מה הוחלט?
1 . לאמץ את המלצות דו"ח הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים ביבוא בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה מיום 11.11.2014. (דו"ח הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים ביבוא נמצא בתיקי מזכירות הממשלה).
2 . כחלק מיישום המלצות הוועדה ובהתאם להחלטת הממשלה מס' 2118(חכ/39) מיום 22.10.2014) (להלן: "החלטה 2118"), להטיל על שר האוצר ועל שר הכלכלה, ביחד עם שרי הממשלה הממונים על הרשויות המוסמכות, כהגדרתן בצו יבוא חופשי התשע"ד-2014 (המופיעות בספר הרגולטורים לפי החלטה 2118), כל שר בתחומו, להביא לאישור הממשלה, בתוך 180 יום, תכנית עבודה, אשר תכלול, בין השאר, לוחות זמנים לתיקוני החקיקה הנדרשים ועיקריהם אשר יופצו כתזכירי חוק בהליכי החקיקה המקובלים. תכנית העבודה תוכן לצורך התאמת מדיניות יבוא טובין לישראל כמקובל במדינות מפותחות בעלות שווקים משמעותיים, ותוך התאמה לאמור בהחלטה 2118.
תכנית העבודה תתבסס על העקרונות הבאים:
א. ככלל, התאמה מלאה של דרישות חוקיות היבוא שחלות על מוצרים המיובאים לישראל לדרישות בינלאומיות הנהוגות במדינות מפותחות בעלות שווקים משמעותיים, למעט חריגים, ככל שיוצדקו בהתאם להוראות סעיף 4(ב) ו – (ג) להחלטה.
ב. ככלל, לעניין טובין אשר יבואם למדינות מפותחות טעון באותן מדינות, באותו הקשר, הצהרת יבואן, תנאי ליבוא טובין אלה לישראל (ושחרורם מהמכס) יהיה הגשת הצהרה מהיבואן לרשות המוסמכת על עמידה בהוראות הדינים הרלוונטיים ובדרישות חוקיות היבוא החלות על הטובין. הצהרה כאמור תכלול את פירוט המסמכים הנמצאים ברשות היבואן והמאמתים את הצהרתו. במקרים בהם סברה הרשות המוסמכת כי קיים חשש ממשי לפגיעה בביטחון, בבטיחות או בבריאות האדם, החי או הצומח או באיכות הסביבה, תוכל לדרוש דרישות אחרות כתנאי ליבוא הטובין לישראל וזאת בשים לב לנהוג במדינות המפותחות. הרשות המוסמכת תשדר במערכת מסלול רישיון או אישור לשחרור בהתאם לדרישות האמורות. לעניין סעיף זה, הצהרה לרבות תצהיר כאשר אין די בהצהרה להשגת מימד הרתעתי.
ג. ככלל, יחויבו הן היבואן והן המשווק וחוליות נוספות בשרשרת השיווק לפי הצורך ובשים לב למקובל במדינות המפותחות, להחזיק מסמכים המעידים על עמידה בדרישות חוקיות היבוא וככל הניתן שדרישה זו לא תמנע "יבוא מקביל" (היינו יבוא שלא במסגרת קשר ישיר בין היבואן ליצרן).
ד. הקמה, חיזוק והרחבה של סמכויות פיקוח ואכיפה הנתונות על פי דין למאסדרים, לרבות אלה הנתונות לרשויות המוסמכות, על מנת לאכוף את דרישות הדינים החלים על הטובין עוד בשלב שהיית הטובין ברשות המכס והן בשלב הפיקוח בשווקים וכן הקמת מערכי פיקוח ואכיפה חדשים לפי הצורך לשם יצירת פיקוח והרתעה אפקטיביים ומבלי לגרוע מהסמכויות הקיימות.
ה. פיקוח בשווקים – האכיפה והפיקוח יתבססו, בין היתר, על מודל ניהול סיכונים.
ו. קביעת חובותיו של יבואן ומשווק וחוליות נוספות בשרשרת השיווק לפי הצורך ובשים לב למקובל במדינות המפותחות, כך שתורחב האחריות המשפטית המוטלת על אלו, באמצעות הגדרת חובות עמידה של הטובין המיובאים והמשווקים בדרישות לפי דין לעניין חוקיות היבוא.
