מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 213 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 213), מס' 1651 מיום 19 ביוני 2022 (להלן – החלטה 1651), מס' 183 מיום 5 ביולי 2020 (להלן – החלטה 183), מס' 189 מיום 1 באוגוסט 2021 (להלן – החלטה 189), מס' 1888 מיום 2 באוקטובר 2022 (להלן – החלטה 1888), מס' 4110 מיום 12 באוגוסט 2018 (להלן – החלטה 4110), מס' 602 מיום 7 בנובמבר 2021 (להלן – החלטה 602), ומס' 3431 מיום 11 בינואר 2018 (להלן – החלטה 3431) ועל מנת להגדיל את היצע העובדים בשוק העבודה:
1. מכסות עובדים ענף החקלאות:
עובדים זרים
א. להגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף החקלאות ב-9,000 עובדים נוספים; לצורך כך, לתקן את סעיף 24 להחלטה 213 כך שהמכסה המרבית בענף החקלאות תעמוד על 40,200 עובדים זרים.
ב. בהמשך להחלטה 3431, לקבוע כי בענף החקלאות המכסה המרבית של עובדים פלסטינים מיהודה ושומרון שאינם לחקלאות עונתית תעמוד על 6,150 עובדים; יובהר כי המכסה של העובדים הפלסטינים היא מכסה נפרדת ממכסת העובדים הזרים.
ג. לקבוע כי הגעת העובדים הזרים כאמור בסעיף א' לעיל תהיה בהדרגה ובמסגרת הסכם בילטראלי בין מדינת ישראל לבין מדינת המוצא של העובדים או במסגרת הסדר יישום במדינות שעימן יש הסכם מסגרת (להלן – הסכם בילטראלי) וזאת בהתאם להסכמים הקיימים ולהסכמים הנוספים שייחתמו ולהחלטות הממשלה הקיימות בנושא זה. הסכם כאמור יכלול מנגנונים בדבר גיוס והשמה של העובדים לצורך מניעת סחר בבני אדם ומיגור גביית דמי תיווך שלא כחוק וכן הסדרים בדבר יידוע העובדים לגבי זכויותיהם וחובותיהם בישראל ובכלל זאת הבהרות לעניין תנאי העסקתם על פי דין לרבות מגורים הולמים וביטוח רפואי.
ד. להטיל על שר החוץ להוביל מגעים לקידום הסכם בילטרלי או תיקון להסכמים/הסדרים קיימים עם מדינות מוצא נוספות להבאת עובדים זרים לחקלאות, בהתאם להחלטות הוועדה הבין-משרדית להסכמים בילטראליים בראשות מנהל רשות האוכלוסין וההגירה ולקדם בהקדם האפשרי חתימה על הסכם בילטרלי או תיקון הסכם קיים כאמור בהחלטה זו.
2. עובדים ירדנים באזור אילת:
א. הגדלת מכסת עובדים ירדנים יומיים בענף המלונאות באזור אילת:
להגדיל את מכסת העובדים הירדנים היומיים בענף המלונאות באזור אילת ב-500 עובדים נוספים ולהאריך את תוקף המכסה, כפי שנקבע בהחלטה 1651. לצורך כך, לתקן את סעיף 1 להחלטה 1651, כך שבמקום "2,000" יבוא "2,500", המילים "זאת עד לא יאוחר מיום 1.8.22" – יימחקו ובמקום "31.12.2024" יבוא: "31.12.2025"; בסעיף 3 להחלטה, במקום "31.12.2024" יבוא: "31.12.2025" .
ב. הגדלת מכסת עובדים ירדנים יומיים לעבודות אחרות באזור אילת כמשמעותן בהחלטה 189:
1. להגדיל את מכסת ענף העובדים הירדנים היומיים לעבודות אחרות באזור אילת ב-150 עובדים נוספים. לצורך כך, לתקן את סעיף 18 להחלטה 189, כך שבמקום "300" יבוא 450".
