מה הוחלט?
כחלק ממדיניות הממשלה להגביר את התחרות בשוק התקשורת, לצמצם רגולציה ולהפחית את יוקר המחיה, בהתבסס, בין היתר, על המלצות הוועדה המייעצת להסדרת הרגולציה על שוק השידורים (להלן – הוועדה המייעצת), שפורסמו ביום 29 ביוני 2016, ומבלי לגרוע מהחלטת הממשלה מס' 2118 מיום 22 באוקטובר 2014 שעניינה "הפחתת הנטל הרגולטורי", לקבוע כדלקמן:
הוראות לעניין ספקי תכנים למנויים
1. לתקן את חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן – חוק התקשורת) כדלקמן:
א. להתיר לבעל רישיון כללי לשידורי כבלים ולבעל רישיון לשידורי לוויין (להלן – ספק תכנים) להציע חבילות תכנים שאינן מותנות באישור המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין (להלן – מועצת הכבלים והלוויין) וזאת מבלי לגרוע מההוראות הנוגעות לחבילת היסוד כהגדרתה בסעיף 6יא2 לחוק התקשורת.
ב. ספק תכנים יהיה מחויב להעביר את שידוריו של בעל רישיון קטן כהגדרתו להלן, שבחר בכך. על התשלומים בעד העברת שידורים אלו יחולו הוראות סעיפים 6לד(ב)(1) ו-6נה(ב)(1) לחוק התקשורת, לפי העניין; ואולם בעל רישיון קטן שהשקיע בהפקות מקור סכום שהוא לכל הפחות כפול מדמי המעבר כאמור בסעיף 6לד(ב) או 6נה(ב) לחוק התקשורת, לפי העניין, לא יהיה חייב בתשלום דמי מעבר כאמור.
ביטול אסדרת הערוצים הייעודיים
2. לבטל את ההוראות הקיימות בחוק התקשורת הנוגעות למשדר ערוץ ייעודי. הביטול יכנס לתוקף במועד המאוחר ביותר שבו יבוטל או יפקע רישיון ייעודי קיים להוציא הוראות הנוגעות לפרסום מכרז ומתן רישיון למשדר ערוץ ייעודי שיתבטלו ביום פרסום תיקוני החוק בהתאם להחלטה זו. בהתאם לכך, החל מיום פרסום תיקוני החוק לא יינתנו עוד רישיונות ולא יוארכו רישיונות כאמור שניתנו. כמו כן לקבוע הוראות מעבר שעניינן השלמת ההתחייבויות בתחום התוכן והמחויבויות הכספיות של ערוץ ייעודי שקיבל רישיון מסחרי תוך תקופה קצובה מיום קבלת הרישיון המסחרי.
חיזוק כוחם התחרותי של ערוצים עצמאיים
3. להנחות את שר התקשורת לבחון את עדכון תעריף דמי המעבר לפי סעיף 6לד(ב) לחוק התקשורת שנקבעו בהחלטת שר התקשורת לעניין זה מיום 23 באוגוסט 2007.
4. להנחות את מועצת הכבלים והלוויין להפחית את הנטל הרגולטורי שחל על בעל רישיון מיוחד ומפיק ערוץ עצמאי.
הנמכת חסמי כניסה בפני בעלי רישיונות מסחריים
5. הוראות חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן – חוק הרשות השנייה) שיחולו על בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה לפי חוק הרשות השנייה (להלן – בעל רישיון מסחרי) יתוקנו כמפורט להלן:
א. לעניין השקעה בהפקות מקור:
1) על בעל רישיון מסחרי שסך הכנסותיו בשנה עולה על סכום של 50 מיליון ש"ח (להלן – בעל רישיון רגיל) תחול חובת השקעה בהפקות מקור בשיעור שלא יפחת מ-12% מהכנסותיו, ולא יוטלו עליו המגבלות הנוגעות לזמן השידור של הפקות אלה.
2) על בעל רישיון מסחרי שסך הכנסותיו בשנה אינו עולה על סכום של 50 מיליון ש"ח (להלן – בעל רישיון קטן) לא תחול חובת השקעה בהפקות מקור ולא יוטלו עליו המגבלות הנוגעות לזמן השידור של הפקות אלה.
ב. על בעל רישיון מסחרי שסך הכנסותיו בשנה אינו עולה על סכום של 200 מיליון ש"ח לא יחולו החובות הנוגעות להפקת סרטים ישראליים.
ג. לעניין חובת שידורי חדשות:
1) על בעל רישיון מסחרי שסך הכנסותיו בשנה עולה על סכום של 200 מיליון ש"ח תחול החובה לשדר חדשות בהתאם לכלל הוראות חוק הרשות השנייה לעניין אסדרת שידורי חדשות ובכלל כך ההוראות הנוגעות לחובת ההשקעה בשידורי חדשות.
2) על בעל רישיון מסחרי שסך הכנסותיו בשנה אינו עולה על 200 מיליון ש"ח לא תחול החובה לשדר חדשות, אך אם בחר לשדר שידורי חדשות, יחולו עליו כלל הוראות חוק הרשות השנייה לעניין אסדרת שידורי חדשות, למעט ההוראות הנוגעות לחובת ההשקעה בשידורי חדשות.
3) לעניין חובת השקעה בשידורי חדשות באמצעות חברת חדשות המוחזקת על ידי מספר בעלי רישיון מסחרי במשותף, ערב תחילתו של החוק המתקן כהגדרתו להלן, ייבחנו ההכנסות של בעלי הרישיון המסחרי במשותף.
6. לתקן את חוק הרשות השנייה כך שיבוטלו המגבלות על היקף זמן הפרסום והחסויות שרשאי בעל רישיון מסחרי להקצות.
