מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 3560 מיום 31.7.2011, מס' 4185 מיום 26.1.2012, מס' 27 מיום 14.4.2013 ולהחלטות ממשלה קודמות בנושא:
א. הטיפול במפוני גוש קטיף וצפון השומרון לאחר סגירת מינהלת תנופה
1. החל ממועד סגירתה של מינהלת תנופה, ביום 30.6.2013, יועבר ריכוז הטיפול במפוני גוש קטיף וצפון השומרון (להלן – המפונים), ממינהלת תנופה לרשויות המקומיות שקלטו את המפונים (להלן בפרק זה – הרשויות הקולטות), בכל הנוגע לעניינים הבאים:
א. הרשויות הקולטות יהיו אחראיות לטיפול ולשיקום של המפונים המתגוררים בתחומן, לרבות בתחום החינוך, הרווחה והצרכים המוניציפאליים.
ב. הרשויות הקולטות יהיו אחראיות לליווי מעבר המפונים לבתי הקבע ביישובי הקבע שבתחומן, לרבות בתחום הסוציאלי, החברתי, הכלכלי, התכנוני, הבינוי הקהילתי והחינוכי.
ג. הרשויות הקולטות יפעלו, באמצעים העומדים ואשר יועמדו לרשותן, בכפוף לכל דין, לשם פינוי אתרי הדיור הזמני שבתחומן, וירכזו עבודת מטה מול מינהלת פינוי האתרים הזמניים במשרד האוצר בכל הנוגע להליך פינוי וסגירת אתרי הדיור הזמני.
ד. הרשויות הקולטות ילוו ויסייעו ביישום הסכמי והסדרי ההעתקה בהתייחס ליישובי הקבע שהוקמו בתחומן.
2. יתר העניינים הנוגעים לטיפול במפונים אשר היו באחריותה של מינהלת תנופה, יוותרו לאחר סגירת המינהלה בידי משרד הבינוי והשיכון (להלן – משרד השיכון), בהתאם להחלטת ממשלה מס' 27 מיום 14.4.2013, לרבות בעניינים המפורטים להלן:
א. פעילות ועדות הזכאות והוועדה המיוחדת כהגדרתן בחוק יישום תכנית ההתנתקות, תשס"ה-2005 (להלן – החוק).
ב. גיבוש ומעקב אחר יישום הסכמי העתקה, כמשמעם בסעיף 85 לחוק, והסדרי העתקה לפי החלטות הממשלה בנושא.
ג. גיבוש ומעקב אחר יישום הסכמי העתקה של מוסדות ציבור, כמשמעם בסעיף 81 לחוק.
ד. פיקוח ובקרה על פעילות הרשויות הקולטות בכל הנוגע לטיפול במפונים.
ה. יישום פרוייקט הצבת מבנה מגורים משומש על מגרש הקבע, בהתאם להחלטת ממשלה מס' 1633 מיום 2.5.2010 ולהחלטות ממשלה נוספות שיתקבלו בנושא, ככל שיתקבלו.
ו. ניהול אתרי הדיור הזמני של המדינה, באמצעות חברות ניהול מטעמה, עד לפינויים המלא.
ז. יישום ההסדרים שנקבעו בהתייחס לחקלאים שפונו מגוש קטיף וצפון השומרון.
3. ניהול הטיפול בפינוי המבנים מאתרי הדיור הזמני של המדינה יוותר באחריותה של מנהלת פינוי האתרים הזמניים במשרד האוצר (להלן – מנהלת פינוי האתרים הזמניים).
ב. מעקב ובקרה על-ידי ועדת השרים לענייני התנתקות
1. ועדת השרים לעניין הסיוע למתיישבים והסדרת התיישבות חלופית בגין ביצוע תכנית ההתנתקות, כפי שתמונה על-ידי הממשלה (להלן – ועדת השרים), תבצע מעקב ובקרה שוטפים אחר יישום החלטת ממשלה זו.
2. ועדת השרים תזמן לפי הצורך, ולפחות אחת לחציון, את ראשי הרשויות הקולטות ואת נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, לצורך הצגת ההתקדמות בביצוע הפעולות לפי החלטה זו והעמידה ביעדים שנקבעו בהחלטה זו.
3. ועדת השרים תהיה רשאית להעביר סמכויות בין הגופים השונים שהוסמכו לפי החלטה זו, או להעביר סמכויות כאמור לגופים אחרים, וכן להפחית תקציבים הקבועים בהחלטה זו בהתאם להחלטתה על העברת סמכויות כאמור, והכל בכפוף לכל דין.
4. ועדת השרים תהיה רשאית לעדכן את יעדי המעבר לבתי הקבע ופינוי המבנים הזמניים מאתרי הדיור הזמני של המדינה המפורטים בהחלטה זו, וכן תהיה רשאית להמליץ על הסטת תקציבים בין השנים 2015-2013, בהתאם לעדכון היעדים כאמור. החלטה על הסטת תקציבים כאמור תתקבל על-ידי שר הבינוי והשיכון יחד עם שר האוצר.
5. ועדת השרים תבחן את התקציבים הקבועים בהחלטה זו במחצית שנת 2014 ובמידת הצורך תמליץ על עריכת שינויים בתקציבים האמורים. החלטה על עריכת שינויים בתקציבים כאמור תתקבל על-ידי שר הבינוי והשיכון יחד עם שר האוצר.
