מה הוחלט?
1. להתיר למשרדי הממשלה, לרבות יחידות סמך וגופים ממשלתיים, לקבל ולגייס תרומות בהתאם ל"נוהל זמני מטעם החשב הכללי והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי) לאישור קבלת תרומות למשרדי הממשלה – שעת חירום – מלחמת חרבות ברזל" (להלן – הנוהל הזמני), המפורט בנספח שלהלן.
2. לאשר את הנוהל הזמני שיעמוד בתוקף עד ליום 31 בדצמבר 2023.
3. החלטה זו, לרבות הנספח המפורט להלן, תפורסם ברשומות.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 19(א) בתקנון לעבודת הממשלה.
להלן הנספח:
נוהל זמני מטעם החשב הכללי והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי) לאישור קבלת תרומות למשרדי הממשלה – שעת חירום – מלחמת חרבות ברזל
פרק א': מבוא
מטרה 1. נוהל זמני זה בא להסדיר את ההליך לאישור קבלת תרומות למשרדי הממשלה בשעת חירום ובמצב הלחימה הקיים במהלך מלחמת "חרבות ברזל" ולעגן עקרונות ראויים לאישור תרומות כאמור, אשר יבטיחו הליך יעיל ואפקטיבי, תוך שמירה על מינהל תקין וטוהר המידות.
הגדרות 2. בנוהל זה:
"ועדת התרומות" – ועדה בראשות אגף החשב הכללי לבחינת קבלת תרומות למשרד ממשלתי ולאישור קבלתן.
"משרד ממשלתי" – לרבות כל יחידה או גוף אחר שהם חלק מהממשלה.
"תורם" – יחיד או תאגיד, בארץ ומחוץ לארץ.
"רף תרומות משרדי" – כל אחד מאלה:
(1) לגבי תרומה שעניינה טכנולוגיית מידע (לרבות חומרה, תוכנה ושירות) – 100,000 ₪;
(2) לגבי תרומה שאינה תרומה האמורה בפסקה (1) מגוף הפועל למטרות רווח – 350,000 ₪;
(3) לגבי תרומה שאינה תרומה האמורה בפסקה (1) מגוף שאינו פועל למטרות רווח – 500,000 ₪.
"תרומה" – בין בכסף ובין בשווה כסף שעניינה סיוע למשרד ממשלתי בקשר למלחמת חרבות ברזל, לרבות לעניין הפעולות הנדרשות לשיקום כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל, והכל למעט מתן שירותי ייעוץ.
עקרונות כלליים לקבלת תרומה 3. (א) לא תתקבל תרומה למשרד ממשלתי אלא בכפוף להוראות נוהל זה. יובהר כי אין בנוהל זה כדי לגרוע מסמכויות האפוטרופוס הכללי.
(ב) קבלת תרומה תיעשה למטרה ראויה מבחינה ציבורית תוך שמירה על כללי מינהל תקין, עקרונות תקציביים מקובלים וטוהר-מידות ובהתחשב באירועי הלחימה המתנהלים בעת הזו.
(ג) קבלת תרומה תיבחן בהתאם לחיוניות ולנחיצות התרומה בעת הזו עבור הצרכים של משרדי הממשלה הקשורים במלחמת חרבות הברזל.
(ד) לא תתקבל תרומה שיש בה כדי לעקוף את הוראות הדין, מדיניות ממשלתית או מדיניות משרדית או שיש בה כדי להשפיע על סדרי-העדיפויות הממשלתיים או המשרדיים.
(ה) ניתן יהיה לאשר תרומה בשווה כסף לצורך ביצוע פעילות המתוקצבת כחלק מפעילות המשרד בהתקיים נסיבות המצדיקות קבלת התרומה, שיש להן קשר ישיר לפעילות הממשלתית בתקופת הלחימה או לצורך מניעת נזק של ממש, ובתנאי שבשים לב לדחיפות ולצורך בקבלת התרומה, יש טעמים טובים המצדיקים קבלת אותה תרומה חלף ביצוע הליך רכש על-ידי המדינה.
