מה הוחלט?
מחליטים:
בשל הצורך בהיערכות מהירה לקליטת עולים חדשים שיגיעו לישראל מאוקראינה, רוסיה ומדינות האזור (להלן: העולים) בעקבות מצב החירום והלחימה באוקראינה והשלכותיו על שגרת החיים במדינות אלו, הרצון לייצר מענים בתחום הדיור ותחומים נוספים, שיאפשרו תהליך קליטה מיטבי, תוך התאמת המענים למאפיינים השונים של קהילות אלו, ובהתחשב בביקוש הגבוה השורר בכלל המשק בשוק הדיור:
א. מינוי פרויקטור:
1. הממשלה מטילה על ראש הממשלה ועל שרת העלייה והקליטה למנות פרויקטור לעניין הבאת עולים וקליטתם לאור משבר הלחימה באוקראינה. הפרויקטור יהיה אחראי לתכלול העבודה הממשלתית בנושא זה בהתאם להנחיות הממשלה, ועדת השרים לענייני עלייה וקליטה, ראש הממשלה ושרת העלייה והקליטה. אין באמור כדי לגרוע מסמכויות הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים.
2. הממשלה רושמת לפניה, כי ראש הממשלה ושרת העלייה והקליטה החליטו על מינוי מאיר שפיגלר לתפקיד, וכי לשם כך יוסדרו כל ההיבטים המקצועיים והמשפטיים הנוגעים למינוי, בהתאם לצורך ובתיאום עם נציב שירות המדינה.
ב. גיבוש תכנית לאומית לפתרונות דיור לעולים:
לגבש תכנית לפתרונות דיור לעולים כאמור בטווח המיידי, הבינוני והארוך, אשר תכלול מיצוי של פתרונות הדיור הקיימים והיערכות להגדלת מלאי הדיור בכפוף למספר העולים.
ג. הקמת צוות מנכ"לים:
1. להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בהשתתפות המנהלים הכלליים של משרד העלייה והקליטה, משרד הבינוי והשיכון , משרד הפנים, המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד ההתיישבות, משרד התפוצות, משרד הרווחה והביטחון החברתי, מנהל רשות מקרקעי ישראל, ראש מטה התכנון הלאומי, מנהלת מנהל התכנון, הממונה על זרוע העבודה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ראש המטה לביטחון לאומי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר והחשב הכללי, או נציגיהם (להלן – צוות המנכ"לים), שיעסוק בהיערכות לפתרונות דיור לעולים.
2. הצוות יהיה אחראי על מעקב ובקרה על התקדמות ההיערכות ובחינת פתרונות הדיור לקליטת עלייה בהיקפים נרחבים כמוצע בהחלטה זו, גיבוש תרחישי ייחוס והפעולות הנובעות מהם, הסרת חסמים, גיבוש תמונת מצב עדכנית בהתאם למספר העולים וקצב הגעת העולים, מתן אישור ליישום הפתרונות הנדרשים או הבאתם לאישור הממשלה, לפי העניין, וזאת בהתאם לתחזית מספר העולים וקצב הגעתם אשר יכול שיחייבו פתרונות מיוחדים מהסוגים שנמנו בהחלטה זו, לרבות מיקוד ברשויות מקומיות שיקלטו עלייה בהיקף נרחב על פי העניין, וגיבוש המלצות לממשלה בכל סוגיה נוספת הנוגעת לעניין.
ד. היערכות לפתרונות דיור בטווח המיידי:
1. סיוע בשכר דירה – להנחות את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, החשב הכללי והממונה על התקציבים לגבש בתוך 14 ימים תכנית לסיוע בשכר דירה לעולים ותושבים חוזרים בהתאם לתרחישי הייחוס, ובחינה של מינהלת שתוקם לעניין סיוע באיתור דירות להשכרה וליווי השוכרים לעניין זה, לרבות תקציבים נדרשים למימוש וקביעת האוכלוסייה שלה יינתן הסיוע.
