מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 352 מיום 05.08.2015 שעניינה "האצת חיבור מפעלי תעשייה לרשת הגז הטבעי" ולאור החשיבות הרבה שרואה הממשלה בשימוש בגז טבעי והיתרונות של שימוש בו להגברת התחרותיות של המשק ולצמצום זיהום האוויר:
1. להקים צוות בין-משרדי להכנת תוכנית להאצת חיבור צרכנים לרשת חלוקת הגז הטבעי (להלן – התוכנית) ולמעקב אחר ביצועה. בראשות הצוות יעמוד מנכ"ל משרד האנרגיה, ובהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגיהם וכן יוזמן נציג מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר בתוכניות העוסקות בצרכים חקלאיים במעמד של משקיף. הצוות יזמן גורמים רלוונטיים נוספים לדיונים על פי הצורך.
א. התוכנית תכלול את הנושאים הבאים, וזאת מבלי לגרוע מהוראות חוק משק הגז הטבעי, החלטות המועצה לענייני משק הגז הטבעי, כללי והוראות מנהל רשות הגז הטבעי והרישיונות להקמה ולהפעלה של רשתות החלוקה:
1. מיפוי והגברת הביקוש בקרב צרכני הגז הטבעי הפוטנציאליים לרבות מתקני קוגנרציה, לעידוד חיבור לרשתות חלוקת הגז הטבעי.
2. ביצוע התאמות בכלי תמרוץ לצרכנים ולחברות חלוקה במטרה להגביר את הביקוש לגז טבעי ולהאיץ את פריסת הקווים.
3. בחינת הצורך בביצוע שינויים בהליכי תכנון ותיאום תשתיות אל מול חברות תשתית ממשלתיות וכן אל מול רשויות מקומיות אשר רשתות חלוקת הגז הטבעי עוברות בתחומן במטרה להאיץ את פריסת הקווים.
4. לפעול לטובת הסרת חסמים, לרבות חסמים רגולטוריים, לקידום פריסת רשתות החלוקה וחיבור הצרכנים.
5. פירוט על צעדי הממשלה לעמידה בתחזית שמפרסם משרד האנרגיה, כפי שמופיעה בסעיף 2 להלן.
ב. מנכ"ל משרד האנרגיה יציג לממשלה את התוכנית בתוך 150 ימים מיום אישור החלטה זו.
2. הממשלה רושמת לפניה את התחזית העדכנית של משרד האנרגיה בנוגע לקצב הפחתת צריכת המזוט במשק בעקבות המעבר לגז טבעי של מפעלים הצורכים מזוט וחתומים כיום על הסכמים עם חברות חלוקת הגז הטבעי, אך טרם חוברו לרשת החלוקה.
מועד |
הפחתה בצריכת המזוט במשק בעקבות הסבה לגז טבעי (טונה) |
סה"כ צריכת מזוט בקרב מפעלים הצורכים היום מזוט וחתומים על הסכם חלוקת גז טבעי (טונה) |
כיום |
– |
123,000 |
עד סוף 2017 |
33,000 |
90,000 |
רבעון ראשון 2018 |
23,000 |
67,000 |
רבעון שני 2018 |
9,000 |
58,000 |
רבעון שלישי 2018 |
5,000 |
53,000 |
רבעון רביעי 2018 |
32,000 |
21,000 |
רבעון ראשון 2019 |
10,000 |
11,000 |
רבעון שני – רביעי 2019 |
11,000 |
0 |
טבלה מפורטת הכוללת צפי חיבור של כל מפעל לרשת חלוקת הגז הטבעי שמורה במזכירות הממשלה. הטבלה תעודכן ביחס לכלל המפעלים החתומים נכון ליום 1.11.2017.
3. הממשלה רושמת לפניה את הודעת מנהל רשות הגז הטבעי לפיה הוא יפעל באופן המיטבי בהתאם לסמכויותיו כך שבעלי רישיונות החלוקה יעמדו במועדי החיבור של המפעלים לרשת חלוקת הגז הטבעי, כמפורט בטבלה השמורה במזכירות הממשלה, כאמור בסעיף 2 לעיל.
4. שר האנרגיה ידווח לממשלה פעם בשישה חודשים על קצב התקדמות חיבור המפעלים לגז טבעי אל מול מועדי החיבור של המפעלים, כמפורט בטבלה השמורה במזכירות הממשלה בהתאם לסעיף 2 לעיל, ויציג תחזית מעודכנת באשר לחיבור צרכנים פוטנציאליים נוספים. כמו כן, ידווח על עיכובים וחסמים בפריסת רשת חלוקת הגז הטבעי וחיבור צרכנים, הסיבות לקיומם והדרכים לפתרונם.
