בהמשך לעבודת מטה שבוצעה על ידי רשות השירות הלאומי-אזרחי (להלן – הרשות) בשיתוף עם אגף התקציבים במשרד האוצר, שעניינה שיפור איכות השירות בקרב בני המיעוטים באמצעות שילוב אוכלוסיית בני המיעוטים בחברה:
1 . לקבוע, כי החל משנת השירות התשע"ז (המתחילה בספטמבר 2016), הרשות תהיה הגורם האחראי על כלל תקציבי ותקני השירות הלאומי של בני המיעוטים, על ויסותם והקצאתם למשרדי הממשלה, הכל בהתאם ליעדים שייקבעו על-ידי הממשלה ובהתאם לצרכיהם, לבקשותיהם ולהגדרותיהם המקצועיות של משרדי הממשלה. בשונה מהמצב היום בו חלק מהתקנים מוקצים על ידי משרדי הממשלה וחלקם במסגרת הרשות.
2 . תוקם ועדת היגוי בראשות מנכ"ל הרשות ובהשתתפות נציגי משרד החינוך, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המשרד לביטחון הפנים, נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר, (להלן – הוועדה) אשר תבחן, החל משנת השירות התשע"ח (המתחילה בספטמבר 2017), אחת לשנה את הקצאת תקציבי ותקני השירות הלאומי של בני המיעוטים, לכל גוף מפעיל. הוועדה תפעל לכך כי היקף ההכשרה הניתן למתנדבי השירות הלאומי מקרב אוכלוסיית בני המיעוטים, במימון הגוף המפעיל, לא יפחת מהיקף ההכשרה הניתנת למתנדבי שירות לאומי מקרב האוכלוסייה היהודית. זאת, מבלי לפגוע בהכשרה הייעודית הניתנת לאוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות ונוער בסיכון.
3 . הוועדה תפעל מול משרדי הממשלה השונים ומול גורמים נוספים להגדלת מספר מקומות השירות שבהם ניתן יהיה לשלב מתנדבים מקרב אוכלוסיית בני המיעוטים.
4 . לקבוע כי בשנת השירות התשע"ז כל משרד ממשלתי וגופים מתוקצבים כמפורט בטבלה המפורטת בסעיף 7 המפעיל מתנדבי שירות לאומי בני מיעוטים יישא בעלות של 25% מהעלות הכוללת של התקן. שיעור זה יעמוד בשנת השירות התשע"ח על 45%, ובשנת השירות התשע"ט על 60%. הוועדה תבחן את הגדלת שיעורי ההשתתפות עד ל-100% בדומה למתנדבי השירות הלאומי בחברה היהודית, וזאת בשים לב ליעדי הממשלה שנקבעו בסעיף 40 להחלטת הממשלה מס' 638 מיום 21 ביולי 2013 שעניינה שילוב חרדים ובני מיעוטים בשירות צבאי ואזרחי לצורך שילובם בשוק העבודה וליצירת שוויון בנטל הביטחוני והכלכלי (להלן-החלטת הממשלה).
5 . לצורך יישום סעיפים 4-1 לעיל ומתן זמן היערכות מתאים, לעדכן את יעדי הממשלה, כפי שנקבעו בהחלטת הממשלה כך שבשנת השירות שמתחילה בספטמבר 2016 מספר תקני השירות יעמוד לכל הפחות על 4,800 תקנים ויעלה באופן הדרגתי עד ל-6,500 תקנים בשנת השירות שמתחילה בספטמבר 2020, הכול בהתאם ליעדים פרטניים שייקבעו על ידי הוועדה.
6 . להנחות את הרשות להקצות שירותי מעטפת למתנדבי השירות הלאומי מקרב אוכלוסיית המיעוטים, בתכנית שתיקבע בצוות משותף לרשות ולמשרד האוצר. במסגרת זו, להגדיל את מספר המלוות בשירות הלאומי של בנות ערביות, כך שיעמוד על יחס של כ-1:50. כמו כן, לצורך יישום האמור בסעיף זה יוקצה סך של 5 מיליון ש"ח בשנת 2017 ו-10 מיליון ש"ח בשנת 2018, מתוך התקציבים שיועברו על ידי המשרדים כמפורט בסעיף 7, וכן יאוגמו משאבים קיימים המשמשים כיום לטובת קורסי עברית.
7 . מלבד איגום המשאבים האמור בסעיף 1, לצורך יישום החלטה זו, יבוצעו הסטות תקציבים ייעודיים מתקציבי משרדי הממשלה השונים ויועברו לרשות לצורך תקצוב השירות הלאומי-אזרחי של בני המיעוטים בתקנת השתתפות, כמפורט להלן:
הגוף המפעיל
סה"כ תקנים
2017
2018
המשרד לביטחון הפנים
1,600
7,600,000
13,680,000
משרד החינוך
1,000
4,750,000
8,550,000
המשרד לשוויון חברתי
160
760,000
1,368,000
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
270
1,282,500
2,308,500
משרד בריאות
240
1,140,000
2,052,000
המשרד להגנת הסביבה
50
237,500
427,500
משרד המשפטים
40
190,000
342,000
המוסד לביטוח לאומי
20
95,000
171,000
שירות התעסוקה
20
95,000
171,000
משרד הכלכלה והתעשייה
30
142,500
256,500
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
5
23,750
42,750
רשות האכיפה והגבייה
5
23,750
42,750
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
100
475,000
855,000
סה"כ
16,815,000
30,267,000
8 . למען הסר ספק, יובהר כי משרדי הממשלה לא יפחיתו את היקף מתנדבי השירות הלאומי לצורך מימון החלטה זו.