פרק ב': הליך אישור קבלת תרומות
ועדת תרומות 4. (א) תוקם ועדה בראשות אגף החשב הכללי לבחינת תרומות למשרדי ממשלה ולאישור קבלתן; חברי הוועדה יהיו:
(1) סגן החשב הכללי – יו"ר;
(2) נציג היועץ המשפטי של משרד האוצר;
(3) נציג נוסף שימנה החשב הכללי.
(ב) החשב הכללי ימנה מרכז לוועדה.
(ג) לעניין תרומה טכנולוגית במהותה הניתנת בשווה כסף (להלן – תרומה טכנולוגית), המנהל הכללי של מערך הדיגיטל הלאומי יבוא במקום הנציג האמור בסעיף 4(א)(3) לעיל.
(ד) ועדת התרומות תקבע בהקדם את סדרי עבודתה ככל שאלו לא נקבעו בנוהל זה, לרבות לעניין לוחות-הזמנים ותיעוד עבודתה, בשים לב למהירות הנדרשת בשעת החירום.
קבלת הצעה לתרומה ופנייה לוועדת התרומות 5. 5 (א) משרד אשר מוצעת לו תרומה יתעד בתרשומת נלווית פרטים הנוגעים לנסיבות קבלת ההצעה.
(ב) היה המשרד מעוניין לקבל תרומה שהוצעה לו כך שסך התרומות שקיבל המשרד מהתורם בתקופה שמיום 7 באוקטובר 2023 ועד לתום תקופת תוקפו של נוהל זה לא עולה על רף התרומות המשרדי, ולעניין תרומה בשווה כסף לפי אמדן של חשב המשרד, תאושר התרומה על ידי מנכ"ל המשרד או גורם בכיר מטעמו שימונה בתיאום עם החשב הכללי, וזאת לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי של המשרד וחשב המשרד.
(ג) הוראות סעיף קטן (ב) יחולו על יחידת סמך שמנהלה אינו כפוף למנכ"ל המשרד, בשינויים הבאים: אמדן התרומה בשווה כסף ייעשה לפי אמדן של חשב יחידת הסמך, והתרומה תאושר על ידי מנהל יחידת הסמך או גורם בכיר ביחידה שימונה בתיאום עם החשב הכללי, וזאת לאחר קבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי של יחידת הסמך וחשב יחידת הסמך.
(ד) אישור התרומה לפי סעיף קטן (ב) או (ג) ייעשה בהתאם למכלול העקרונות והשיקולים המפורטים בנוהל ובהחלטה המאשרת את התרומה יפורטו הנימוקים המצדיקים לדעת המשרד את אישור קבלת התרומה, זהות התורם, הטעמים שביסוד התרומה (ככל שהם ידועים), מטרותיה, סכומה או שוויה (ולגבי תרומה בשווה כסף –תיאורה והערכת שוויה על ידי חשב המשרד או יחידת הסמך, לפי העניין).
(ה) היה המשרד מעוניין לקבל תרומה שהוצעה לו כך שסך התרומות שקיבל המשרד מהגוף התורם בתקופת תוקפו של נוהל זה עולה על רף התרומות המשרדי, תובא על ידי המשרד לאישור ועדת התרומות. בבקשה יפורטו הנימוקים המצדיקים לדעת המשרד את אישור קבלת התרומה, זהות התורם, הטעמים שביסוד התרומה (ככל שהם ידועים), מטרותיה וסכומה; ולגבי תרומה בשווה כסף – תיאורה והערכת שוויה. לבקשה יצורפו חוות-דעת של היועץ המשפטי למשרד או יחידת הסמך ושל חשב המשרד או של יחידת הסמך, לפי העניין, אשר תתייחס לעקרונות ולשיקולים המפורטים בנוהל זה, וכן פניית התורם אם ישנה כזו.
(ו) בעת בחינת קבלת תרומה בשווה כסף ייבחנו מכלול ההיבטים הנוגעים לשימוש בתרומה ובכלל כך, היבטי אחריות ככל שישנם.
