א. 1. לאשר את החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה מס. חק/183 מיום 24.12.2020 אשר אישרה את טיוטת חוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מס' ) התשפ"א-2020.
2. בהתאם לסעיף 81(ג) לתקנון הכנסת, לבקש מוועדת הכנסת להקדים את הדיון בהצעת החוק.
3. בהתאם לסעיף 88(ב) לתקנון הכנסת, לבקש מוועדת הכנסת להתיר את הקריאה השנייה בהצעת החוק ביום הנחתה על שולחן הכנסת.
מצורפת בזה (דפים …) הצעת החוק אשר נוסחה על יסוד ההחלטה הנ"ל והוגשה לכנסת.
ב. 1. להנחות את שר הפנים להתקין את תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג-1993 (להלן – התקנות) באופן הבא:
א. לגבי תקופת הזכאות של החודשים נובמבר-דצמבר 2020 תינתן ההנחה מארנונה הקבועה בתקנה 33א לתקנות בתקופה העוקבת למחזיקים האמורים שם שמחזור העסקאות שלהם ירד ביחס לתקופת הבסיס, כהגדרתה בתקנות, בשיעורים הבאים, וזאת במקום שיעורי הירידה במחזור העסקאות הקבועים בתקנות בנוסחן היום:
1. ירידה של 25% למחזיק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 נע בין 18 אלף ש"ח ל-100 מיליון ₪.
2. ירידה של 40% למחזיק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 עלה על 100 מיליון ש"ח ל-200 מיליון ₪.
3. ירידה של 60% למחזיק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 עלה על 200 מיליון ש"ח ועד ל-400 מיליון ש"ח.
ב. ככל שייקבע כי מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות מכוח חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק), יינתן לעוסקים גם בתקופת הזכאות של החודשים ינואר-פברואר 2021 ומרץ-אפריל 2021 בגין ירידה במחזורי העסקאות בשיעורים כפי שייקבעו בחוק לעניין תקופות אלו, תתוקנה התקנות כך שתינתן ההנחה בארנונה בתקופה העוקבת על פי אותם שיעורים למחזיק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 לא עלה על 400 מיליון ש"ח.
ג. למחזיק שהוא עוסק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 עלה על 400 מיליון ש"ח ושחלה ירידה במחזור עסקאותיו בין תקופת הבסיס לתקופת הזכאות באותו השיעור שנקבע בחוק לגבי אותה תקופת זכאות למחזיק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 עלה על 200 מיליון ש"ח ולא עלה על 400 מיליון ש"ח, או שיעור ירידה של 60%, לפי הגבוה מביניהם, והכול בלבד שמחזיק כאמור קיבל אישור על כך מהמנהל כהגדרתו בחוק (להלן – המנהל), תינתן הנחה בארנונה בגין החודשים כמפורט:
1. תקופת הזכאות של החודשים נובמבר דצמבר 2020.
2. תקופת הזכאות של החודשים ינואר פברואר ומרץ אפריל 2021, ככל שיוחלט על מתן מענק מכוח סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות בתקופות זכאות אלו.
שיעור הירידה האמור יהיה כקבוע בחוק כנוסחו דהיום אלא אם יתוקן החוק שאז שיעור הירידה יהיה כנוסחו לאחר תיקונו.
ד. יובהר, כי למחזיק שהוא עוסק שמחזור עסקאותיו בשנת 2019 עלה על 400 מיליון ש"ח כאמור בסעיף (ג) לעיל, בדיקת המנהל תיעשה בהתאם לכללים שחלים על קבלת מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות כקבוע בחוק, בשינויים המחויבים ובשינוי כי לעניין עוסק הרשום כעוסק אחד עם עוסק אחר לפי סעיף 56 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, הבחינה של מחזור העסקאות של שנת 2019 ושל הירידה במחזור העסקאות בין תקופת הזכאות לתקופת הבסיס, תיעשה לפי מחזור העסקאות המאוחד של העוסקים הרשומים יחד.
ה. יובהר, כי הנחה בארנונה למחזיק כאמור בסעיף (ג) לעיל תותנה בהגשת בקשה כמפורט בתקנה 33א(ד) לתקנות, בהמצאת כלל המסמכים, הפרטים והידיעות הנדרשים למנהל לשם בדיקת ירידת המחזורים ובהסכמה מפורשת של המחזיק כאמור כי כל אלו יועברו למנהל לצורך בדיקת הירידה במחזור עסקאותיו.
ו. תקנה 34 לתקנות תתוקן לעניין התחולה של תקנה 16 על הנחות מארנונה לפי תקנה 33א, כך שהמועד שבו ההנחה תהיה בטלה, אם יתרת הארנונה שהוטלה על הנכס בשנת 2020 לא נפרעה עד סוף שנת 2020, יידחה לסוף שנת 2021.
2. בתקנות תבוצענה ההתאמות הנדרשות לעניין מתן ההנחה בין הוראות התקנות הקבועות כיום לבין ההוראות המוצעות ביחס לחודשים האמורים. התקנת התקנות תיעשה בכפוף להסכמת שר האוצר מראש לשיפוי מלא של הרשויות המקומיות בגין ההנחה האמורה, כאשר השיפוי יועבר לרשויות המקומיות על ידי משרד הפנים, בכפוף ובהתאם לבדיקה מקצועית ואישור של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.
3. העלות התקציבית מוערכת בכ-2.22 מיליארד ש"ח. סכום זה יוקצה מהמסגרת שהוגדרה בסעיף 3ב(א)(1)(ה)(1)(ד) לחוק יסוד: משק המדינה ובכפוף לאישור הצעת החוק הקובעת שהחלת תקופת הזכאות לקבלת מענק השתתפות בהוצאות קבועות על חודשים מאי ויוני 2021 תותנה במציאת מקור תקציבי.