במסגרת מדיניות הממשלה להגדיל את מספר התחלות הבניה למגורים ולעודד הוספה של יחידות דיור ביישובים עירוניים במגרשים זמינים לבנייה למגורים:
1. להנחות את שר האוצר לתקן את חוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן – החוק), באמצעות הוראת שעה לתקופה של חמש שנים, כך שבתקופה זו תוספת שטחי בנייה לצורך הוספת יחידות מגורים לבניין, לא תחשב סטייה נכרת מתכנית, כך שוועדה מקומית לתכנון ולבנייה תהיה מוסמכת לאשר הקלה לתוספת שטחי בנייה כאמור במסגרת היתר בנייה בהתאם לסעיף 147 לחוק, בכפוף לתנאים הבאים:
א. המגרש מיועד לבנייה רוויה, כהגדרתה בסעיף 62א(א)(16)(א)(1),בתכנית שאושרה למתן תוקף לפני 1.8.2015.
ב. המגרש נמצא בתחומה של רשות עירונית, כהגדרתה בסעיף 1 לחוק.
ג. טרם החלה בנייתו של הבניין שלגביו מבוקשת ההקלה (להלן – הבניין), או שטרם הושלמה בניית השלד של הבניין.
ד. תוספת השטח הכולל המותר לבנייה (להלן – תוספת השטח), לא תעלה על 20% מהשטח הכולל המותר לבנייה, לפי המותר בהתאם לתכניות החלות על המקרקעין.
ה. תוספת השטח תשמש רק לצורך תוספת של דירות מגורים מעבר למותר בתכניות החלות על המקרקעין, ולא תשמש להגדלת שטחן של דירות מגורים המותרות לפי תכניות כאמור; לעניין זה, תוספת הדירות למגורים תהא בשיעור המותר על-פי תקנה 2(9) או 2(9א) לתקנות התכנון והבנייה (סטייה ניכרת מתכנית),
התשס"ב-2002 (להלן – התקנות).
ו. לפחות מחצית מהדירות שיתווספו בהליך זה יהיו דירות קטנות, בשטח כולל של עד 75 מ"ר כל אחת, ושטחה הכולל של אף אחת מהדירות שיתווספו לא יעלה על 150 מ"ר.
ז. (1) לעניין מגבלות הקבועות בתקנות על מספר הקומות בבניין או על קווי הבניין יחולו ההוראות הבאות:
(א) תוספת השטח המותר לבנייה תעמוד בהוראות התקנות ביחס למגבלות החלות על מספר הקומות בבניין או על קווי הבניין.
(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א) לעיל, על מנת לאפשר את בניית תוספת השטח מבלי לפגוע באיכות האדריכלית של הבניין, רשאית ועדה מקומית להתיר, במקרים מיוחדים, סטייה בקו בניין צדדי ואחורי בשיעור שלא יעלה על 10% נוספים מעבר לקבוע בתקנה 2(6) או 2(7) לתקנות, לפי העניין, או לחלופין, רשאית ועדה מקומית להתיר תוספת של קומה אחת נוספת מעבר לקבוע בתקנה 2(8) לתקנות לגבי בניין בן חמש קומות ומעלה.
(2) לעניין מגבלות שנקבעו בתכנית מכוח תקנה 2(19) לתקנות –
(א) סטייה ממגבלות החלות על מספר יחידות הדיור בבניין, תוספת קומות בבניין, גובה הבניין, תכסית הבניין או קווי הבניין, כולן או חלקן, שאיננה נחשבת כסטייה ניכרת לפי תקנות 2(5)-(10) לתקנות, אלא לפי הוראות שנקבעו בתכנית מכוח תקנה 2(19) לתקנות (להלן – סטייה ניכרת הקבועה לפי הוראות תכנית), לא תחשב עוד כסטייה ניכרת, ובלבד שהתכנית כאמור נכנסה לתוקפה לפני 1.1.2013.
(ב) ניתנה הקלה ביחס לסטייה ניכרת הקבועה לפי הוראות תכנית, וכתוצאה מכך נפגעו מקרקעין שלגביהם ניתנה ההקלה כאמור, או מקרקעין הגובלים עימם, יהיה בעלי הזכויות במקרקעין שנפגעו זכאים לפיצויים מהועדה המקומית, ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 200-197 לחוק בשינויים המחויבים, ויראו במועד שבו ניתנה ההקלה כמועד אישור תכנית פוגעת.
ח. תוספת השטח לפי החלטה זו לא תתווסף על שטחי הבנייה המותרים לפי תמ"א 38 לבניין המיועד להריסה ובנייה מחדש.
2. בנוסף על הוראות סעיף 1 לעיל ומבלי לגרוע מהן, בידי ועדה מקומית לתכנון ובנייה תינתן הסמכות הקבועה בסעיף 147 לחוק לתת הקלות נוספות במסגרת היתר בנייה, לתוספת קומות תת-קרקעיות ולתוספת שטח לצורכי חניה בקומות תת-קרקעיות, ככל שאלו נדרשים לצורך דירות המגורים הנוספות לפי סעיף 1 לעיל.
3. לבחון תיקון לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965, תוך התייחסות לחוזים קיימים, כך שתשלום היטל השבחה יחול גם ביחס למקרקעין אשר לגביהם נחתם הסכם פיתוח עם רשות מקרקעי ישראל, באופן שיראו בבעל ההסכם כמי שחייב בהיטל השבחה.