סמכויות ועדת התרומות 6. 6 (א) ועדת התרומות תדון בבקשה ותחליט האם, בהתאם למכלול העקרונות והשיקולים המפורטים בנוהל, יש מקום להיעתר לבקשת המשרד לאשר את קבלת התרומה. הוועדה לא תאשר קבלת תרומה אלא לאחר שהשתכנעה כי הונח בפניה מלוא המידע הנדרש לצורך קבלת החלטתה. הוועדה רשאית לקבוע תנאים ומגבלות לקבלת התרומה.
(ב)
אישור לתרומות מעל 10 מיליון ₪ 7. 9 (א) החליטה ועדת התרומות לאשר קבלה של תרומה, כך שסך התרומות שקיבל המשרד מהגוף התורם בתקופה שמיום 7 באוקטובר 2023 ועד לתום תקופת תוקפו של נוהל זה עולה על 10 מיליון ₪, תובא ההמלצה לאישור החשב הכללי לאחר קבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי של משרד האוצר, על דעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי).
(ב) אישר החשב הכללי תרומה בשווי כאמור לפי סעיף קטן (א) תישלח הודעה למזכירות הממשלה בדבר קבלת התרומה; המשרד יפרסם את את התרומה לפי סעיף 8.
פרסום קבלת התרומה ושם התורם
8. (א) לא יאוחר מ-30 יום לאחר קבלת התרומה, יפורסמו דבר התרומה, שם התורם, סכומה וייעודה באתר האינטרנט של המשרד הממשלתי שקיבל את התרומה אלא אם לא ניתן לפרסם את דבר התרומה או את שם התורם בשל פגיעה בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה.
(ב) ביקש תורם שלא לפרסם את שמו, ניתן לשקול האם לאשר את קבלת התרומה ללא פרסום שם התורם, לפי נסיבות העניין.
הנצחת תורם 9. כאשר מבקש תורם להנציח או להוקיר אדם או גוף במסגרת מתן התרומה, ניתן לשקול האם להיענות לבקשה, בשים לב למכלול נסיבות העניין ובכלל זה לאופי ההנצחה המבוקשת, להיבטי שוויון, לאפשרות הפגיעה באמון הציבור ובתדמית השירות הציבורי כתוצאה ממנה ולהשלכות הרוחב שעשויות להיות לכך.
פרק ג': שיקולים תקציביים בבחינת תרומה
תקציב – כללי
10. ככלל, פעילות משרדי הממשלה אמורה להתקיים מתקציבי המשרדים, תוך שמירה על מסגרת ההוצאה התקציבית, תכנון רב-שנתי ושימוש במקורות הסדורים העומדים לרשות המדינה, על-פי הקבוע בהוראות החקיקה העוסקות בתקציב המדינה. תרומות אינן המקור הרגיל להכנסות המדינה, וקבלתן תיעשה בכפוף להוראות בנוהל זה.
הוצאות נלוות הכרוכות בקבלת התרומה
11. (א) בעת בחינת קבלת תרומה לייעוד מוגדר, בכסף או בשווה כסף, יש לשקול את נחיצות התרומה אל מול קיומן של עלויות והוצאות נלוות הכרוכות בקבלת התרומה למדינה, כגון הוצאות ביטוח, אחזקה שוטפת, הוצאות הפעלה, מסים עקיפים וכיוצא בזאת. יש לעמוד על טיבן של ההוצאות הנלוות ועל משך הזמן בו הן נדרשות.
(ב) על תרומה חלה חובת תשלום מסים עקיפים בהתאם להוראות כל דין. מסים בגין תרומה, ככל שיחולו, יכוסו על ידי הגוף הנתרם.
מימון שכר ותקני כוח-אדם באמצעות תרומה 12. תרומה לא תשמש למימון התקציב המיועד לתשלום שכר עובדי מדינה או למימון תקני כוח-אדם בשירות המדינה. לא יהיה בתרומה כדי לשנות את תנאי ההעסקה של עובדי מדינה או את תקן משרתם.
