מה הוחלט?
להכריז על יישובים ואזורים, העומדים באמות המידה המפורטות בסעיף 2 להלן, כיישובים וכאזורים בעלי עדיפות לאומית (להלן: "אזורי עדיפות לאומית"), בהתאם להוראות פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2010-2009), התשס"ט-2009 (להלן: "החוק"; "חוק ההתייעלות הכלכלית") זאת, במגמה להשיג את היעדים הבאים:
א. עידוד פריסת האוכלוסייה במדינת ישראל והגדלת האוכלוסייה באזורי הפריפריה ובאזורים סמוכי גבול, כפי שיוגדרו להלן.
ב. הגדלת הצמיחה הכלכלית וצמצום פערי ההזדמנויות בין אזורי העדיפות הלאומית לבין מחוז תל-אביב, כהגדרתו על-פי הגדרות משרד הפנים.
ג. חיזוק החוסן האזרחי-ביטחוני של מדינת ישראל.
ד. שיפור איכות החיים ביישובי העדיפות הלאומית.
2. יישובים ואזורים העומדים, במועד קבלת החלטה זו, באחד או יותר מהתבחינים להלן, יהיו בעדיפות לאומית:
א. אזורי הפריפריה – הנפות הפריפריאליות ביותר, בהתאם למדד נפתי משולב, המשקלל את המדד החברתי-כלכלי ומדד הפריפריאליות של הרשויות המקומיות בנפה.
לעניין זה, "מדד חברתי-כלכלי ומדד הפריפריאליות" – פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בעניין אפיון רשויות מקומיות לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה ובעניין מדד פריפריאליות של הרשויות המקומיות בישראל; "נפות" – כהגדרת משרד הפנים; "הנפות הפריפריאליות ביותר" – הנפות שציונן במדד המשולב, המשקלל את המדד החברתי כלכלי ומדד הפריפריאליות, הוא הנמוך ביותר, באופן שייכללו במפת העדיפות הלאומית כל הנפות החל מהנפה הנמוכה ביותר ועד לנפה אשר שיעור התושבים המצטבר המתגורר בה ובנפות בעלות הציון הנמוך ממנה אינו עולה על 25% מכלל אוכלוסיית ישראל.
ב. יישובים סמוכי גבול – יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח איום על פי שיקולי מערכת הביטחון – טווח של עד 9 ק"מ מגבול לבנון, ועד 7 ק"מ מגבולות אחרים, או מגדר המערכת סביב רצועת עזה.
ג. יישובים מאויימים – יישובים ביהודה ושומרון, המסווגים על ידי מערכת הביטחון ברמות איום 5-3 (רמות האיום הגבוהות ביותר).
ד. יישובים חדשים – יישובים אשר יוקמו במהלך תקופת תוקפה של החלטה זו וכן יישובים אשר במועד קבלת החלטה זו: (א) טרם חלפה תקופה של 5 שנים ממועד אכלוסם או (ב) טרם חלפה תקופה של 10 שנים ממועד הקמתם – כמאוחר בין השניים ובלבד שבמועד החלטה זו נותרה לפחות שנה אחת בטרם יעברו המועדים כאמור (5 או 10 שנים בהתאמה). "מועד אכלוסם" – מועד מתן תעודת גמר כמשמעה בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970 ליחידת הדיור העשירית הקבועה ביישוב (קרי מועד אכלוסן של 10 יח"ד קבועות ראשונות ביישוב). "מועד הקמה" – מועד תחילת עבודות הפיתוח.
ה. יישובים צמודי גדר – יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 1 ק"מ מהגבול או מגדר המערכת סביב רצועת עזה.
יישובים חדשים, שיוקמו לאחר קבלת החלטה זו, יצטרפו עם הקמתם לרשימת יישובי העדיפות הלאומית, ויסווגו, בנוסף על תבחין היישובים החדשים (ס"ק ד' לעיל), גם בהתאם לתבחינים האחרים, ככל שיעמדו בהם.
רשימת האזורים והיישובים בעדיפות לאומית, הנגזרת מכלל התבחינים לעיל, מפורטת בנספח א' בסיפא של ההחלטה.
רשימת יישובים סמוכי גבול ויישובים מאויימים (קריטריון ביטחוני), מפורטת בנספח ב' בסיפא של ההחלטה.
רשימת יישובים צמודי גדר, מפורטת בנספח ג' בסיפא של ההחלטה.
3. מועצה אזורית, אשר לפחות מחצית מן היישובים שבתחומה הינם ישובים סמוכי גבול, יהיו כל היישובים הנמצאים בתחומה בעלי עדיפות לאומית.
4. א. בהתאם לאמור בסעיף 152(ב) לחוק, ובשים לב לסעיף 152(א) לחוק, רשאים השרים הרלוונטיים, תוך יידוע שר האוצר, לקבוע קריטריונים, בתחומים המפורטים להלן, על-פי שיקולים מקצועיים, שבתחום פעולת אותו משרד, לעניין הטבות ותמריצים לאזורי העדיפות הלאומית, והכל במסגרת תקציבם המאושר. שיקולים מקצועיים למתן הטבות כאמור יכול שתוצאתם תהיה הבחנה בין יישובים באותה נפה, או הבחנה בתוך היישוב, והכל על פי המאפיינים הרלוונטיים לאותם שיקולים מקצועיים שבתחום פעולת אותו משרד:
(1) בתחום החינוך ורכישת ההשכלה – במטרה לשפר את רמת ההישגים של התלמידים באזורי העדיפות הלאומית, ובמגמה ליצור מערכת חינוך איכותית בכל רחבי המדינה.
(2) בתחום הדיור והפיתוח העירוני – לשם חיזוק הבסיס החברתי והכלכלי של אזורי העדיפות הלאומית וכדי להקל על פיתוח היישובים באזורים אלו.
(3) בתחום התעסוקה – לשם קידום כושר הייצור והשבחת ההון האנושי באזורי העדיפות הלאומית, יצירת מקומות תעסוקה יציבים, הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, וצמצום האבטלה.
(4) בתחום התשתיות – על-מנת למשוך אוכלוסיה לאזורי העדיפות הלאומית יש צורך ביצירת תשתית נאותה. יצירת תשתית נאותה כוללת שיפור של תשתיות התחבורה והתקשורת החיוניות לקיצור המרחקים בין אזורי הפריפריה לבין מחוז ת"א, וכן שיפור תשתיות המים והביוב, ויתר תשתיות ההנדסה.
(5) בתחום החקלאות ופיתוח הכפר – במטרה לחזק את הבסיס הכלכלי, התעסוקתי והחברתי של אזורי העדיפות הלאומית.
(6) בתחום התרבות והספורט – במטרה לחזק את תשתיות התרבות והספורט ולהרחיב פעילות התרבות והספורט ביישובי העדיפות הלאומית.
(7) בתחום הגנת הסביבה – במטרה לבסס איכות חיים נאותה ולטפח מערך שטחים פתוחים לסוגיהם, לשמר ולפתח ערכי טבע ומורשת, ולייצר מקורות משיכה למטיילים ולמבקרים.
מתן הטבות בתחומים (2), (4) ו-(5) עבור יישובי יו"ש יהיו כפופים להחלטת הדרג המדיני.
א. הקריטריונים המקצועיים שיקבע כל שר לשם מתן ההטבות והתמריצים לאזורי העדיפות הלאומית לא ייכנסו לתוקף בטרם יבוטלו או יתוקנו, לפי העניין ובמידת הצורך, החלטות קודמות הקיימות בנושא, בתחום משרדו.
ב. בהעדר הסכמה בין השר הממונה לבין שר האוצר, יוכל השר הממונה או שר האוצר להביא את הנושא להכרעת הקבינט החברתי-כלכלי או הממשלה, בתוך 14 יום, והקבינט או הממשלה יכריעו בנושא בתוך 14 ימים נוספים. בהעדר הכרעה כאמור, לא ייכנסו הקריטריונים החדשים לתוקף. במסגרת הדיון בקבינט או בממשלה יידון גם מעמד החלטות הממשלה קודמות בנושא ותיקונן או ביטולן, לפי העניין.
5. בנוסף, רשאים השרים הרלוונטיים, תוך יידוע שר האוצר, להחליט כי הטבות ותמריצים מסוימים, בתחומים ובתנאים המנויים בסעיף 4, יינתנו ליישובים שנקבעו כבעלי עדיפות לאומית על בסיס שיקולים ביטחוניים, כאמור בסעיפים 2(ב) – (ג) לעיל (יישובים סמוכי גבול ויישובים מאוימים), כקבוצה נפרדת ועצמאית, ובלבד שהדבר נעשה בהלימה לתכלית קביעתם של יישובים אלו כבעלי עדיפות, קרי משיקולים הנוגעים לחיזוק חוסנו של העורף האזרחי הישראלי.
