מה הוחלט?
לצורך שיפור מתכונת הקצאת העובדים הפלסטיניים מאזור יהודה ושומרון המועסקים בישראל כדין, ובמטרה לשמור על תנאי העסקה הוגנים לעובדים פלסטיניים בענפי הבנייה, התעשייה והחקלאות, לאמץ את העקרונות המקצועיים שעלו בצוות הבין-משרדי לשינוי שיטת ההקצאה של היתרים להעסקת עובדים פלסטיניים בישראל בענף הבנייה, שהוקם מכוח החלטת הממשלה מס' 317 מיום 30 ביולי 2015, שעניינה סיוע ממוקד להגדלת היקף הבנייה למגורים (להלן – הצעת הצוות הבין-משרדי), ולבצע את הצעדים הבאים:
הגדלת מכסת עובדים פלסטיניים
1 . לקבוע כי בשנת 2017 יוגדלו מכסות העובדים הפלסטיניים המרביות בסך שלא יעלה על 22,000 עובדים נוספים, וזאת בהתאם לפירוט שלהלן:
א. הארכת תוקפם של סעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 1236 מיום 8 במרץ 2016 וסעיף 2 להחלטת הממשלה מס' 1660 מיום 14 ביולי 2016 שעניינן חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי באמצעות תעסוקת עובדים פלסטיניים בישראל, כך שגם בשנת 2017 יוקצו 7,000 עובדים לענף הבנייה למגורים.
ב. בשנת 2017 תגדל מכסת העובדים הפלסטיניים בסך של עד 6,000 עובדים נוספים לענף הבנייה למגורים, עד 2,200 עובדים פלסטיניים לענף התעשייה והשירותים, שבו המכסה עומדת כיום על סך של 2,250 עובדים, וזאת בכפוף לקביעת נהלים כמפורט בסעיף 4 להלן, ועד 1,250 עובדים קבועים בענף החקלאות ו-1,250 עובדים עונתיים בענף החקלאות, כך שסך מכסת העובדים העונתיים לאחר תוספת זו תעמוד על 11,550.
ג. בכפוף לניצול המכסות בענפי הבנייה והחקלאות האמורות בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) וככל שהגידול במספר משרות השכיר של עובדים ישראליים במגזר העסקי, על בסיס נתוני התעסוקה של שני הרבעונים הראשונים של שנת 2017, לא יהיו נמוכים מהגידול הממוצע בשנים 2016-2014 (שעומד על כ-57.6 אלף עובדים), תגדל מכסת העובדים בסך של 3,300 עובדים בענף הבנייה למגורים, ו-1,000 עובדים בענף החקלאות, מתוכם 250 עובדים עונתיים ו-750 עובדים קבועים. המכסה לענף התעשייה והשירותים האמורה בסעיף קטן (ב) שלא נוצלה ביום פרסום נתוני התעסוקה, תוקצה בהתאם לאמור לעיל. עם פרסום נתוני התעסוקה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר יודיע על כך למנהל רשות האוכלוסין וההגירה.
2 . החל מיום 1 ביולי 2017, ההיתרים האמורים בסעיף 1 בענף הבנייה למגורים יוקצו בהתאם למנגנון המפורט בסעיף 3.
שיפור רגולציה ושינוי שיטת הקצאת העובדים בענף הבנייה וענף התעשייה
3 . לאמץ את הצעת הצוות הבין-משרדי לגבי ענף הבנייה, שעיקרה כדלקמן:
א. להורות למנהל הכללי של משרד הבינוי והשיכון, בתיאום עם נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים (להלן – מתפ"ש), המינהל האזרחי, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד המשפטים ומשרד האוצר, לוודא בתוך 140 יום הקמתו של מערך בחינה, מיון, הדרכה והשמה לעובדים פלסטיניים שיהיו מעוניינים לעבוד כדין בישראל בענף הבנייה, תוך שמירה על רמה מקצועית של העובדים בדומה למנגנון מיון עובדים זרים בענף הבנייה במדינות המוצא בשינויים המחויבים. עובדים שכבר הועסקו בענף הבנייה בישראל תקופה שלא תפחת מחודש במהלך השנתיים האחרונות ותיקבע על ידי הגורמים האמורים, לא יצטרכו לעבור בחינות וייחשבו כמי שעברו את המיון.
ב. מתפ"ש, בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון, ינהל מאגר לרישום המועמדים שעברו בהצלחה את המיון ויעדכן את אגף מדור התשלומים ברשות האוכלוסין וההגירה בפרטי מועמדים אלה.
ג. מועמדים הרשומים במאגר ייכנסו לישראל על בסיס מכסה פנויה לפי סדר כניסתם למאגר ובהתאם לקריטריונים מקצועיים וביטחוניים שייקבעו בהסכמה בין המשרדים, מכוח אישור עבודה שיקבלו. הקצאת אישורי הלינה ייקבעו על ידי מתפ"ש.
ד. לקבוע כי איוש והשמה של כל מכסה פנויה של עובדים פלסטיניים החל מיום 1 ביולי 2017, תבוצע באמצעות מערך המיון האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג).
