לתקן את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/42 מיום 9.8.2016. ולאשר את הנוסח שלהלן:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 5176 מיום 21 באוקטובר 2012 שעניינה "יישום המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה", ולהחלטת הממשלה מס' 2318 מיום 11 בדצמבר 2014 שעניינה "הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא", וכחלק ממדיניות הממשלה לפעול למען הורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה, לקבוע כדלהלן:
מוצרי מזון, היגיינה ותמרוקים
1 . לתקן את חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – חוק המזון) כדלקמן:
א. לתקן את ההגדרה של חנות בחוק המזון לעניין פרק שקיפות מחירים, כך שהחובה המוטלת כיום על קמעונאי גדול, לפרסם לציבור את המחיר הכולל העדכני של כל מצרך בחנויותיו, תחול גם על קמעונאי גדול שבחנויותיו נמכרים, נוסף על מזון, גם כל אחד ממוצרים אלה – מוצרי ניקיון, היגיינה ותמרוקים. עוד תתוקן ההגדרה כאמור לעניין פרק שקיפות מחירים, כך שלא תכלול תנאי לפיו מחצית ממחזור המכירות בו הוא ממכירת מזון.
ב. לתקן את הגדרת מצרך בחוק המזון לעניין פרק שקיפות מחירים, כך שייקבע כי היא גם אינה כוללת תכשירים כהגדרתם בתיקון מס' 24 מיום 29 במרץ 2016 לפקודת הרוקחים [נוסח חדש] התשמ"א-1981 (להלן – פקודת הרוקחים).
2 . לקבוע בפקודת הרוקחים כדלקמן:
א. ייצור, יצוא, יבוא, הובלה, או אחסון של תמרוקים טעונים רישיון תמרוקים כללי (להלן – הרישיון) שיינתן לתקופה שלא תעלה על חמש שנים, על ידי המנהל הכללי של משרד הבריאות או מי שהוא הסמיך לכך (להלן – המנהל). כן ייקבעו בפקודה תנאי הרישיון ותנאים לביטולו, הגבלתו, השעייתו או חידושו. שר הבריאות (להלן – השר) יקבע תקנות לעניין אופן הגשת בקשה לרישיון והמסמכים שיש לצרף לה.
ב. לחייב נציג של יצרן או משווק (להלן – הנציג האחראי) להירשם במרשם שינוהל במשרד הבריאות וכן לקבוע את הנסיבות שבהן המנהל יוכל למחוק את הנציג מהמרשם. שר הבריאות יתנה את רישומו של הנציג האחראי בביצוע הכשרה.
ג. תנאים שלפיהם ניתן יהיה להכריז על בעל רישיון כעל מפר אמון, וכן לדרוש ממנו ערובה או דרישות נוספות. השר יקבע בתקנות את סוג הערובה, תנאיה, סכומה והתנאים לחילוטה, וכן סוגי הבדיקות שיחולו על מפר אמון, תדירותן ומספרן.
ד. לחייב בעל רישיון או משווק של תמרוק לנקוט בפעולות מסוימות כפי שייקבעו בתקנות במקרים שבהם ייצור התמרוק או שיווקו עלולים לפגוע בבריאות הציבור.
ה. המנהל רשאי להורות, במקרים שבהם יש חשש לבריאות הציבור, על הפסקה של ייצור תמרוק, יבואו או שיווקו, וכן על איסופו של התמרוק מן השוק למקום שייקבע או על החזרתו מן השוק למשווק, והכל על פי תקנות שיקבע השר לעניין זה. הוראה זו תיכלל בפקודה אם יתברר כי הפקודה אינה מקנה כבר היום סמכויות דומות.
ו. יבוצעו התאמות בפקודה, ככל שיידרשו כאלה כדי שהפרת נורמות מסוימות שייקבעו בפקודה ובתקנות בתחום התמרוקים, יהיו עבירות פליליות ועיצומים כספיים.
3 . תיקוני החקיקה לפי סעיף 2 יגובשו בהסכמה בין משרדי האוצר, הבריאות והמשפטים בהתייעצות עם משרד הכלכלה והתעשייה.
4 . הוראות נוספות ושינויים הנדרשים לצורך יישום הרפורמה בתחום הפיקוח על ייצור, יבוא ושיווק תמרוקים ייכללו בהצעת החוק אם משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד המשפטים יסכימו על כך בהתייעצות עם משרד הכלכלה והתעשייה.
5 . א. להנחות את שר הבריאות לעשות שימוש בסמכותו לפי פקודת הרוקחים, ולהביא, לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בתוך 120 ימים ממועד כניסתו לתוקף של תיקון החקיקה האמור בסעיף 2 להחלטה זו, ובהתייעצות עם שר האוצר, תקנות אשר עיקרן טיוב הרגולציה בתחום רישוי, יבוא וייצור תמרוקים והגדלת הפיקוח בשווקים, לרבות הסדר ליבוא מקביל וכן תיקון לתוספת לפקודת הרוקחים אשר יוסיף עיצומים כספיים ליצרנים, יבואנים ומשווקים אשר יפרו את ההוראות לפי הפקודה. התקנות ותיקון התוספת האמורים יוגשו לוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת באותו מועד.
ב. משרד הבריאות ומשרד האוצר יקבעו בהסכמה את פרק הזמן לאישור או דחייה הודעה על שיווק של תמרוק ביבוא מקביל, כך שלא יעלה על 45 יום, וזאת עד להבאת התקנות לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.
6 . להטיל על המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה לתקן את הוראת מנכ"ל מס' 2.7 (חלוקת מכסות ליבוא בפטור ממכס או במכס מופחת) בתוך 120 ימים, כך שלהרכב הוועדה לחלוקת מכסות יתווסף נציג אגף התקציבים ממשרד האוצר וכן יועץ לוועדה מטעם רשות הגבלים עסקיים.
7 . לעניין החלטה זו –
"מצרך" – כהגדרתו בחוק המזון.
"קמעונאי גדול", "המחיר הכולל" – כהגדרתם בפרק ג' לחוק המזון.
"תמרוק" – כהגדרתו בפקודת הרוקחים.