מה הוחלט?
לתקן את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה מס' חכ/49 מיום 10.8.2016 ולאשר את הנוסח שלהלן:
פרק א': הגברת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית:
1 . להורות לחשבת הכללית במשרד האוצר למנות ועדת מכרזים בין משרדית לבחירת גורם מפעיל שיתפעל את מערך הפצת השידורים הקרקעי בטכנולוגיה ספרתית (דיגיטלית) (להלן – המערך או עידן פלוס) ויפיץ באמצעותו שידורים (להלן – הגורם המפעיל). בראש ועדת המכרזים תעמוד החשבת הכללית או סגנה, או נציגם, ויהיו חברים בה הממונה על התקציבים במשרד האוצר, המנהל הכללי במשרד התקשורת, חשב משרד התקשורת, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי הלוויין (להלן – המועצה), היועץ המשפטי של משרד האוצר, היועץ המשפטי של משרד התקשורת וסמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת או נציגיהם. היועץ המשפטי של משרד האוצר, או נציג מטעמו, ישמש היועץ המשפטי של הוועדה. ועדת המכרזים תקבע את סדרי דיוניה ותפרסם מכרז לבחירת הגורם המפעיל בתוך 60 ימים מיום התחילה של חוק הפצת שידורים כאמור בסעיף 2 להלן, והכל בכפוף להוראות כל דין, לרבות חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 והתקנות מכוחו.
2 . לאמץ את הצעת חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (תיקון מס' 3), התשע"ה-2014 (להלן – הצעת חוק הפצת שידורים), בשינויים אשר עיקרם יפורטו להלן:
א. לקבוע כי הגורם המפעיל ימונה על ידי שר התקשורת ועל ידי שר האוצר בהתאם לתוצאות המכרז שפורסם על ידי ועדת המכרזים ויקבל, נוסף על ההיתר להפעלת תחנות שידור ספרתיות שבאמצעותו יוכל לתפעל את המערך ולהפיץ באמצעותו שידורים, רישיון ייחודי מאת המועצה לשדר על גבי המערך (להלן – רישיון שידורים DTT). בנוסף, לקבוע כי בעל היתר הפעלה ובעל רישיון שידוריםDTT יהיה פטור מחובת רישיון לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן – חוק התקשורת).
ב. להסמיך את המועצה להעניק רישיון שידורים DTT, וכן להסמיך את המועצה ואת השר לפעול כלפי בעל רישיון DTT בהתאם לסמכויותיה הקבועות בפרק ב'1 לחוק התקשורת תוך התאמת ההוראות שעניינן: (1) חובת השקעה בהפקות מקומיות. (
2) חובת שידור מגוון סרטים ותכניות, והחובה לשדר חדשות מקומיות ותכניות מקומיות. (3) חובת הצעת חבילת יסוד. (4) הגבלות על מספר הערוצים המופקים בידי בעל רישיון שידורים DTT במישרין או בעקיפין. (5) חובת העברת בעלי רישיונות מיוחדים בכפוף לתשלום דמי מעבר – כך שעיקרן של הוראות אלו לא יחול על בעל רישיון שידורים DTT כל עוד הוא ינוקא. התאמות נוספות לעניין ההסדרה שתחול על בעל רישיון שידורים DTT ילובנו במהלך הליך החקיקה בין משרד האוצר, משרד התקשורת, המועצה, ומשרד המשפטים.
לעניין זה, "ינוקא" – יוגדר כבעל רישיון שידורים DTT שטרם הגיע לנתח שוק של לפחות 10% מתוך סך ההכנסות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית למשך שלוש שנים רצופות או שטרם הגיע לנתח שוק של לפחות 20% מתוך סך ההכנסות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית או באמצעות מבחן מקצועי אחר שתוצאתו דומה.
