הממשלה רואה חשיבות רבה בחיזוק עצמאות השלטון המקומי, הגברת היעילות, הפחתת רגולציה עודפת וביזור סמכויות מהשלטון המרכזי למוסדות השלטון המקומי, תוך חיזוק מערכי הבקרה, הפיקוח והאכיפה ועידוד שיתוף הפעולה בין רשויות מקומיות. לטובת קידום מטרות אלו לנקוט בצעדים המפורטים להלן:
בהחלטה זו:
מוסדות השלטון המקומי – רשויות מקומיות, איגודי ערים ובכלל זה איגודי ערים מסוג אשכולות אזוריים, וכן מועצות דתיות.
1. להנחות את מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הפנים להקים ועדה בהשתתפות מנכ"לי משרדי האוצר, האנרגיה, ביטחון הפנים, הבינוי והשיכון, הגנת הסביבה, החינוך, החקלאות ופיתוח הכפר, הכלכלה והתעשייה – לרבות הממונה על זרוע העבודה, הרווחה והביטחון החברתי, השוויון החברתי, המשפטים, שירותי הדת, התחבורה והבטיחות בדרכים, התרבות והספורט וכן היועץ המשפטי לממשלה, או נציגיהם, לגיבוש המלצות לביזור סמכויות מן השלטון המרכזי בתחומי העיסוק הרלוונטיים של המשרדים האמורים (להלן – הוועדה הבין-משרדית). לדיוני הוועדה יוזמן נציג מטעם השר עיסאווי פריג'. תפקידי הוועדה יהיו כמפורט להלן:
א. גיבוש המלצות בדבר ביזור סמכויות למוסדות השלטון המקומי, תוך התייחסות להיבטים הקשורים לתהליך הביזור ולהשלכותיו, לרבות:
• הסמכויות הניתנות לביזור וזהות מוסדות השלטון המקומי אשר יקבלו אותן לידיהם.
• המדדים והתבחינים שעל פיהם תיקבע מידת הביזור בסמכויות הנ"ל.
• הפחתת הנטל הרגולטורי בממשקים שבין משרדי הממשלה האמורים למוסדות השלטון המקומי, לרבות באמצעות ביטול הצורך באישור מוקדם של המשרדים האמורים לפעולות מסוימות של מוסדות השלטון המקומי.
• המדדים והתבחינים שעל פיהם תיקבע מידת הביזור, השלביות וההדרגתיות הנדרשת ליישום הביזור.
• משאבים נדרשים להצלחת תהליך הביזור וכן היבטים תקציביים הנלווים לו ולחיסכון בעלויות שבצדו.
• פעולות הנדרשות להבטחת שמירה על מינהל ציבורי תקין במסגרת תהליך הביזור, בין היתר באמצעות תיקוני חקיקה.
• כלים נדרשים לבקרה אחר מידת הצלחת הביזור ואופן קידום הביזור, לרבות ככל הנדרש, תיקוני חקיקה ליישומם של הליכים אלו.
• מקרים שבהם ביזור הסמכויות לא ייעשה במישרין לרשות המקומית, אלא לגופים ציבוריים אחרים הפועלים ברמה המקומית, ככל שייקבע הצורך בידי הצוות.
ב. ככל שלצעדים שעליהם תמליץ הוועדה תהיה השפעה תקציבית על מוסדות השלטון המקומי, בין אם באובדן הכנסות ובין אם בגידול בהוצאות, או במקרה שלמימושם יתלוו השלכות כלכליות על המשק, יתואמו הסוגיות האמורות עם אגף התקציבים במשרד האוצר ועם משרדי הממשלה הרלוונטיים.
ג. ככל שלצעדים שעליהם תמליץ הוועדה תהיה השפעה על שכר ותנאי העסקה במוסדות השלטון המקומי, יתואמו הסוגיות האמורות עם אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר.
ד. לצורך גיבוש ההמלצות תיוועץ הוועדה עם בעלי עניין וגורמי מקצוע רלוונטיים, לרבות ממוסדות השלטון המקומי, ארגונים יציגים ומגורמים נוספים ככל שיידרש.
ה. המלצות הוועדה יוגשו לממשלה ויוצגו בה במסגרת ישיבתה שתיערך בתוך 120 ימים ממועד קבלת החלטה זו, תוך פירוט הצעדים המומלצים במסגרת עבודתה.
2. לרשום את הודעת שרת הפנים על כוונתה להקים צוות לבחינה ולגיבוש המלצות בדבר ביזור סמכויות לרשויות המקומיות, כולל איגודי ערים ואשכולות, אשר הינן בתחום סמכותו של משרד הפנים.
א. המלצות אלה יכללו בין היתר, מדרג ביזור דיפרנציאלי לכלל הרשויות המקומיות, אשר יתייחס בין השאר למאפייני הרשות המקומית ולמאפייני הפעולה הטעונה אישור. זאת ככל הנדרש, תוך קביעת כללים להפעלת הסמכות ולטיוב וחיזוק תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות ברשות המקומית וחיזוק מערכי הבקרה, הפיקוח והאכיפה, ותוך יצירת תמריץ עבורן להתנהלות פיננסית מצוינת, למינהל תקין ולעצמאות כלכלית.
ב. בכל הנוגע לסוגיות שבהן יוצע לבטל את הצורך באישור שרת הפנים, ימליץ הצוות גם בדבר: קביעת כללים להפעלת הסמכות על ידי הרשות המקומית; הטיוב והבנייה של תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות ברשות המקומית; חיזוק מערכי הבקרה העצמית ברשות המקומית; שיפור השקיפות ושיתוף הציבור במסגרת הליכי קבלת ההחלטות; מערכי בקרה, פיקוח ואכיפה של משרד הפנים על אותן פעולות.
ג. בכל הנוגע לנושאים הנמצאים גם בתחום סמכותו של שר האוצר, יהיה חבר בצוות גם מי מטעמו של מנכ"ל משרד האוצר, וגיבוש ההמלצות יהיה בהסכמת משרד האוצר.
ד. ממצאי עבודת הצוות ידווחו אחת לחודש לצוות הבין-משרדי המוזכר בסעיף 1, והמלצותיו הסופיות יוגשו לשרת הפנים בתוך 90 ימים ממועד החלטה זו.