כן רשאים השרים הרלוונטיים, תוך יידוע שר האוצר, להחליט כי הטבות ותמריצים מסוימים, בתחומים ובתנאים המנויים בסעיף 4, יינתנו ליישובים שנקבעו כבעלי עדיפות לאומית נוכח היותם צמודי גדר כאמור בסעיף 2(ה) לעיל, כקבוצה נפרדת ועצמאית, ובלבד שהדבר נעשה בהלימה לתכלית קביעתם של יישובים אלו כבעלי עדיפות, קרי משיקולים הנוגעים לפריסת האוכלוסייה לאורך גבולות המדינה.
יובהר כי גם במקרים אלו שיקולים מקצועיים למתן הטבות כאמור יכול שתוצאתם תהיה הבחנה בין יישובים, או הבחנה בתוך היישוב, והכל על פי המאפיינים הרלוונטיים לאותם שיקולים מקצועיים שבתחום פעולת אותו משרד.
6. תוקף החלטה זו הוא עד ליום 31.7.2017. בהתאם להוראות סעיף 154 לחוק, תדון הממשלה בתום שלוש שנים ממועד החלטה זו באופן ביצועה של ההחלטה וההתקדמות בהשגת מטרותיה, לרבות ההטבות שניתנו מכוחה, וכן תבחן במסגרת דיון זה את הצורך בשינוי ההחלטה או ביטולה.
7. שרי הממשלה ידווחו בכתב לראש הממשלה, אחת לחצי שנה, בדבר ההטבות הניתנות לאזורי העדיפות הלאומית, לרבות בדבר ההיקף התקציבי של ההטבות האמורות, לפי החוק ולפי חוקים אחרים המקנים הטבות לאזור או ליישוב על בסיס עדיפות לאומית, בהתאם לאמור בסעיף 155 לחוק.
8. הממשלה מנחה את מנכ"ל משרד הפנים להוביל עבודת מטה, בהשתתפות משרדי המשפטים, האוצר, הנגב והגליל וראש הממשלה, לבחינת האפשרות למתן הטבות עדיפות לאומית לאשכולות של רשויות מקומיות. עבודת המטה תושלם בתוך שלושה חודשים ממועד החלטה זו.
9. החלטות קודמות, הנסמכות על החלטת הממשלה מס' 1060 מיום 13.12.2009, ימשיכו לעמוד בתוקפן למשך שלושה חודשים ממועד החלטה זו או עד לקבלת החלטה חדשה בעניינן, לפי המוקדם. משרדי הממשלה הרלוונטיים יערכו במהלך חודשים אלו את עבודת המטה הנדרשת על מנת להביא לתיקון ההחלטות.
10. בכל החלטה הנסמכת על החלטה זו, יהיו המדד החברתי-כלכלי ומדד הפריפריאליות וכן מיפוי היישובים סמוכי הגבול, צמודי הגדר והמאויימים (להלן: "נתוני הבסיס") קבועים בהתאם לנתוני הבסיס ששימשו ביסוד החלטה זו, וזאת כל עוד החלטה זו בתוקף ואף אם פורסמו בינתיים נתוני בסיס חדשים. הממשלה מנחה את רשויות ומשרדי הממשלה שבהם נעשה שימוש בנתוני בסיס ישנים, בהחלטות שאינן נסמכות על החלטה 1060, לבצע את עבודת המטה הנדרשת ולבחון את הצורך בתיקונן או עדכונן בהתאם.
11. אין בהחלטה זו כדי לחייב את הממשלה, או כל רשות מרשויות המדינה, להעניק כל זכות או הטבה לאזורים שהוגדרו כבעלי עדיפות לאומית. כמו כן, יודגש כי אין בהחלטה זו כדי לגרוע מסמכות הממשלה ורשויותיה בעניין מתן עדיפות ליישובים ולאזורים הקבועים לפי כל החלטת עדיפות לאומית אחרת, הסדר או דין אחר, לרבות בהתאם להוראות סעיף 4 לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל.
12. להטיל על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם, לפחות שלושה חודשים לפני סיום תוקף החלטה זו, מדד פריפריאליות ומדד כלכלי-חברתי מעודכנים. מקור המימון להכנת מדדים אלה יידון במסגרת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2016.
השיקולים לקביעת מודל מפת אזורי העדיפות הלאומית:
אזורי הפריפריה – יצירת מדד משולב
בבסיס הגדרת מרכיב זה במפה עומדת התפיסה, שלפיה "פריפריאליות" היא שאלה של נגישות לשירותים, למוקדי בריאות, השכלה, תרבות, תעסוקה, מסחר וכו', והיכולת של האזרחים לנצלם באופן אפקטיבי. אלה שירותים אשר למעשה משפיעים באופן מהותי ויומיומי על רמת החיים בפריפריה. הנגישות אינה מתמצת רק במרחק פיסי, אלא גם ביכולת לגשר על המרחק, הן ברמה התשתיתית-אזורית והן ברמת הפרט ואמצעיו. על-מנת לבטא בצורה המיטבית את הרעיון המכונן של מפת אזורי העדיפות הלאומית, על הגדרת אזורי הפריפריה להתבסס על שיקולים גיאוגרפיים, ועל שיקולים המבטאים את היכולת למצות את פוטנציאל הנגישות והקרבה למרכז הארץ.
המדד המשולב מבוסס על שקלול של שני מדדים: מדד הפריפריאליות, והמדד החברתי-כלכלי, המחושבים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ומורכבים כל אחד משיקולים וקריטריונים פנימיים נוספים, כמפורט בהמשך. שיקולים אלו תואמים את השיקולים הקבועים בחוק, ולמעשה מהווים שילוב סעיף 151(ב)(2) – חוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים בו; סעיף 151(ב)(3) – תכנון הפריסה של האוכלוסייה; סעיף 151(ב)(4) – מיקומו הגיאוגרפי של האזור או היישוב או המרחק שלו מריכוזי אוכלוסיה וממרכז הארץ, וסעיף 151(ב)(5) – צמצום פערים בין האזור או היישוב לבין אזורים או יישובים אחרים או בין קבוצות אוכלוסיה תושבות האזור או היישוב לבין קבוצות אוכלוסיה אחרות.
מדד הפריפריאליות: המדד חושב ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כשקלול של שני מרכיבים שווים במשקלם:
א. קירבה של רשות מקומית לגבול מחוז תל-אביב, כהגדרתו בהגדרות משרד הפנים, המהווה את מרכזה הגיאוגרפי של המדינה, אך גם מרכזה הכלכלי והעסקי.
ב. שקלול בין קרבת הרשות המקומית לכל הרשויות המקומיות בארץ [ריכוזי אוכלוסיה] לבין גודל האוכלוסייה שלהן. במסמכי הלמ"ס מרכיב זה נועד למדוד את הנגישות הפוטנציאלית של היישוב, כאשר גודל האוכלוסייה עשוי להצביע על מגוון רחב של פרמטרים כלכליים, כגון תעסוקה, נגישות לשווקים, לשירותים וכו'. להרחבה על מדד הפריפריה ודרך חישובו ניתן לפנות לאתר הלמ"ס.
המדד החברתי-כלכלי: המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס מבטא שילוב של תכונות בסיסיות, חברתיות-כלכליות, של האוכלוסייה ברשות מקומית. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקללת במדד זה את הקריטריונים הבאים:
א. דמוגרפיה: חציון גיל, יחס תלות (היחס בין סך בני 19-0 ובני 65+ לבין בני 64-20), ממוצע נפשות למשק בית.
ב. השכלה וחינוך: ממוצע שנות לימוד של בני 54-25, אחוז בעלי תואר אקדמי מבני 54-25, אחוז עובדים במשלח יד אקדמי או מנהלי.
ג. תעסוקה וגמלאות: אחוז בעלי הכנסה מעבודה מבני 15+, אחוז נשים בנות 54-25 שאינן בכוח העבודה האזרחי, אחוז בעלי הכנסה מעבודה מעל פעמיים השכר הממוצע, אחוז בעלי הכנסה מעבודה מתחת לשכר המינימום, אחוז מקבלי הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה.
ד. רמת חיים: הכנסה חודשית ממוצעת לנפש סטנדרטית, ממוצע כלי רכב בשימוש לבני 18+ במשק בית, ממוצע מספר החדרים לנפש במשק בית, ממוצע מספר חדרי השירותים לנפש במשק בית, אחוז משקי בית בעלי מחשב ומנוי לאינטרנט.