ג. לבצע את התיקונים העקיפים הנדרשים כדי להחיל על בעל רישיוןDTT את הוראות החקיקה, החלות על בעל רישיון לשידורי כבלים ובעל רישיון שידורים לשידורי לוויין כגורמים משדרים, למעט הוראות חוק התקשורת כאמור בסעיף 2(ב) לעיל, בשינויים המחויבים. בנוסף, לתקן את החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013 (להלן – חוק הריכוזיות), כך ש:
1) בסעיף 4(ו) לחוק הריכוזיות יתווספו להגדרת "גורם בעל השפעה בתחום השידורים או העיתונות הכתובה" בעל היתר להפעלת תחנות שידור ספרתיות ובעל רישיון שידורים DTT, כמפורט בסעיף 2(א) להחלטה זו, כך שהם ייכללו ברשימת הגורמים הריכוזיים לפי סעיף 4 לחוק הריכוזיות.
2) בתוספת לחוק הריכוזיות, בפרט 3 העוסק בנושא תשתית חיונית של שידורים, יתווסף תחום תשתית חיונית שעניינו תחום הפעילות לגביו נדרש רישיון שידורים DTT.
ד. לקבוע כי הסעיפים שעניינם משדר ערוץ נושאי לא יחולו במקרה שימונה גורם מפעיל שאינו גורם ממשלתי או תאגיד שהוקם בחוק (להלן – גורם מפעיל פרטי). כן לקבוע כי גורם מפעיל פרטי רשאי להפיץ באמצעות המערך ערוצי טלוויזיה נוספים מעבר לערוצים המפורטים בסעיפים 6(א)(1) עד (6) לחוק הפצת שידורים אשר ימומנו מדמי מנוי או מפרסומות אך לא משניהם, הכול בהתאם לתנאי רישיונו של הגורם המפעיל.
ה. לקבוע כי כאשר ימונה גורם מפעיל פרטי הוא יקבע את גובה דמי ההפצה שישלם גוף ששידוריו יופצו על גבי המערך, בהתאם לתנאי ההיתר להפעלת תחנות שידור ספרתיות.
ו. לקבוע כי הגורם המפעיל וכן מפיץ משנה שאינו הגורם המפעיל אינם חייבים בתשלום כלשהו לבעלי הזכויות בשידורים הפתוחים וביצירות הכלולות בהם, לפי חוק זכות יוצרים וחוק זכויות מבצעים ומשדרים, בעד הפצת השידורים הפתוחים או מתן הגישה אליהם ברשת האינטרנט, הנעשים בהתאם להוראות חוק הפצת שידורים. כן לקבוע כי אין באמור בכדי לגרוע מזכות בעלי הזכויות בשידורים הפתוחים וביצירות הכלולות בהם בהתאם לחוקים האמורים, לקבל תשלום מגופים ששידוריהם מופצים על גבי מערך עידן פלוס, זאת על אף האמור בהסכמים קיימים הנוגעים להפצת השידורים הפתוחים או מתן הגישה אליהם ברשת האינטרנט. כן לקבוע כי הגורם המפעיל וכן מפיץ משנה ינקטו אמצעים משמעותיים למניעת ההפצה של השידורים הפתוחים והגישה אליהם מחוץ לישראל.
ז. לקבוע כי הפצת השידורים הפתוחים בידי הגורם המפעיל לא תהווה הפרה לפי חוק זכות יוצרים או חוק זכויות מבצעים ומשדרים.
ח. להסמיך את שר התקשרות למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים שיפקחו על ביצוע ההוראות לפי חוק הפצת שידורים בידי הגורם המפעיל, וכן לקבוע בחקיקה הוראות לעניין כשירותם, הכשרתם והסמכויות הנתונות להם לצורך הפיקוח.
ט. לקבוע הוראת מעבר לשנתיים, מיום כניסתו לתוקף של החוק המתקן לפי החלטה זו, שלפיה יראו את מפקחי משרד התקשורת, אשר מונו לפי סעיף 37יא לחוק התקשורת, כמפקחים שהוסמכו לפי חוק הפצת שידורים.
י. לקבוע בחוק הפצת שידורים סמכות להטלת עיצומים כספיים על הגורם המפעיל שאינו מקיים את ההוראות החלות עליו בנוסח שהוצע בהצעת חוק הפצת שידורים תוך התאמת סעיפי ההפרות להסדרה המוצעת בהחלטה זו.