2. להנחות את מנהל רשות האוכלוסין וההגירה להקצות את תוספת מכסת ההיתרים להעסקת 150 עובדים ירדנים יומיים לעבודות אחרות כפי שנקבעה בהחלטה זו, למעסיקים באזור אילת שהם קבלני בניין רשומים ברשם הקבלנים וכן להקצות החל משנת 2024 70% (שבעים אחוזים) ממכסת ההיתרים להעסקת 450 עובדים ירדנים למעסיקים שהם קבלנים רשומים ברשם הקבלנים.
3. יודגש כי מכסת ענף העובדים הירדניים לעבודות אחרות באזור אילת היא מכסה נפרדת מן המכסות המרביות של היתרים להעסקת עובדים זרים בענף הבניין ו/או בענף התעשייה.
ג. מכסת עובדים ירדנים בענף החקלאות:
1. לקבוע מכסה של עד 500 עובדים ירדנים בענף החקלאות בעיר אילת והיישובים המצויים בתחומה המוניציפאלי של המועצה האזורית חבל אילות (להלן: "אזור אילת"), ובתחומה המוניציפאלי של המועצה האזורית הערבה התיכונה בכפוף לקבלת אישורים ביטחוניים כנדרש. יודגש כי מכסת העובדים הירדנים בענף החקלאות באזור אילת היא מכסה נפרדת מהמכסה המרבית של העובדים הזרים לענף החקלאות כאמור בסעיף 1 להחלטה זו.
2. העובדים הירדנים בענף החקלאות שיועסקו בהתאם להחלטה זו יהיו עובדים יומיים אשר יעזבו את ישראל בתום יום עבודתם.
3. להנחות את מנהל רשות האוכלוסין וההגירה להקצות היתרים לפי סעיף 1יג לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, בהתאם למכסה דלעיל ובכפוף לכל דין, להעסקת העובדים הירדנים בענף החקלאות לחקלאים באזור אילת אשר יבקשו להעסיקם, זאת לאחר קבלת המלצת משרד החקלאות ופיתוח הכפר לעניין אמות המידה למתן ההיתרים וכן להקצאה המרבית המומלצת של עובדים יומיים ירדנים לחקלאות לכל חקלאי כאמור. יודגש כי העסקת עובדים ירדנים בענף החקלאות באזור אילת תהא בכפוף לכל דין.
ד. להנחות את שר החוץ לפעול מול הרשויות הרלוונטיות בירדן לקידום הסדרת העסקתם של עד 500 עובדים ירדנים בענף החקלאות באזור אילת ולפעול להגדלת מספר העובדים הירדנים בענף המלונאות ל-2,500 ולהגדלת מספר העובדים הירדנים בעבודות אחרות ב- 150 כמפורט בסעיפים א' עד ג' שלעיל.
ה. להטיל על רשות האוכלוסין וההגירה, בסיוע רשות התקשוב הממשלתי, ליצור בתוך 120 יום מקבלת החלטה זו מערכת מקוונת להגשת בקשות להיתרים להעסקת עובדים ירדנים והטיפול בהן. לצורך כך, יוקצו 2 מיליון ש"ח בשנת התקציב הנוכחית עבור רשות האוכלוסין וההגירה, ההקצאה תיעשה מתקציב המשרדים המופיעים בסעיף 7 שלהלן ובהתאם לחלוקה הקבועה בו.
3. הגדלת מכסת העובדים הזרים בענף מוסדות סיעוד:
א. לעניין סעיף זה:
– "אנשים עם מוגבלות" – אנשים עם מוגבלות אשר מוכרים על ידי משרד הרווחה כזכאים למתן שירותי רווחה;
– "משרד הרווחה" – משרד הרווחה והביטחון החברתי;
– "מוסדות סיעוד לאנשים עם מוגבלות" – מסגרות הנותנות שירותי דיור טיפולי שיקומי לאנשים עם מוגבלות, לרבות ליווי לצורך שירותי פעילות יומית של משרד הרווחה והביטחון החברתי, או מי מטעמו ובפיקוחו, או על ידי הרשות המקומית או מי מטעמה ובפיקוחה.
