מה הוחלט?
מתוך ההכרה כי למדינת ישראל ולקהילות היהודיות בתפוצות אחריות משותפת לעתידו והמשכיותו של העם היהודי, ובמטרה לחזק את הזהות היהודית של דור העתיד, ולהעמיק את הקשר למדינת ישראל ולציונות:
1. לייסד תכנית רב שנתית, לשנים 2017-2014, בשלב הראשון, שתהא משותפת למדינת ישראל ולעם היהודי בתפוצות, אשר תגובש על בסיס דו-שיח עם העולם היהודי במטרה לחזק את הזהות היהודית בתפוצות ואת הקשר בין יהודי התפוצות למדינת ישראל ולציונות, בכל התחומים המשיקים למעגל החיים האישי והקהילתי, בארץ ובחו"ל, בקרב קהלי יעד מגוונים לרבות בהיבטי גיל, ארץ מוצא ותרבות, שתאפשר לכל גווני העם היהודי למצוא את מקומם בתוכנית (להלן: "התכנית").
2. התכנית תתבסס על תהליך התכנון המשותף לממשלת ישראל, לסוכנות היהודית ולעם היהודי, שהתקיים במהלך השנים 2014-2013. התכנית תבוצע בהתאם לתכנית עבודה רב שנתית שתגובש ושממנה תיגזר בכל שנה, תכנית עבודה שנתית.
3. ממשלת ישראל רואה את התכנית כשותפות עם העם היהודי, אשר יפעלו יחד לגיבוש התכנית, להשגת יעדיה ולמימונה, וזאת באמצעות ועדת ההיגוי כאמור בסעיף 4 להלן. הסוכנות היהודית היא שותפתה של הממשלה בהובלת התכנית ותפעל ביחד עם הממשלה לקידומה בעם היהודי ולצירוף שותפים נוספים. ממשלת ישראל רושמת לפניה את נכונותה של הסוכנות היהודית להירתם לשם כך לגיוס משאבים לתכנית וזאת בנוסף ומבלי לפגוע במימון פעולותיה האחרות המשותפות עם הממשלה.
4. מימון משלים לתקציב הממשלתי, כפי שיפורט בסעיף 7 להלן, יבוא ממקורות פילנתרופיים חוץ ממשלתיים: (א) ממקורות הסוכנות היהודית או באמצעות הסוכנות היהודית ו – (ב) מארגונים יהודיים נוספים ו/או קרנות ותורמים בעולם (להלן: "השותפים למימון התכנית"). לצורך גיבוש פרטי התוכנית ויישומה תיערך התקשרות כמפורט בסעיף 6 להלן ותוקם ועדת היגוי שתורכב מנציגי ממשלת ישראל, נציגי הסוכנות היהודית ושותפים נוספים למימון התכנית והחלטותיה יתקבלו בהסכמה על פי מנגנון שייקבע (להלן: "ועדת ההיגוי").
5. להקים ועדת מנכ"לים ממשלתית שתקבע את מדיניות הממשלה בקשר לתכנית, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה (להלן "ועדת המנכ"לים"). בוועדת המנכ"לים יהיו חברים: מנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות; סמנכ"לית פנים, תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה; מנכ"ל משרד החוץ; מנכ"לית משרד החינוך; מנכ"ל משרד העלייה והקליטה; מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים; מנכ"לית משרד המשפטים; ראש אגף התקציבים במשרד האוצר; היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה וראש אגף בכיר תפוצות במשרד לירושלים והתפוצות. סמכויות ועדת המנכ"לים תהיינה כדלקמן:
א. קביעת מדיניות הממשלה לתכנית, מטרות ויעדים; אישור שותפויות אסטרטגיות ותהליכים מהותיים; אישור תכנית עבודה רב שנתית; אישור תכנית עבודה ותקציב שנתי.
ב. פיקוח ומעקב אחר ביצוע ויישום התכנית: התכנית תלווה במחקר והערכה משלב התכנון, עבור בשלב היישום ועד בחינת הישגיה. תכנית העבודה השנתית תיקבע, בין השאר, בהתבסס על מחקרי ההערכה.
ג. הנחיית נציגי הממשלה בוועדת ההיגוי.
ד. בטרם אישור התקציב השנתי, אחת לשנה, תערוך ועדת המנכ"לים דיון תקציבי מקיף באשר לצורך בהגדלת התקציב הממשלתי לתכנית, וזאת בשים לב להצלחת התכנית ולשיעור הביצוע התקציבי, ובכפוף לקבוע בסעיף 7 להלן.
ה. ועדת המנכ"לים תתכנס בהתאם לצורך, ולכל הפחות פעמיים בשנה.