ז. למען הסר ספק, מטרת הוראות סעיף זה לאפשר יבוא מקביל מקום שהעקרונות המנויים בסעיף זה והוראות כל דין מתקיימים.
3 . תכנית העבודה תוגש על ידי הרשויות המוסמכות הכלולות בנספח להחלטה 2118 בתוך 180 יום, והיא תהיה כלולה במסגרת התכנית השנתית לשנת 2015 שהם נדרשים לה לפי החלטה 2118. על אף לוחות הזמנים האמורים בסעיף 2, יתר הרשויות המוסמכות אשר אינן כלולות בנספח להחלטה 2118 יגישו את התכנית במסגרת התכנית השנתית, לפי החלטה 2118, לשנת 2016. כמו כן, לתקן את הנספח בהחלטה 2118 כפי שמפורט בנספח המצורף להחלטה זו.
4 . במסגרת תכנית העבודה, להטיל על שר האוצר ועל שר הכלכלה, ביחד עם כל אחד משרי הממשלה הממונים על רשות מוסמכת, להעביר בתוך 90 יום הצעה מפורטת שתכלול את הפרטים הבאים בהתאם
לעקרון ההתאמה המלאה בסעיף 2(א):
א. פירוט הטובין עליהם אמון כל שר תוך ציון פרט המכס, הדרישות החלות על הטובין בעת יבואם לארץ ובציון הוראת הדין עליה נשענות הדרישות כאמור.
ב. לצד כל דרישה יצוין האם מקורה בהוראת הדין הישראלי או שמקורה ברגולציה בינלאומית וכן תצוין הייחודיות של ישראל ביחס לדרישות שלגביהן אין התאמה מלאה.
ג. הרשות המוסמכת תנמק כל מקרה שלגביו מתקיימות נסיבות מיוחדות בשל קיומם של תנאים ייחודיים למדינת ישראל, המחייבות לקבוע דרישות מיוחדות ללא התאמה מלאה לנהוג במדינות המפותחות.
5 . להטיל על שר האוצר ועל שר הכלכלה בתוך 180 יום:
א. לגבש מתודולוגיה ממשלתית מנחה לפיקוח בשווקים וניהול סיכונים בתיאום עם הרשויות המוסמכות.
ב. להסדיר העברת תוצאות ניהול הסיכונים הרלוונטי מרשות המסים לידי כל רשות מוסמכת, בהתאם למידע שהעבירה הרשות המוסמכת ולקריטריונים לניהול סיכונים שקבעה הרשות המוסמכת וזאת לצורך סיוע בביצוע בדיקות מתאימות על ידי הרשות המוסמכת בשווקים. לצורך כך שר האוצר יבצע, במידת הצורך, את שינויי החקיקה הנדרשים. הכל בהתאם להעברת המידע מהרשויות המוסמכות כפי שיוסדר בסעיף ג' להלן.
ג. להקים צוות לתיאום והגברת שיתוף פעולה בתחום של ניהול סיכונים, פיקוח בשווקים וחוקיות יבוא בראשות המנהל הכללי של משרד הכלכלה ומנהל מינהל המכס ובהשתתפות נציגי אגף תקציבים באוצר וכל הרשויות המוסמכות. מטרות הצוות הינן הסדרת העברת מידע רלוונטי בין הרשויות המוסמכות למנהל המכס לצורך ניהול סיכונים כאמור בסעיף 4(ב), שיתוף ידע, תיאום דרכי פעולה, הגברת היכולות המקצועיות והצעת פתרונות לסוגיות בחוקיות יבוא. הצוות יתכנס לפחות פעם בחודש.
6 . להטיל על שר הכלכלה לקדם הליכים לכריתת הסכמי הכרה בינלאומיים עם מדינות אחרות בדבר הכרה בתעודות התאמת טובין לתקנים מחייבים או לדרישות טכניות אחרות.
7 . לצורך ביצוע המדיניות בהחלטה זו, יפעל משרד הכלכלה, בין היתר, להסברה, הכרה והטמעה של מדיניות היבוא החדשה מול הגורמים העסקיים במשק.
