מה הוחלט?
א. לרשום את הסכמת שרי החינוך, הבריאות והאוצר בדבר עקרונות להיערכות מערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"א, שיפורטו להלן, הכוללים מתווה לפעילות במוסדות החינוך למשך כל שנת הלימודים תשפ"א, נוכח החשיבות הגבוהה בהיערכות מתאימה לתחילת שנת הלימודים ולניהולה במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, והצורך באיזון בין השיקולים הבריאותיים, הפדגוגיים, הרווחתיים, התקציביים והתשתיתיים. שינוי בהסכמות ייעשה לאחר התייעצות עם שר האוצר ושר החינוך. ככל שלא תהיה הסכמה בין השרים, הדבר יובא להכרעת ראש הממשלה.
ב. במסגרת זו יועמדו התקציבים הנדרשים לצורך הנושאים הבאים:
1. תשתית ללמידה מרחוק, הכוללת את תקשוב מוסדות החינוך, רכישת תכני הוראה, הדרכה לצוותי ההוראה, ציוד קצה לתלמידים ויכולת שליטה.
2. תכנים ופלטפורמות דיגיטליות (תקציב שיוקצה למשרד הדיגיטל הלאומי לצורך השקעה בתחום החינוך).
3. מיגון והיגיינה, הכוללים את תגבור מערך הניקיון, עמדות היגיינה וחיטוי ואמצעי אורחות חיים.
4. תמיכה באוכלוסיות מיוחדות והסברה, הכוללות מתן מענה ספציפי לאוכלוסיות אלו, העברת מסרים והטמעת התנהגות למניעת הדבקה.
5. כוח אדם הנדרש לשם למידה בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים בעת הלמידה במוסדות החינוך לשכבות הגיל הנדרשות לכך בחינוך היסודי (כולל תקצוב רשת ביטחון לתכנית צהרונים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולפי קצב ביצוע בפועל).
ג. לצורך מימון החלטה זו, יוקצה למשרד החינוך על ידי משרד האוצר בשנת 2020 סך של 1.75 מיליארד ש"ח, ובשנת 2021 יוקצה סך של 2.45 מיליארד ש"ח.
ד. התקציבים יוקצו בהסכמה בין משרד החינוך ומשרד האוצר במשך שנת הלימודים תשפ"א ולקראתה ובהתאם לקצב הביצוע לטובת היערכות מערכת החינוך למתווה האמור וללא יצירת עלויות ומחויבויות לבסיס תקציב משרד החינוך. ככל שיהיה שינוי בהנחיות משרד הבריאות ותהיה הקלה בהגבלות החלות על מערכת החינוך, יופחתו התקציבים האמורים בכפוף למחויבויות שכבר נוצרו במסגרת תקצוב הגורמים הרלבנטיים וההתקשרויות בקשר עם החלטה זו, ובלבד שיובהר מראש בהקצבות וההתקשרויות האמורות כי קיומן תלוי בהגבלות הבריאותיות, כפי שיחולו מזמן לזמן. ניתן יהיה להסיט בין הסעיפים בכפוף להסכמה בין משרד החינוך ומשרד האוצר.
ה. תחילתה של החלטה זו עבור שנת 2020 ביום כניסתו לתוקף של חוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) (תיקון מס' 4) לעניין הגדלת ההוצאה הממשלתית נוסף על האמור בסעיף 3ב(א1)(2)(א) ו-(ב) המובא בו, בסכום של 1.75 מיליארד שקלים חדשים, לפחות. תחילתה של החלטה זו עבור שנת 2021 מותנית בתיקון חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992, כך שתתאפשר הוצאת הסך של עד 2.45 מיליארד ש"ח.
ו. העקרונות האמורים במסמך העקרונות שלהלן יעוגנו, מזמן לזמן, בתקנות שיותקנו מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, וזאת לאחר התייעצות עם שר האוצר ושר החינוך. ככל שלא תהיה הסכמה בין השרים, הדבר יובא להכרעת ראש הממשלה. יובהר כי האמור בסעיף זה יחול על אף האמור בהחלטת הממשלה מספר 266 מיום 26 ביולי 2020.
להלן מסמך העקרונות:
עקרונות להיערכות מערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"א
1. נוכח החשיבות הגבוהה שרואה הממשלה בהיערכות לתחילת שנת הלימודים בצל מגפת הקורונה והצורך באיזון בין השיקולים הבריאותיים, הפדגוגיים, הרווחתיים, התקציביים והתשתיתיים, סוכם בין משרדי החינוך, האוצר והבריאות על עקרונות המתווה הקבוע למשך השנה, המפורט במסמך זה. מובהר כי ההוראות המחייבות למערכת החינוך ייקבעו בתקנות לפי חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף–2020.
2. מערכת החינוך מונחית לעשות את מרב המאמצים להקפדה על הנחיות משרד הבריאות בדגש על מסכות, ריחוק חברתי ושמירה על היגיינה.
3. ריחוק חברתי בהתאם לסעיף 2 כולל, בין היתר, ריחוק בין תלמידים בהפסקות, בזמן השיעורים ובשטח בית הספר וכן ריחוק בין המורים בחללים המשותפים.
4. הנחיות מתווה ההפעלה, יהיו כדלקמן:
4.1. עקרונות למתווה הלימודים בחלוקה לפי שכבות הגיל:
4.1.1. גנים – כיתה ב': לימודים שגרתיים, בגנים – 6 ימים בשבוע; בכיתות א'-ב' – לפחות 5 ימים בשבוע בימים א' – ה', ללא פיצול הכיתות האורגניות, תוך הקפדה על אמצעי זהירות והיגיינה.