ב. להגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף מוסדות הסיעוד, כפי שנקבעה בהחלטה מס' 1888, ב-1,300 עובדים נוספים אשר יועסקו בתפקיד כוח עזר לצוות הסיעודי כפי שמופיע בהחלטה האמורה. המכסה הזאת תוקצה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה למוסדות סיעוד לאנשים עם מוגבלות וזאת לאחר קבלת המלצה מנומקת מטעם משרד הרווחה לגבי אמות המידה לחלוקת ההיתרים וכן לגבי הקצאה מומלצת לכל מוסד זכאי; יובהר כי אין מניעה להקצות עובדים זרים כאמור בסעיף זה בטרם מומשה הפעימה הראשונה האמורה בהחלטה 1888. לגבי המכסה לפי סעיף זה יחולו כלל ההוראות שבהחלטה 183 ובהחלטה 1888 בשינויים המחויבים.
ג. להנחות את שר העבודה להגיש לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בתוך 45 ימים מיום קבלת החלטה זו תיקון לתקנות עובדים זרים (פיקדון לעובדים זרים), תשע"ו-2016 (להלן – תקנות הפיקדון), כך שתקנות אלה יחולו גם על מוסדות סיעודיים לאנשים עם מוגבלות. כניסת העובדים לישראל לעבודה במוסדות אלה תותר בכפוף לתיקון תקנות הפיקדון.
4. הגדלת מספר העובדים הזרים בענף התעשייה:
א. להגדיל את מספר העובדים הזרים בענף התעשייה בהתאם לתנאים שיפורטו להלן ולצורך כך למחוק את האמור בסעיף 1 להחלטה 4110 ואת האמור בסעיף 2 להחלטה 602 ובמקומם יבוא:
1) לקבוע מכסה של עד 3,000 עובדים זרים לענף התעשייה. תוקף מכסה זו יהיה עד יום 31.12.2026. מכסת העובדים הזרים בענף תגדל כאמור בשתי פעימות שוות; הפעימה השנייה תחל לאחר איוש 80% מתוך מהפעימה הראשונה.
2) שכרם של עובדים זרים שיובאו לפי סעיף זה להחלטה לא יופחת מהדין וההסכמים החלים על העובדים ובכל מקרה לא יפחת מהשכר הממוצע של העובד הישראלי המקביל כפי שייקבע כתנאי להיתרי העסקה בהתאם להמלצת צוות בין-משרדי בראשות משרד העבודה ובו נציג משרד האוצר, נציג רשות האוכלוסין וההגירה ונציג משרד הכלכלה והתעשייה; המלצת הצוות הבין-משרדי תתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ותכיל את חלוקת הקבוצות של משלחי היד ואת השכר הממוצע לכל קבוצה ביחס לשכר הממוצע במשק, תוך התחשבות בשונות השכר של משלחי היד המרכיבים את הקבוצה.
ב. להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה להאריך את תוקפם של היתרי ההעסקה שניתנו למעסיקים שמעסיקים עובדים זרים שהם בעלי רישיונות עבודה ושהייה לענף התעשייה שהם בתוקף לשנת 2023 עד לתאריך 31.12.2026. ההארכה תיעשה בכפוף לבקשות שיוגשו על ידי המעסיקים בעלי ההיתרים הקיימים לרשות האוכלוסין וההגירה ובכפוף לכל דין. כן להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה להאריך את רישיונות העבודה של העובדים הזרים שהועסקו על ידי מעסיקים אלו, לבקשות המעסיקים בעלי ההיתרים ובכפוף לכל דין וככל שאין מניעה אחרת לכך. יובהר כי ההיתרים והרישיונות שיוארכו כאמור יהיו חלק מהמכסה המירבית של עובדים זרים לענף התעשייה כמפורט לעיל וכן כי שכרם של העובדים הזרים אשר החלו העסקתם לפני קביעת השכר כאמור בסעיף א(2), לא ייפגע.