עקרון הרציפות – רציפות גיאוגרפית ועל-פני זמן
על מנת לשמור על רציפות בקביעת המפה, עקרון מהותי במניעת עיוות בין יישובים שכנים, וכן על מנת לאפשר פיתוח אזורי, יוחל המדד המשולב – הכולל את שקלול מדד הפריפריאליות והמדד החברתי-כלכלי – ברמה האזורית ולא ברמה היישובית. עמידה ביעדים המצוינים לעיל מחייבת, לגישת הממשלה, הסתכלות אזורית ולא נקודתית. קיימת הבחנה מאוד ברורה בין יישוב ברמה כלכלית-חברתית נמוכה, המצוי במרכז הארץ, ונזקק לתמיכה נקודתית לנוכח היותו יחיד המוקף בטבעת ערים או יישובים חזקים אשר באפשרותם לספק פתרונות תעסוקתיים וכלכליים לשיקומו, לבין יישוב זהה המצוי בפריפריה הגיאוגראפית של מדינת ישראל, אשר היחלצותו ממצבו הכלכלי מותנית, במידה רבה, במצב היישובים הסמוכים לו, ובאזורו, ומחייבת, במידה רבה יותר, מעורבות ממשלתית להיחלצותו ממצבו. הקמה ופיתוח של מוקדי תעסוקה, תרבות, פנאי ובריאות משרתים אוכלוסיה נרחבת, ולא רק את תושבי היישוב שבו ניתנו – אלמנט, שהוא כאמור מהותי בקרב אזורים פריפריאליים. לפיכך, גישה זו מאפשרת יצירת סינרגיה בין היישובים באזור, ומצמצמת היתכנותו של מצב שבו יישובים סמוכים נאבקים זה בזה.
נוסף על האמור, החלת הגישה האזורית, ולא היישובית, מונעת תנודתיות במפה. חישוב מדד משוקלל של מספר יישובים קרובים גיאוגרפית מקטין את התנודתיות האפשרית במפה ושומר על עקביות אשר נועדה להגשים את מטרות המפה.
לפיכך, המדד, כפי שיוצג להלן, הוחל ברמת הנפות המנהלתיות, כפי שהוגדרו לפי החלוקה המנהלית הרשמית של מדינת ישראל, המשמשת אף את הלמ"ס. מדובר בחלוקה מנהלתית המשמשת את משרדי הממשלה מאז ביצועה, ומשיקולי יעילות, קורלציה לפעילות יתר המשרדים, מעקב אחר סטאטוס הנפות בהיבטים שונים ומניעת עיוותי דין כלפי ישוב זה או אחר – לא נמצא מקום לשנותה.
מגבלת האוכלוסייה הנכללת
העיקרון השני המנחה בקביעת אזורי הפריפריה שיוגדרו כאזורי העדיפות הלאומית הוא מגבלת האוכלוסייה אשר תאפשר שימוש אפקטיבי בכלי זה. אפקטיביות תקציבית ותוצאתית של מפת אזורי העדיפות הלאומית תתאפשר ככל שהיקף האוכלוסייה הנכלל בה מצומצם יותר. אף על פי כן, נדרש איזון רציונאלי בין אפקטיביות המפה לבין צרכי הנפות שיש להכלילן במסגרת המפה. איזון זה הוביל לקביעת רף עליון של כ- 25% מאוכלוסיית המדינה שתיכלל באזורי פריפריה לצורך קביעת אזורי העדיפות הלאומית. רף עליון זה, מחד גיסא, מאפשר למפה, ולהטבות הניתנות בגינה, להיות אפקטיביים, ומאידך גיסא, מאפשר לטפל באוכלוסייה הזקוקה לכך. קביעת היקף האוכלוסייה הנכללת בכלל אזורי העדיפות הלאומית, ושיעורה המדויק מסך אוכלוסיית המדינה, היא תוצאה של חישוב המדד המשולב, ושקילת שיקולי החוסן הלאומי, כמפורט בהמשך.
חישוב המפה ותוצאותיה
על מנת ליצור מדד משולב המבוסס על העקרונות האמורים לעיל – שילוב של שני מדדים וכן חישוב ברמה אזורית (נפות מנהלתיות), בוצע עיבוד של נתוני הלמ"ס. עבור כל אחת מהנפות חושב ממוצע של שני המדדים. הממוצע החברתי-כלכלי הוא ממוצע משוקלל– מכפלת גודל האוכלוסייה ברשות באשכול החברתי-כלכלי. ממוצע הפריפריה הוא ממוצע פשוט של אשכולות הפריפריאליות של הרשויות המרכיבות את הנפות. עבור ממוצע הפריפריה מחושב ממוצע פשוט, כיוון ששיקולי גודל האוכלוסייה כבר נכללים בתוך מדד זה. המדד המשולב מחושב כמכפלת שני הממוצעים שהתקבלו, ומבטא את העדפת הממשלה לעידוד וחיזוק נפות השוליים הגיאוגרפיים והחברתיים-כלכליים:
גולן |
3.78 |
2.33 |
8.82 |
40.8 |
0.5% |
כן |
צפת |
4.87 |
2.90 |
14.13 |
109.2 |
1.9% |
כן |
עכו |
3.60 |
4.00 |
14.41 |
579.4 |
9.4% |
כן |
באר שבע |
4.11 |
3.81 |
15.68 |
585.7 |
16.9% |
כן |
כנרת |
4.14 |
4.00 |
16.57 |
100.5 |
18.2% |
כן |
יזרעאל |
3.96 |
4.74 |
18.79 |
466.3 |
24.2% |
כן |
יהודה ושומרון |
4.13 |
5.57 |
22.99 |
352.4 |
28.4% |
לא |
חדרה |
4.40 |
5.83 |
25.65 |
380.9 |
33.3% |
לא |
ירושלים |
4.10 |
6.67 |
27.30 |
968.9 |
45.7% |
לא |
אשקלון |
4.93 |
5.82 |
28.67 |
486.5 |
52.0% |
לא |
חיפה |
6.17 |
5.50 |
33.94 |
544.5 |
59.0% |
לא |
השרון |
5.45 |
6.86 |
37.36 |
419.9 |
64.4% |
לא |
רחובות |
6.07 |
7.21 |
43.81 |
526.6 |
71.2% |
לא |
רמלה |
5.87 |
7.56 |
44.38 |
316.5 |
75.2% |
לא |
פתח תקווה |
6.55 |
7.87 |
51.49 |
631.9 |
83.4% |
לא |
תל אביב |
6.47 |
9.00 |
58.24 |
1294.4 |
100% |
לא |
יצוין כי הנתונים החברתיים-כלכליים ונתוני הפריפריאליות המוצגים בטבלה הם העדכניים ביותר הקיימים בפרסומי הלמ"ס. הנתונים החברתיים-כלכליים אמנם מתייחסים לשנת 2008 אבל פורסמו רק בתחילת חודש אפריל 2013. נתוני הפריפריאליות המתייחסים לשנת 2004 פורסמו באוגוסט 2009 ומהווים נתוני הלמ"ס העדכניים ביותר נכון למועד זה.
כמצוין לעיל, משמעות החלת המדד המשוקלל ומגבלת האוכלוסייה היא כי אזורי הפריפריה המוגדרים כאזורי העדיפות הלאומית הם נפות גולן, צפת, עכו, באר שבע, כנרת ויזרעאל.
שיקולי החוק, כפי שבאים לידי ביטוי במודל זה:
למעשה, בהחלת המדד המשולב מובאים אפריורית השיקולים המצוינים בסעיף 151(ב) לחוק:
1. מיקומו הגיאוגרפי של האזור וריחוקו ממרכז האוכלוסייה [סעיף 151(ב)(4) לחוק] – מדד הפריפריאליות מכיל באופן אינהרנטי שיקול זה. ואכן, במבחן התוצאה, מפת אזורי העדיפות הלאומית כוללת את הנפות הפריפריאליות ביותר במדינת ישראל, הנעות בין הערכים 2.33 ל-4.7, כאשר הנפה הבאה, נפת חיפה, כבר עומדת על 5.5, נפת יו"ש 5.57 ונפת אשקלון 5.8 וכו' [מדד הפריפריאליות הינו מדד, המחולק לאשכולות 10-1, כאשר 1 משמעו הפריפריאלי ביותר ו-10 משמעו הרשויות המרכזיות ביותר].