2. מיצוי פוטנציאל דיור זמין –
א. להנחות את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לעמוד בראש צוות לאיתור ומיצוי פוטנציאל של דיור זמין בטווח הקצר לטובת היערכות לאפשרות של מחסור בפתרונות דיור זמינים לקליטת עולים. בצוות יהיו חברים ראש מטה התכנון הלאומי, מנהלת מינהל התכנון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, החשב הכללי וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגיהם. הצוות יתייחס במסקנותיו, בין היתר, לאפשרות המשפטית, התכנונית והתקציבית ליישום פתרונות דיור באמצעות יחידות דיור במגזר העירוני, בקיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים להשכרה, שימוש זמני במבני ציבור, לרבות נכסים הנמצאים בבעלות הרשויות המקומיות או התאגידים העירוניים השייכים להן, שימוש זמני במבנים של מוסדות לאומיים, מבנים חקלאיים אשר אינם בשימוש ועשויים להתאים לטובת מגורים זמניים לעולים, אכלוס זמני של עולים במעונות סטודנטים, רכישה או תמרוץ שיפוץ מבני מגורים ו/או יחידות דיור נטושות להשכרה לעולים ושיכון זמני בנכסים פנויים של הדיור הממשלתי, כל זאת בנוסף לאמור בסעיף 2(ב) להלן. הצוות יגיש את מסקנותיו לצוות המנכ"לים בתוך 14 יום.
ב. שיפוץ והשמשה של מבנים בבעלות משרד הבינוי והשיכון לטובת עולים – להנחות את משרד הבינוי והשיכון לבצע שיפוץ של 200 יחידות דיור שבבעלותו ו-186 דירות בבתי גיל הזהב שאין להן ביקוש ואינן מתאימות במצבן הנוכחי למגורים, לטובת העולים, כחלק ממלאי הדירות שמוקצה למשרד העלייה והקליטה לטובת עולים חסרי דירה. לצורך כך, משרד הבינוי והשיכון יקצה מתקציבו לשנת 2022 – 20 מיליון ש"ח. בהתאם לתרחישי הייחוס שיגובשו על ידי צוות המנכ"לים, תתאפשר הרחבת המתווה לשיפוץ 720 נכסים נוספים בכפוף לתקציב ייעודי שיוקצה לעניין, כמובא בסעיף י', כחלק ממלאי הדירות שמוקצה למשרד העלייה והקליטה לטובת עולים חסרי דירה.
ג. כל מתווה כאמור שיגובש יכלול על פי העניין מתווה יציאה, לרבות ביחס לממשק עם הדיירים, על מנת למנוע את הפיכת הפתרון הזמני לפתרון של קבע.
ה. היערכות להרחבת היצע פתרונות דיור בטווח הבינוני:
1. תקנות למתן פטור מהיתר למבנים זמניים – להנחות את שרת הפנים לפעול להתקנת תקנות שיאפשרו הקמת מבנים זמניים המשמשים למגורים לעולים בפטור מהיתר בנייה, ובמידת הצורך והדחיפות לבחון לעשות שימוש בסמכותה לפי סעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 במגרשים המיועדים בתכנית מפורטת למגורים, וזאת ככל שיעלה הצורך לשימוש בכלים אלו, בהתאם לממצאי צוות המנכל"ים.
2. תמ"א מפורטת לדיור זמני – בהתאם לממצאי צוות המנכ"לים, ככל שיתברר כי קיים בכך צורך ולאחר בחינת תכניות בניין עיר אשר בתוקף, להנחות את יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להביא הוראה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה בדבר הכנת תכנית מתאר ארצית מפורטת להצבת דיור זמני לטובת עולים. לוועדת המנכ"לים יינתן עדכון בדבר התקדמות הליכי התכנון לפי הצורך.
3. איתור מתחמים זמניים – להטיל על מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, ראש מטה התכנון הלאומי, מנהלת מינהל התכנון, מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ומנהל רשות מקרקעי ישראל לגבש רשימת מתחמים בשטחים המיועדים לבינוי וככל שיידרש בשטחים הפתוחים המיועדים לפיתוח באזורי הפריפריה, בעדיפות לאזורים שבהם תיתכן התיישבות קבע, המתאימים להקמת לפחות 4,500 יחידות מגורים זמניות לטובת מגורי עולים, בכפוף להסדרה תכנונית כדין. המיפוי יוגש בתוך 14 יום לצוות המנכ"לים. הצוות ייתן עדיפות למתחמים במרחב העירוני.