ג. סיוע עבור פעולות בתחום המוניציפאלי וביסוס התיישבות לשנים 2015-2013
1. להעביר לרשויות המקומיות אשר קלטו את מפוני חבל עזה וצפון השומרון בהיקפים ניכרים, המפורטות בסעיף 2 להלן (להלן בפרק זה – הרשויות הקולטות), סיוע בסכום כולל של עד 16,000 אלפי ₪ לשנת 2013, עד 14,000 אלפי ₪ לשנת 2014, ועד 11,748 אלפי ₪ לשנת 2015, בשל הצרכים וההוצאות המיוחדים בתחום המוניציפאלי הנובעים מקליטת המפונים, מהקמת יישובי הקבע בתחומי הרשות, ומהליך ביסוס ההתיישבות של המפונים ביישובי הקבע.
סיוע זה מיועד לשמש כהשתתפות בהוצאות המוניציפאליות הקשורות במתן השירותים המוניציפאליים לאתרי הדיור הזמני שבתחומי הרשות, בהקמת יישובי הקבע למפונים בתחומי הרשות, ובקליטת המפונים ביישובי הקבע. כמו כן מיועד הסיוע לשמש כהשתתפות בהוצאות המוניציפאליות החריגות הכרוכות בביסוס ההתיישבות של המפונים ביישובי הקבע (ברמה האישית-קהילתית-יישובית), הנובעות מהמעבר ההדרגתי של המפונים לבתי הקבע ומהצורך לספק שירותים מוניציפאליים במקביל הן לאתרי הדיור הזמני והן ליישובי הקבע.
2. הסכומים שיועברו לכל רשות קולטת בכל אחת מהשנים 2015-2013, כמפורט בסיפא של סעיף זה, נקבעו בהתאם לנוסחת הקצאה המבוססת בעיקרה על ההוצאות הצפויות הכרוכות במתן השירותים המוניציפאליים לאתרי הדיור הזמני שבתחומי הרשות ובקליטת המפונים ביישובי הקבע המוקמים בתחומה, על מספר קהילות המפונים שנקלטו באתרי הקבע בתחומי הרשות, ועל מספר יישובי הקבע החדשים המוקמים למפונים בתחומי הרשות.
סכום ההקצאה (באלפי ₪)
שם הרשות המקומית |
שנת 2013 |
שנת 2014 |
שנת 2015 |
מ.א חוף אשקלון |
6010 |
5243 |
5014 |
מ.א. אשכול |
1500 |
1300 |
– |
מ.א נחל שורק |
2750 |
2370 |
1878 |
מ.א לכיש |
4510 |
4083 |
3996 |
מ.א מרחבים |
298 |
298 |
289 |
מ.א חוף הכרמל |
290 |
292 |
287 |
מ.א גן רווה |
296 |
297 |
284 |
מ.א שפיר |
290 |
116 |
– |
מ.א. בני שמעון |
56 |
– |
– |
סה"כ |
16,000 |
14,000 |
11,748 |
3. הרשויות הקולטות יפעלו, כנדרש על פי כל דין, לגביית תשלומי ארנונה מהמפונים המתגוררים בתחומי הרשות.
4. כספי הסיוע כמפורט בסעיף (2) לעיל יועברו לרשויות הקולטות על-ידי משרד השיכון, מתקציבו השוטף בתקנה ייעודית, בהתאם להחלטה זו, ובכפוף לנהלים שייקבעו על-ידי משרד השיכון בדבר אופן השימוש בתקציבים בהתאם ליעדים המפורטים בסעיף (1) לעיל, התנאים לתשלומם ודרך העברתם. במסגרת נהלים אלה ייקבע, בין היתר, כי התקציבים שיועברו לרשויות הקולטות ישמשו, בין היתר, להעסקת פרוייקטור לביסוס התיישבות הקבע של המפונים, בסכום שלא יעלה על סך של 250,000 ₪ לשנה במועצות האזוריות חוף אשקלון, אשכול, נחל שורק ולכיש, ובסכום שלא יעלה על סך של 125,000 ₪ לשנה ביתר המועצות האזוריות, למעט במקרה שבו יקבע משרד השיכון כי אין צורך בכך. כן ייקבע בנהלים, כי זהות הפרוייקטור שיועסק על-ידי הרשות תיקבע לאחר התייעצות עם ראשי הקהילות הרלבנטיות, ותאושר על-ידי משרד השיכון.
5. הרשויות הקולטות יפעלו לזירוז והשלמת מעבר המפונים לבתי הקבע ביישובי הקבע שבתחומן, בהתאם ליעדים המופיעים בטבלה שלהלן:
יעדים ליום 31.12.13
יעדים ליום 30.06.14
יעדים ליום 31.12.14
יעדים ליום 30.06.15
יעדים ליום 31.12.15
סה"כ
חוף אשקלון
92
79
44
20
45
280
אשכול
0
0
0
0
0
0
נחל שורק
39
12
9
8
8
76
לכיש
38
16
8
15
31
108
מרחבים
0
0
0
10
8
18
חוף הכרמל
0
0
0
24
0
24
גן רווה
0
13
12
0
0
25
שפיר
0
0
0
0
0
0
שפיר
0
0
0
0
0
0
בני שמעון
9
9
0
5
0
23
סה"כ
178
129
73
82
92
554
6. א. 70% מסכומי הסיוע המפורטים בסעיף 2 לעיל יועברו לרשויות הקולטות על ידי משרד השיכון עבור כל רבעון, במהלך החודש הראשון של הרבעון העוקב, בכפוף להתקיימות התנאים המצטברים הבאים:
1. הגשת תוכנית עבודה שנתית על ידי הרשות הקולטת, שתוכן לאחר התייעצות עם ראש הקהילה הרלבנטית, למשרד השיכון, בדבר פעולותיה המוניציפאליות הצפויות של הרשות במהלך השנה, הקשורות במתן שירותים לאתרי הדיור הזמני וליישובי קבע המוקמים בתחומי הרשות, ובביסוס התיישבות הקבע של המפונים. תוכנית העבודה תוכן בהתאם לנהלים שייקבעו כאמור בסעיף 4 לעיל.