2. תכנון פריסת האוכלוסייה [סעיף 151(ב)(3) לחוק]- לנוכח מיקוד המודל בסיוע לאזורים פריפריאליים, המרוחקים ממחוז ת"א, וסובלים מהגירה שלילית: במחוז תל אביב בשנת 2011 הגיעה צפיפות האוכלוסין ל- 7522.2 נפשות לקמ"ר. במחוז המרכז 1463.8 נפשות לקמ"ר, במחוז הצפון 291.6 נפשות לקמ"ר, ובמחוז דרום 79.1 נפשות לקמ"ר. בתוך הנפות בולטת שונות בתוך מחוז הצפון והדרום. בנפת הגולן 37.3 נפשות לקמ"ר, לעומת נפת עכו בה 628 נפשות לקמ"ר. נפת באר-שבע 49.1 נפשות לקמ"ר, לעומת 384 בנפת אשקלון.
3. חוסנו הכלכלי והחברתי של האזור ורמת השירותים בו [סעיף 151(ב)(2) לחוק] – הכללת המדד הכלכלי-חברתי, על מרכיביו הפנימיים, כפי שפורטו לעיל, במדד המשולב האזורי – מבטא בבירור את שיקול חוסנו הכלכלי והחברתי של האזור, וכן את רמת השירותים הניתנים באותו אזור. במבחן התוצאה, 54% מהתושבים במפת העדיפות הלאומית מתגוררים ברשויות המקומיות הנמנות על האשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים (אשכולות 4-1) ו-44% מהתושבים מתגוררים ברשויות הנמנות על האשכולות החברתיים-כלכליים הבינוניים (אשכולות 7-5). מתוך כלל התושבים המתגוררים ברשויות מקומיות המדורגות באשכולות החברתיים הכלכליים הנמוכים (אשכולות 4-1), 36% נכללים במפה.
יודגש, כי עסקינן במדד משוקלל, המתייחס הן לריחוקו של היישוב ממרכזי אוכלוסייה וממרכז הארץ, והן למצבו החברתי-כלכלי. על כן, יש נפות שאחד המדדים שלהן נמוך יותר מנפות שנכללו במפה. לדוגמא: הממוצע החברתי-כלכלי של נפת ירושלים נמוך משל נפת צפת. ברם, ממוצע הפריפריאליות של נפת ירושלים גבוה יותר מאשר נפת צפת. לפיכך, בשקלול שני המדדים, נפת צפת נכללת במפה, ואילו ירושלים אינה נכללת.
4. שילוב שני המדדים מביא, ככלל, בחשבון את הצורך בצמצום פערים בין האזור או הישוב לבין אזורים או ישובים אחרים או בין קבוצות אוכלוסיה תושבות האזור או היישוב לבין קבוצות אוכלוסיה אחרות [סעיף 151(ב)(5) לחוק], זאת הואיל והמדד הכלכלי-חברתי מבטא במרכיביו, בין היתר, פערים חברתיים וכלכליים בין קבוצות אוכלוסייה, ואילו מדד הפריפריאליות, מעצם הגדרתו ומרכיביו, מבטא את הפערים הקיימים בין אזורים ויישובים שונים בארץ בקרבתם למחוז תל-אביב ולריכוזי אוכלוסייה. אחד הביטויים של צמצום הפערים, בא לידי ביטוי תוצאתית. במפה נכללות נפות בעלות אחוז גבוה ביותר של אוכלוסיה שאינה יהודית תוך מתן ביטוי לשונות הסוציו-אקונומית והפריפריאלית של אוכלוסיה זו. 815 אלף איש המתגוררים ביישובי המיעוטים נכללים במפה מתוך 2 מיליון תושבים הנכללים במפה כולה. שיעור התושבים הנמנים על אוכלוסיית המיעוטים במפה עולה אפוא משמעותית על חלקם היחסי באוכלוסיה.
השיקול הביטחוני:
א. יישובים סמוכי גבול
כאמור לעיל, החוק מתיר לממשלה לשקול את המצב הביטחוני באזור או ביישוב [סעיף 151(ב)(1) לחוק]. הממשלה רואה יעד אסטרטגי-ביטחוני משמעותי בחיזוק גבולותיה של מדינת ישראל על-ידי חיזוק יישובים המצויים בקרבת הגבול. הגדרת המרחק מגבולות המדינה, ובכלל זאת גדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, נקבעת עפ"י שיקולי מערכת הביטחון, ובהתייחס להחלטות ממשלה קודמות ולחקיקה קיימת.
מערכת הביטחון ממליצה, בהתאם לרמת הסיכון בגבול, בהתאם לטווח מגע מידי בגבולות ובהתאם למיפוי האחיזה ההתיישבותית בגבולות – על קביעת רצועה של 9 ק"מ מגבול לבנון, ועל קביעת רצועה של 7 ק"מ מגבולות אחרים או מגדר המערכת סביב רצועת עזה. בהתאם, יתווספו יישובים כאמור למפת העדיפות הלאומית.
כמו כן, נוכח רמת האיום הנובעת מהקרבה לגבול, ההוצאות הביטחוניות הנלוות לכך ושמירת חוסנה הלאומי של מדינת ישראל, מוצאת הממשלה לנכון לחזק גבולותיה באזור זה, ועל כן יוחל המרחק של 7 ק"מ מגבול ירדן גם בבקעת הירדן.
ב. יישובים מאוימים
בהמשך לאמור, ממשלת ישראל רואה חשיבות אסטרטגית בשמירת חוסנה הלאומי ביטחוני, ולפיכך רואה לנכון במסגרת מדיניותה ויעדיה, לסייע ולחזק יישובים המאוימים ביטחונית, לנוכח קשיי הביטחון הקיימים והעתידיים. נוכח האמור, החליטה ממשלת ישראל לכלול במפת אזורי העדיפות הלאומית יישובים המצויים ברמת איום גבוהה, בהתאם לשיקולי מערכת הביטחון. במסגרת האמור, דירגה מערכת הביטחון את יישובי יו"ש בהתאם לרמת איום משתנה הנעה בין 5-1, ומבוססת על קריטריונים ביטחוניים. נוכח השונות בין דרגות האיום, וכן לנוכח המגבלה התקציבית העומדת לרשות ממשלת ישראל, החליטה הממשלה לכלול במפת אזורי העדיפות הלאומית את היישובים המאוימים ביותר, דהיינו אלו המצויים בדרגת איום 5-3.
יובהר, כי רמות האיום סווגו בפיקוד מרכז עפ"י קריטריונים שונים, ביניהם היסטוריה גזרתית, רמת איום של צירי התנועה, מיקום היישוב מזרחה או מערבה מהמכשול הביטחוני וכדומה.
יובהר כי חוק ההתייעלות הכלכלית לא חל ביו"ש, אך מכוח עקרונות המשפט המינהלי, ובכפוף לשיקולים מדיניים רלוונטיים, מחילה הממשלה החלטה זו גם ביחס ליישובי יו"ש כמפורט בה, בשים לב להוראות החוק בנושא אזורי עדיפות לאומית.
יצוין כי סעיף זה יוחל ברמה היישובית ולא ברמה אזורית, מאחר ואין מדובר בשטחים רציפים, אלא נקודתיים. בנוסף, בסעיף זה לא קיימת חשיבות לרמה האזורית על מנת לממש את מטרותיו.
יישובים צמודי גדר
כאמור לעיל, החוק מתיר לממשלה לשקול שיקולים הנוגעים לפריסה הגיאוגרפית של האוכלוסייה [סעיף 151(ב)(3) לחוק] וכן שיקולים הנוגעים למיקומו הגיאוגרפי של האזור או היישוב [סעיף 151(ב)(4) לחוק]. ישראל מייחסת, מאז ומעולם, חשיבות רבה להתיישבות לאורך גבולות הארץ. בהתאם לכך, הממשלה רואה יעד חשוב בחיזוק היישובים צמודי הגדר, קרי יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 1 ק"מ מגבול, כהגדרתו לעיל. בהתאם לכך, רואה הממשלה לנכון להגדיר קבוצת יישובים זו גם בנפרד ובנוסף לקביעת קבוצות יישובים אחרות, באופן אשר יאפשר לשרים הרלוונטיים, אם ימצאו לנכון ובמקרים המתאימים, ליתן הטבות ליישובים צמודי הגדר, מטעם זה לבדו, על בסיס קביעתם המובחנת, ובשים לב לתכלית קביעתם הנפרדת, קרי החשיבות בפיתוח היישובים הפרוסים לאורך גבולות המדינה.