יא. לתקן את חוק התקשורת ולקבוע כי על בעל רישיון לשידורי כבלים ועל בעל רישיון לשידורי לוויין לא תחול חובת העברת שידורי משדר ערוץ נושאי, וכן שידורי ערוץ שהפיץ גורם מפעיל פרטי, כאשר ימונה כזה, מכוח הרשות הנתונה לו להפיץ ערוצים נוספים מעבר לערוצים המפורטים בסעיפים 6(א)(1) עד (6) לחוק הפצת שידורים כאמור לעיל.
3 . לתקן את חוק התקשורת בעניינים הבאים:
א. לקבוע כי כל ערוץ ספורט יהיה מחויב בקבלת "אישור שידור ספורט" מאת המועצה.
ב. לקבוע כי על אף האמור בחוק זכות יוצרים ובחוק זכויות מבצעים ומשדרים, ערוץ אשר קיבל אישור שידור ספורט יהיה מחויב ליתן רישיון או רישיון משנה, לשידור או לשידור משנה, של הערוץ לכל משדר זכאי.
ג. לקבוע כי מחיר ערוץ ספורט ייקבע באופן הבא:
1) מפיק הערוץ יקבע את מחיר הערוץ למנוי באופן אחיד לכל מנויי המשדרים הזכאים (להלן – מחיר המנוי), כך שהמחיר שמשדר זכאי ישלם עבור הערוץ יחושב כמכפלת מספר מנוייו החשופים לערוץ במחיר המנוי. מספר מנוייו של המשדר הזכאי בפועל יאומת ויאושר על ידי המועצה, ובכל מקרה מספר המנויים לתשלום לא יפחת ממספר מנויים מינימלי שיקבע שר התקשורת. המחיר לכל מנוי יחול על הסכמים של ערוצי הספורט עם המשדרים הזכאים, החל מיום שייקבע בחוק המתקן לפי החלטה זו (להלן – המועד הקובע) או ממועד סיומו של הסכם קיים בין ערוץ ספורט לבין משדר זכאי אשר הינו בתוקף במועד שבו תפורסם הצעת החוק המתקן לפי החלטה זו, לפי המוקדם.
2) עד למועד הקובע, מפיק הערוץ יקבע את מחיר הערוץ למנוי באופן שלא יעלה על המחיר הממוצע למנוי לפי ההסכמים הקיימים בינו לבין משדרים זכאיים אשר הינם בתוקף במועד שבו תפורסם הצעת החוק המתקן לפי החלטה זו.
ד. לקבוע כי גורם המבקש לשדר לציבור בישראל תוכן בנושא ספורט שייקבע על ידי המועצה (להלן – מפעל עיקרי) יחוייב בקבלת אישור שידור ספורט מאת המועצה.
ה. לקבוע כי על אף האמור בחוק זכות יוצרים ובחוק זכויות מבצעים ומשדרים, ערוץ ספורט או גורם אחר המעביר מפעל עיקרי אשר רכש את הזכויות המתאימות לגבי המפעל העיקרי ושקיבל אישור שידור ספורט, יהיה מחויב ליתן רישיון או רישיון משנה, לשידור או לשידור משנה של המפעל העיקרי לכל ערוץ ספורט. הסדר זה יחול רק על תכני ספורט של מפעל עיקרי שיירכשו לאחר כניסתו לתוקף של החוק המתקן לפי החלטה זו.
ו. לקבוע כי מחיר מפעל עיקרי ייקבע באופן הבא – עלות רכש המפעל עיקרי תחולק במספר מנויי הערוצים המבקשים לקנות את המפעל עיקרי בתוספת מספר מנויי מוכר המפעל העיקרי (להלן – עלות הרכש לכל מנוי). המחיר לרכישת תוכן ספורט יחושב כמכפלת מספר מנוייו של ערוץ הספורט הרוכש את התוכן בעלות הרכש לכל מנוי, וזאת בתוספת רווח סביר, אחיד לכל מנוי, אשר ייקבע על ידי השר.
ז. לקבוע כי המשדר הזכאי או ערוץ הספורט, לפי העניין, ינקטו אמצעים משמעותיים למניעת ההפצה של ערוצים ותוכן שיינתנו רישיונות לגביהם מכוח החובות שלעיל ולמניעת הגישה אליהם מחוץ לישראל.