4. מבנים יבילים – להנחות את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף מנהל רשות מקרקעי ישראל והחשב הכללי, לגבש בתוך 14 יום:
א. חלופות להתקשרות מיידית להגדלת מלאי הדיור היביל.
ב. מתווה להקמת מחנות זמניים למבנים יבילים לטובת מגורי עולים במתחמים הזמניים שאותרו ואושרו כדין.
ג. כל מתווה כאמור שיגובש ייקח בחשבון את הניסיון שנצבר בניהול אתרים זמניים ויכלול מתווה יציאה, לרבות ביחס לממשק עם הדיירים על מנת למנוע את הפיכת הפתרון הזמני לפתרון של קבע.
5. להטיל על מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל הרשות למקרקעי ישראל, הממונה על התקציבים והחשב הכללי במשרד האוצר לבחון אפשרות להוצאת קול קורא, על ידי אחד המשרדים, שיאפשר לרשויות המקומיות שיהיו מעוניינות בכך ויעמדו בתנאים שייקבעו, להקים ולהפעיל אתרים זמניים, לרבות רכישת מבנים יבילים תוך הגדרת תנאים להקמת האתרים והתייחסות לאמור בסעיף 4(ג) לעיל.
6. בהתאם להוראות סעיף 8(א) בהחלטת ממשלה מס' 1998 מיום 9.10.2016 (להלן – החלטה 1998), משרדי הממשלה יהיו רשאים להתקשר עם החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, לצורך ייעוץ וביצוע פעולות המנויות בהחלטת ממשלה זו על-ידי החטיבה בתחומי פעילותה כפי שנקבעו בהחלטה 1998, והכול בהתאם לאמור בהחלטה 1998.
7. תיקון לוח 2 – להנחות את יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לגבש בתוך 45 יום הצעה לעדכון לוח 2 בתמ"א 35.
8. מגורים זמניים במחנות צה"ל שפונו – להנחות את מנהל רשות מקרקעי ישראל לגבש בתוך 30 יום תכנית להתאמת מחנות צה"ל שפונו לצרכי מגורים זמניים לעולים ולהציגה בפני המנכ"לים. התכנית תתייחס גם להיבטים הסטטוטוריים הנדרשים על פי כל דין למגורים הזמניים.
9. פיצול דירות – להנחות את ראש מטה התכנון הלאומי לעמוד בראש צוות אשר יבחן, בהתייעצות עם השלטון המקומי והשלטון האזורי, את האפשרות לקבוע בהוראת שעה אפשרות לפיצול דירות לטובת שיכון לעולים ואת ההליכים הנדרשים לשם כך, וזאת בהתאם לממצאי צוות המנכל"ים וככל שיעלה צורך בשימוש בכלי זה, בשים לב להיקף העלייה ומספר העולים שנדרש לתת להם מענה. בצוות יהיו חברים מנהלת מינהל התכנון, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי) ואגף תקציבים במשרד האוצר. הצוות יגיש מסקנותיו בתוך 30 יום.
ו. היערכות להגדלת הדיור בטווח הארוך:
1. תכנית להגדלת היצע הדיור – להטיל על מנכ"ל משרד הפנים והממונה על התקציבים, בתיאום לפי העניין עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, החשב הכללי, ראש מטה התכנון הלאומי ומנהל רשות מקרקעי ישראל, לגבש תכנית ייעודית להגדלת מלאי הדיור ברשויות בפריפריה שעתידות לקלוט את האוכלוסייה העולה ובהתחשב ביכולת לתת מענה מיטבי לאוכלוסייה הנקלטת כפי שיפורט בסעיף ז' מטה ותוך מתן עדיפות לפתרונות המגדילים את היצע הדיור הקיים לכלל האוכלוסייה על פני פתרונות זמניים שאינם ניתנים לשימוש חוזר, לרבות:
א. בניית סל כלים ותמריצים ייעודיים לטובת מתן היתרי בנייה בהיקף הנותן מענה לקליטת העלייה.
ב. תמרוץ הרשויות המקומיות להקמת מבני מגורים בשטחים חומים, בכפוף לסדרה תכנונית.
יובהר, כי תכנית זו תהיה תכנית נפרדת מהתכניות הקיימות לתמרוץ דיור במשרד הפנים.