יישובים חדשים
יישובים חדשים אינם מוקמים במהלך אחד. מדובר בתהליך הדרגתי שבו מבוצעות עבודות פיתוח ביישוב, במקביל לאכלוסו, כאשר השנים הראשונות שלאחר הקמת יישוב חדש מאופיינות ברמת שירותים חלקית לתושבים, ובהמשך צורך בהשקעות לשם משיכת אוכלוסייה ליישוב ולשם השלמת תשתיות ציבור. סעיף 151(ב)(2) לחוק מתיר לממשלה לשקול שיקולים הנוגעים לרמת השירותים ביישוב או באזור, וסעיף 151(ב)(3) לחוק מאפשר לממשלה לשקול שיקולים הנוגעים לפריסה הגיאוגרפית של האוכלוסייה. בהתאם לכך רואה הממשלה לנכון לתת ליישובים חדשים מעמד של יישובים בעדיפות לאומית. לעניין זה, יישובים חדשים הם יישובים אשר במועד קבלת החלטה זו: (א) טרם חלפה תקופה של 5 שנים ממועד אכלוסם או (ב) טרם חלפה תקופה של 10 שנים ממועד הקמתם – כמאוחר בין השניים ובלבד שבמועד החלטה זו נותרה לפחות שנה אחת בטרם יעברו המועדים כאמור (5 או 10 שנים בהתאמה). "מועד אכלוסם" – מועד מתן תעודת גמר כמשמעה בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970 ליחידת הדיור העשירית הקבועה ביישוב (קרי מועד אכלוסן של 10 יח"ד קבועות ראשונות ביישוב). "מועד הקמה" – מועד תחילת עבודות הפיתוח.
סמל ישוב |
שם ישוב |
967 |
אבו ג'וועיד (שבט) |
473 |
אבו סנאן |
935 |
אבו סריחאן (שבט) |
958 |
אבו עבדון (שבט) |
1042 |
אבו עמאר (שבט) |
932 |
אבו עמרה (שבט) |
968 |
אבו קורינאת (שבט) |
1342 |
אבו קרינאת (יישוב) |
966 |
אבו רובייעה (שבט) |
961 |
אבו רוקייק (שבט) |
1375 |
אבו תלול |
1275 |
אבטליון |
1115 |
אביבים |
2052 |
אביטל |
1220 |
אבירים |
1081 |
אבן מנחם |
4011 |
אבני איתן |
3793 |
אבני חפץ |
3786 |
אבנת |
1311 |
אבשלום |
3759 |
אדורה |
113 |
אדירים |
1068 |
אדמית |
4010 |
אודם |
1046 |
אוהד |
1358 |
אום בטין |
1108 |
אומן |
31 |
אופקים |
1294 |
אור הגנוז |
67 |
אור הנר |
4013 |
אורטל |
403 |
אורים |
1330 |
אחוזת ברק |
785 |
אחיהוד |
965 |
אטרש (שבט) |
338 |
איבים |
77 |
איילת השחר |
294 |
אילון |
1126 |
אילות |
49 |
אילניה |
2600 |
אילת |
3762 |
איתמר |
478 |
אכסאל |
4003 |
אל-רום |
1359 |
אל סייד |
330 |
אלומות |
1182 |
אלון הגליל |
3579 |
אלון מורה |
429 |
אלוני אבא |
4017 |
אלוני הבשן |
285 |
אלונים |
1365 |
אליאב |
4002 |
אלי-עד |
1248 |
אליפז |
730 |
אליפלט |
682 |
אליקים |
1125 |
אלמגור |
3556 |
אלמוג |
603 |
אלקוש |
1064 |
אמירים |
1253 |
אמנון |
23 |
אמציה (כרמי קטיף) |
4012 |
אניעם |
960 |
אסד (שבט) |
3754 |
אספר |
529 |
אעבלין |
963 |
אעצם (שבט) |
959 |
אפיניש (שבט) |
4301 |
אפיק |
176 |
אפיקים |
313 |
אפק |
701 |
ארבל |
3598 |
ארגמן |
714 |
ארז |
3570 |
אריאל |
71 |
אשבול |
1276 |
אשבל |
199 |
אשדות יעקב (איחוד) |
188 |
אשדות יעקב (מאוחד) |
1188 |
אשחר |
3722 |
אשכולות |
2021 |
אשל הנשיא |
1152 |
אשלים |
1256 |
אשרת |
21 |
באר אורה |
1376 |
באר גנים |
1278 |
באר מילכה |
9000 |
באר שבע |
399 |
בארי |
559 |
בוסתן הגליל |
482 |
בועיינה-נוג'ידאת |
4001 |
בוקעאתא |
762 |
בטחה |
998 |
ביר אל-מכסור |
1348 |
ביר הדאג' |
368 |
ביריה |
3574 |
בית אל |
95 |
בית אלפא |
480 |
בית ג'ן |
723 |
בית הגדי |
322 |
בית הלל |
572 |
בית העמק |
3645 |
בית הערבה |
242 |
בית השיטה |
353 |
בית זיד |
143 |
בית זרע |
265 |
בית יוסף |
430 |
בית לחם הגלילית |
598 |
בית קמה |
365 |
בית קשת |
1162 |
בית רימון |
9200 |
בית שאן |
248 |
בית שערים |
94 |
בלפוריה |
712 |
בן עמי |
1368 |
בני דקלים |
4015 |
בני יהודה |
1363 |
בני נצרים |
944 |
בסמת טבעון |
483 |
בענה |
589 |
בצת |
3612 |
בקעות |
1191 |
בר יוחאי |
3744 |
ברוכין |
428 |
ברור חיל |
2060 |
ברוש |
3710 |
ברכה |
667 |
ברעם |
141 |
ברק |
3794 |
בת עין |
1292 |
ג'דיידה-מכר |
485 |
ג'ולס |
976 |
ג'נאביב (שבט) |
487 |
ג'ש (גוש חלב) |
352 |
גבולות |
424 |
גבים |
86 |
גבע |
3763 |
גבע בנימין |
2014 |
גבעולים |
… |
גבעות (אלון שבות) |
1344 |
גבעות בר |
1293 |
גבעת אבני |
1288 |
גבעת אלה |
4021 |
גבעת יואב |
703 |
גבעת עוז |
342 |
גברעם |
133 |
גבת |
35 |
גדות |
145 |
גדיש |
442 |
גדעונה |
852 |
גונן |
755 |
גורן |
1219 |
גורנות הגליל |
457 |
גזית |
1204 |
גילון |
736 |
גילת |
262 |
גינוסר |
92 |
גיניגר |
1206 |
גיתה |
3613 |
גיתית |
3606 |
גלגל |
369 |
גלעד (אבן יצחק) |
1274 |
גן נר |
1371 |
גני טל |
463 |
געתון |
1129 |
גרופית |
4022 |
גשור |
305 |
גשר |
574 |
גשר הזיו |
146 |
דבורה |
489 |
דבוריה |
849 |
דבירה |
407 |
דברת |
62 |
דגניה א' |
79 |
דגניה ב' |
1067 |
דוב"ב |
3747 |
דולב |
336 |
דורות |
475 |
דחי |
490 |
דייר אל-אסד |
492 |
דייר חנא |
2200 |
דימונה |
2063 |
דישון |
300 |
דליה |
431 |
דלתון |
1317 |
דמיידה |
303 |
דן |
302 |
דפנה |
1241 |
דקל |
1349 |
דריג'את |
702 |
האון |
356 |
הגושרים |
1322 |
הודיות |
1169 |
הוואשלה (שבט) |
956 |
הוזייל (שבט) |
1186 |
הושעיה |
250 |
הזורע |
307 |
הזורעים |
684 |
היוגב |
1208 |
הילה |
677 |
הסוללים |
1261 |
הר עמשא |
1249 |
הרדוף |
1203 |
הררית |
3639 |
ורד יריחו |
2742 |
זבארגה (שבט) |
584 |
זיקים |
1065 |
זמרת |
2064 |
זרועה |
975 |
זרזיר |
986 |
ח'ואלד (שבט) |
1110 |
חבר |
3400 |
חברון |
3764 |
חגי |
4026 |
חד-נס |
948 |
חוג'ייראת (ד'הרה) |
1239 |
חולית |
253 |
חולתה |
662 |
חוסן |
1332 |
חוסנייה |
374 |
חוקוק |
1303 |
חורה |
496 |
חורפיש |
1047 |
חזון |
1272 |
חלוץ |
3573 |
חלמיש |
993 |
חמאם |