ח. לקבוע כי אין באמור בכדי לגרוע מזכות בעלי הזכויות בשידורים שיינתנו רישיונות לגביהם מכוח החובות שלעיל, לקבל תשלום מבעל ערוץ הספורט או גורם אחר הפועל תחת אישור שידור ספורט שנתנו את הרישיונות לשידור או לשידור משנה.
ט. לקבוע כי המועצה רשאית לקבוע הסדרים לעניין חובות מתן רישיונות לשידור תכני ספורט וערוצי ספורט בהתאם למנגנונים המפורטים לעיל וכן לקבוע כי בתוך 60 ימים ממועד כניסת החוק לתוקף, תקבע המועצה הסדרים לעניין חובות מתן רישיונות לשידור ערוצי ספורט בהתאם למנגנון האמור. שר התקשורת יהיה רשאי להאריך מועד זה בעד 30 ימים נוספים בהסכמת שר האוצר. כמו כן לקבוע כי המועצה תקבע הסדרים לעניין חובת מתן רישיונות לשידור תכני ספורט בתוך 180 ימים ממועד כניסת החוק לתוקף בהתאם למנגנון האמור. שר התקשורת יהיה רשאי להאריך מועד זה בעד 60 ימים נוספים בהסכמת שר האוצר.
י. להוסיף לרשימת ההפרות שבגינן מוסמכת יו"ר המועצה להטיל עיצומים, הפרות כלפי גורמים המחזיקים ב"אישור שידור ספורט" או שחלה עליהם החובה להחזיק באישור כאמור, כדי לוודא שהם פועלים בהתאם להסדרה המוצעת שתחול עליהם ולקבוע כל סמכות נוספת הנדרשת לשם עניין זה.
לעניין סעיפים 3(א) עד 3(ט):
"משדר זכאי" – ספק שירות אודיו ויזואלי המציע שירות בדמי מנוי, שעיקר תכניו מיועדים לציבור בישראל, ומטרתו העיקרית להציע לצרכנים תכנים אודיו ויזואליים וסוגות, בין בדרך של שירות ליניארי, בין בדרך של שירות א-ליניארי ובין בשילוב של שניהם, אשר יזם בעצמו ושהצפייה בהם היא באמצעות ממשק בשליטתו. זאת, למעט אם רכש זכויות מתאימות לגבי שידור מפעל עיקרי ולא קיבל אישור שידור ספורט.
"ערוץ ספורט" – ערוץ המעביר תכני ספורט לציבור בישראל לפחות 25% מזמן השידור שלו, לרבות באמצעות תשתית אלקטרונית, ואשר משודר בו לכל הפחות משחק אחד מהמפעלים המנויים להלן: ליגת העל הישראלית בכדורגל ובכדורסל; הליגה העליונה הספרדית בכדורגל; הליגה העליונה באנגליה בכדורגל; הליגה האיטלקית העליונה בכדורגל; ליגת האלופות של אירופה בכדורגל; ליגת ה-NBA; טורניר גראנד סלאם בטניס.
לעניין סעיפים 2 ו-3:
"חוק הפצת שידורים" – חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012.
"חוק זכות יוצרים" – חוק זכות יוצרים, התשס"ח-.2007.
"חוק זכויות מבצעים ומשדרים" – חוק זכויות מבצעים ומשדרים, התשמ"ד-1984.
"שידור משנה" – שידור שבו אדם משדר שידור של אדם אחר, והנעשה בו-זמנית עם השידור של האחר.
"שידורים פתוחים" – שידורים המופצים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, והמפורטים בסעיף 6(א)(1) עד (6) ו-(8) למעט משדר ערוץ נושאי, ובסעיף 7(א)(1) עד (4) לחוק הפצת שידורים.
4 . בתקופת הביניים שעד מינוי הגורם המפעיל הפרטי, להנחות את שר התקשורת ואת שר האוצר לתקן את תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (אמות מידה לשימוש במרבב), התשע"ו-2016 כך שייקבע בהן כי די בשימוש של 10% מכלל הקיבולת במרבב החדש בכדי לאפשר שימוש במרבב חדש לראשונה.
