מה הוחלט?
מחליטים:
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 2118 מיום 22 באוקטובר 2014, שעניינה "הפחתת הנטל הרגולטורי – דיון בהחלטת ועדת שרים לענייני חברה וכלכלה מס. חכ/39 מיום 14.9.2014", החלטת ממשלה מס' 890 מיום 27 בדצמבר 2015, שעניינה "עידוד עסקים חדשים", החלטה מס' 1007 מיום 17 בינואר 2016, שעניינה "יישום הרפורמה ברישוי עסקים", החלטה מס' 1861 מיום 11 באוגוסט 2016, שעניינה "הפחתת הרגולציה לרישוי עסקים," והחלטה מס' 3214 מיום 3 בדצמבר 2017 שעניינה "רישוי עסקים דיפרנציאלי – הקלה לעסקים קטנים ובינוניים ותיקון החלטת ממשלה", ועל מנת להביא ליישום הרפורמות ברישוי עסקים:
1 . לתקן את חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – חוק רישוי עסקים), באופן הבא:
א. הוועדה המייעצת לאסדרה, כהגדרתה בסעיף 12ב לחוק, תשונה בהתאם למפורט להלן:
1) שמה ישונה ל"ועדה לאסדרת רישוי עסקים" (להלן – הוועדה לאסדרה).
2) להרכב הוועדה לאסדרה יתווספו החברים הבאים:
א) עובד רשות הרגולציה (כהגדרתה בהחלטת הממשלה מס' 218 מיום 1.8.2021 שעניינה "תכנית לאומית לשיפור הרגולציה") שימנה ראש הרשות, שהוא בעל ידע וניסיון באסדרה, והוא יבוא במקומו של עובד משרד ראש הממשלה שקבוע היום כחבר בוועדה, ויהיה יושב ראש הוועדה;
ב) היועץ המשפטי של רשות הרגולציה או מי מטעמו, והוא יהיה היועץ המשפטי של הוועדה לאסדרה;
ג) עובד משרד המשפטים, שימנה היועץ המשפטי לממשלה;
ד) עובד נוסף של המשרד נותן האישור המוסמך לקבוע את האסדרה הנדונה באותו דיון.
3) במצב שבו יותר מנותן אישור אחד רלוונטי לגבי חלק מסוים במפרט האחיד, יהיו גם אותם עובדי משרד נותן האישור חברים בוועדה לאסדרה לעניין אותו חלק במפרט האחיד. במקרה של מחלוקת בדבר הרלוונטיות של נותן אישור נוסף לחלק מסוים במפרט האחיד, יקבע זאת יושב ראש הוועדה.
4) בכל סמכות של הוועדה לאסדרה אשר אינה עוסקת במפרט אחיד מסוים או בתנאי ייחודי אשר נקבע על ידי נותן אישור מסוים, יהיו בהרכב הוועדה לאסדרה נציג אחד של כל אחד מנותני האישורים אשר מונו כחברים בה.
5) הוועדה לאסדרה תוכל לרכוש שירותי ייעוץ, כמפורט להלן:
א) ייעוץ בטיחות מזון;
ב) ייעוץ סביבתי;
ג) ייעוץ כיבוי אש;
ד) ייעוץ בטיחות בעבודה;
ה) ייעוץ נוסף כפי שיקבע יושב ראש הוועדה;
ו) למען הסר ספק, אין באמור כדי לגרוע מיכולתה של הוועדה לאסדרה לקבל חוות דעת מכל גורם מקצועי כפי שתמצא לנכון.
6) את עבודת הוועדה ילווה נציג מערך הדיגיטל הלאומי, בהיבטי הטמעה דיגיטלית, או יועץ חיצוני, כאמור בסעיף (5) לעיל, בהמלצת המנהל הכללי של מערך הדיגיטל הלאומי.
7) בנושאים שאינם מוסדרים בהחלטה זו, תקבע הוועדה לאסדרה את נוהל עבודתה ותפרסם אותו בפומבי.
ב. מפרטים אחידים שטרם פורסמו, הסמכות לקביעתם ולפרסומם כמפורט בסעיף 7ג1(א) לחוק, וכן הסמכות לשינוים של מפרטים אחידים שכבר פורסמו, תועבר לידי השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרה – הכל בהתאם לאמור להלן.