2. אישור משרד השיכון לתוכנית העבודה שהוגשה על ידי הרשות.
3. חתימת הרשות הקולטת על כתב התחייבות בנוסח שייקבע על ידי משרד השיכון.
4. הגשת דו"ח הוצאות רבעוני על-ידי הרשות הקולטת כמפורט בסעיף 7 להלן ובדיקתו על-ידי משרד השיכון בהתייחס לתוכנית העבודה שהוגשה ואושרה. יובהר, כי לא יועבר לרשות סכום העולה על הוצאותיה בפועל בהתייחס לתוכנית העבודה כאמור.
ב. עד 30% מסכומי הסיוע המפורטים בסעיף 2 לעיל יועברו לרשויות הקולטות בהתאם ליחס שבין מספר המשפחות שעברו לבתי הקבע במהלך הרבעון לבין היעדים המפורטים בטבלה שבסעיף 5 לעיל.
ג. על אף האמור בסעיף קטן (ב) לעיל, תהיה רשאית ועדת השרים לאשר תשלום מלא של כספי הסיוע הרבעוניים לרשות קולטת אף במקרה שבו לא הושגו היעדים המפורטים בטבלה שבסעיף 5 לעיל, אם נוכחה כי אי העמידה ביעדים נבע מגורמים שאינם בשליטת הרשות.
7. בתום כל רבעון יעבירו הרשויות הקולטות למשרד השיכון דוחות רבעוניים כמפורט להלן:
א. דו"ח הוצאות רבעוני, מסוקר על ידי רואה חשבון, בדבר ביצוע הפעולות הנדרשות ועלויותיהן במהלך הרבעון החולף, בהתייחס לתוכנית שהוגשה ואושרה כאמור בסעיף 6 לעיל.
ב. דו"ח מסוקר על-ידי רואה חשבון, בדבר שיעור תשלומי הארנונה אשר נגבו בפועל מן המפונים המתגוררים בתחומי הרשות עד למועד הגשת הדו"ח, בהתייחס לשנה הרלבנטית.
העברת הדו"חות הרבעוניים, כאמור, תהווה תנאי להעברת כספי הסיוע לרבעון הבא.
8. על אף האמור בסעיף 6 לעיל, יעביר משרד השיכון לרשויות הקולטות מקדמה בשיעור של עד 50% מגובה הסיוע לשנת 2013 בתוך 30 יום ממועד החלטה זו, עבור פעילות הסיוע אשר התבצעה ומתבצעת במהלך החציון הראשון של השנה. המקדמה תנוכה מן התשלום עבור הפעילות בחציון הראשון לשנת 2013. שיעור המקדמה ביחס לכל רשות ייקבע על-ידי משרד השיכון, בהתאם לצרכי הרשות ולתוכנית העבודה שהוגשה על-ידה.
9. היה וימצא משרד השיכון, בהתאם לדיווח הרשויות הקולטות ולנתוני משרד הפנים, כי שיעור גביית הארנונה בפועל ברשות הקולטת בתקופה שעד לתום הרבעון החולף, נמוך מ- 85%, יהיה רשאי מנכ"ל המשרד להפחית את סכומי הסיוע אשר יועברו לרשות בגין הרבעון החולף בהתאם ליחס שבין שיעור גביית הארנונה בפועל לבין השיעור הנקוב לעיל.
"שיעור גביית הארנונה" בסעיף זה – שיעור גביית הארנונה מהמפונים המתגוררים בתחומי הרשות במהלך התקופה הרלבנטית, מסך חיובי הארנונה לתקופה זו של המפונים המתגוררים ברשות, תוך לקיחה בחשבון של ההנחות הניתנות או מוענקות על-פי דין.
10. משרד השיכון ינחה את הרשויות הקולטות בדבר הפרטים שיצוינו בדו"חות הביצוע, והמסמכים שעל הרשויות לצרף אליהם.
ד. סיוע עבור פעולות בתחום החברתי לשנים 2015-2013
1. להעביר לרשויות המקומיות אשר קלטו את מפוני חבל עזה וצפון השומרון בהיקפים ניכרים, המפורטות בסעיף 2 להלן (להלן בפרק זה – הרשויות הקולטות), סיוע כספי בסכום כולל של עד 3,088 אלפי ₪ לשנת 2013, עד 2,240 אלפי ₪ לשנת 2014, ועד 1,573 אלפי ₪ לשנת 2015, עבור פעולות בתחום הסיוע הפסיכו-חברתי (אישי-משפחתי-קהילתי) בכל אחת מהשנים האמורות. סיוע זה מיועד, בין היתר, למימון פעולות סיוע למעבר המפונים לבתי הקבע, פעולות לבניית ולליווי המנהיגות הקהילתית והמנגנונים הקהילתיים, ליווי השתלבות הקהילה ברשות הקולטת, שמירת החוסן הקהילתי והמשפחתי וטיפול וליווי אוכלוסיות בסיכון.
2. הסכומים שיועברו לכל רשות קולטת בכל אחת מהשנים 2015-2013, כמפורט בסיפא של סעיף זה, נקבעו בהתאם לנוסחת הקצאה המבוססת בעיקרה על מספר קהילות המפונים המתגוררות בתחומי הרשות במסגרת העתקה קהילתית, מספר משפחות המפונים הזכאיות בכל קהילה וקהילה, והשלב שבו נמצאת הקהילה לקראת המעבר ליישוב הקבע.
