בהמשך לתכנית הניסיונית שנקבעה בסעיף 225א לחוק הביטוח הלאומי (להלן – התוכנית הניסיונית), למתן גמלת סיעוד לידי הזכאי, לבצע את השינויים הבאים:
1 . לתקן את חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי) כדלקמן:
א. לקבוע כי החל מה-1 בחודש שלאחר יום פרסום החוק ייקבעו כללי התכנית הניסיונית כהוראות קבע ויחולו בכל הארץ על כלל הזכאים לגמלת סיעוד לפי הוראות סעיף 224(א)(1א) ו-224(א)(2) (להלן – זכאים) העומדים בכללים כאמור, כך שתעמוד לזכאים בכל חלקי הארץ האפשרות לבחור בין קבלת הגמלה לידיהם מהמוסד לביטוח לאומי (להלן – גמלה בכסף) לבין קבלת הגמלה כשירות מחברות הסיעוד (להלן – גמלה בעין).
ב. לקבוע כי החל מיום 1 בינואר 2014 כלל הזכאים וכן מי שזכאי לקבל גמלת סיעוד בהתאם להוראות סעיף 224(א)(1), אשר יחלו ממועד זה ואילך להעסיק מטפל שהוא עובד זר, בהתאם להיתר שניתן להם להעסקת עובד זר בענף הסיעוד (להלן – מטפל זר בהיתר) לפי סעיף 1יג לחוק עובדים זרים, התשנ"א- 1991 (להלן- חוק עובדים זרים), יקבלו גמלת סיעוד בכסף על פי אותם הכללים הקבועים בתוכנית הניסיונית לעניין זה. הוראה זו לא תחול על זכאים אשר העסיקו עובד זר בהיתר לפני מועד זה, ואולם תתאפשר להם בחירה בין קבלת גמלה בכסף לבין קבלת גמלה בעין כאמור בסעיף (א).
ג. על אף האמור בסעיפים (א) ו-(ב) לעיל, לאפשר לכלל הזכאים לקבל חלק מהגמלה או כולה בעין בעבור שירותים שאינם העסקת עובד זר, לרבות עבור מרכזי יום ושעות סיעוד הניתנות על ידי עובד ישראלי.
ד. להסמיך את הוועדה המקומית המקצועית הקבועה בסעיף 231 לחוק הביטוח הלאומי להמליץ, במקרים המתאימים, למוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד) לעשות, במקרים המתאימים, שימוש בסמכות הנתונה לו על פי סעיף 304 לחוק הביטוח הלאומי, וזאת במידה ונמצא כי מצבו הבריאותי של הזכאי אינו מאפשר את הטיפול הראוי עבורו ומילוי חובותיו כמעסיק או אם מצאה כי יש חשש לשלומו של הזכאי.
ה. על מנת להקל על הזכאים אשר החלו לקבל גמלה בכסף החל מיום 1 בינואר 2014, לעמוד בהוראות כל דין באשר להפרשות הנדרשות מהם לדמי ביטוח לאומי בעבור העסקת מטפל זר בהיתר, לקבוע שהמוסד ינכה, מתוך הגמלה בכסף, את סכום ההפרשה. אלא אם כן ביקש הזכאי מהמוסד שלא לעשות כן.
"סכום ההפרשה"- הסכום שיתקבל מהכפלת שיעור ההפרשות לביטוח לאומי הקבועות בחוק בגובה שכר המינימום כהגדרתו בחוק שכר מינימום, תשמ"ז-1987 (להלן- שכר מינימום).
ו. על מנת להקל על הזכאים המעסיקים מטפל זר בהיתר, אשר החלו לקבל גמלה בכסף החל מיום 1 בינואר 2014 לעמוד בהוראות כל דין באשר להפרשות הנדרשות עבור פנסיה ופיצויי פיטורים למטפל הזר, לקבוע כדלקמן:
1) המוסד יעביר, מתוך הגמלה בכסף, סכום חודשי לפיקדון כהגדרתו בסעיף 1יא לחוק עובדים זרים, על שמו של העובד הזר, ועל פי הכללים הקבועים בו (להלן – פיקדון). אלא אם כן ביקש הזכאי מהביטוח הלאומי שלא לעשות כן.
2) גובה הסכום החודשי להפרשה לפיקדון יהיה המכפלה של השיעור הנדרש להפרשה על ידי מעסיק לפנסיה ולפיצויי פיטורים על פי חוק או צו הרחבה בשכר המינימום.
3) על אף האמור בכל דין, הפקדת פיקדון כאמור תהווה מיצוי מלא של חובותיו של המעסיק הסיעודי באשר להפרשות החודשיות בגין פנסיה ופיצויי פיטורים עבור העובד הזר, בהתאם לכל דין, אלא אם כן נקבע במפורש בחוזה העבודה בין הזכאי למטפל שכר גבוה משכר המינימום. למען הסר ספק, מיצוי כאמור של חובות המעסיק מתייחס רק להפרשות החודשיות הנדרשות עבור פיצויי פיטורים ופנסיה ולא לרכיב השלמת פיצויי הפיטורים בהתאם להוראות כל דין.
4) האמור בסעיף זה יחול החל מיום התקנת התקנות כאמור בסעיף 2 להלן.
5) זכאי שהתחיל לקבל גמלה בכסף לפני ה-1 בינואר 2014 יהיה רשאי לבקש מהמוסד לבצע עבורו את ההפרשות האמורות בסעיפים (ה) ו-(ו) לעיל.
2 . להנחות את שרי הפנים והכלכלה, בהסכמת שר האוצר, להתקין תקנות בהתאם לסעיף 1יא לחוק עובדים זרים, אשר יאפשרו את הפרשת הסכומים האמורים בסעיף 1(ו) לפיקדון ויקבעו הסדר אשר יאפשר לעובד זר שיצא מישראל לאחר תום שהייתו החוקית בישראל לקבל חלק מכספי הפיקדון ביום עזיבתו את ישראל או במועד מאוחר מזה כאמור בסעיף 1יא בחוק עובדים זרים.
3 . בהמשך לאמור בסעיף 1(ה) (ו) ו-(ז),להנחות את המנהל הכללי של המוסד להביא לידיעתם של כלל הזכאים המקבלים גמלה בכסף, או המבקשים לקבלה, את הוראות סעיפים אלו.
4 . לצורך חיזוק הבקרה על הטיפול הניתן לזכאי המקבל גמלה בכסף, לקבוע כי הפיקוח של עובד סוציאלי או עובד מקצועי אחר בביתו של הזכאי לגמלת סיעוד, המעסיק עובד זר בהיתר ומקבל גמלה בכסף, יתבצע ארבע פעמים בשנה וזאת מעבר לביקורת המתבצעת כבר כיום על ידי הרשויות המקומיות. להנחות את המנהל הכללי של המוסד, המנהלת הכללית של משרד האוצר והמנהל הכללי של רשות האוכלוסין וההגירה להסדיר מנגנון ליישום הפיקוח כאמור עד ליום 1 בינואר 2014.