1. לאמץ את המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת קריטריונים להבאת חברות בנייה זרות אשר הוקם לפי החלטת הממשלה מספר 597 מיום 25 באוקטובר 2015 (להלן – החלטה 597) שעניינה העסקת עובדים זרים בענף הבנייה באמצעות חברת "יילמזלר" (להלן – הצוות הבין-משרדי) ובהתאם להחלטת הממשלה מס' 317(דר/27) מיום 30 ביולי 2015 ( להלן – החלטה 317) שעניינה סיוע ממוקד להגדלת היקף פעילות הבנייה למגורים, שעיקריו הם כדלקמן:
א. הקמת מאגר של 6 חברות בנייה זרות שייבחרו בהליך של קול קורא, כאמור להלן בסעיף 2, בעלות ניסיון רב בתחום הבנייה למגורים, איתנות פיננסית וניסיון בפרויקטים של בנייה בתיעוש וברמות פריון גבוהות מחוץ למדינת האם שבה הן מאוגדות ופועלות (להלן: חברות ביצוע זרות).
ב. המאגר יוקם למשך 5 שנים אשר במהלכן יותר לחברות הביצוע הזרות לבנות בישראל בנייה למגורים ויתאפשר לכל חברה להביא עד 1,000 עובדים זרים לצורך העסקתם בעבודות רטובות בלבד בפרויקטים של בנייה למגורים, כפי שהוגדרה בהחלטה 317, וזאת מתוך המכסה הקיימת היום לעובדים זרים בענף הבנייה, כך שתוקצה מכסה של עד 6,000 עובדים מתוך המכסה הכללית של עובדים זרים בענף הבנייה לחברות הבנייה הזרות.
ג. חברות הבנייה יוכלו לפעול בישראל כקבלני ביצוע אף בקבלנות משנה וכן ליצור מיזם משותף (JV) עם גורם ישראלי.
ד. חברות הביצוע הזרות תהיינה כפופות להוראות הדין החל בישראל, ובין היתר, יחולו עליהן הוראות משפט העבודה בישראל החלות על מעסיקי עובדים זרים וכן הוראות חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 ותקנותיו.
ה. החלת תנאים ומגבלות על פעילות החברות הביצוע הזרות בישראל, שמטרתם להבטיח את זכויות העובדים הזרים שיועסקו לצורך ביצוע העבודות, לא תגבנה דמי תיווך או בטוחות בניגוד לדין הישראלי מהעובדים ולהבטיח את איכות הבנייה שתבוצע.
ו. קביעת מודל בקרה ופיקוח על החברות הזרות אשר מבטיח, שהחברות תעסוקנה בפועל בבניה למגורים, תשמור על בטיחותם של העובדים.
2. בהתאם לאמור, להנחות את משרד הבינוי ושיכון בתיאום עם הצוות הבין-משרדי, לפרסם בהקדם האפשרי "קול קורא" לחברות הביצוע הזרות, וזאת בהתאם לתנאים שנקבעו על ידי הצוות הבין-משרדי.
3. להנחות את מנהל רשות האוכלוסין וההגירה לתת לחברות הביצוע הזרות היתרים להעסקת עד 1,000 עובדים זרים לכל חברה, וכן לתת אשרות כניסה ורישיונות ישיבה ועבודה לעובדים הזרים, בהתאם לבקשות שיוגשו על ידי חברות הביצוע הזרות שיזכו בהליך הקול הקורא וזאת בכפוף לנהלים הרגילים של משרדו ולנהלים מיוחדים שיקבע לעניין זה, בהתאם להמלצות הצוות.
4. לרשום את הודעת שר הבינוי והשיכון כי יפעל להסדרת פעילות החברות הזרות בתחום הבנייה למגורים בישראל במסגרת סמכויותיו לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט – 1969 ותקנותיו.
5. העובדים הזרים לענף הבנייה אשר יועסקו על ידי חברות הביצוע הזרות יוכלו לעבור לעבוד ביתר חברות הביצוע הזרות וכן בחברת יילמזלר בלבד, וזאת בתחילת כל רבעון ובכפוף לרישום המעבר ברישומי רשות האוכלוסין וההגירה, לפי הנהלים הרגילים הקבועים לגבי מעבר עובדים זרים בענף הבנייה בשינויים המחויבים ו/או לפי נהלים מיוחדים שיקבעו לעניין זה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.
6. עובדים זרים בענף הבנייה אשר מועסקים על ידי תאגידי הבניין המעסיקים עובדים זרים כקבלני כוח אדם לפי סעיף 10 לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, תשנ"ו-1996 (להלן – תאגידי בניין) לא יוכלו לעבור לעבוד בחברות ביצוע זרות ובחברת יילמזלר.