פרק ב': הגברת התחרות בשוק התשתית הקווית והאצת פיתוח תשתיות
5 . לתקן את חוק התקשורת בעניינים הבאים:
א. לתקן את סעיף 5 שעניינו קישור גומלין ושימוש במתקן בזק של אחר כך שבעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים, ובכלל כך בעל רישיון אחוד שהותר לו ברישיונו לספק שירותי בזק פנים-ארציים נייחים ובעל רישיון מפ"א תשתית, יחוייב לאפשר שירות גישה לתשתית הפאסיבית שלו לבעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים, ובכלל כך לבעל רישיון אחוד שהותר לו ברישיונו לספק שירותי בזק פנים-ארציים נייחים ולבעל רישיון מפ"א תשתית, לכל שימוש שהוא. אין באמור לגרוע ממתן שירותים אחרים הניתנים מתוקף סעיף 5.
לעניין זה –
"שירות גישה לתשתית פאסיבית" כהגדרתו בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ד-2014, לרבות מתן אפשרות שימוש ברכיבים הפסיביים של רשת של מפ"א תשתית אך למעט ברשת חשמל.
ב. לבטל את סעיף 21א לחוק התקשורת המתייחס להליך מתן אישור להנחת רשת תקשורת בקרקע ציבורית אשר כמוהו כהיתר לפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה), לבצע את יתר ההתאמות הנדרשות בפרק ו' לנוכח ביטול סעיף 21א ובמקומו יתוקן סעיף 261(ד) לחוק התכנון והבנייה, כך שבעל רישיון כללי לפי חוק התקשורת, וכן בעל רישיון מיוחד שהוסמך לכך לפי סעיף 4(ו)(2) לחוק התקשורת ותנאיו, המקימים רשת בזק ציבורית תת קרקעית, לרבות מתקן נלווה, כמשמעותם בסעיף 261(ד) לחוק התכנון והבנייה, כולה או חלקה, יהיה פטור מקבלת היתר בנייה בהתאם לתנאים המפורטים באותו סעיף.
ג. לבטל את איסור עבודות החפירה, חרישה או נטיעה בלא היתר של שר התקשורת או מי שהוא הסמיכו לכך, הקבוע בסעיף 36 לחוק התקשורת, ולבטל את סמכותו של שר התקשורת או מי שהוא הסמיכו לכך לתת היתר לעבודות אלו, כפי שזו קבועה היום בסעיף 53ב לחוק התקשורת.
החלטת הממשלה קובעת להקים וועדה בין משרדית בראשות החשבת הכללית במשרד האוצר, לבחירת מפעיל למערך שידורי עידן פלוס, אשר ירחיב את השידורים הקיימים. הוועדה תקבע מכרז וסדר דיונים בעבורם, תוך 60 יום. לאותו המפעיל תהיה אפשרות לא רק לתפעל את המערך, אלא גם להפעיל ממנו שידורים, והוא יהיה פטור מחובת הרישיון הקבוע בחוק לצורך כך. כמו כן, החובה הקיימת בדרך כלל על מפעיל להשקיע בהפקות מקומיות, לשדר מגוון סרטים ותכניות, כולל חדשות ותכניות מקומיות ולהציע חבילת ערוצי יסוד, עשויות לעבור התאמה והפחתה, עד לתקופה בה יעמוד נתח השוק של המפעיל על לפחות 10% מההכנסות משוק הטלוויזיה שלוש שנים ברציפות. כמו כן, החלטת הממשלה עוסקת גם בנושא אחר הקשור בתקשורת – תשתית גישה לאינטרנט. ההחלטה קובעת לתקן את חוק התקשורת, ולקבוע כי בעל רישיון לתת תשתית (בזק או הוט), יהיה חייב לאפשר לכל בעל רישיון להשתמש בתשתית שלו על מנת לתת שירותים נייחים. כמו כן, מוצע לתקן את חוק התכנון והבניה, כך שבעל רישיון לא יזדקק להיתר בנייה על מנת ליצור תשתית משלו.