סכום ההקצאה (באלפי ₪)
שם הרשות המקומית
שנת 2013
שנת 2014
שנת 2015
מ.א חוף אשקלון
1532
1050
918
מ.א נחל שורק
286
218
84
מ.א לכיש
570
470
369
מ.א אשכול
100
100
100
מ.א מרחבים
200
134
34
מ.א חוף הכרמל
200
134
34
מ.א גן רווה
200
134
34
סה"כ
3088
2240
1573
3. כספי הסיוע כמפורט בסעיף 2 לעיל יועברו לרשויות הקולטות על-ידי משרד השיכון בהתאם להחלטה זו.
4. סכומי הסיוע יועברו לרשויות הקולטות על ידי משרד השיכון עבור כל רבעון, במהלך החודש הראשון של הרבעון העוקב, בכפוף להתקיימות התנאים המצטברים הבאים:
א. הגשת תוכנית עבודה שנתית על ידי הרשות הקולטת, שתוכן לאחר התייעצות עם ראש הקהילה הרלבנטית, למשרד השיכון ולמשרד הרווחה, בדבר פעולותיה הצפויות של הרשות הקולטת לסיוע חברתי למפונים שנקלטו בתחומה. תוכנית העבודה תכלול, בין היתר, פירוט של פעולות הסיוע למעבר המפונים לבתי הקבע, פעולות לבניית ולליווי המנהיגות הקהילתית והמנגנונים הקהילתיים, ליווי השתלבות הקהילה ברשות הקולטת, שמירת החוסן הקהילתי והמשפחתי, וטיפול וליווי אוכלוסיות בסיכון.
ב. אישור משרד השיכון לתוכניות שהוגשו על ידי הרשויות.
ג. חתימת הרשות הקולטת על כתב התחייבות בנוסח שייקבע על ידי משרד השיכון.
ד. הגשת דו"ח הוצאות רבעוני על-ידי הרשות הקולטת כמפורט בסעיף 5 להלן ובדיקתו על-ידי משרד השיכון בהתייחס לתוכנית העבודה שהוגשה ואושרה. יובהר, כי לא יועבר לרשות סכום העולה על הוצאותיה בפועל בהתייחס לתוכנית העבודה כאמור.
5. בתום כל רבעון יעבירו הרשויות הקולטות למשרד השיכון דו"ח הוצאות רבעוני, מסוקר על ידי רואה חשבון, בדבר ביצוע פעולות הסיוע החברתי ועלויותיהן, בהתייחס לתוכניות שהוגשו ואושרו. העברת דו"ח הוצאות רבעוני, כאמור, תהווה תנאי להעברת כספי הסיוע לרבעון הבא.
6. על אף האמור בסעיף 4 לעיל, יעביר משרד השיכון לרשויות הקולטות מקדמה בשיעור של עד 50% מגובה הסיוע לשנת 2013 בתוך 30 יום ממועד החלטה זו, עבור פעילות הסיוע אשר התבצעה ומתבצעת במהלך החציון הראשון של השנה. המקדמה תנוכה מן התשלום עבור הפעילות בחציון הראשון לשנת 2013. שיעור המקדמה ביחס לכל רשות ייקבע על-ידי משרד השיכון בהתאם לצרכי הרשות ולתוכנית העבודה שהוגשה על-ידה.
7. משרד השיכון ינחה את הרשויות הקולטות בדבר הפרטים שיצוינו בדו"חות הביצוע, והמסמכים שיצורפו אליהם.
8. א. על אף האמור לעיל, רשאי משרד השיכון, בתיאום עם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, להעביר לחטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית (להלן – החטיבה להתיישבות) את חלק סכומי הסיוע המפורטים בסעיף 2 לעיל המיועד לסיוע לקהילות המפונים, אם הוא סבור כי העברת סכומים אלה לחטיבה להתיישבות תהיה יעילה יותר בנסיבות העניין לשם ביצוע הפעולות המפורטות בסעיף 1 לעיל. ההתקשרות עם החטיבה להתיישבות לצורך האמור תיעשה בכפוף להוראות תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.
א. החטיבה להתיישבות תעשה שימוש בסכומים שיועברו לה בהתאם לחלוקה התקציבית המבוססת על נוסחת ההקצאה האמורה בסעיף 2 לעיל, ותבצע את פעולות הסיוע החברתי או תקצה את הסכומים שיועברו לה לקהילות המפונים, לפי הנחיות משרד השיכון.
ב. הקצאת התקציב כאמור בסעיף קטן (ב) לעיל תיעשה בכפוף להגשת תוכנית עבודה על ידי קהילת המפונים הרלבנטית בדבר פעולותיה לסיוע חברתי למפונים, ואישורה על ידי משרד השיכון והחטיבה להתיישבות. תכנית העבודה תכלול, בין היתר, פירוט של פעולות הסיוע למעבר המפונים לבתי הקבע, פעולות לבניית ולליווי המנהיגות הקהילתית והמנגנונים הקהילתיים, ליווי השתלבות הקהילה ברשות הקולטת, שמירת החוסן הקהילתי והמשפחתי וטיפול וליווי אוכלוסיות בסיכון.
ג. אופן הקצאת התקציב על-ידי החטיבה להתיישבות ייעשה כנהוג לגבי פעילות חברה וקליטה בשינויים המחויבים, ובהתאם לנהלים שייקבעו בתיאום בין משרד השיכון לחטיבה להתיישבות, ובלבד שהתקציבים שתעביר החטיבה להתיישבות לפי החלטה זו לא יחייבו את קהילות המפונים בהעמדת תקציבים זהים מתקציבן.