8 . להטיל על שר הכלכלה להסיר רשמיות מהוראות בתקנים רשמיים שקובעות National Deviations (דרישות לאומיות), שלא ניתן להצדיקן על פי העילות להכרזה על רשמיות לפי סעיף 8 לחוק התקנים, התשי"ג – 1953 (להלן: "חוק התקנים"). הסרת הרשמיות מהוראות אלה או העברתם למסלול הגשת תצהיר יבואן תיעשה עד לסוף שנת 2015.
9 . להטיל על שר הכלכלה לתקן את סעיפים 2א ו-2ב לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979 (להלן: "הפקודה") כך שבמקום החובה להגשת תצהיר בדבר התאמה של טובין לתקן רשמי, תתאפשר גם הגשת הצהרה בדבר התאמה כאמור, וזאת ללא שינוי ההסדרים הנוספים שנקבעו בסעיפים אלו, ככל שאין בהצהרה גריעה משמעותית בהרתעה. בנוסף להטיל על שר הכלכלה לקבוע בפקודה או בחוק התקנים כלי מינהלי או פלילי להרתעה בדבר מתן הצהרה כוזבת שניתנה כאמור.
10 . להטיל על שר הכלכלה להגדיל את מספר נציגי הממונה על התקינה או מי מטעמו, המשתתפים בוועדות התקינה הציבוריות המתכנסות במכון התקנים הישראלי לשם קביעת תקנים רשמיים וכן לקבוע בדין את השתתפותם כחברים קבועים בוועדות.
11 . להטיל על שר הכלכלה לאפשר נגישות לפי דין לפרוטוקולים של ועדות התקינה במכון התקנים הדנות בתקנים רשמיים לכל דורש.
12 . להטיל על הממונה על ההגבלים העסקיים לגבש תזכיר חוק עם תיקוני חקיקה נדרשים, מבלי לגרוע מהוראות חוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988, לצורך איסור על פעולות אנטי-תחרותיות של יבואנים רשמיים אשר עניינן או תכליתן בפגיעה ביבוא מקביל למדינת ישראל ובתחרות בשוק מיבוא מקביל.
13 . לקבוע כי בדומה להחלטת הממשלה מספר 1564 מיום 24 באפריל 2014 שעניינה הסרת חסמים ליבוא אישי, יאומצו המלצות הוועדה לבחינת הסרת חסמי יבוא סחורות לישראל בראשותו של המנהל הכללי של משרד הכלכלה ביחס ליבוא אישי גם ביחס ליבוא מסחרי, כמפורט:
א. משרדי הממשלה האחראים על רשויות המוסמכות יקיימו היוועצות עם הממונה על חוקיות היבוא בכל קביעה הנוגעת לדרישות ולתנאים בנושא חוקיות היבוא, לרבות קביעה שבדין, בנוהל, בהנחיה או בכל הוראה כללית אחרת, בטרם הקביעה. זאת בין היתר, במטרה למלא את מחויבויותיה הבינלאומיות של ישראל במסגרת הסכמי סחר. לשם כך יגובש נוהל בהיוועצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים ובו יפורטו מועדים להיוועצות, לרבות אפשרות קיום היוועצות בדיעבד במקרים דחופים שאינם סובלים דיחוי.
ב. מבלי לגרוע מן האמור בסעיף קטן א', משרדי הממשלה האחראים על הרשויות המוסמכות יעבירו את הנוסח המחייב של כל קביעה בנושא חוקיות יבוא, כמשמעותה בסעיף א' לעיל, לממונה על חוקיות היבוא במקביל להעברתה למנהל המכס.
ג. הממונה על חוקיות היבוא רשאי לדרוש מהרשויות המוסמכות מידע בנושאי יבוא, בכפוף לכל דין. מידע כאמור שביקש הממונה יועבר אליו לכל המאוחר בתוך 30 יום קלנדריים.
14 . להטיל על משרד הכלכלה ועל משרד האוצר לרכז באתר אינטרנט אחד את כל המידע על יבוא (מסחרי ואישי) לרבות דרישות חוקיות היבוא, נהלים והנחיות, הפניה לטפסים מקוונים הנדרשים לצורך הפניה לרשות המוסמכת לשם הגשת בקשה לאישור או רישיון, חברות השילוח ואמצעים אפשריים ליבוא לישראל. למען הסר ספק יבהיר הממונה כי הנוסח המחייב הוא הנוסח הרשמי שנקבע על ידי בעל הסמכות.