הבאת העובדים הזרים לענף התעשייה בהתאם לאמור בהחלטה זו תיעשה באחד מהאופנים הבאים בלבד:
1) דרך המלך תהיה הבאה ממדינה אשר התקשרה עם מדינת ישראל בהסכם או הסדר בילטראלי להבאת עובדים זרים. הסכם או הסדר כאמור יכלול מנגנונים בדבר גיוס והשמה של העובדים למניעת סחר בבני אדם וכן לצורך מיגור גביית דמי תיווך שלא כחוק וכן הסדרים בדבר יידוע העובדים לגבי זכויותיהם וחובותיהם בישראל.
2) ממדינות בעלות תמ"ג לנפש שווה או גבוה מזה של ישראל או מדינות שכלל תושביהן רשאים לעבוד תקופות ארוכות, כחוק וללא אשרה מיוחדת, במדינה שהתמ"ג לנפש שלה שווה או גבוה מהתמ"ג לנפש של מדינת ישראל, אך אשר אינן מצויות ברשימות TIER 3, ו-TIER 2 Watch List בדו"ח מחלקת המדינה האמריקאית המתפרסם מדי שנה בנוגע לסחר בבני אדם. משרד הכלכלה והתעשייה יעדכן ויפרסם את רשימת המדינות אחת לשנה ובעת הצורך.
ג. להנחות את שר העבודה להגיש לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בתוך 45 ימים מיום קבלת החלטה זו תיקון לתקנות הפיקדון, כך שתקנות אלה יחולו גם על עובדים זרים בענף התעשייה שייכנסו לישראל החל מיום 1.1.2024 ואילך.
ד. להטיל על שר החוץ להוביל מגעים לקידום הסכמים או הסדרים בילטראליים או תיקון להסכמים/הסדרים קיימים עם מדינות המוצא של העובדים הזרים לענף התעשייה, בהתאם להחלטות הוועדה הבין-משרדית להסכמים בילטראליים בראשות מנהל רשות האוכלוסין וההגירה ולקדם חתימה על הסכמים או הסדרים כאמור או תיקון להסכמים או הסדרים קיימים בהקדם האפשרי בהתאם להחלטה זו.
ה. להטיל על רשות האוכלוסין וההגירה לעדכן את נוהל 9.5.0001 בהתאם להחלטה זו, לאחר שיועברו אליה המלצות הצוות הבין-משרדי כאמור לעיל ובכלל זה לגבי קבוצת מקצועות ושכר מינימלי לקבוצת מקצוע, וכן לאחר שתועבר אליה רשימת מדינות עדכנית כאמור לעיל ממשרד הכלכלה והתעשייה, וזאת בתוך 90 ימים מיום קבלת המידע הנדרש כאמור. עד לעדכון הנוהל, יובהר כי הנוהל הקיים תקף.
5. להנחות את שר העבודה לבצע בחינה של הסכומים המותרים לניכויים משכר העובד במסגרת בעד מגורים הולמים. ככל שיהיה בכך צורך לשקול תיקון תקנות לפי חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 בעניין זה בהתאם לתוצאות הבחינה.
6. צמצום הפגיעה בעובדים ישראלים בשוק העבודה:
א. על מנת להביא לצמצום הפגיעה בשוק העבודה המקומי ובתנאי העבודה של העובדים המקומיים בעקבות מדיניות הממשלה בנושא עובדים שאינם ישראלים, החל משנת 2023 ובסוף כל שנה קלנדרית מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד העבודה יעקבו אחר המדדים הבאים:
1) קיומו של שיעור אבטלה עודף במשק (עלייה של שיעור האבטלה בגילי 15+ כך ששיעור זה יעלה על 6%).
2) קיומו של גירעון בשיעור התעסוקה במשק (ירידה של שיעור התעסוקה בגילי 15+ כך ששיעור זה יהיה מתחת ל-60%).