2. מיצוי היצע הדיור – להטיל על מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, ראש מטה התכנון הלאומי, מנהלת מינהל התכנון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט-אזרחי), מנכ"ל משרד הפנים והממונה על התקציבים במשרד האוצר לבחון צעדים נוספים לטובת הגדלת ההיצע בשוק הדיור הנובעים מתוספת משמעותית של אוכלוסייה בפרק זמן קצר, ובהתאם לתחזית עליית העולים ותיקוני החקיקה הנדרשים לשם כך. הצוות יגיש את המלצותיו לצוות המנכ"לים בתוך שלושים יום.
3. הסרת חסמים למימוש תכניות דיור בעלות מספר רב של יחידות דיור – להנחות את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשב הכללי במשרד האוצר, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, מנהלת מינהל התכנון וראש מטה התכנון הלאומי לגבש בתוך 14 ימים המלצות להסרת חסמי דיור שעם ביטולם יתאפשר מימוש של תכניות הכוללות מספר רב של יחידות דיור.
א. הצוות ימליץ על צעדים נדרשים לטובת העניין, לרבות הגשת בקשה מתאימה על ידי רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי והשיכון למוסדות התכנון לביטול ההתניות האמורות או שינוי השלביות בהתניות אלו כך שיתאפשר שיווק מהיר של הקרקעות לבנייה למגורים או תיקוני חקיקה.
ב. לגבש את התקציב הנדרש לטובת מימוש התנאים הנדרשים בתכניות הבנייה האמורות שבהם לא ניתן לבטל או לדחות את ההתניות.
4. קיצור הליכי רישוי – בהמשך להחלטת הממשלה מס' 221 מיום 1.8.2021 ועבודת הצוותים המתבצעת מכוחה, להנחות את ראש מטה התכנון הלאומי או נציגו לעמוד בראש צוות אשר יבחן את הצורך בהתאמות נוספות הנדרשות בשל היקף ומספר העולים הנדרשים לפתרונות דיור מהירים, ולגבש בתוך 30 יום הצעה לקיצור הליכי הרישוי בהתאם לצורך מתגבר של קליטת העלייה ועל מנת לתת מענה לצרכים הנובעים מכך. הצוות יכלול את ראש מטה התכנון הלאומי, מנהלת מינהל התכנון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט-אזרחי) ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.
5. עידוד מימוש מגרשים ששווקו למגורים – להנחות את רשות מקרקעי ישראל להביא לאישור הנהלת רשות מקרקעי ישראל ובמידת הצורך לאישור מועצת מקרקעי ישראל, תכנית לעידוד מימוש מגרשי מגורים והשבת מגרשי מגורים שלא מומשו לידי המדינה. להנחות את מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד האוצר לבחון בתוך 30 ימים, את תיקון תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007, כך שייקבע סיווג נכס של קרקע תפוסה שייעודה מגורים.
6. להטיל על רשות מקרקעי ישראל לערוך, בתוך 60 ימים, מיפוי של שטחי תעסוקה שקיימת היתכנות נמוכה לשיווקם, ככל שישנם, ולהגיש לגביהם תכניות שעניינן שינוי ייעוד למגורים או הוספת שימוש למגורים לוועדה שהוקמה לפי סעיף 6(ה) לחוק התכנון והבנייה.
7. עידוד תכנון ומימוש בקרקע פרטית – להנחות את המשנה ליועת המשפטית לממשלה (משפט-אזרחי), בשיתוף ראש מטה התכנון והרשות למקרקעי ישראל לבחון אפשרות לתיקון חקיקה לעניין הרוב הדרוש להגשת תכנית למוסד תכנון בקרקע פרטית.
ז. היערכות מוניציפלית
להנחות את מנכ"ל משרד ראש הממשלה להקים צוות בראשותו, או בראשות נציג מטעמו, ובהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, המנהלים הכליים של משרד הפנים, המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הבינוי והשיכון, משרד החינוך ומשרד העלייה והקליטה, החשב הכללי, או נציגיהם, על מנת לדון בהיערכות הרשויות המקומיות לקליטת העולים ולגבש את הצרכים המוניציפליים הנובעים מאתגרי הקליטה ככלל ורשויות שיקלטו עלייה מוגברת בפרט, בשים לב לנכונות הרשויות המקומיות לקלוט עולים, עתודות למתחמי דיור זמניים ועתודות לשיווק משמעותי. ככל שיידרש, יגבש הצוות המלצה לצוות המנכ"לים לסיוע תקציבי עבור הפעולות הנדרשות על מנת להתמודד עם האתגרים כאמור.