השפעה תקציבית מהותית בגין קבלת תרומה
13. בבחינת תרומה, יש לבחון אם ניתן יהיה להבטיח את קבלתה במשך התקופה המיועדת לכך ואם התרומה תיצור תלות של המשרד במקור מימון שאינו ודאי. על מנת למנוע חשש לתלות כאמור, יש לשקול, במקרים המתאימים, להגביל את התרומה לאחוז מסוים מגובה התקציב הממשלתי המוקצה לטובת אותה מטרה, וכן להגביל את אפשרות המשרד לבצע שינויים ארגוניים או שינויים אחרים בלתי-הפיכים או בעלי עלות גבוהה אשר מסתמכים על המשך קבלת התרומה.
פרק ד': שיקולים הנוגעים לשמירה על טוהר המידות
זהות ומהות התורם 14. 1. בעת בחינת התרומה על המשרד לברר את מירב הפרטים ביחס לזהות ומהות התורם ולשקול שיקולים הנוגעים לשמירה על טוהר המידות, לרבות:
(1) האם מדובר בתורם שהוא גורם עסקי או גורם הפועל שלא למטרות רווח, למטרות פילנתרופיות או למטרות ציבוריות אחרות;
(2) בתורם שאינו יחיד: (1) זהות בעל השליטה, כהגדרתו בחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן: חוק איסור הלבנת הון); (2) זהות נושאי המשרה שבו; וככל הניתן, בנסיבות העניין: (3) תאגיד, שאינו התורם, הנשלט בידי אדם כאמור בפסקה (1).
(3) הזיקה בין פעילות התורם והגורמים האמורים בפסקה (2) לפעילות המשרד וטיב הקשר של המשרד או הממשלה עם התורם והגורמים כאמור, ככל שקיימים;
(4) לאילו מטרות נועדה התרומה, כך למשל – האם התרומה מיועדת לרווחת הפרט של עובדי המדינה, לצורך שיפור שירותים ציבוריים או לביצוע תפקיד המוטל על המשרד על-פי דין;
(5) האם התורם נזקק בעבר להפעלת סמכות של הגוף שאליו הוא מעוניין לתרום והאם הוא צפוי להיזקק להפעלת סמכות של הגוף בעתיד.
(6) האם מדובר בתרומה לגוף בעל סמכויות אכיפה, חקירה ושיפוט, ואשר נועדה לשמש לפעילויות הקשורות בהפעלת סמכויות אלו.
איסור קבלת תרומה ממקור בלתי-חוקי 15. . (א) התעורר חשש לכך שמקור כספי התרומה במעשים בלתי-חוקיים או שיש בקבלת התרומה משום הלבנת הון, כמשמעותה בחוק איסור הלבנת הון לא תתקבל התרומה וידווח על כך למשטרת ישראל.
(ב) לא תותר תרומה במזומן או באמצעי תשלום בעל סממנים של מזומן (שאין לו תיעוד).
טוהר מידות וניגוד עניינים
16. 1. (א) בעת בחינת התרומה יש לוודא, ככל הניתן, שאין חשש לפגיעה בטוהר המידות ובפרט, האם למשרד יש ניגוד עניינים בקבלת התרומה. אם קיים ניגוד עניינים כאמור, יש לבחון האם ניתן להסדירו באופן שניתן לאשר קבלת התרומה או שהוא מהווה מניעה מוחלטת מקבלתה.
(ב) יש לוודא, ככל הניתן שהתרומה ניתנת למשרד ללא תמורה כלשהי או ציפייה לקבלת תמורה כלשהי מהמשרד או מעובדיו, במישרין או בעקיפין, בעת מתן התרומה או לאחר מכן.
(ג) בעת בחינת התרומה יש לבדוק האם יש בתרומה כדי להקנות לתורם עדיפות בקידום ענייניו או עסקיו.
(ד) יש להימנע, ככל הניתן, מקבלת תרומה מגורם שאמור להיזקק לשירות אשר כרוכה בו הפעלת שיקול-דעת מצד עובדי המשרד מקבל התרומה או בהקשר לנושא התרומה.