5. הממשלה רושמת לפניה את הודעת הממונה לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח–2008 (להלן – הממונה וחוק אוויר נקי), לפיה לאור העיכובים בפריסת רשת חלוקת הגז הטבעי וחיבור צרכנים אליה, ולאור הצעדים שנקבעו בהחלטת ממשלה זו להאצת הפריסה והחיבורים כאמור:
א. לעניין מקורות פליטה נייחים, שנקבעו להם תנאים בהיתרי פליטה לפי חוק אוויר נקי וברישיונות עסק לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – חוק רישוי עסקים), ובעל מקור הפליטה חתם עד ליום 1.11.2017 על הסכם לקבלת שירותי הולכה או חלוקה של גז טבעי כך שמועד החיבור יחול לא יאוחר מסוף 2019 עם חברת נתג"ז או בעל רישיון החלוקה באותו אזור, לפי העניין, אך מקור הפליטה טרם חובר לרשת החלוקה או ההולכה, לפני העניין – בכוונת הממונה לפעול לבחינה ולתיקון של המועדים בתנאים שנקבעו, לעניין עמידה בערכי פליטה לשריפת גז טבעי, באופן שהמועדים שנקבעו יהיו בהתאם למועד חיבורם הצפוי לרשת החלוקה כמפורט בהחלטה זו ולא יאוחר מסוף 2019. תיקון תנאים בהיתר הפליטה או ברישיון העסק ייעשה בכפוף להליכים, לשיקולים ולהוראות לפי חוק אוויר נקי ולפי חוק רישוי עסקים, לפי העניין.
ב. לעניין מקורות פליטה שבעליהם לא חתמו על הסכם לאספקת גז טבעי עם חברת חלוקה או הולכה – לשקול, בעת קבלת החלטות לגביהם ותוך התחשבות במדיניות הממשלה לעודד שימוש בגז טבעי על פני דלקים אחרים, את הצעדים שנקט בעל מקור הפליטה כדי לעמוד בחובותיו, וכן נסיבות כלליות ופרטניות וביניהן מגבלות חיצוניות שאינן בשליטתו של בעל מקור הפליטה, אשר מנעו ממנו בין היתר לחתום על הסכם כאמור.
6. הממשלה מצהירה על כוונתה להעביר את המשק לצריכת מזוט 0.5% גופרית עד 31.12.2019, בהתאם לכל דין, ובהתייחס לבדיקה סביבתית-כלכלית מקיפה שיערוך משרד הכלכלה והתעשייה של השינוי והשפעותיו על המשק והאינטרסים הציבוריים, תוך היוועצות עם בעלי העניין. בהמשך לכך, להטיל על שר הכלכלה והתעשייה:
א. לפנות אל מנכ"ל מכון התקנים לבחינת שינוי בתקן ישראלי 116 מזוט על ידי ועדת התקינה הרלוונטית, בדגש על הפחתת תכולת הגופרית המקסימלית ל-0.5%.
ב. בהמשך לסעיף 6(א) ובכפוף לשינויים שייקבעו בתקן, ככל שיידרשו, לבצע את ההליך הנדרש על פי דין לשם הכרזה על רשמיות תקן 116 מזוט.
7. לאור העיכובים בפריסת רשת חלוקת הגז הטבעי וחיבור צרכנים אליה ולאור הצעדים שנקבעו בהחלטת ממשלה זו להאצת הפריסה והחיבורים כאמור, לתקן את סעיף 4 בהחלטת הממשלה מספר 529 מיום 06.09.2015 שעניינה "תוכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה" לעניין קביעת יעד אזורי לצמצום פליטות מזהמי אוויר מתעשייה במפרץ חיפה כך שבמקום שנת 2018 יהיה שנת 2020.
8. משרד הכלכלה והתעשייה ורשות הגז הטבעי, בהשתתפות המשרד להגנת הסביבה, יערכו כנסי הסברה לתעשייה שבהם תוצג מדיניות הממשלה, כפי שנקבעה בהחלטה זו והשלכותיה.
החלטת הממשלה מקימה צוות בין משרדי להכנת תכנית להאצת חיבור צרכנים לרשת חלוקת הגז הטבעי. ברשות הצוות יעמוד מנכ"ל משרד האנרגיה, ובמסגרת עבודתו על התכנית, יכלול הצוות פעולות למיפוי והגברת הביקוש בקרב צרכני הגז הטבעי הפוטנציאליים ולהסרת חסמים בקידום פריסת רשתות החלוקה וחיבור הצרכנים.