343 |
חמדיה |
3646 |
חמדת |
3609 |
חמרה |
280 |
חניתה |
1257 |
חנתון |
4005 |
חספין |
90 |
חפצי-בה |
13 |
חצבה |
2034 |
חצור הגלילית |
397 |
חצרים |
3717 |
חרמש |
1209 |
חרשים |
6700 |
טבריה |
962 |
טובא-זנגריה |
498 |
טורעאן |
497 |
טייבה (בעמק) |
268 |
טירת צבי |
1181 |
טל-אל |
1177 |
טללים |
3788 |
טלמון |
8900 |
טמרה |
547 |
טמרה (יזרעאל) |
3743 |
טנא |
1214 |
טפחות |
1295 |
יאנוח-ג'ת |
1232 |
יבול |
46 |
יבנאל |
358 |
יד מרדכי |
1158 |
יהל |
2009 |
יובל |
1226 |
יובלים |
1112 |
יודפת |
4007 |
יונתן |
803 |
יושיביה |
452 |
יזרעאל |
409 |
יחיעם |
866 |
יטבתה |
3607 |
ייט"ב |
811 |
יכיני |
29 |
יסוד המעלה |
575 |
יסעור |
1138 |
יעד |
1117 |
יעל |
795 |
יערה |
499 |
יפיע |
3566 |
יפית |
134 |
יפעת |
453 |
יפתח |
3749 |
יצהר |
3647 |
יקיר |
241 |
יקנעם (מושבה) |
240 |
יקנעם עילית |
623 |
יראון |
2026 |
ירדנה |
831 |
ירוחם |
502 |
ירכא |
916 |
ישע |
1227 |
יתד |
504 |
כאבול |
505 |
כאוכב אבו אל-היג'א |
576 |
כברי |
371 |
כדורי |
1338 |
כדיתה |
3564 |
כוכב השחר |
3779 |
כוכב יעקב |
1252 |
כורזים |
1210 |
כחל |
1367 |
כחלה |
840 |
כיסופים |
1153 |
כישור |
1183 |
כליל |
1229 |
כלנית |
1331 |
כמאנה |
1291 |
כמהין |
1201 |
כמון |
4028 |
כנף |
63 |
כנרת (מושבה) |
57 |
כנרת (קבוצה) |
1059 |
כסיפה |
1296 |
כסרא-סמיע |
978 |
כעביה-טבאש-חג'אג'רה |
357 |
כפר בלום |
132 |
כפר ברוך |
106 |
כפר גדעון |
76 |
כפר גלעדי |
192 |
כפר החורש |
443 |
כפר הנשיא |
1263 |
כפר ורדים |
786 |
כפר זיתים |
609 |
כפר חושן |
255 |
כפר חיטים |
1297 |
כפר חנניה |
4004 |
כפר חרוב |
507 |
כפר יאסיף |
140 |
כפר יהושע |
85 |
כפר יחזקאל |
508 |
כפר כמא |
509 |
כפר כנא |
1095 |
כפר מימון |
510 |
כפר מנדא |
297 |
כפר מסריק |
512 |
כפר מצר |
345 |
כפר סאלד |
845 |
כפר עזה |
388 |
כפר קיש |
579 |
כפר ראש הנקרה |
1130 |
כפר רוזנואלד (זרעית) |
295 |
כפר רופין |
605 |
כפר שמאי |
47 |
כפר תבור |
3572 |
כפר תפוח |
1285 |
כרכום |
664 |
כרם בן זמרה |
1085 |
כרם שלום |
3766 |
כרמי צור |
1139 |
כרמיאל |
768 |
כרמיה |
1198 |
כרמים |
3656 |
כרמל |
1207 |
לבון |
585 |
לביא |
1230 |
לבנים |
2023 |
להב |
380 |
להבות הבשן |
1271 |
להבים |
595 |
לוחמי הגיטאות |
1171 |
לוטם |
1255 |
לוטן |
674 |
לימן |
1173 |
לפידות |
1060 |
לקיה |
3569 |
מבוא דותן |
4204 |
מבוא חמה |
1080 |
מבועים |
829 |
מבטחים |
516 |
מג'ד אל-כרום |
4201 |
מג'דל שמס |
481 |
מגאר |
65 |
מגדל |
874 |
מגדל העמק |
3561 |
מגדל עוז |
3751 |
מגדלים |
586 |
מגידו |
695 |
מגן |
1155 |
מגן שאול |
2029 |
מדרך עוז |
1140 |
מדרשת בן גוריון |
1360 |
מולדה |
269 |
מולדת |
635 |
מוקייבלה |
1163 |
מורן |
1178 |
מורשת |
104 |
מזרע |
517 |
מזרעה |
3599 |
מחולה |
1418 |
מחנה טלי |
1413 |
מחנה יהודית |
1416 |
מחנה יוכבד |
1415 |
מחנה יפה |
1196 |
מחנה יתיר |
1417 |
מחנה עדי |
308 |
מחניים |
43 |
מטולה |
2054 |
מיטב |
4019 |
מיצר |
1282 |
מירב |
607 |
מירון |
1268 |
מיתר |
3614 |
מכורה |
1343 |
מכחול |
1202 |
מכמנים |
164 |
מלאה |
2044 |
מלילות |
596 |
מלכיה |
1154 |
מלכישוע |
1174 |
מנוף |
1205 |
מנות |
48 |
מנחמיה |
347 |
מנרה |
994 |
מנשית זבדה |
1258 |
מסד |
263 |
מסדה |
298 |
מסילות |
748 |
מסלול |
4203 |
מסעדה |
939 |
מסעודין אל-עזאזמה |
1082 |
מעגלים |
678 |
מעגן |
272 |
מעוז חיים |
3657 |
מעון |
570 |
מעונה |
518 |
מעיליא |
416 |
מעין ברוך |
3608 |
מעלה אפרים |
1127 |
מעלה גלבוע |
4008 |
מעלה גמלא |
3752 |
מעלה לבונה |
3651 |
מעלה מכמש |
3653 |
מעלה עמוס |
3637 |
מעלה שומרון |
1063 |
מעלות-תרשיחא |
668 |
מפלסים |
325 |
מצובה |
58 |
מצפה |
1222 |
מצפה אבי"ב |
1370 |
מצפה אילן |
3576 |
מצפה יריחו |
1190 |
מצפה נטופה |
99 |
מצפה רמון |
3610 |
מצפה שלם |
843 |
מרגליות |
4101 |
מרום גולן |
1340 |
מרחב עם |
97 |
מרחביה (מושב) |
66 |
מרחביה (קיבוץ) |
421 |
משאבי שדה |
378 |
משגב עם |
520 |
משהד |
3605 |
משואה |
3785 |
משכיות |
732 |
משמר הירדן |
395 |
משמר הנגב |
130 |
משמר העמק |
1184 |
מתת |
4551 |
נאות גולן |
1124 |
נאות הכיכר |
408 |
נאות מרדכי |
1197 |
נאות סמדר |
524 |
נאעורה |
396 |
נבטים |
3724 |
נגוהות |
80 |
נהלל |
9100 |
נהריה |
4304 |
נוב |
1366 |
נווה |
590 |
נווה אור |
4303 |
נווה אטי"ב |
296 |
נווה איתן |
1057 |
נווה זוהר |
1314 |
נווה זיו |
1279 |
נווה חריף |
3790 |
נופים |
3726 |
נוקדים |
833 |
נורית |
844 |
נחל עוז |
3767 |
נחליאל |
522 |
נחף |
1147 |
נטועה |
4014 |
נטור |
1369 |
נטע |
523 |
ניין |
3655 |
ניל"י |
1419 |
ניצן ב' |
1195 |
ניצנה (קהילת חינוך) |
1280 |
ניצני סיני |
256 |
ניר דוד (תל עמל) |
165 |
ניר יפה |
402 |
ניר יצחק |
2047 |
ניר משה |
69 |
ניר עוז |
348 |
ניר עם |
2048 |
ניר עקיבא |
602 |
נירים |
3620 |
נירן |
1143 |
נס עמים |
3787 |
נעלה |
3713 |
נעמ"ה |
1041 |
נצאצרה (שבט) |
1372 |
נצר חזני |
7300 |
נצרת |
1061 |
נצרת עילית |
3555 |
נתיב הגדוד |
1242 |
נתיב העשרה |
792 |
נתיב השיירה |
246 |
נתיבות |
525 |
סאג'ור |
578 |
סאסא |
942 |
סואעד (חמרייה) |
989 |
סואעד (כמאנה) (שבט) |
526 |
סולם |
3756 |
סוסיה |
1238 |
סופה |
7500 |
סח'נין |
1170 |
סייד (שבט) |
1245 |
סלמה |
1156 |
סמר |
1328 |
סנסנה |
419 |
סעד |
454 |
סער |
1176 |
ספיר |
4501 |
