1) בהמשך לתיקון מס' 1 לתקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, ובמטרה להפחית במחצית, ככל הניתן, את מספר עובדי המגזר הציבורי השוהים בו זמנית במקום העבודה כאמור בתקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, לתקן את החלטת ממשלה מס' 4910 מיום 20.3.2020, שעניינה "היערכות המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום בתקופת משבר נגיף הקורונה" (להלן – החלטה 4910) כדלהלן:
א. האמור בסעיף 1 להחלטה 4910 יסומן ב- (א) ואחריו יבוא:
"(ב) נוכח הסמכות שניתנה לפקחים בעלי סמכויות פיקוח לפי דין (להלן – מפקח) בהתאם להוראות תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה)), תש"ף-2020, להטיל קנסות מינהליים בהתאם לתקנות האמורות ונוכח הצורך של משטרת ישראל להסתייע בפקחים לשם הגברת האכיפה לפי התקנות, משרד לא יסרב לבקשת משטרת ישראל להעמיד מפקח לטובת סיוע למשטרה לשם ביצוע אכיפה לפי תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם) (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), תש"ף-2020, ואולם המשטרה תהיה רשאית להסתייע רק במפקח שאינו כלול ברשימת העובדים החיוניים של המשרד. מובהר כי העמדת מפקח שאינו נמנה ברשימת העובדים החיוניים של המשרד לשם סיוע למשטרה בפעולות אכיפה כאמור, לא יהיה בה כדי להביא לשינוי ברשימת העובדים החיוניים.
(ג) כל משרד יעביר למשרד לביטחון הפנים לא יאוחר מיום 1 באפריל 2020 רשימה של כל המפקחים המוסמכים להטיל קנס מנהלי מכוח תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש)(בידוד בית והוראות שונות))(הוראת שעה), התש"ף-2020, לאחר אישור הרשימה על ידי נציבות שירות המדינה.
(ד) ההסדר המפורט בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) יחול גם על פקחים שהוסמכו בצו אלוף באזור.".
ב. אחרי סעיף 1 יבוא:
"1א. להנחות כל מנהל משרד כי החל מיום 1 באפריל 2020:
1. יעשה מאמץ נוסף ויצמצם ככל הניתן את מספר העובדים ברשימת העובדים החיוניים, תוך גריעת עובדים מרשימה זו כאמור בסעיף 1(ד).
2. יורה, ככל הניתן, לעובדים שייוותרו ברשימת העובדים החיוניים ולעובדי מחשוב, אשר עומדים בכללים ובהנחיות שנקבעו לפי סעיף 3, לבצע את עבודתם במהלך יתרת תקופת החירום ממקום מגוריהם אלא אם כן קבע כי חיוני שאותו עובד יבצע את עבודתו במקום העבודה.
3. מבלי לגרוע מהאמור בפסקה (2) לעיל, מנהל משרד לא יאפשר כניסה או שהייה של עובדים חיוניים, במקום העבודה, בשיעור העולה על 20% ממצבת העובדים. על אף האמור, סבר מנהל המשרד כי יש צורך חיוני בשהייה של עובדים חיוניים נוספים במקום העבודה, יגיש דיווח על כך לנציב שירות המדינה ויפרט בו את מספר העובדים החיוניים הנוספים שנוכחותם חיונית והטעמים לכך. הוראות פסקה זו לא יחולו לגבי כל אלה:
א. צבא ההגנה לישראל;
ב. שירות בתי הסוהר;
ג. משטרת ישראל;
ד. שירות הביטחון הכללי;
ה. המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים;
ו. הרשות הארצית לכבאות ולהצלה;
ז. המטה לביטחון לאומי;
ח. הרשות להגנת עדים;
ט. מערך הסייבר הלאומי;
י. המכון למחקר ביולוגי בישראל;
יא. החברה הישראלית לחקר מדעי החיים;
יב. משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו;
יג. הוועדה לאנרגיה אטומית;
יד. המדפיס הממשלתי".
ג. אחרי סעיף 5(ד) יבוא:
"(ד1) החל מיום 1 באפריל 2020, על מנהל הגוף:
1. לעשות מאמץ נוסף ולצמצם, ככל הניתן, את מספר העובדים ברשימת העובדים החיוניים, תוך גריעת עובדים מרשימה זו כאמור בפסקה (3) לסיפה של סעיף 5(ג);
2. בהמשך להוראות סעיף קטן (ד), להורות, ככל הניתן, לעובדים שייוותרו ברשימת העובדים החיוניים, אשר עומדים בהנחיות ובכללים כאמור בסעיף קטן (ד) ובכפוף לאמור בו, לבצע את עבודתם במהלך יתרת תקופת החירום ממקום מגוריהם אלא אם כן קבע כי חיוני שאותו עובד יבצע את עבודתו במקום העבודה;
לעניין בנק ישראל, יחול האמור בפסקה זו גם לגבי עובדי מערכת מבוקרת מיועדת, כהגדרתה בחוק מערכות תשלומים, התשס"ח-2008, עובדים העוסקים באספקת מזומנים, ספירתם והנפקתם, וכן עובדי מחשוב;
3. מבלי לגרוע מהאמור בפסקה (3) לעיל, לא לאפשר כניסה או שהייה של עובדים חיוניים במקום העבודה בשיעור שיעלה על 20% ממצבת העובדים. על אף האמור, סבר מנהל הגוף כי יש צורך חיוני בנוכחותם של עובדים חיוניים נוספים במקום העבודה, יגיש על כך דיווח לממונה לגבי היקף העובדים החיוניים הנוספים שנוכחותם חיונית והטעמים לכך. הוראות פסקה זו לא יחולו לגבי תעשייה ביטחונית כהגדרתה בתקנות, החברה הישראלית לחקר מדעי החיים והגופים שלגביהם חלות הוראות תקנות 2(ג)(1) ו-2(י) לתקנות.
(ד2) הוראות סעיף 1(ב) עד (ד) יחולו לעניין גופים ציבוריים ועובדיהם, בשינויים המחויבים, ובכל מקום שבו כתוב בהחלטה זו נציב, יקראו לעניין אותם גופים לפי העניין את חובת הדיווח כאילו היא חלה כלפי הממונה.".
ד. בסעיף 8 –
1. בהגדרה "מצבת העובדים", אחרי "מצבת העובדים" יבוא "ו"הממונה"", ובמקום "כהגדרתה" יבוא "כהגדרתם";
2. בהגדרה "מועסק חיצוני", בסופה יבוא:
"ולגבי מועסק בבנק ישראל – למעט עובדי מערכת מבוקרת מיועדת, כהגדרתה בחוק מערכות תשלומים, התשס"ח-2008, עובדים העוסקים באספקת מזומנים, ספירתם והנפקתם, וכן עובדי אבטחה, הסעדה, ניקיון או מחשוב;".
2. להנחות את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נציב שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר להגיש לממשלה בתוך 48 שעות ממועד קבלת החלטה זו, המלצה משותפת, בשאלה האם יש לאשר, ביתרת תקופת החירום, מתן תוספת בעד כוננות לעובדים חיוניים שמבצעים את עבודתם ממקום מגוריהם, ואם כן – באילו תנאים.