ה. סיוע עבור העסקת מנהלים קהילתיים לקהילות המפונים לשנים 2015-2013 או עד שנה לאחר מעבר הקהילה ליישוב הקבע, לפי המוקדם
1. להטיל על משרד השיכון לסייע לרשויות המקומיות הקולטות במימון העלויות הנדרשות לצורך ניהול קהילתי בתקופת המגורים הזמניים של המפונים, במטרה לאפשר את שימור המסגרת הקהילתית בתקופת המגורים הזמניים ועד התבססות הקהילה ביישוב הקבע, בשיעורים המפורטים להלן:
קהילה המונה 20 עד 50 משפחות – סך של עד 5,500 ₪ לחודש.
קהילה המונה 50 עד 100 משפחות – סך של עד 11,000 ₪ לחודש.
קהילה המונה מעל 100 משפחות – סך של עד 16,500 ₪ לחודש.
2. משרד השיכון יעביר לרשויות הקולטות את כספי הסיוע כאמור בסעיף 1 לעיל בהתאם להחלטה זו, בהתבסס על נתוניו לגבי הקהילות ברשויות השונות, ובכפוף לנהלים שייקבעו על-ידו. עלות ההעסקה הכוללת למי שיעסוק בניהול הקהילתי בהיקף מלא לא תעלה על 11,000 ₪ לחודש. יובהר, שככל שהעסקת המנהלים הקהילתיים תיעשה על-ידי הרשות הקולטת, היא תהיה כפופה לדינים החלים על העסקת עובדים על-ידי השלטון המקומי.
3. שירותי הניהול הקהילתי באתרי המגורים הזמניים כאמור בסעיף 1 לעיל ימומנו לתקופה שעד שלוש שנים (2015-2013), או עד לתום שנה ממועד מעבר מרבית הקהילה לישוב הקבע, לפי המוקדם.
4. מימון העלויות האמורות בשנת 2013 עד סך של 1,320 אלפי ₪, בשנת 2014 עד סך של 1,122 אלפי ₪ ובשנת 2015 עד סך של 627 אלפי ₪, יהיה מתוך תקציב משרד השיכון השוטף בתקנה ייעודית.
5. א. על אף האמור לעיל, רשאי משרד השיכון, בתיאום עם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, להעביר לחטיבה להתיישבות את חלק מסכומי הסיוע האמורים בפרק זה, אם הוא סבור כי העברת סכומים אלה לחטיבה להתיישבות תהיה יעילה יותר בנסיבות העניין לשם העסקת המנהלים הקהילתיים כאמור בסעיף (1) לעיל. ההתקשרות עם החטיבה להתיישבות לצורך האמור תיעשה בכפוף להוראות תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.
א. החטיבה להתיישבות תעשה שימוש בסכומים שיועברו לה בהתאם לכללים המפורטים בסעיפים (1) עד (3) לעיל, ולפי הנחיות משרד השיכון.
ב. אופן הקצאת התקציב על-ידי החטיבה להתיישבות ייעשה כנהוג לגבי פעילות חברה וקליטה בשינויים המחויבים, ובהתאם לנהלים שייקבעו בתיאום בין משרד השיכון לחטיבה להתיישבות, ובלבד שהתקציבים שתעביר החטיבה להתיישבות לפי החלטה זו לא יחייבו את קהילות המפונים בהעמדת תקציבים זהים מתקציבן.
6. החל ממועד קבלת החלטה זו, לא ימומנו שירותי ניהול קהילתי מכוח החלטת ממשלה מס' 1171 מיום 11.2.2007.
ו. סיוע לצורך מימון מינהלות האכלוס והפיתוח להקמת יישובים חדשים ברשויות הקולטות לשנים 2015-2013
1. להעביר לרשויות המקומיות אשר קלטו את מפוני חבל עזה וצפון השומרון בהיקפים ניכרים, המפורטות בסעיף 2 להלן (להלן בפרק זה – הרשויות הקולטות), סיוע כספי בסכום כולל של עד 1,000 אלפי ₪ לשנת 2013, 800 אלפי ₪ לשנת 2014 ו- 600 אלפי ₪ לשנת 2015, עבור פעילות מנהלות האכלוס והפיתוח הפועלות ברשויות הקולטות, והמרכזות את הטיפול בהיבטים השונים הכרוכים בהקמת יישובים חדשים בתחומי הרשות, לרבות בתחום ההנדסי, תכנוני, כלכלי ומערכתי, במהלך השנים האמורות.
2. הסכומים שיועברו לכל רשות קולטת כמפורט בסיפא של סעיף זה, נקבעו בהתאם לנוסחת הקצאה המבוססת על מספר יישובי הקבע החדשים למפונים המוקמים בכל רשות.
סכום ההקצאה (באלפי ₪)
שם הרשות המקומית
שנת 2013
שנת 2014
שנת 2015
מ.א חוף אשקלון
200
200
150
מ.א נחל שורק
200
200
150
מ.א לכיש
400
400
300
מ.א אשכול
200
–
–
סה"כ
1,000
800
600
3. כספי הסיוע כמפורט בסעיף (2) לעיל יועברו לרשויות הקולטות על-ידי משרד השיכון, מתקציבו השוטף בתקנה ייעודית, בהתאם להחלטה זו.
4. משרד השיכון ייקבע את הכללים להעברת סכומי הסיוע המפורטים בסעיף 2 לעיל לרשויות הקולטות, לרבות בהתייחס למועד העברת התשלום לרשויות, הגשת תוכנית עבודה על-ידי הרשויות, חתימת הרשות על כתב התחייבות כתנאי להעברת התשלומים, הגשת דוחות ביצוע וכיו"ב.