הצוות יגבש תכנית ובה מענה, בין היתר, לצרכים הבאים:
1. תגבור שירותים והוצאות מוניציפליות חריגות כתוצאה מקליטת העולים במידת הצורך.
2. תגבור הפעילות הקהילתית, תוך שימוש במעטפת קליטה חברתית-עירונית שתספק תכניות במכלול תחומי הקליטה, שיתוף פעולה עם מערך העבודה הקהילתית וההתנדבות בהובלת שירותי הרווחה ברשויות המקומיות.
3. תגבור מערך החינוך הבלתי פורמאלי ברשויות כאמור.
4. הרחבת שירותי החינוך והרווחה, ובכללם מענים חוץ ביתיים, הניתנים במסגרת הרשות המקומית לעולים חדשים והתאמתם לצורכי העולים בהתאם לנסיבות בשטח.
ח. תגבור המענים הנדרשים לעולים חדשים
להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד העלייה והקליטה ובשיתוף משרד הראש הממשלה, משרד החינוך, משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הבריאות, משרד הכלכלה והתעשייה, זרוע העבודה ומשרד האוצר לטובת בחינת תגבור המענים הנדרשים לעולים חדשים, במסגרת השירותים הניתנים היום לכלל העולים החדשים, לרבות אולפני עברית, שירותי תעסוקה, בריאות וכדומה ובהתאם למספר העולים שיגיעו בפועל.
ט. סיוע של גופים פילנתרופיים
לאור המצב הייחודי והצורך במתן מענה דחוף, הממשלה פונה למוסדות הלאומיים ולארגוני הגג של הקהילות היהודיות בתפוצות להתגייס לטובת סיוע בפעולות שיבוצעו בהמשך להחלטה זו. תכלול המענה במסגרת זו ייעשה על ידי משרד ראש הממשלה ויתר הגורמים הרלוונטיים לעניין.
י. היבטי תקצוב
יישום המלצות הצוותים המנויים בהחלטה זו או יישום תכניות שגובשו מכוחה שהן בעלות עלות תקציבית, מותנה בהבאת ההמלצות לאישור הממשלה לצורך הצבעה על מקור תקציבי. ככל שהמלצות כאמור יכללו תכנית בעלת עלות תקציבית שתיושם אף בשנים הנכללות בתכנית התקציב התלת שנתית, כהגדרתה בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, יש להביא את המלצות הצוות לאישור הממשלה גם לצורך מימון פעולה מאזנת, כהגדרתה באותו סעיף.
בשל הצורך בהיערכות מהירה לקליטת עולים חדשים שיגיעו לישראל מאוקראינה, רוסיה ומדינות האזור (להלן: העולים) בעקבות מצב החירום והלחימה באוקראינה והשלכותיו על שגרת החיים במדינות אלו, הרצון לייצר מענים בתחום הדיור ותחומים נוספים, שיאפשרו תהליך קליטה מיטבי, תוך התאמת המענים למאפיינים השונים של קהילות אלו, ובהתחשב בביקוש הגבוה השורר בכלל המשק בשוק הדיור:
1. הממשלה מטילה על ראש הממשלה ועל שרת העלייה והקליטה למנות פרויקטור לעניין הבאת עולים וקליטתם לאור משבר הלחימה באוקראינה.
2. הקמת צוות מנכ"לים מבין המנהלים הכלליים של כל משרדי הממשלה שיעסוק בהיערכות לפתרונות דיור לעולים.
3. סיוע בשכר דירה לעולים.
4. הקמת מבנים זמנים ופטור חוקי למגורים בהם.
5. בחינת האפשרות לקבוע בהוראת שעה אפשרות לפיצול דירות לטובת שיכון לעולים ואת ההליכים הנדרשים לשם כך.
6. הקמת מבנים יבילים.
7. היערכות תקציבית ומוניציפלית וקידום תוכניות להגדלת היצע הדיור.