ע'ג'ר |
892 |
עבדון |
376 |
עברון |
1199 |
עדי |
528 |
עוזייר |
666 |
עומר |
3617 |
עופרה |
957 |
עוקבי (בנו עוקבה) |
328 |
עזוז |
969 |
עטאוונה (שבט) |
3658 |
עטרת |
1175 |
עידן |
530 |
עיילבון |
511 |
עילוט |
546 |
עין אל-אסד |
273 |
עין גב |
2042 |
עין גדי |
436 |
עין דור |
1240 |
עין הבשור |
289 |
עין המפרץ |
383 |
עין הנצי"ב |
367 |
עין העמק |
270 |
עין השופט |
676 |
עין השלושה |
4503 |
עין זיוון |
1053 |
עין חצבה |
89 |
עין חרוד (איחוד) |
82 |
עין חרוד (מאוחד) |
806 |
עין יהב |
813 |
עין יעקב |
532 |
עין מאהל |
4502 |
עין קנייא |
1251 |
עין תמר |
1187 |
עיר אובות |
7600 |
עכו |
1146 |
עלומים |
3765 |
עלי |
3727 |
עלי זהב |
688 |
עלמה |
1212 |
עמוקה |
385 |
עמיעד |
318 |
עמיעוז |
319 |
עמיר |
3660 |
עמנואל |
708 |
עמקה |
3712 |
ענב |
7700 |
עפולה |
917 |
עצמון שגב |
531 |
עראבה |
1246 |
עראמשה |
1335 |
ערב אל נעים |
2560 |
ערד |
1192 |
ערערה-בנגב |
3748 |
עתניאל |
1151 |
פארן |
3768 |
פדואל |
750 |
פדויים |
1104 |
פוריה – כפר עבודה |
1105 |
פוריה – נווה עובד |
1313 |
פוריה עילית |
749 |
פטיש |
1185 |
פלך |
3723 |
פני חבר |
3659 |
פסגות |
535 |
פסוטה |
2059 |
פעמי תש"ז |
3615 |
פצאל |
536 |
פקיעין (בוקייעה) |
281 |
פקיעין חדשה |
599 |
פרוד |
2053 |
פרזון |
1231 |
פרי גן |
413 |
צאלים |
1180 |
צביה |
1213 |
צבעון |
1136 |
צוחר |
1150 |
צופר |
1262 |
צוקים |
774 |
צוריאל |
1221 |
צורית |
613 |
ציפורי |
636 |
צנדלה |
8000 |
צפת |
1234 |
קבועה (שבט) |
3557 |
קדומים |
4025 |
קדמת צבי |
1211 |
קדרים |
964 |
קודייראת א-צאנע(שבט) |
972 |
קוואעין (שבט) |
1179 |
קורנית |
1052 |
קטורה |
414 |
קלחים |
3601 |
קליה |
4024 |
קלע |
1347 |
קצר א-סר |
4100 |
קצרין |
3611 |
קרית ארבע |
3746 |
קרית נטפים |
2800 |
קרית שמונה |
3640 |
קרני שומרון |
4006 |
קשת |
543 |
ראמה |
1334 |
ראס אל-עין |
26 |
ראש פינה |
3795 |
רבבה |
354 |
רביבים |
1225 |
רביד |
390 |
רגבה |
1161 |
רהט |
2016 |
רוויה |
362 |
רוחמה |
539 |
רומאנה |
997 |
רומת הייב |
3619 |
רועי |
3782 |
רותם |
854 |
רחוב |
3777 |
רחלים |
540 |
ריחאניה |
542 |
ריינה |
3565 |
רימונים |
1069 |
רם-און |
4702 |
רמות |
445 |
רמות מנשה |
372 |
רמות נפתלי |
135 |
רמת דוד |
335 |
רמת השופט |
122 |
רמת ישי |
4701 |
רמת מגשימים |
339 |
רמת צבי |
789 |
רנן |
713 |
רעים |
1228 |
רקפת |
437 |
רשפים |
1260 |
רתמים |
324 |
שאר ישוב |
282 |
שבי ציון |
3571 |
שבי שומרון |
913 |
שבלי – אום אל-גנם |
1286 |
שגב-שלום |
721 |
שדה אילן |
304 |
שדה אליהו |
861 |
שדה אליעזר |
885 |
שדה בוקר |
142 |
שדה יעקב |
259 |
שדה נחום |
329 |
שדה נחמיה |
1058 |
שדה ניצן |
2049 |
שדה צבי |
1223 |
שדי אברהם |
2057 |
שדי תרומות |
306 |
שדמות דבורה |
3578 |
שדמות מחולה |
1031 |
שדרות |
761 |
שובה |
394 |
שובל |
614 |
שומרה |
415 |
שוקדה |
1235 |
שורשים |
527 |
שזור |
1266 |
שחרות |
865 |
שיבולים |
1267 |
שיטים |
658 |
שייח' דנון |
3641 |
שילה |
1160 |
שכניה |
1373 |
שלווה במדבר |
439 |
שלוחות |
812 |
שלומי |
1364 |
שלומית |
366 |
שמיר |
3784 |
שמעה |
432 |
שמרת |
1337 |
שמשית |
1287 |
שני |
1132 |
שניר |
538 |
שעב |
4009 |
שעל |
264 |
שער הגולן |
846 |
שפר |
8800 |
שפרעם |
292 |
שרונה |
126 |
שריד |
398 |
שרשרת |
1045 |
שתולה |
2062 |
תאשור |
2061 |
תדהר |
1172 |
תובל |
3558 |
תומר |
1083 |
תושיה |
84 |
תל יוסף |
103 |
תל עדשים |
719 |
תל קציר |
1054 |
תל שבע |
1283 |
תל תאומים |
3719 |
תלם |
1051 |
תלמי אליהו |
2050 |
תלמי ביל"ו |
1237 |
תלמי יוסף |
1244 |
תמרת |
709 |
תפרח |
665 |
תקומה |
3563 |
תקוע |
970 |
תראבין א-צאנע (שבט) |
1346 |
תראבין א-צאנע(ישוב) |
נספח ב'
רשימת יישובים סמוכי גבול ויישובים מאויימים (קריטריון בטחוני)
סמל ישוב |
שם ישוב |
1115 |
אביבים |
1220 |
אבירים |
1081 |
אבן מנחם |
4011 |
אבני איתן |
3793 |
אבני חפץ |
3786 |
אבנת |
1311 |
אבשלום |
3759 |
אדורה |
1068 |
אדמית |
4010 |
אודם |
1294 |
אור הגנוז |
67 |
אור הנר |
4013 |
אורטל |
338 |
איבים |
294 |
אילון |
1126 |
אילות |
2600 |
אילת |
3762 |
איתמר |
4003 |
אל-רום |
330 |
אלומות |
3579 |
אלון מורה |
4017 |
אלוני הבשן |
4002 |
אלי-עד |
1248 |
אליפז |
3556 |
אלמוג |
603 |
אלקוש |
3754 |
אספר |
4301 |
אפיק |
176 |
אפיקים |
3598 |
ארגמן |
714 |
ארז |
3570 |
אריאל |
199 |
אשדות יעקב (איחוד) |
188 |
אשדות יעקב (מאוחד) |
3722 |
אשכולות |
21 |
באר אורה |
1278 |
באר מילכה |
399 |
בארי |
4001 |
בוקעאתא |
3574 |
בית אל |
480 |
בית ג'ן |
322 |
בית הלל |
3645 |
בית הערבה |
143 |
בית זרע |
265 |
בית יוסף |
9200 |
בית שאן |
712 |
בן עמי |
1363 |
בני נצרים |
589 |
בצת |
3612 |
בקעות |
1191 |
בר יוחאי |
3744 |
ברוכין |
3710 |
ברכה |
667 |
ברעם |
3794 |
בת עין |
487 |
ג'ש (גוש חלב) |
424 |
גבים |
3763 |
גבע בנימין |
… |
גבעות (אלון שבות) |
342 |
גברעם |
755 |
גורן |
1219 |
גורנות הגליל |
3613 |
גיתית |
3606 |
גלגל |
463 |
געתון |
1129 |
גרופית |
305 |
גשר |
574 |
גשר הזיו |
62 |
דגניה א' |
79 |
דגניה ב' |
1067 |
דוב"ב |
3747 |
דולב |
2063 |
דישון |
431 |
דלתון |
303 |
דן |
302 |
דפנה |
1241 |
דקל |
702 |
האון |
356 |
הגושרים |
1208 |
הילה |
3639 |
ורד יריחו |
584 |
זיקים |
1065 |
זמרת |
3400 |
חברון |
3764 |
חגי |