איסור הפליה
17. 1 בעת בחינת התרומה יש לוודא שאין בקבלתה, בתנאיה, באופן חלוקתה וכיוצא בזאת, משום הפליה פסולה, לרבות מטעמים של גזע, עדה, דת, מין או לאום, או פגיעה בגזע, עדה, דת, מין, לאום או כל קבוצת אנשים אחרת. אין רואים הפליה או פגיעה לפי סעיף זה כאשר הדבר מתחייב מאופייה, מהותה או ייעודה של התרומה.
שמירה על תדמית המדינה, השירות הציבורי והמשרד הממשלתי 18. 2 בעת בחינת התרומה יש לשקול אם צפויה פגיעה בתדמית המדינה, השירות הציבורי או המשרד הממשלתי כתוצאה מקבלת התרומה או להציגן באור שלילי.
פרק ה': מגבלות פרטניות
תרומה שמימושה מחייב התקשרות עם ספק מסוים 19. 2 לא ניתן יהיה לאשר תרומה שמימושה עשוי לחייב התקשרות עם ספק מסוים, למעט התקשרות עם ספק מסוים לפי תקנה 3(2) ו-3(29) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993 או בהתאם לתקנה 3(2) לתקנות חובת המכרזים (התקשרויות מערכת הבטחון), התשנ"ג-1993. למען הסר ספק, מובהר כי התקשרויות עם צדדים נוספים, ככל שנדרשות לצורך מימוש ייעוד התרומה, תעשנה בהתאם לדיני המכרזים.
פרק ו': שמירה על טוהר המידות לאחר קבלת תרומה
אי מתן קדימות לתורם בשל מתן התרומה 20. 2 (א) מתן התרומה לא יהווה שיקול כלשהו בהפעלת שיקול-דעתם של עובדי המשרד בעניינו של התורם או גורמים קשורים אליו כאמור בסעיף 14(2) והם ינהגו בעניינם כבכל עניין שבא לפניהם. בין השאר, לא תינתן לעניינו של התורם והגורמים כאמור קדימות כלשהי בטיפול כתוצאה מעצם מתן התרומה.
(ב) החלטות בעניינים החורגים מפעולות שגרתיות של המשרד הקשורות לתורם וגורמים כאמור בסעיף 14(2) תתקבלנה מטעמים מיוחדים, לאחר אישור היועץ המשפטי של המשרד.
פרק ז': רישום תרומות בספרי המדינה
רישום תרומה בכסף ובשווה כסף 21. 2 כל תרומה בכסף, תתוקצב במסגרת תקציב המדינה. שוויה של תרומה בשווה כסף ייקבע בהתאם לשווי ההוגן של התרומה או מחיר העלות של התרומה אצל התורם ותירשם, ככל שיהיה צורך בכך, בהתאם להנחיות החשב הכללי.
אופן הצגת התרומות בדו"חות הכספיים של המדינה יהיה בהתאם להנחיות החשב הכללי.
פרק ח': הוראות שונות
היתר לגיוס תרומות 22. 2 ככלל, חל איסור על שרי הממשלה ועל עובדי המשרדים לגייס תרומות. בכפוף לאישור של הממשלה לנוהל זה, בהתאם לסעיף 7 לחוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959, יתאפשר גיוס תרומות, בשווה כסף, למשרדי הממשלה במקרים חריגים, בכפוף לקבלת אישור למקרה פרטני של החשב הכללי לאחר קבלת אישור היועץ המשפטי של משרד האוצר על דעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט מינהלי-ציבורי). האישור יינתן בהתאם לעקרונות ולכללים הקבועים בנוהל זה.
שמירת דינים 23. 2 (א) נוהל זה אינו גורע מתנאים, היתרים או אישורים אחרים הנדרשים על-פי כל דין.
(ב) תרומות שהתקבלו החל מיום 7 באוקטובר 2023 ועד מועד אישורו של נוהל זה, בהתאם לעקרונות ולכללים הקבועים בו, יראו אותן כאילו התקבלו ואושרו כדין.