ז. סיוע עבור פעילות ועדות התכנון בהתייחס להקמת יישובי הקבע למפונים בשנים 2014-2013
1. להעביר לוועדות התכנון והבנייה המטפלות בהיקפים ניכרים במתן היתרי בניה ופיקוח על הבניה הנעשית על-ידי מפוני גוש קטיף וצפון השומרון ועל בניית מבני ציבור עבור המפונים, המפורטות בסעיף 2 להלן (להלן בפרק זה – ועדות התכנון), סיוע כספי בסכום כולל של עד 600 אלפי ₪ לשנת 2013, ו-200 אלפי ₪ לשנת 2014, עבור פעילותן במתן היתרי ובניה ופיקוח על הבניה ביישובי הקבע של המפונים בשטח המצוי באחריותן, במהלך השנים האמורות.
2. הסכומים שיועברו לכל ועדת תכנון כמפורט בסיפא של סעיף זה, נקבעו בהתאם לנוסחת הקצאה המבוססת על היקף פעילות ועדות התכנון בהתייחס למתן היתרי בניה ולפיקוח על הבנייה ביישובי הקבע של המפונים ובאתרי הדיור הזמני המצויים בתחום אחריותן.
סכום ההקצאה (באלפי ₪)
שם ועדת התכנון
שנת 2013
שנת 2014
חוף אשקלון
250
100
לכיש
250
100
שורקות
100
–
סה"כ
600
200
3. הרשויות הקולטות יפעלו, כנדרש על פי כל דין, לפיקוח על הבנייה ביישובי הקבע של המפונים ובאתרי הדיור הזמני שבתחומי הרשות.
4. כספי הסיוע כמפורט בסעיף (2) לעיל יועברו לוועדות התכנון על-ידי משרד השיכון, מתוך תקציבו השוטף בתקנה ייעודית, בהתאם להחלטה זו.
5. משרד השיכון יקבע את הכללים להעברת סכומי הסיוע האמורים בסעיף 2 לעיל לוועדות התכנון, לרבות בהתייחס למועד העברת התשלום, הגשת דוחות ביצוע ותנאים אחרים, ככל שימצא המשרד לנכון, ובלבד שמחצית מסכומי הסיוע המיועדים לוועדות התכנון לכיש וחוף אשקלון בשנת 2013 יועברו אליהן רק לאחר סגירתה הסופית של ועדת התכנון שקמים והתחלת פעילותן העצמאית של ועדות אלה.
ח. מענק עבור פינוי מבנים יבילים מאתרי הדיור הזמני של המדינה
1. להעביר לרשויות המקומיות אשר קיים בשטחן אתר דיור זמני של המדינה למפוני חבל עזה וצפון השומרון, המפורטות בסעיף 2 להלן (להלן בפרק זה – הרשויות הקולטות), סיוע כספי כמפורט בסעיף 4 להלן, עבור ביצוע פעולות שיאפשרו פינויו של כל מבנה יביל בבעלות המדינה שהוקצה למפונים למטרת מגוריהם, ובכלל זה פינוי וסילוק של חריגות ותוספות בנייה במבנה היביל ובשטח המגרש הצמוד אליו, ככל שישנם (להלן – מבנה יביל). יובהר כי מינהלת פינוי האתרים הזמניים, האחראית לפינויים הפיזי של המבנים היבילים, תפעל לפינוי המבנה היביל משטח הרשות הקולטת לאחר פינויו מכל אדם או חפץ.
2. הרשויות הקולטות יפעלו באמצעים העומדים לרשותן, בכפוף לכל דין, לשם פינוי אתרי הדיור הזמני שבתחומן, ובכלל זאת להעמדת אפשרות לפינוי המבנים היבילים שבשטחן בהתאם לטבלת היעדים שלהלן:
יעדים ליום 31.12.13
יעדים ליום 30.06.14
יעדים ליום 31.12.14
יעדים ליום 30.06.15
יעדים ליום 31.12.15
סה"כ
חוף אשקלון
95
93
60
25
18
291
נחל שורק
11
8
5
0
0
24
שפיר
50
25
17
0
0
92
לכיש
3
0
42
31
0
76
מרחבים
0
0
0
0
14
14
בני שמעון
5
5
4
0
0
14
סה"כ
164
131
128
56
32
511
3. מבלי לגרוע מהאמור בסעיף 2 לעיל, הרשויות הקולטות יפעלו ויסייעו, באמצעים העומדים לרשותן ובכפוף לכל דין, לפינוי המבנים הבלתי חוקיים שהוצבו בתחום האתר הזמני שבתחומן, בין אם על שטחי המגרשים שפונו ובין אם בשטחים ציבוריים בתחום האתר.
4. הסיוע הכספי כאמור בפרק זה, יועבר לרשויות הקולטות בעבור מבנים יבילים שיפונו בפועל בין השנים 2013 ועד תום שנת 2015, כמפורט להלן:
בעבור כל מבנה יביל שיפונה בשנת 2013, תקבל הרשות סיוע כספי בסך של 7,000 ₪.
בעבור כל מבנה יביל שיפונה בשנת 2014, תקבל הרשות סיוע כספי בסך של 6,000 ₪.
בעבור כל מבנה יביל שיפונה בשנת 2015, תקבל הרשות סיוע כספי בסך של 5,000 ₪.
5. א. 80% מסכום כספי הסיוע כמפורט בסעיף (4) לעיל יועברו לרשויות הקולטות על-ידי משרד השיכון, מתקציבו השוטף בתקנה ייעודית, לפי החלטה זו, עבור כל רבעון, בהתאם למספר המבנים היבילים שיפונו מאתרי הדיור הזמני שבשטחן במהלך הרבעון, בכפוף להתקיימות התנאים המצטברים הבאים:
1. הגשת דיווח רבעוני על ידי הרשות הקולטת למשרד השיכון ולמינהלת פינוי האתרים הזמניים בדבר מספר המבנים היבילים שפונו מאתר הדיור הזמני שבתחומי הרשות.
