום 6 בינואר 1997, מס' 2226 מיום 8 באוגוסט 2007 ומס' 3989 מיום 18 בדצמבר 2011, בנושא התחרות בענף התחבורה הציבורית באוטובוסים, להורות לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות המנהלת הכללית של משרדה, לכלול את תכנית התחרות למטרופולין גוש דן כחלק מתוכנית התחרות בענף התחבורה הציבורית באוטובוסים לשנים 2018 – 2030, לעדכן את מגבלת ההשתתפות של חברת "אגד" ולהשלים את יישום התחרות בענף עד שנת 2030.
2. תכנית התחרות למטרופולין גוש דן ועדכון מגבלת ההשתתפות של חברת "אגד" (להלן – "התכנית") הופצה להערות הציבור ביום 5 בדצמבר 2021 וחלקן הוטמעו בה. התכנית מצורפת כנספח להחלטה זו ועקרונותיה מפורטים להלן:
א. יפורסמו הליכים תחרותיים לבחירת מפעילי שירות בכל אשכולות קווי השירות בתחבורה הציבורית באוטובוסים הפועלים במרחב מטרופולין גוש דן באופן מדורג, תוך התחשבות ביכולת הענף והמטרופולין להכיל פעילות זו עד שנת 2030. בין היתר, בהתחשב בעבודות התשתית התחבורתיות הנרחבות המבוצעות והצפויות להימשך לאורך העשור הקרוב לרבות ובעיקר, הקמת קווי הרכבת המקומית במרחב מטרופולין גוש דן.
ב. יחולו מגבלות השתתפות וזכייה, בהתאם למפורט בתכנית, במגמה לעודד תחרות, לשמר את המתח התחרותי ולצמצם ריכוזיות בלב מטרופולין גוש דן, תוך עדכון מגבלת ההשתתפות של "אגד" במטרופולין באמצעות חברה קשורה לזכייה בלא יותר משני אשכולות שירות שיכללו קווי שירות שמופעלים באשכולות המפורטים בסעיף 3.1.1 של התכנית.
ג. ההליכים התחרותיים יכללו שיפור רמת שירות לנוסע, תוך עידוד המעבר לשימוש בתחבורה הציבורית.
ד. מעבר לשימוש באנרגיה נקייה, באמצעות אוטובוסים חשמליים.