ה. עובדים פלסטיניים שיקבלו אישור עבודה, יוכלו לעבוד אצל כל קבלן ישראלי רשום לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969, שהוא בעל היתר להעסקת עובדים פלסטיניים בענף הבנייה למגורים (להלן – קבלן רשום). העובדים יוכלו לעבור בהתאם לרצונם בין קבלנים רשומים, ובלבד שהעסקתם תהיה בענף הבנייה למגורים והקבלן הרשום יחויב להעסיקם למשך תקופה של חודש לפחות בהיקף של משרה מלאה לפחות.
ו. לצורך מציאת מקום עבודה בישראל, עובד פלסטיני בעל היתר חיפוש עבודה יוכל להיכנס לישראל למשך 7 ימים אחת לשלושה חודשים וזאת מבלי שהוא מועסק על ידי קבלן רשום.
ז. אישור העבודה של עובד שבמשך 60 יום לא הוסדרה העסקתו כדין על ידי קבלן רשום, יבוטל.
ח. לקבוע כי לא תשונה הקצאת ההיתרים שניתנה לקבלנים הרשומים בענף הבנייה בעבר שלא מכוח החלטה זו ואולם החל מיום 1 ביולי 2017 עובדים שיהיו מעוניינים בכך יוכלו לעבור למנגנון ההקצאה החדש כאמור בסעיפים קטנים (ג) עד (ז). כמו כן, יוכל כל קבלן רשום להעסיק עובדים נוספים שיקבלו אישור עבודה כאמור בסעיפים שלעיל.
ט. במטרה להגביר את האכיפה והבקרה על יישום הוראות אלו, להורות לשר הפנים לבחון את האפשרות להקנות לרשות האוכלוסין וההגירה סמכויות מנהליות וכלי אכיפה נוספים, ובכלל זה: לבחון את האפשרות להקמת מנגנון משפטי להטלת עיצום כספי, במקביל להליך הפלילי, ולעגן סמכויות אלו בחוק.
4 . רשות האוכלוסין וההגירה, בתיאום עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מתפ"ש, משרד המשפטים ומשרד האוצר, תקבע בנהלים את האופן שבו עובדים פלסטיניים בענף התעשייה והשירותים יוכלו לעבור בהתאם לרצונם בין מעסיקים בעלי היתרים להעסקת עובדים פלסטיניים בענף התעשייה והשירותים וזאת עד ליום 31 למאי 2017. אם לאחר המועד האמור לא ייקבעו נהלים, יוקצו עובדים לפי מנגנון ההקצאה שייקבע לטובת הקצאת עובדים לתעשייה באזור התעשייה עטרות.
הבטחת תנאי העסקה ותשלום שכר
5 . להורות לצוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר או נציג מטעמו ובהשתתפות נציגי אגף התקציבים, אגף החשב הכללי במשרד האוצר, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, הבינוי והשיכון, רשות האוכלוסין וההגירה, בנק ישראל ומתפ"ש לבחון בתוך 90 יום הסדרה של תשלומי השכר והזכויות הסוציאליות של העובדים הפלסטיניים, לרבות הטלת חובה על המעסיקים להעביר את שכר הנטו של העובדים הפלסטיניים באופן מקוון לאגף מדור התשלומים ברשות האוכלוסין וההגירה או בהתאם להנחיותיו, לצורך העברתו באופן סדיר לחשבונות הבנק של העובדים הפלסטיניים באמצעות מנגנון שייקבע על ידי הצוות, תוך הבטחת תנאי השכר והזכויות הסוציאליות המגיעות לעובדים והקמת מערך חשבות חיצוני לפיקוח ובקרה על הפעילות הפיננסית של אגף מדורי התשלומים ברשות האוכלוסין וההגירה.
הבהרה
6 . יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים פלסטיניים מהווים נושא הנתון לשינויים והמושפע מאירועים ושיקולים שונים, לרבות אירועים ביטחוניים, המדיניות בישראל בכל הקשור לשוק העבודה בישראל או להמשך העבודה כאמור, וכן הצורך בקביעת קריטריונים, ביצוע בדיקות נדרשות ומילוי נהלי הרשויות וחוקי המדינה בקשר להסדרת מתן ההיתרים ומימושם, ואין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים פלסטיניים וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים פלסטיניים משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו לגבי שהייה, כניסה לישראל או עבודתם של מספר מסוים של עובדים פלסטיניים בתקופה או בתקופות מסוימות, וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים פלסטיניים משום הבטחת המדינה לגבי שהייתם או כניסתם לישראל או עבודתם של מספר מסוים של עובדים פלסטיניים בתקופה או בתקופות מסוימות.
החלטת הממשלה מאמצת את העקרונות שגיבש הצוות הבין-משרדי לשינוי שיטת ההקצאה של היתרים להעסקת עובדים פלסטיניים בישראל בענף הבנייה, ובהתאם לכך קובעת צעדים להגדלת מכסת העובדים הפלסטיניים בענפים שונים (בנייה למגורים, תעשייה ושירותים, חקלאות), לשיפור הרגולציה ולשינוי שיטת הקצאת העובדים בענפי הבנייה והתעשייה. במסגרת זאת קובעת ההחלטה הקמת מערך למיון והשמת עובדים פלסטיניים בבניין, ניהול מאגר עובדים פלסטיניים להקצאתם לפי מכסות פנויות, וכן מנגנון ולהבטחת תנאי העסקה ותשלומי שכר שיגובש צעל ידי צוות בין-משרדי עד חודש מרץ, 2017.