4.1.2. כיתות ג'-יב': לימודים בקבוצות תלמידים קבועות של עד 18 תלמידים בכיתה במסגרת משולבת של למידה בבית הספר ומרחוק.
4.1.2.1. תלמידי כיתות ג' – ד' ילמדו בבתי הספר לפחות חמישה ימים בשבוע בימים א'-ה'. שינוי במתווה כך שהלמידה תהיה מרחוק ולא במוסדות החינוך ייעשה בהסכמה עם שר האוצר, וזאת על מנת למנוע פגיעה בשוק התעסוקה.
4.1.2.2. מוסדות החינוך יפעלו שישה ימים בשבוע, למעט אלו שפועלים בשגרה חמישה ימים וימשיכו באותה מתכונת.
4.2. צהרונים: תלמידים בשכבות גיל גן וכן א'-ב' המשתתפים בתכנית הצהרונים בתוך בתי הספר, ישהו באותה המסגרת האורגנית שבה שהו בשעות הלימודים.
4.3. הסעות: המתווה הקיים ימשיך, במסגרתו תהיה שמירה על מקומות קבועים בתוך ההסעה והקפדה על אי ישיבה במושב שמאחורי הנהג.
4.4. הזנה: תימשך במתווה הקיים על פי הנחיות שירותי בריאות הציבור.
4.5. חינוך מיוחד: יתקיימו לימודים שגרתיים תוך מאמץ לשמור על כללי היגיינה ושמירת מרחק בחינוך המיוחד בהתאם למתווה הקיים, כולל בתרחיש של סגר. בהסעות החינוך המיוחד לא יחול הכלל לפיו אין לשבת במושב מאחורי הנהג.
4.6. ילדים ונוער בסיכון: יתקיימו לימודים שגרתיים תוך מאמץ לשמור על כללי היגיינה ושמירת מרחק, בהתאם למתווה הקיים, כולל בתרחיש של סגר.
4.7. כפרי הנוער ימשיכו לתפקד תוך הקפדה על היגיינה ושמירת מרחק על פי העקרונות הבאים:
בתרחיש של סגר מלא, מורים יהיו מורשים להיכנס עם כל ההגנות הנדרשות וללמד בבתי הספר הצמודים לפנימיות בכפרים, כמו תלמידי החנ"מ. כמו כן יש להגדיר את העובדים הסוציאליים, הפסיכולוגים, האחים והמפקחים הפנימייתיים במנהל כעובדים חיוניים לפחות בהיקף 75%, בדומה למתווה עובדי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
4.8. החרגות: במקרים חריגים שבהם יהיה צורך לחרוג מהנהלים הקבועים במסמך זה, מנהל המחוז במשרד החינוך יהיה רשאי לאפשר חריגה מהנהלים בנושאים הבאים:
4.8.1. הגדלת מספר הילדים בקבוצה בסעיף 4.1.2 מעבר ל-18 תלמידים, בעדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך ובלבד שהמספר הכולל לא יכלול יותר מ-10% מהכיתות הקיימות טרם הפעלת המתווה הנ"ל, באופן הבא:
4.8.1.1. חריגה מעל ל-18 תלמידים ועד ל-20 תלמידים תאושר על ידי מנהל המחוז.
4.8.1.2. חריגה מעל ל-20 תלמידים ועד ל-22 תלמידים תאושר על ידי המנהל הכללי של משרד החינוך.
4.8.1.3. חריגה מעל ל-22 תלמידים ועד ל-24 תלמידים תאושר על ידי שר החינוך.
4.8.2. החלטה בדבר שהות משותפת של ילדים מקבוצות לא אורגניות, בהתאם לסעיף 4.2 תיעשה במקרים מיוחדים. החרגת שהות משותפת במסגרות מחוננים, בחטיבות הביניים ובתיכונים תסוכם בהמשך בין המשרדים.
4.9. חשיפת מורים לתלמידים: צוות ההנהלה ועובדי ההוראה של מוסדות החינוך יעשו את מרב המאמצים לצמצם את מספר הכיתות וקבוצות התלמידים שאליהן כל עובד הוראה נחשף. יש לצמצם ככל הניתן כניסת גורמים חיצוניים למוסדות החינוך לרבות מעבר עובדי הוראה בין מוסדות.
4.10. משרד החינוך יעשה את מרב המאמצים למניעת מגע בין הקבוצות השונות, כגון הפרדה בהפסקות, למידה במרחבים הפתוחים וכו'.
4.11. הצהרת בריאות יומית – בשלב זה יש להמשיך המתווה הקיים כיום – הצהרת בריאות יומית לתלמידים ולצוות.
פעילות חוץ בית-ספרית – יגובש מתווה שנתי בין המשרדים.
5. המתווה נכתב מתוך ראייה ארוכת טווח ומתוך רצון לייצר כללי פעולה אשר ימשיכו וילוו את מערכת החינוך לאורך שנת הלימודים כולה. המתווה כפוף לשינויים בהתאם להערכות משרד הבריאות, נתוני התחלואה והתפשטות הנגיף.
6. העקרונות האמורים במסמך זה, המוסכם בין השרים כאמור, יעוגנו בהתאם במסגרת התקנות שיותקנו מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, שתיקבענה ותוגשנה לאישור הממשלה.
הממשלה קיבלה החלטה לגביי מתווה כללי הנוגע לתחום החינוך לקראת החזרה העתידית לשנת הלימודים תשפ"א בראשון לספטמבר.
המתווה כולל היערכות לתרחיש הקורונה כפי שקיים בעת הנוכחית ואף למקרה של החמרה. כמו כן, פירטו התקציבים השונים הנדרשים לצורך ההיערכות המוגברת.