בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3382 מיום 11 בינואר 2018, לאור הגידול בהוצאה התקציבית על קצבת נפגעי עבודה בביטוח הלאומי בשנים האחרונות ועל מנת להביא לצמצום תאונות העבודה בישראל, לבצע את הצעדים הבאים:
15. לתקן את חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) כדלקמן:
א. לבטל את הוראות סעיף 149א לחוק הביטוח הלאומי שעניינן קביעת תשלום דמי ביטוח לאומי בדין עובד בהתאם למידת הסיכון להתרחשות תאונת עבודה אצל מעסיקו של העובד, אך להותיר על כנה את ההוראה לגביית דמי ביטוח לאומי של מעסיק עבור עובדיו בשיעור יחסי מהכנסתו של העובד בנוסף על דמי הביטוח הרגילים בהתאם לחוק הביטוח הלאומי בעד כל עובד ולקבוע כי סעיף זה יהיה הוראת קבע ולא הוראת שעה.
ב. לאור הגידול הצפוי בהוצאה תקציבית עבור קצבת נפגעי תאונות עבודה, לקבוע כי שיעור תוספת דמי הביטוח למעסיק עבור עובדיו האמורים בסעיף קטן (א) לעיל בשיעורים המפורטים מהכנסתו החודשית של העובד:
1) החל משנת 2024 – 0.1%;
2) החל משנת 2028 – 0.15%;
3) החל משנת 2032 – 0.2%.
ג. לתקן את סעיף 32 לחוק הביטוח הלאומי, שעניינו הקצבות אוצר המדינה למוסד לביטוח לאומי, כך שהחל משנת 2024 תופחת ההקצבה האמורה בהתאם לתיקון חוק הביטוח הלאומי בסעיפים קטנים (א) ו-(ב).
16. במטרה להגביר את בטיחות העובדים באמצעות חובת הדיווח של המעסיק על תאונות עבודה, להנחות את שר העבודה לתקן את פקודת התאונות ומחלות משלח יד (הודעה) 1945 (להלן – פקודת התאונות), ובהתאמה את תקנות התאונות ומחלות משלוח יד (הודעה על מקרים מסוכנים במקומות עבודה), התשי"א-1951, ולקבוע בהם כי הודעה של מעסיק על תאונת עבודה או מקרה אירוע מסוכן תהיה על גבי טופס מקוון, בתוך זמן מוגדר שייקבע בפקודת התאונות. הטופס המקוון יכלול, בין היתר, פרטים בדבר הפעולות שנקט מעסיק לשם מניעה והישנות תאונת עבודה או המקרה המסוכן, מספר שעות העבודה של סך העובדים בעסק נכון ליום תאונת העבודה או המקרה המסוכן ופרטי קשר וזיהוי. בנוסף, להטיל על שר העבודה לעדכן את רשימת המקרים המחייבים בחובת דיווח לשם הגברת בטיחות העובדים.
17. להקים צוות בין-משרדי בראשות המנהלת הכללית של המוסד לביטוח הלאומי ובהשתתפות נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר, המוסד לביטוח לאומי, משרד העבודה ומשרד המשפטים (להלן – הצוות), שיפעל באופן הבא:
א. הצוות ישמע נציגים מגופים נוספים בהתאם לצורך.
ב. הצוות יבחן סוגיות שונות בנושא צמצום תאונות עבודה, גמלת נפגעי עבודה וכל זאת בשים לב לבחינת מגמות לאורך זמן ובהשוואה בין-לאומית ותוך בחינה של אלה:
1. השינויים, הדפוסים והסיבות למגמות בגמלת נפגעי עבודה לאורך השנים;
2. מנגנוני תמרוץ להפחתת הסיכון בעבודה;
3. שיפור ממשקי העבודה מול המעסיקים בגמלת נפגעי עבודה;
4. תחום המידע והסנכרון בין הגופים הציבוריים העוסקים בנושא.
ג. במסגרת הצוות יוקם תת-צוות בראשות המנהלת הכללית של משרד העבודה, שיכלול את חברי הצוות וידון בנושאים הבאים:
1. המבנה הארגוני המיטבי לניהול, אכיפה ומניעה של פגיעות עבודה, לרבות הקשור לניהול, אכיפה ומניעה שבאחריות גורמים חוץ ממשלתיים ובכלל זה רשויות מקומיות;
2. קידום חקיקת הבטיחות בעבודה בשים לב לניהול הסיכונים של המעסיק.
ד. הצוות יגיש המלצותיו לשר העבודה ולשר האוצר בתוך שנה ממועד ההחלטה.