1. בהמשך לחוות הדעת של משרד הבריאות מיום 22.8.2021 לעניין החלת "תו ירוק" על עובדים במקומות עבודה שלהם מאפיינים המעלים סיכון מוגבר להדבקה ולתחלואה, ולאור הנימוקים שפורטו בה, ובהמשך להחלטת ועדת שרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו מיום 22.8.2021 בדבר החלת אישור "תו ירוק" על עובדים במוסדות חינוך, לפעול בשלב הראשון להחלת "תו ירוק" על עובדים במקומות עבודה מהסוגים הבאים:
א. מוסדות החינוך, הפורמלי והבלתי פורמלי, כפי שהוגדרו בתקנות לעניין זה.
ב. מוסדות בריאות ורווחה כפי שיוגדרו בתקנות לעניין זה שיותקנו מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק).
ג. מקומות עבודה שנקבע לגביהם בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מקום ציבורי או עסקי והוראות נוספות), תשפ"א-2021 (להלן- תקנות הגבלת פעילות) כי פתיחתם לציבור מותנית בהצגת אישור "תו ירוק" או אישור תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מידית.
(עותק מחוות הדעת של משרד הבריאות נמצא בתיקי מזכירות הממשלה)
2. לעניין החלטה זו –
"עובד" – כמשמעותו בחוק, ולמעט עובד במקומות עבודה כאמור שהמעסיק קבע שאינו בא במגע עם האוכלוסייה במקום או עם עובדים אחרים הבאים במגע עם אוכלוסייה זו, כפי שיפורט בתקנות.
"תו ירוק לעובד", אחד מאלה –
א. אישור שמנפיק משרד הבריאות לאדם המעיד על כך שהוא זכאי לתעודת מחלים או שהוא מחוסן בשתי מנות חיסון, או תעודת מחלים או מחוסן בשתי מנות חיסון כאמור.
ב. מי שהציג אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מיידית (בדיקת אנטיגן), שביצע פעמיים בשבוע (אחת ל-84 שעות); במוסדות שמבוצעות בהם בדיקות סקר יזומות בשיטת PCR מטעם משרד הבריאות לעובדי המוסד אחת לשבוע – גם עובד שהציג אחת לשבוע אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שבוצעה בשיטת PCR במסגרת בדיקות הסקר כאמור.
ג. אישור שקיבל אדם מאת המנהל, כמשמעו לפי פקודת בריאות העם, על כך שהוא משתתף בניסוי קליני לחיסון נגד נגיף הקורונה שמתנהל בישראל.
3. המעסיק במקום עבודה כאמור בסעיף 1 לעיל יידרש ליידע את כלל העובדים שעליהם חלה הדרישה להצגת אישור "תו ירוק" לעובד בדבר תחולתה, ותחול עליו חובה שלא לאפשר כניסה למקום העבודה או שהייה בו של עובד שלא עומד בדרישה להצגת אישור "התו הירוק".
4. בתקופה שבה חלה חובת הצגת אישור "תו ירוק" על עובדים במקומות עבודה כאמור בהחלטה זו יעמוד מערך בדיקות האנטיגן בפריסה גיאוגרפית ובזמינות רחבות, שיאפשר את בדיקת העובדים שנדרשים לכך פעמיים בשבוע. המדינה לא תישא בעלות הבדיקות שיידרשו לבצע עובדים שחלה עליהם חובה להציג אישור "תו ירוק", למעט לאדם מנוע חיסון, כהגדרתו בתקנות הגבלת פעילות.
5. הממשלה רושמת לפניה כי יתאפשר לעובדים המעוניינים להיבדק באופן רציף במתחמי הבדיקות המהירות לשלם מראש עבור מספר בדיקות במחיר מופחת.
6. במערכת החינוך לא תתאפשר הוראה מרחוק לעובד שאינו בעל "תו ירוק" כאמור בהחלטה זו כחלופה לעבודתו במוסד החינוך.
7. להטיל על שר האוצר להביא לאישור הממשלה או לוועדת השרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו תקנות מכוח החוק להחלת "התו הירוק" על עובדים במקומות עבודה כאמור בסעיפים 1(ב) ו-(ג) לעיל, וזאת בהמשך לתקנות כאמור לעניין מוסדות החינוך ששר הבריאות הביא לאישור ועדת שרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו.
8. להטיל על שרת הכלכלה והתעשייה לקדם תיקון לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 כך שיובהר שבתקופה שבה חלה הגבלה לפי דין על כניסה למקום עבודה של עובד שאינו מציג אישור "תו ירוק", סיום יחסי העבודה שבין העובד למעסיקו הנובע מאי ביצוע עבודה כתוצאה מסירובו של העובד כאמור להציג "תו ירוק" ייחשב להתפטרות שאינה בדין מפוטר ואינו סיום של חוזה לתקופה קצובה. במסגרת זו ייבחן הצורך בתיקוני חקיקה משלימים לעניין זה לרבות לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001.
להטיל על שר הרווחה והביטחון החברתי לקדם תיקון לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) ולקבוע כי לעניין דמי אבטלה, בתקופה שחלה הגבלה כאמור בסעיף זה, יראו עובד שהפסיק את עבודתו בשל סירובו לעמוד בהגבלות "התו הירוק" כמי שהפסיק את עבודתו מרצונו בלי שהייתה הצדקה לכך לעניין הזכות לקבלת דמי אבטלה לפי סעיף 166(ב) לחוק הביטוח הלאומי, ואם הופסקו יחסי העבודה בינו לבין המעסיק באופן זמני – לא יראו אותו כמי שיצא לחל"ת ביוזמת המעסיק לעניין הזכות לקבלת דמי אבטלה לפי סעיף 177א לחוק הביטוח הלאומי.