1) לצורך קביעתו או שינויו של מפרט אחיד, יישקלו בנוסף למטרות שקביעתו של עסק כטעון רישוי נועדו להבטיח, בין היתר גם השיקולים האלה:
א) מיפוי הסיכונים אשר נותן האישור אמון על מניעתם ביחס לאותו סוג עסק, ומיפוי חלופות שונות להתמודדות עימם;
ב) האם ניתן להשיג את מטרת הרישוי על ידי אמצעי אחר שעלותו לעסק נמוכה יותר;
ג) עלויות יישום המפרט האחיד על עסקים חדשים וקיימים;
ד) הסטנדרט המקובל במדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) לגבי סוגי עסקים דומים;
ה) השפעת התנאים על עסקים שיש בהם שימושים המשלבים יותר מסוג עסקים טעון רישוי אחד, ובמידת הצורך ייקבעו הוראות ייעודיות לעסקים כאמור.
2) במפרט האחיד תיקבע גם רשימת המסמכים שיידרש בעל עסק טעון רישוי לצרף לבקשתו לרישיון, כך שלגבי סוג עסק אשר השר הממונה על רשות הרגולציה פרסם לגביו מפרט אחיד חדש או שינה מפרט אחיד קיים, לא יחול האמור בסעיפים 6ב עד 6ג לחוק.
3) בסיום גיבוש חלקו של כל נותן אישור במפרט האחיד, יובא אותו חלק להצבעה בוועדה לאסדרה. הוועדה לאסדרה תקבע את סדר המפרטים האחידים שבהם תדון בהתאם להשפעה הכלכלית והמשקית של כל מפרט אחיד, ובכלל זאת מספר העסקים שכלולים בכל מפרט אחיד והצורך בהסדרת הנושא נוכח העלות הרגולטורית העודפת שמוטלת על אותו סוג עסקים במצב הקיים.
4) הוועדה לאסדרה תודיע לנותני האישור המוסמכים לגבי מפרט אחיד כי בכוונתה לדון במפרט האחיד האמור ותיתן להם תקופה של 4 חודשים להביא בפניה הצעה לתנאים הרלוונטיים לגביהם במפרט האחיד.
5) מקום שבו יותקנו תקנות מכוח סעיפים 9 עד 11ב לחוק אשר יסדירו הוראות חדשות או שעד לאותה עת נקבעו במפרט אחיד בלבד, התנאים ברישיונות העסקים הרלוונטיים ייקבעו בהתאם להוראות התחילה של התקנות כאמור ויתוקנו המפרטים האחידים הרלוונטיים בהתאם.
ג. סעיף 7ג1(ב) לחוק, אשר קובע כיצד ייקבעו הוראות בעניין אופן הכנתו של המפרט האחיד – יתבטל.
ד. בסעיף 7ג4 לחוק, אשר קובע את תוקפם של שינויים במפרט האחיד ובדרישות רשות הרישוי, ייקבע כי הוא יחול מתום תקופת הרישיון או ההיתר או מתום 3 שנים ממועד השינוי, לפי המאוחר, ולא לפי המוקדם כפי שקבוע בנוסחו היום.
ה. רישיון או היתר זמני לעסק טעון רישוי, יינתן לאחר אישור נותני האישור הרלוונטיים לאותו סוג עסק, בין היתר בדבר עמידת העסק בתנאים שנקבעו במפרט אחיד לאותו סוג עסק, ככל שאישור כאמור נדרש באותו מסלול רישוי.
ו. על אף התנאים שנקבעו במפרט אחיד, רשאי גורם מוסמך ארצי להתנות תנאי ברישיון עסק, בכל אחד מהמקרים הבאים (להלן – תנאי ייחודי):
1) התנאי ייקבע ברישיון עסק כאמור שם במקרים המנויים בסעיפים 7(א1) עד (א3) לחוק, ובלבד שתנאים אלו ייקבעו לזמן מוגבל שלא יעלה על שנה; תנאי כאמור אשר יחייב שינוי במבנה, יהיה טעון אישור של הוועדה לאסדרה.
2) התנאי ייקבע ברישיון של עסק מסוים בעל מאפיינים ייחודיים שמצדיקים זאת, לרבות מאפיינים מבניים או גיאוגרפיים.