תחולה 24. 2 הנוהל חל על כלל התרומות שמתקבלות על-ידי משרדי הממשלה, בין באופן ישיר ובין באמצעות גופים חיצוניים שגייסו עבורם את התרומות.
תחולה במקרים מסוימים 25. 2 (א) נקבעו בדין הוראות מיוחדות לעניין קבלת תרומות, יחול על העניין נוהל זה בכפוף להוראות שנקבעו באותו דין ובשינויים המחויבים.
(ב) אושרה קבלת תרומה בהחלטת ממשלה אך התרומה טרם הועברה, כולה או חלקה, לאוצר המדינה, יפעל המשרד הממשלתי בהתאם להוראות פרקים ו' ו-ז' בנוהל זה, ככל שאינם סותרים את החלטת הממשלה ובשינויים המחויבים.
סייגים לתחולה 26. 3 הוראות נוהל זה לא יחולו על:
(א) עיזבונות או צוואות בחיים, וכן קבלת תרומות המיועדות למדינת ישראל, להבדיל ממשרד ממשלתי ספציפי. לעניין זה, תרומה לטובת משרד ממשלתי שנשלחה בשיק או במס"ב ושלא קדם לה קשר בין התורם לנציג המשרד או שאינה מלווה בפנייה מטעם התורם שממנה ניתן להסיק כי התרומה מיועדת לאותו המשרד, יראו אותה כאילו מדובר בתרומה המיועדת למדינת ישראל. תרומות למדינת ישראל כאמור יטופלו על-ידי האפוטרופוס הכללי בהתאם לסמכויותיו לפי כל דין.
(ב) קבלת תרומות עבור בתי החולים הממשלתיים או על-ידיהם; תרומות כאמור ייבחנו ויאושרו בהתאם לחוזר חשב משרד הבריאות 2/2014, המסדיר את פעילות בתי החולים הממשלתיים ותאגידי הבריאות עם אגודות הידידים שעל-ידם, או כל נוהל אחר אשר יבוא תחתיו.
(ג) קבלת תרומות בידי האגודה למען החייל בהתאם למטרות העמותה, תקנונה ונהליה לטובת מערכת הביטחון.
(ד) סיוע של גורמים מדינתיים זרים, אשר לא ייחשב כתרומה לעניין נוהל זה; ואולם הוראות סעיף 21 יחולו על סיוע בכסף או בשווה כסף ממדינות כאמור.
(ה) מתן שירותי ייעוץ למשרדי הממשלה בחינם, ויובהר כי אין בכך כדי לגרוע מהוראות כל דין לעניין זה.
(ו) תרומות מזדמנות בשווה כסף בסכומים זניחים אשר לא יעלו על 10,000 ש"ח מתורם מסויים למשרד ממשלתי. משרד ממשלתי יבצע תיעוד ורישום לתרומות כאמור, במידת האפשר.
תיקון סכומים 27. החשב הכללי לאחר קבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי של משרד האוצר, על דעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי), רשאי לשנות מהסכומים האמורים בסעיף 2 בהגדרת "רף תרומות משרדי" ובסעיפים 7 ו-26(ו) לנוהל זה, זאת עבור כלל משרדי הממשלה או משרד מסויים. הודעה בעניין תפורסם באתר האינטרנט של משרד האוצר.
תחילה ותוקף 28. תחילתו של נוהל זה במועד אישורו בממשלה ותוקפו עד ליום 31 בדצמבר 2023. הממשלה רשאית להאריך את תקופת תוקפו של נוהל זה.
הירתמותה הרבה של החברה האזרחית במסגרת חרבות ברזל ורצונם של יהודים בארץ ובעולם להעביר תרומות נוכח האסון שפקד את מדינת ישראל בעת הזו, הממשלה מאשרת מתן היתר למשרדי הממשלה לקבל תרומות ואישור הנוהל הזמני לקבלת תרומות למשרדי הממשלה – שעת חירום – מלחמת חרבות ברזל.