ב. ככל שיתקיים האמור באחד או יותר מהמדדים האמורים, יודיעו בכתב על כך מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד העבודה למנהל רשות האוכלוסין וההגירה אשר יפעל לביצוע הצעדים הבאים אשר יעמדו בתוקפם, זאת לאחר שהמשרדים הרלוונטיים קיבלו על כך עדכון. עד שלא יודיעו מנכ"לי המשרדים לעיל בכתב לרשות האוכלוסין וההגירה שהמדד או המדדים שהתקיימו לצורך מתן ההודעה לפי סעיף א' הפסיקו להתקיים:
1) יוקפאו באופן מיידי כלל מכסות העובדים הזרים אשר טרם הוקצו ולא יונפקו היתרים חדשים שטרם אושרו בגין יתרות מכסות אלו. יחד עם זאת המנגנון האמור לעיל לא יפגע בתהליך הזמנה שהחל עם שליחת הודעת רשות האוכלוסין וההגירה ולמדינת המוצא של העובדים הזרים שנשלח קודם קבלת ההודעה כאמור בסעיף א'.
2) ככל שלא חל שינוי במצב הקיים בשנה העוקבת שלאחר שנה זו לא תתאפשר הגדלת מכסות עובדים זרים.
ג. יחד עם האמור לעיל, במקרה של קיום האמור באחד או יותר מהמדדים האמורים, יתבצעו גם הפעולות הבאות:
1) יתקיים שיח בראשות משרד האוצר, רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד הביטחון בשיתוף עם משרד העבודה והמשרדים הרלוונטיים הנוגעים בדבר, בקשר לאפשרות לבחון את היקף מכסות העובדים הפלסטינים המועסקים בישראל.
2) יתקיים שיח בראשות משרד האוצר עם משרד החוץ, משרד העבודה, רשות האוכלוסין וההגירה והמשרדים הרלוונטיים הנוגעים בדבר בקשר לאפשרות לבחון את היקף מכסות העובדים הירדנים המועסקים בישראל.
ד. יובהר כי המנגנון דלעיל לא יחול על עובדים זרים המועסקים בענף הסיעוד הביתי ובמומחים זרים וכן על העובדים בענף החקלאות.
7. בעבור סעיפים 1 עד 5 בהחלטה זו, יועברו לרשות האוכלוסין וההגירה המשאבים הבאים, החל משנת התקציב הנוכחית ואילך:
מקור |
מספר תקני כ"א |
אלש"ח |
משרד החקלאות |
9 |
3,440 |
משרד הרווחה |
1.5 |
525 |
משרד התיירות |
0.5 |
1,624 |
משרד הכלכלה והתעשייה |
1.5 |
612 |
משרד הבינוי והשיכון |
– |
174 |
8. יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים זרים בישראל הם נושאים הנתונים לשינויים ומושפעים מאירועים ושיקולים שונים, בין היתר, מדיניותה של הממשלה, הצורך בהסכמה של העובדים ושל המעסיקים בכל הקשור לעבודה בישראל ו/או להמשך עבודה כאמור, כמו גם לקיומו של משא ומתן מורכב בין מדינות ולמפגש רצונות בין המדינות באשר להסדרת הגעתם של עובדים זרים באמצעות הסכמים או הסדרים בילטראליים ובאופן התואם את הדין ואת המדיניות בישראל להסדרת הגעת עובדים וכן קיומו של מצב חירום בישראל, הנחיות משרד הבריאות וכיו"ב. אין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים זרים או לגבי מתן עדיפות בהקצאת היתרים או במתן היתר להעסקת עובדים זרים משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו לגבי שהייתם, כניסתם לישראל, עבודתם או המשך עבודתם של מספר מסוים של עובדים זרים בתקופה או בתקופות מסוימות.
הוחלט בממשלה על הגדלת מכסות העובדים הזרים במשק, בענף החקלאות ובענף המלונאות באילת ע"י באמצעות עובדים זרים מירדן כמו גם בענף התעשייה.
לפרטים נוספים, כמויות והסכמים אנא ראו את לשון החוק.