1239 |
חולית |
662 |
חוסן |
496 |
חורפיש |
3573 |
חלמיש |
343 |
חמדיה |
3646 |
חמדת |
3609 |
חמרה |
280 |
חניתה |
4005 |
חספין |
13 |
חצבה |
3717 |
חרמש |
268 |
טירת צבי |
3788 |
טלמון |
3743 |
טנא |
1232 |
יבול |
358 |
יד מרדכי |
1158 |
יהל |
2009 |
יובל |
4007 |
יונתן |
866 |
יטבתה |
3607 |
ייט"ב |
811 |
יכיני |
29 |
יסוד המעלה |
795 |
יערה |
3566 |
יפית |
453 |
יפתח |
3749 |
יצהר |
3647 |
יקיר |
623 |
יראון |
2026 |
ירדנה |
916 |
ישע |
1227 |
יתד |
576 |
כברי |
3564 |
כוכב השחר |
3779 |
כוכב יעקב |
840 |
כיסופים |
1291 |
כמהין |
63 |
כנרת (מושבה) |
57 |
כנרת (קבוצה) |
1296 |
כסרא-סמיע |
357 |
כפר בלום |
76 |
כפר גלעדי |
609 |
כפר חושן |
4004 |
כפר חרוב |
1095 |
כפר מימון |
345 |
כפר סאלד |
845 |
כפר עזה |
579 |
כפר ראש הנקרה |
1130 |
כפר רוזנואלד (זרעית) |
295 |
כפר רופין |
3572 |
כפר תפוח |
664 |
כרם בן זמרה |
1085 |
כרם שלום |
3766 |
כרמי צור |
768 |
כרמיה |
3656 |
כרמל |
1255 |
לוטן |
674 |
לימן |
3569 |
מבוא דותן |
4204 |
מבוא חמה |
829 |
מבטחים |
4201 |
מג'דל שמס |
3561 |
מגדל עוז |
3751 |
מגדלים |
695 |
מגן |
3599 |
מחולה |
43 |
מטולה |
4019 |
מיצר |
607 |
מירון |
3614 |
מכורה |
596 |
מלכיה |
1205 |
מנות |
48 |
מנחמיה |
347 |
מנרה |
263 |
מסדה |
4203 |
מסעדה |
678 |
מעגן |
272 |
מעוז חיים |
3657 |
מעון |
570 |
מעונה |
518 |
מעיליא |
416 |
מעין ברוך |
3608 |
מעלה אפרים |
3752 |
מעלה לבונה |
3651 |
מעלה מכמש |
3653 |
מעלה עמוס |
3637 |
מעלה שומרון |
1063 |
מעלות-תרשיחא |
668 |
מפלסים |
325 |
מצובה |
3576 |
מצפה יריחו |
3610 |
מצפה שלם |
843 |
מרגליות |
4101 |
מרום גולן |
378 |
משגב עם |
3605 |
משואה |
3785 |
משכיות |
1184 |
מתת |
4551 |
נאות גולן |
1124 |
נאות הכיכר |
408 |
נאות מרדכי |
3724 |
נגוהות |
9100 |
נהריה |
4304 |
נוב |
1366 |
נווה |
590 |
נווה אור |
4303 |
נווה אטי"ב |
296 |
נווה איתן |
1314 |
נווה זיו |
1279 |
נווה חריף |
3790 |
נופים |
3726 |
נוקדים |
844 |
נחל עוז |
3767 |
נחליאל |
1147 |
נטועה |
3655 |
ניל"י |
1195 |
ניצנה (קהילת חינוך) |
1280 |
ניצני סיני |
402 |
ניר יצחק |
69 |
ניר עוז |
348 |
ניר עם |
602 |
נירים |
3620 |
נירן |
3787 |
נעלה |
3713 |
נעמ"ה |
3555 |
נתיב הגדוד |
1242 |
נתיב העשרה |
578 |
סאסא |
3756 |
סוסיה |
1238 |
סופה |
1156 |
סמר |
419 |
סעד |
454 |
סער |
1176 |
ספיר |
4501 |
ע'ג'ר |
892 |
עבדון |
3617 |
עופרה |
328 |
עזוז |
3658 |
עטרת |
1175 |
עידן |
1240 |
עין הבשור |
383 |
עין הנצי"ב |
676 |
עין השלושה |
4503 |
עין זיוון |
1053 |
עין חצבה |
806 |
עין יהב |
813 |
עין יעקב |
4502 |
עין קנייא |
1251 |
עין תמר |
1187 |
עיר אובות |
1146 |
עלומים |
3765 |
עלי |
3727 |
עלי זהב |
688 |
עלמה |
318 |
עמיעוז |
319 |
עמיר |
3660 |
עמנואל |
3712 |
ענב |
1246 |
עראמשה |
3748 |
עתניאל |
1151 |
פארן |
3768 |
פדואל |
3723 |
פני חבר |
3659 |
פסגות |
535 |
פסוטה |
3615 |
פצאל |
536 |
פקיעין (בוקייעה) |
281 |
פקיעין חדשה |
1231 |
פרי גן |
1213 |
צבעון |
1150 |
צופר |
1262 |
צוקים |
774 |
צוריאל |
3557 |
קדומים |
1052 |
קטורה |
3601 |
קליה |
3611 |
קרית ארבע |
3746 |
קרית נטפים |
2800 |
קרית שמונה |
3640 |
קרני שומרון |
4006 |
קשת |
3795 |
רבבה |
3619 |
רועי |
3782 |
רותם |
854 |
רחוב |
3777 |
רחלים |
540 |
ריחאניה |
3565 |
רימונים |
372 |
רמות נפתלי |
4701 |
רמת מגשימים |
713 |
רעים |
324 |
שאר ישוב |
3571 |
שבי שומרון |
304 |
שדה אליהו |
861 |
שדה אליעזר |
259 |
שדה נחום |
329 |
שדה נחמיה |
1223 |
שדי אברהם |
2057 |
שדי תרומות |
3578 |
שדמות מחולה |
1031 |
שדרות |
761 |
שובה |
614 |
שומרה |
415 |
שוקדה |
3641 |
שילה |
812 |
שלומי |
1364 |
שלומית |
366 |
שמיר |
3784 |
שמעה |
1132 |
שניר |
264 |
שער הגולן |
1045 |
שתולה |
3558 |
תומר |
1083 |
תושיה |
719 |
תל קציר |
1283 |
תל תאומים |
3719 |
תלם |
1237 |
תלמי יוסף |
665 |
תקומה |
3563 |
תקוע |
נספח ג'
רשימת יישובים צמודי גדר
קוד למ"ס |
שם ישוב |
1115 |
אביבים |
1068 |
אדמית |
2600 |
אילת |
199 |
אשדות יעקב איחוד |
667 |
ברעם |
305 |
גשר |
1067 |
דובב |
1130 |
זרעית |
280 |
חניתה |
2009 |
יובל |
2026 |
ירדנה |
579 |
כפר ראש הנקרה |
295 |
כפר רופין |
1085 |
כרם שלום |
1255 |
לוטן |
4201 |
מג'דל שמס |
43 |
מטולה |
596 |
מלכיה |
347 |
מנרה |
272 |
מעוז חיים |
416 |
מעין ברוך |
843 |
מרגליות |
378 |
משגב עם |
1124 |
נאות הכיכר |
844 |
נחל עוז |
1280 |
ניצני סיני |
1242 |
נתיב העשרה |
1246 |
עראמשה |
4501 |
ר'ג'ר |
812 |
שלומי |
1364 |
שלומית (הערה: נדרש אימות) |
264 |
שער הגולן |
1045 |
שתולה |
מפת אזורי העדיפות שהוצגה בפני הממשלה נמצאת בתיקי מזכירות הממשלה.
ראש הממשלה מנחה לבדוק את האפשרות להקים ועדת שרים לבחינת הקריטריונים שעל פיהם נכללים יישובים בקו העימות במסגרת סדרי העדיפות הלאומית.
החלטת הממשלה קובעת כי יש להכריז על יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית, במגמה לעודד את פריסת האוכלוסייה בישראל ולהגדיל את האוכלוסייה בפריפריה, להגדיל את הצמיחה הכלכלית וצמצום פערי ההזדמנויות בין אזורי העדיפות הלאומית לבין מחוז תל-אביב, לחזק את החוסן האזרחי-ביטחוני של מדינת ישראל ולשפר את איכות החיים ביישובי העדיפות הלאומית. בהחלטה תבחינים אשר הישובים העומדים באחד או יותר מהם, יהיו בעדיפות לאומית.