ז. מצאה הוועדה לאסדרה כי גורם מוסמך ארצי או נותן אישור, לפי העניין, התנה תנאי ברישיונות עסק או בדו"ח ליקויים שלא לפי חיקוק או מפרט אחיד או כתנאי ייחודי כמובנו בסעיף (ו) לעיל, תפנה אליו הוועדה בבקשה שינמק את קביעת התנאי כאמור. אם לא השתכנעה הוועדה לאסדרה בהסבר שנתן גורם מוסמך ארצי או נותן האישור, תשלח לו על כך הודעה מנומקת, שבו תודיע לו על החלטתה כי התנאי שקבע יפסיק להיות מחייב מאותו מועד והלאה, מייד או בתוך תקופה שקבעה הוועדה לאסדרה, ותורה לנותן האישור להודיע על כך לבעלי הרישיונות ולרשות הרישוי. בכל מקרה, לא יהיה בהוראת הוועדה כאמור לפגוע בתוקף התנאי עד למועד שנקבע לביטול התנאי.
ח. רשות רישוי לא תקבע תנאי למתן רישיון עסק או תנאי ברישיון עסק אשר יחרוג מהמפרט האחיד אלא אם נקבע בחוק עזר או במפרט אחיד רשותי או בהתאם לאמור בסעיף (ו) לעיל. מצאה הוועדה לאסדרה כי רשות רישוי התנתה תנאי ברישיונות עסק שלא לפי מפרט אחיד, חוק עזר, מפרט אחיד רשותי או כתנאי ייחודי כמובנו בסעיף (ו) לעיל, תפנה אליה הוועדה בבקשה שתנמק את קביעת התנאי כאמור. אם לא השתכנעה הוועדה לאסדרה בהסבר שנתנה רשות הרישוי, תשלח לה על כך הודעה מנומקת, שבה תודיע לה על החלטתה כי התנאי שקבעה יפסיק להיות מחייב מאותו מועד והלאה, מייד או בתוך תקופה שקבעה הוועדה לאסדרה, ותורה לרשות הרישוי להודיע על כך לבעלי הרישיונות. בכל מקרה, לא יהיה בהוראת הוועדה לאסדרה כאמור לפגוע בתוקף התנאי עד למועד שנקבע לביטול התנאי. על אף האמור, סעיף זה לא יחול על עסק אשר מצוי מחוץ לתחומה של רשות מקומית או על עסק שנקבע כי הוא מפעל ביטחוני.
ט. עסק טעון רישוי או ארגון מעסיקים יציג יוכלו לפנות לוועדה לאסדרה באשר להתניית תנאי ברישיון עסק שלא בהתאם לסעיף (ו) לעיל.
י. הוועדה לאסדרה תהיה רשאית לפעול על מנת לפקח על יישום המפרטים האחידים, ובכלל זה לבצע בדיקה מדגמית של רישיונות, לערוך בקרה על התאמתם למפרטים האחידים ובפרט לאתר תנאים שאינם ייחודיים, ותפעל בהתאם לסמכויות הנתונות לה בסעיף זה.
יא. הסמכות לפי סעיף 7ג1(ג) לקבוע לאלו סוגי עסקים ייקבע מפרט אחיד או מפרט אחיד חלקי, תעבור לידי השר הממונה על רשות הרגולציה, לפי הצעת הוועדה לאסדרה.
יב. בסעיף 7ג2 לחוק:
1) בסעיף קטן (ב), ייקבע כי פרסום ההודעה ברשומות בדבר פרסום מפרט אחיד תיעשה על ידי השר הממונה על רשות הרגולציה וכי מועד תחילתן של ההוראות במפרט האחיד לא יקדם למועד פרסום ההודעה ברשומות;
2) המפרטים האחידים יפורסמו באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה ושל משרד הפנים באופן בולט לעין, במיקום שייועד לכך ובאופן שיאפשר מעקב אחר שינוים ותיעודם לאורך זמן.