15 . אחת לשנה יפרסם הממונה על חוקיות היבוא קובץ הנחיות ונהלים עדכני, שבו יאגד את כל הקביעות שהעביר למכס בנושא חוקיות היבוא, לרבות קביעה שבדין, בנוהל, בהנחיה או בכל הוראה כללית אחרת, לרבות איסורים על יבוא עד למועד פרסום הקובץ. כמו כן, רשאי הממונה לכלול בקובץ זה גם מידע נוסף הנוגע ליבוא. קובץ ההנחיות והנהלים יפורסם באתר האינטרנט האמור בסעיף 14. למען הסר ספק יבהיר הממונה כי הנוסח המחייב הוא הנוסח הרשמי שנקבע על ידי בעל הסמכות.
16 . להורות למשרדי הממשלה לבצע את החלטת ממשלה מס' 177 מיום 13.05.2013 בנושא שיפור וייעול תהליך הנפקת אישורים ורישיונות כאמור באמצעות הטמעתם במערכת מסלול.
17 . להטיל על שר הכלכלה לתקן את הסמכות שניתנה לרשויות המוסמכת מכוח צו יבוא חופשי, התשל"ח-1978 ולקבוע כי לכל רשות מוסמכת כהגדרתה בצו יבוא חופשי, התשע"ד-2014 תהא גם סמכות ליתן פטור. בהתאם, להטיל על כל הרשויות המוסמכות כהגדרתן בהחלטה זו להסדיר נוהל מתן פטורים.
18 . להטיל על שר האוצר ועל שר הכלכלה לדווח כל חצי שנה לממשלה על יישום החלטה זו או על החלטות הנגזרות ממנה ממועד אישורה.
19 . יישום החלטה זו יכלול, בין היתר, את ההיבטים התפעוליים, הארגוניים והמשאבים התקציביים הנדרשים.
נספח – תיקון נספח להחלטה 2118
רשויות מוסמכות ליישום תכנית שנתית לשנת 2015 בתחום היבוא
1. במקום הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן שתחת שר הכלכלה, ייכנסו הרשויות המוסמכות הבאות:
מינהל תעשיות, סביבה ופיתוח בר קיימא, מינהל יהלומים, מחוז המרכז, משקולות ומידות, מינהל תקינה, מכון התקנים.
2. במקום תחום טלקום במשרד התקשורת ייכנסו הרשויות המוסמכות הבאות: הנדסה ורישוי, ספקטרום אלקטרו מגנטי.
החלטת הממשלה מאמצת את המלצות דו"ח הווועדה להגברת התחרות והסרת חסמים ביבוא בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה. במסגרת זו יוכנו תוכניות עבודה שיוגשו ע"י הרשויות המוסמכות הרלוונטיות לצורך התאמת מדיניות יבוא טובין לישראל כמקובל במדינות מפותחות ותוך התאמה לאמור בהחלטה על הפחתת הנטל הרגולטורי (2118) ויכללו במסגרת התכנית השנתית לשנת 2015 בהתאם להחלטה 2118.
במסגרת תוכנית העבודה, תוגש הצעה מפורטת שתכלול את פירוט הטובין עליהם אמון כל שר והדרישות החלות על הטובין בעת יבואן. תגובש ותוסדר מתודלוגיה ממשלתית לפיקוח בשווקים וניהול סיכונים. שר הכלכלה יקדם הליכים לכריתת הסכמי הכרה בינלאומיים עם מדינות אחרות בדבר הכרה בתעודות התאמת טובין לתקנים מחייבים או לדרישות טכניוות ויסיר רשמיות מהוראות בתקנים רשמיים שקובעות דרישות לאומיות שלא ניתן להצדיקן על פי חוק התקנים. כמו כן, תתאפשר נגישות לפרוטוקולים של ועדות התקינה במכון התקנים ויוגדל מספר נציגי הממונה על התקינה מטעם משרד הכלכלה. ההחלטה כוללת הוראות בדבר צווים ותיקוני חקיקה נדרשים לצורך יישום ההמלצות בדו"ח.