צמצום חובות השקעה של בעל רישיון מסחרי
7. לבטל את חובות ההשקעה של בעל רישיון מסחרי, בין היתר, ב"תוכנית מיוחדת" כמשמעותה בתוספת הראשונה לחוק הרשות השנייה.
התאמת סמכויות מועצת הרשות השנייה
8. לקבוע בחוק הרשות השנייה כי העברת שידוריו של בעל רישיון מסחרי לספק תכנים תיעשה בידי בעל הרישיון המסחרי למרכז הפצת שידורים של ספק תכנים, וכן לקבוע כי בעל הרישיון המסחרי הוא שיבטיח את העברת שידוריו לטובת ההפצה הלוויינית של שידורים אלה.
הפחתת נטל רגולטורי ומיקוד סמכויות המועצות
9. לתקן את חוק הרשות השנייה ואת חוק התקשורת כך שסמכויות האסדרה של מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה (להלן יחד – המועצות) יתמקדו באסדרת פעילות ספקי תכנים, בעלי רישיונות מיוחדים ובעלי רישיונות מסחריים בנושאים אלה:
א. הנגשה לבעלי מוגבלות, הגנה על ילדים והגבלות על שידורים אסורים.
ב. עידוד התחרות והסרת חסמי כניסה ומעבר.
ג. צרכנות (סמכות לעניין זה תוקנה למועצת הכבלים והלוויין בלבד ותחול בתחום השידורים בלבד).
ד. אתיקה.
ה. השקעה וקיום הפקות מקור לרבות השקעה בשידורי חדשות.
10. לתקן את חוק התקשורת ואת חוק הרשות השנייה במטרה להפחית את הנטל הרגולטורי על בעלי רישיונות לשידורים מסחריים, ספקי תכנים ובעלי רישיונות מיוחדים בין השאר בהתאם לעקרונות הקבועים בסעיף 9 לעיל, ובמגמה לקבוע פיקוח שייעשה בדיעבד (ex-post) (בשים לב להוראות הקבועות לעניין שידורים אסורים כמשמעותם בסעיפים 6כה לחוק התקשורת ו-46 לחוק הרשות השניה, לפי העניין) והכל מבלי לגרוע, בין היתר, מההוראות הקיימות בדבר מגבלות בעלויות צולבות ובדבר אסדרת שידורי חדשות.
11. לקבוע בחוק (להלן – החוק המתקן) הוראות מעבר כדלקמן:
א. מועד התחילה של הוראות החוק לפי סעיף 9 לעיל לעניין מיקוד סמכויות האסדרה של המועצות (להלן – סעיפי ההסמכה), יהיה ביום פרסומו של החוק המתקן (להלן – יום התחילה). ואולם בתקופה של עשרים וארבעה חודשים מיום התחילה (להלן – התקופה) ימשיכו לעמוד בתוקפם כללי המועצות והוראות רישיונות ספקי התכנים, הרישיונות המיוחדים והרישיונות המסחריים שנקבעו קודם ליום התחילה (להלן – הוראות המועצות הקיימות), להוציא הוראות אלו:
1) הוראות המועצות הקיימות שעוסקות בעניינים שיפורטו בחוק המתקן, שהסמכות לקבעם התבטלה ביום התחילה – יתבטלו מאליהן עם תום שישה חודשים מיום התחילה.
2) הוראות המועצות הקיימות שבוטלו קודם לתום התקופה, בהתאם לסעיף 12 שלהלן.
ב. לקבוע כי בתום התקופה האמורה בסעיף קטן (א), יחול על הוראות המועצות הקיימות שלא מתקיימים בהן תנאי פסקאות (1) ו-(2) שבסעיף קטן (א), סעיף 23 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981. כלומר, ההוראות האמורות, שאין עוד סמכות לקבען לפי החוק המתקן, יבוטלו מאליהן.
12. לקבוע הוראה המחייבת את המועצות לפעול ולהשלים את ביטול, תיקון או החלפה של הוראות המועצות הקיימות בהוראות חדשות מכוח סעיפי ההסמכה שבחוק המתקן, בתקופה שמיום הפרסום של החוק המתקן עד תום התקופה האמורה בסעיף קטן (א).
13. לתקן את חוק הרשות השנייה כך שמועצת הרשות השנייה תוסמך להתיר תוכן פרסומי בשידורים ("תוכן שיווקי"), למעט בשידורי חדשות וילדים, והכל בתנאים שתקבע.
14. לבצע התאמות נוסח בחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע"ב-2012, בהתאם לתיקונים בחוק התקשורת ובחוק הרשות השנייה שיש להם השלכה על חוקים אלו. לבצע התאמות נוסח בחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013 (להלן – חוק הריכוזיות), בהתאם לתיקונים בחוק התקשורת ובחוק הרשות השנייה, כך שלא יחול שינוי בתחולתו ובהיקפו של חוק הריכוזיות.
15. להטיל על שר התקשורת להפחית את דמי הרישיון של בעלי הרישיונות המסחריים נוכח הפחתת הנטל הרגולטורי לפי החלטה זו.
16. לבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים לפי החלטה זו.
החלטת הממשלה מסדירה את המלצות הוועדה המייעצת להסדרת הרגולציה על שוק השידורים בעניין הגברת התחרות בשוק הטלוויזיה. בתוך כך, קובעת ההחלטה תיקונים שתומכחם בבעלי רישיונות קטנים לשידור (למשל היתר להציע חבילות תכנים שאינן מותנות באישור המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין), מבטלים את הוראות החוק שנגעו למשדר ערוץ ייעודי, מנמיכים את חסמי הכניסה לבעלי רשיונות מסחריים (למשל חובות השקעה בהפקות מקור), וככלל – מיקוד הסמכויות של רגולטורים דוגמת מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השניה.