יג. בסעיף 7ג3 לחוק, ייקבע כי דרישות רשות הרישוי ייקבעו במפרט אחיד רשותי, ורשות רישוי לא תדרוש מסמכים ותנאים שאינם קבועים בו אלא לפי סעיף (ו) לעיל. מפרט רשותי אחיד יפורסם באתר האינטרנט של רשות הרישוי וכן תפורסם הודעה בדבר פרסומו ברשומות על ידי ראש הרשות המקומית, כאשר מועד תחילתן של ההוראות במפרט האחיד הרשותי לא יקדם למועד פרסום ההודעה ברשומות. נקבע תנאי בחוק עזר כאמור בסעיף (ח) לעיל, תפנה אליו רשות הרישוי במפרט האחיד הרשותי, ואולם היעדר הפנייה כאמור לא יהיה בו לפגוע בתוקפו.
יד. סעיפים 2(א1), (ג) ו-(ד), ו-2ו לחוק אשר קובעים דרישות רישוי ספציפיות לסוגי עסקים מסוימים, יבוטלו בתום 3 שנים. סעיף 2ד לחוק יבוטל בתוך שנה, תוך שיוסמך שר התרבות והספורט, באישור ועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות בעניין רישוי מכוני כושר.
טו. סעיף 6א2(א)(1) לחוק, אשר נכנס לתוקף ביום 1 באפריל 2021, וקובע כי לא יינתן היתר מזורז לעסק שבעת הגשת הבקשה לרישיון פעלו הוא או המבקש ללא רישיון או היתר זמני, תידחה כניסתו לתוקף ליום 1 בינואר 2025.
2 . לתקן את חוק רישוי עסקים (תיקון מס' 34), התשע"ח-2018 (להלן – תיקון 34), ולבטל את סעיף 48 לו, שבו נקבעו מועדים לפרסום המפרטים האחידים על ידי נותני האישור וההשלכה של אי-פרסומם במועד.
3 . להורות לנותני האישור למסור לוועדה לאסדרת רישוי עסקים בתוך מועד שייקבע, פירוט של התנאים שקביעתם ברישיון עסק מתחייבת לפי תקנות שהותקנו לפי סעיפים 9 עד 11ב לחוק או לפי חיקוק אחר, ותנאים שהתנה בעבר ברישיון עסק.
4 . להטיל על שרת הפנים, לבחון, בהתייעצות גם עם הוועדה לאסדרה נוסף על האמור בחוק, את התוספת לצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג-2013 בעניין סיווגי העסקים המנויים בה כטעוני רישוי, כאמור בסעיף 1, ובעניין סיווגי העסקים אשר טעוני רישוי בלי אישור, כאמור בסעיף 2(ב) לצו, ובהתאם לתוצאות הבחינה – לתקן תוך 6 חודשים את התוספת.
5 . להטיל על הוועדה לאסדרה להטמיע בהכשרות פקחי רישוי עסקים, אשר מתקיימות במרכזי הכשרות קיימים, ככל שתראה בכך צורך, מידע בעניין התנאים שנקבעו במפרטים האחידים ובעניין ההליכים למתן רישיון עסק, בדגש על המסלולים למתן רישיון עסק שנקבעו בתיקון 34.
6 . להטיל על הוועדה לאסדרה בשיתוף עם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, לפעול להנגשת ידע מקצועי לעסקים טעוני רישוי, באמצעות לומדה או בדרך אחרת, בעניין תכליות חוק רישוי עסקים, כאמור בסעיף 1(א) לו, ביחס לאותו סוג עסק, ובהתאם להמלצות נותני האישור ככל שתימסרנה.
7 . להטיל על משרד המשפטים, לבחון בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים, גיבוש הנחיות בנוגע לאופן כתיבת תנאי רישיון עסק במפרטים, בשים לב להיבטי האכיפה של תנאים אלה.
8 . הממשלה רושמת כי בכוונת משרד המשפטים לקיים עבודת מטה, יחד עם הגורמים הרלוונטיים, לצורך בחינת גיבוש עקרונות מנחים בנוגע לדרכי אכיפת הוראות חוק רישוי עסקים וקיום תנאי רישיון עסק או היתר.
9 . להטיל על הוועדה לאסדרה להעביר דיווח שנתי לממשלה אודות פעילותה ואירועים חריגים במהלכה.
בהחלטה זו הממשלה מבקשת להביא לידי האצת הפעילות הכלכלית במשק על ידי צמצום נטל האסדרה על עסקים טעוני רישיון בכל הקשור לעסקים טעוני רישיון.