2. אישור מינהלת פינוי האתרים הזמניים לדיווח שהוגש על ידי הרשות.
א. עד 20% הנותרים מסך כספי הסיוע כמפורט בסעיף (4) לעיל, יועברו לרשויות הקולטות בסוף כל שנת תקציב, עבור המבנים שפונו במהלך השנה, בהתאם ליחס שבין מספר המבנים היבילים שפונו במהלך השנה ליעדים המפורטים בטבלה שבסעיף 2 לעיל, ובכפוף לפינוי המבנים הבלתי חוקיים מהמגרשים שפונו ומהשטחים הציבוריים הסמוכים אליהם, הכל בהתאם לנוהל שייקבע על-ידי משרד השיכון ומינהלת פינוי האתרים הזמניים.
ג. על אף האמור בסעיף קטן (ב) לעיל, תהיה רשאית ועדת השרים לאשר תשלום מלא של כספי הסיוע הרבעוניים לרשות קולטת אף במקרה שבו לא הושגו היעדים המפורטים בטבלה שבסעיף 2 לעיל ו/או לא פונו מבנים בלתי חוקיים כאמור בסעיף קטן (ב) לעיל, אם נוכחה כי אי העמידה ביעדים או אי פינוי המבנים הבלתי-חוקיים, לפי העניין, נבע מגורמים שאינם בשליטת הרשות.
ד. במקרה בו הוצב מבנה בלתי חוקי בשטח האתר הזמני לאחר מועד קבלת החלטה זו, והרשות לא סייעה, בכפוף לכל דין, לשם פינויו, יהיו רשאים מנכ"ל משרד השיכון יחד עם מנהל חטיבת נכסים, רכש ולוגיסטיקה במשרד האוצר להורות על קיזוז סך של 10,000 ₪ בשל כל מבנה כאמור, מכספי הסיוע המגיעים לרשות לפי פרק זה.
6. פעילות הרשויות הקולטות לשם העמדת אפשרות פינוי המבנים היבילים ופינוי המבנים הבלתי חוקיים כאמור בפרק זה תיעשה בהתאם להוראות נוהל שייקבע על-ידי משרד השיכון ומנהלת פינוי האתרים הזמניים, ובכפוף לכל דין.
7. לא ישולמו לרשויות הקולטות תשלומים עבור מבנים יבילים שפינויים מאתרי הדיור זמני התאפשר לאחר סוף שנת 2015.
ט. סיוע עבור פעולות בתחום הרווחה לשנים 2015-2013
1. להעביר לרשויות המקומיות אשר קלטו את מפוני חבל עזה וצפון השומרון בהיקפים ניכרים, המפורטות בסעיף 2 להלן (להלן בפרק זה – הרשויות הקולטות), סיוע בסכום כולל של עד 5,323 אלפי ₪ לשנת 2013, עד 3,670 אלפי ₪ לשנת 2014, ועד 2,260 אלפי ₪ לשנת 2015, בגין הצרכים וההוצאות המיוחדים בתחום הרווחה הנובעים מקליטת המפונים בתחומי הרשות. סיוע זה מיועד, בין היתר, למימון תקני עובדים סוציאליים המיועדים לטיפול במפונים ולמימון פעולות סיוע בתחום השיקום הקהילתי, השיקום המשפחתי, ובתחום הפעילות עם ילדים ובני נוער.
2. הסכומים שיועברו לכל רשות קולטת בכל אחת מהשנים 2015-2013, כמפורט בסיפא של סעיף זה, נקבעו בהתאם לצורכי הרשויות הקולטות בהתייחס לתחום הרווחה, כפי שנבחנו על-ידי גורמי מקצוע בתחום זה.
סכום ההקצאה (באלפי ₪)
שם הרשות המקומית
שנת 2013
שנת 2014
שנת 2015
מ.א חוף אשקלון
2,439
1,800
1,200
מ.א נחל שורק
780
500
400
מ.א לכיש
1,014
780
580
מ.א אשכול
850
350
–
מ.א מרחבים
80
80
80
מ.א חוף הכרמל
80
80
–
מ.א גן רווה
80
80
–
סה"כ
5,323
3,670
2,260
3. כספי הסיוע כמפורט בסעיף (2) לעיל יוקצו למשרד הרווחה מתוך תקציב משרד השיכון בתקנה ייעודית, ויועברו על ידו לרשויות הקולטות בהתאם להחלטה זו, ובכפוף לנהלים שייקבעו על-ידי משרד הרווחה בדבר אופן השימוש בתקציבים ודרך העברתם.
4. סכומי הסיוע יועברו על ידי משרד הרווחה לרשויות הקולטות עבור כל רבעון, במהלך החודש הראשון של הרבעון העוקב, בכפוף להתקיימות התנאים המצטברים הבאים:
א. הגשת תוכנית עבודה שנתית על ידי הרשות הקולטת למשרד השיכון ולמשרד הרווחה בדבר פעולותיה הצפויות של הרשות בתחום הרווחה במהלך השנה.
ב. אישור משרד השיכון ומשרד הרווחה לתוכנית העבודה שהוגשה על ידי הרשות, תוך שים לב לתוכנית העבודה שהגישה הרשות בהתייחס לפעולותיה בתחום החברתי.
ג. חתימת הרשות הקולטת על כתב התחייבות בנוסח שייקבע על ידי משרד הרווחה.
ד. הגשת דו"ח הוצאות רבעוני על-ידי הרשות הקולטת כמפורט בסעיף 5 להלן ובדיקתו על-ידי משרד הרווחה בהתייחס לתוכנית העבודה שהוגשה ואושרה. יובהר, כי לא יועבר לרשות סכום העולה על הוצאותיה בפועל בהתייחס לתוכנית העבודה כאמור.