ו. ועדת המנכ"לים תזמן לדיוניה מעת לעת נציגים רלוונטיים מהעולם היהודי ומומחים, לפי העניין, בהתאם לסדר יומה ותכנית העבודה.
6. להטיל את הניהול השוטף של התכנית על המשרד לירושלים והתפוצות:
א. המשרד לירושלים והתפוצות יפעל בהתאם להנחיות ועדת המנכ"לים, ויהיה אחראי לדווח לה על התקדמות בביצוע התכנית בהתאם להחלטותיה.
ב. המשרד לירושלים והתפוצות ידווח למנכ"ל משרד ראש הממשלה באופן שוטף על ההתקדמות ביישום התכנית, ויבקש את אישורו לשינויים, ככל שיידרשו, בתכנית העבודה ובתקציבה ובכל סוגיה מהותית.
ג. להקים את ועדת ההיגוי כאמור בסעיף 4 לעיל לרבות מנגנוניה וסמכויותיה באישור מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
ד. לשם גיבוש פרטי התכנית ויישומה, ובכפוף לאמור בסעיף 6(א), המשרד לירושלים והתפוצות יתקשר בדרך של מיזם משותף עם גוף ייעודי (עמותה או חל"צ) שמטרותיו תואמות את מטרות התוכנית, אשר יהא אחראי להעמיד את המימון לביצוע התוכנית מטעם הגורמים החוץ ממשלתיים ויעסוק בניהול התוכנית ובהבטחת יישומה באמצעות צדדים שלישיים, וכן יערוך המשרד התקשרויות נוספות על פי הצורך בהתאם לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב- 1992 ותקנותיו.
7. מקורות התקציב לתכנית יהיו כדלקמן:
א. כאמור בסעיף 4 לעיל, ממשלת ישראל רואה לנגד עיניה, כי העם היהודי והסוכנות היהודית יירתמו לגיוס משאבים לתכנית במימון משלים ביחס של 2:1. המשמעות הינה, כי התקצוב הממשלתי השנתי מותנה בהקצאה של לפחות שני שלישים מעלות התכנית מהשותפים במימון התכנית.
ב. חלקה של הממשלה במימון התכנית בכל שנה, יהיה שליש מעלותה בפועל ועד תקרת התקציב הממשלתי שייקבע בכל שנה. העברת תקציב המזומנים לתקנה הייעודית תיעשה באופן שוטף לפי צרכי התכנית ובהתאם לביצועה.
ג. התקציב הממשלתי לתכנית יעלה בהדרגה עם התקדמות התכנית, ובסיום השלב הראשון יעמוד על 100 מלש"ח, בשנת 2017. חלקה של הממשלה בתקציב התכנית יוקצה באמצעות המשרד לירושלים והתפוצות, מתקציבו ומתקציב תוספתי ממשרד האוצר, כפי שייקבע בהסכמה בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות והממונה על התקציבים במשרד האוצר, בהתאם לאמור בסעיף 5 (ד).
ד. המשרד לירושלים והתפוצות ינהל את המשאבים עבור ביצוע התכנית בתקנה ייעודית, עם הרשאה להתחייב. התקציב יועבר בכפוף לאישור ועדת המנכ"לים את תכנית העבודה.
ה. יובהר, כי מדובר בתקציבים חדשים, אשר מתווספים להשקעות הממשלה בפרויקטים קיימים ובפעולות בתחום התפוצות, וכי החלטה זו אינה גורעת או משנה החלטות ממשלה רלוונטיות קודמות הנוגעות לנושאים האמורים בהחלטה. כמו כן לא יהיו בתכנית האמורה מסרים הסותרים את עידוד העלייה לישראל או פגיעה בסמכויותיו של משרד העלייה והקליטה.
8. דיווח:
א. מנכ"ל משרד ראש הממשלה ידווח, פעם בשנה לפחות, לממשלה, על ההתקדמות בביצוע התכנית.
ב. ועדת ההיגוי תדווח, פעם בשנה לפחות, לוועדת שרים לתאום הפעולות בין הממשלה לסוכנות היהודית, על ההתקדמות בביצוע התכנית.
9. תכנית המשך משנת 2018 ואילך תוגש לאישור הממשלה במהלך שנת 2016 בשים לב להישגי התכנית, השפעתה והיקף הירתמות השותפים למימון התכנית.
החלטת הממשלה קובעת את ייסודה של תוכנית רב שנתית, לשנים 2014-1017 שמטרתה חיזוק הזהות היהודית של של דור העתיד והעמקת הקשר למדינת ישראל ולציונות אצל היהודים החיים בתפוצות אשר תתבסס על תהליך תכנון משותף לממשלת ישראל והסוכנות היהודית. מימון התכנית ממקורות פילנטרופיים ומשרד האוצר.