7. על אף האמור בסעיפים 5 ו-6, מנהל רשות האוכלוסין וההגירה רשאי להתיר לעובדים הזרים של חברות הביצוע ושל חברת יילמזלר לעבור לתאגידי הבניין במקרים חריגים כאמור בסעיף ז' להחלטת הממשלה מס' 3195 מיום 24.2.08, שעניינה היתר להעסקת עובדים זרים מתורכיה בענף הבנייה ובהתאם להוראות הסעיף האמור, וכן להתיר לעובדים של תאגידי הבניין לעבור לחברות ביצוע במקרים חריגים כאמור, אם ראה צורך בכך בנסיבות העניין.
8. לחייב את חברות הביצוע ואת חברת יילמלזר להעביר דיווחי שכר מדי חודש לגבי עובדיהם הזרים אל רשות האוכלוסין וההגירה, לפי הכללים החלים לעניין זה על תאגידי בניין, ולהנחות את רשות האוכלוסין והגירה ומשרד הכלכלה והתעשייה לבצע לפחות שתי בדיקות תקופתיות בשנה בכל חברת ביצוע ובחברת יילמזלר לצורך בחינת תנאי העבודה בחברה, לרבות תנאי המגורים.
9. להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה להפעיל קו חם לצורך מסירת מידע לעובדי חברות הביצוע, וביניהם עובדי יילמזלר, והגשת תלונות על ידם וזאת בנוסף לזכותם של העובדים להגיש תלונות לגורמים המוסמכים בכלל ולממונה על זכויות עובדים זרים בפרט.
10. להנחות את רשות האוכלוסין וההגירה לבצע הערכה תקופתית של מידת עמידתן של חברות הביצוע וחברת יילמזלר בחובות המוטלות עליהן לפי הוראות כל דין בקשר להבאת עובדים זרים לישראל והעסקתם.
11. לקבוע כי המלצות הצוות הבין-משרדי לעניין חברות הביצוע הזרות יחולו גם על חברת יילמזלר בשינויים המחויבים, למעט מכסת העובדים הזרים של יילמזלר שתוסיף לעמוד על המכסה האמורה בהחלטה 597 עד תום התקופה המירבית האמורה בהחלטה 597. במקביל, להורות למנהל רשות האוכלוסין וההגירה להאריך את תוקף ההיתר שניתן לחברת יילמזלר לחמש שנים מיום החלטה זו בכפוף להגשת בקשה להארכת ההיתר לקראת תום תוקפו ותוך השוואת תנאי חברת יילמזלר לתנאי יתר חברות הביצוע הזרות.
12. לעניין זה, לתקן את סעיף 1(ד) להחלטה 597 ולקבוע כי גם העובדים הזרים של חברת יילמזלר לא יוכלו לעבור לתאגידי הבניין המעסיקים עובדים זרים כקבלני כוח אדם לפי סעיף 10 לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, תשנ"ו-1996 אלא יוכלו לעבור רק בין מעסיקים שהן חברות ביצוע זרות כהגדרתן בהחלטה זו, לפי הנהלים הרגילים הקבועים לגבי מעבר עובדים זרים בענף הבנייה בשינויים המחויבים ו/או לפי נהלים מיוחדים שייקבעו לעניין זה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.
13. להנחות את משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר לגבש תכנית לטיפול בסיכוני הבטיחות ביחס לפעילות הבנייה שתבוצע על ידי חברות הבנייה האמורות, ובכלל זה קביעת דרישות במסגרת ההליכים המכרזיים שמטרתן להבטיח את בטיחות העובדים ולהבטיח יכולת אכיפה אפקטיבית מצד המדינה. ככל שיהיו השלכות תקציביות למימוש הצעד, הצוות יקבע את המקור התקציבי למימונו.
14. יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים זרים בישראל נתונות לשינויים ומושפעות מאירועים ושיקולים שונים, בין היתר: מדיניותה של הממשלה, הצורך בהסכמה של העובדים ושל המעסיקים בכל הקשור לעבודה בישראל ו/או להמשך עבודה כאמור, כמו גם לקיומו של משא ומתן מורכב בין מדינות, ולמפגש רצונות בין צדדים, באשר להסדרת כניסתם והעסקתם של העובדים באופן התואם את הדין ואת המדיניות בישראל להסדרת הגעת והעסקת עובדים. אין באמור בנוהל זה לגבי מכסות מרביות של עובדים זרים ו/או במתן היתר להעסקת עובדים זרים או במתן רישיונות עבודה לעובדים זרים, משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו לגבי שהייתם, כניסתם לישראל, עבודתם, או המשך עבודתם של עובדים זרים או של מספר מסוים של עובדים זרים בתקופה או בתקופות מסוימות.