5. בתום כל רבעון יעבירו הרשויות הקולטות למשרד הרווחה ולמשרד השיכון דו"ח הוצאות רבעוני, מסוקר על ידי רואה חשבון, בדבר ביצוע פעולות הסיוע בתחום הרווחה ועלויותיהן, בהתייחס לתוכניות שהוגשו ואושרו. העברת דו"ח הוצאות רבעוני, כאמור, תהווה תנאי להעברת כספי הסיוע לרבעון הבא.
6. על אף האמור בסעיף 4 לעיל, יעביר משרד הרווחה לרשויות הקולטות מקדמה בשיעור של עד 50% מגובה הסיוע לשנת 2013 בתוך 30 יום ממועד החלטה זו, עבור פעילות הסיוע אשר התבצעה ומתבצעת במהלך החציון הראשון של השנה, לפי העניין. המקדמה תנוכה מן התשלום עבור הפעילות בחציון הראשון לשנת 2013, לפי העניין. שיעור המקדמה ביחס לכל רשות ייקבע על-ידי משרד הרווחה, בהתאם לצרכי הרשות ולתוכנית העבודה שהוגשה על-ידה.
י. העמדת תקציב לצורך השלמת פיתוח סביבת מבני הציבור ביישובי הקבע
1. משרד השיכון יעביר לרשויות הקולטות תקציב בסך של 25 מליון ₪ בכל אחת מהשנים 2015-2013, ותקציב בסך של 5 מליון ₪ בשנת 2016 (בסך הכל 80 מליון ₪), לצורך פיתוח סביבת מבני הציבור ביישובי הקבע של המפונים.
2. משרד השיכון, בתיאום עם אגף תקציבים במשרד האוצר, יגיש לוועדת השרים, לאישורה, תוך 3 חודשים ממועד קבלת החלטה זו, פרוגרמה המציגה את חלוקת התקציב האמור בסעיף 1 לעיל לרשויות הקולטות, בהתייחס ליישובי הקבע השונים המוקמים בתחומן. הפרוגרמה תיערך בהתאם לכללים המקצועיים של משרד השיכון, בהתבסס בין היתר על מספר מבני הציבור שהוקמו או יוקמו בתחום הרשות, מספר משפחות המפונים ביישוב הקבע הרלבנטי, שלב המעבר ליישוב הקבע שבו נמצאת הקהילה הרלבנטית ועלויות הפיתוח באתר הרלבנטי בהתחשב בצרכים ההנדסיים.
3. העברת התקציב האמור בסעיף 1 לעיל תיעשה בהתאם לפרוגרמה שתאושר על-ידי ועדת השרים, ועל-פי הכללים הנהוגים במשרד השיכון בנושא העברת תקציבי פיתוח.
4. א. משרד השיכון יעביר לוועדת השרים בתוך 3 חודשים ממועד קבלת החלטה זו פירוט של יעדי השלמת בניית מבני הציבור, לרבות פיתוח סביבת המבנים, בהתייחס לכל אחד מיישובי הקבע של המפונים. היעדים שייקבעו לא יחרגו מתום 3 שנים ממועד קבלת החלטה זו.
ב. משרד השיכון יעביר לוועדת השרים, אחת לחציון, דיווח על התקדמות בניית מבני הציבור, לרבות פיתוח סביבת המבנים, ביישובי הקבע של המפונים, בהתייחס ליעדים שייקבעו כאמור בסעיף קטן (א).
יא. כללי
1. משרד השיכון, באישור מנכ"ל המשרד, יהיה רשאי לקזז מתוך תשלומים אחרים המועברים על ידו לרשויות הקולטות את הסכומים המתאימים לפי החלטה זו, בגין פעולות שלא בוצעו ברבעון החולף או שבוצעו בניגוד לתוכנית העבודה המאושרת.
2. א. ככל שתחליט ועדת השרים, בהתאם להחלטה זו, על עדכון היעדים העומדים בפני הרשויות הקולטות בכל הנוגע למעבר המפונים לבתי הקבע ביישובי הקבע ולפינוי המבנים היבילים מאתרי הדיור הזמני, יודיע על כך משרד השיכון לרשויות הקולטות, והיעדים שייקבעו יבואו במקום היעדים האמורים בהחלטה זו.
ב. בסוף כל רבעון יעבירו הרשויות הקולטות למשרד השיכון ולוועדת השרים דו"ח בדבר מספר המפונים שעברו להתגורר בבית הקבע ביישובי הקבע שבתחומן ובדבר מספר המבנים היבילים שפונו מאתרי הדיור הזמני שבתחומן.
3. להנחות את משרדי הממשלה לתת עדיפות, במסגרת תקציבם, לטיפול במפוני גוש קטיף.
בהמשך להחלטות ממשלה קודמות, החלטת הממשלה היא להיערך להשלמת הטיפול במפוני גוש קטיף, לאור סגירת מנהלת תנופה. כחלק מכך, יוגדר הנושא כעניין כבעל חשיבות לאומית. ריכוז הטיפול במפונים יועבר לרשויות המקומיות שיהיו אחראיות לקליטת המפונים באופן נרחב (ובהתאם ליעדי הקליטה שנקבעו בהחלטה). הטיפול במפונים יכלול תחומים רבים ויתייחס להעברת המפונים לבתי קבע, סיוע בתחומי הרווחה והחברה, הקמת תשתיות, מבנים, ניהול הקהילה וכיוצא בזאת. לצורך יישום ההחלטה יקציב משרד הבינוי והשיכון כ-80 מיליון ש"ח בשנים 2013-2016.