מה הוחלט?
לאשר את חבילת הצעדים לצמצום הגרעון ולהתמודדות עם השלכות המשבר בכלכלה העולמית של המשק הישראלי ושינוי סדר העדיפויות בתקציב, אשר התקבלה בהחלטות הממשלה מיום 30 ביולי 2012 המפורטות להלן, הונחה על שולחן הכנסת כהצעת חוק העמקת גביית המסים והגברת האכיפה (תיקוני חקיקה והוראת שעה),התשע"ג-2012, שמספרה 740 מיום 5 בנובמבר 2012, וטרם עברה קריאה ראשונה.
בנוסף, לאחד את הצעת החוק עם ההחלטות הנוספות המובאות בהמשך בהחלטה זו, ולכלול אותה במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2013 ו-2014).
ההחלטות המפורטות להלן מנוסחות על בסיס החלטות הממשלה מיום 30 ביולי 2012 בשינויים כפי שאושרו על ידי הממשלה. החלטות אלה מהוות חלק בלתי נפרד מהחלטה זו.
החלטת הממשלה מס. 5001 – המלחמה בשוק ההון השחור במטרה להילחם בתופעת הלבנת ההון וההון השחור מוצע לבצע את תיקוני החקיקה הבאים:
1. א. לתקן את חוק איסור הלבנת הון (בסעיף זה – החוק), כך שיתווספו לעבירות המקור בסעיף 2(א) לחוק ובמקביל בתוספת הראשונה, עבירות מס עם יסוד נפשי של כוונה לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961, ולפי סעיף 117(ב)(1),(ב)(3), (ב)(4),(ב)(5), (ב)(6), (ב)(7), ו-(ב)(8) (ב1) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן- חוק מע"מ), וכן להוסיף עבירת מקור לפי סעיף 98(ג2) לחוק מיסוי מקרקעין(שבח ורכישה), התשכ"ג- 1963.
א. לתקן את סעיף 30 לחוק כך שתתאפשר העברת מידע ישירה מהרשות לאיסור הלבנת הון (להלן – הרשות המוסמכת) לרשות המסים בישראל, באופן המוצע בהצעת חוק העמקת הגביה.
ב. לתקן את סעיף 30(ז) לחוק, ולכלול את רשות המיסים בישראל במסגרת הרשויות שאסור להן לעשות שימוש במידע שהן מקבלות אלא לשם ביצועו של חוק זה, ולמעט החריגים הנקובים בסעיף האמור המאפשרים שימוש כאמור. באופן המוצע בהצעת חוק העמקת הגביה.
ג. לתקן את סעיף 27 לחוק באופן המוצע בהצעת חוק העמקת הגביה.
2. לתקן את חוק מע"מ כך שהפרת סעיף 47א לחוק שעניינו איסור על תשלום במזומן בעסקה בין שני עוסקים שסכומה עולה על 20,000 ש"ח תביא להטלת קנס אזרחי בסך של 15% מסכום העסקה. בנוסף לקבוע, כי סכום העסקה המרבי הקבוע בחוק, העומד כיום על 20,000 ש"ח יעמוד על סכום של 10,000 ש"ח.
החלטת הממשלה מס. 5002 – הגברת אכיפת דיני המס במטרה להגביר את אכיפת דיני המס לבצע את תיקוני החקיקה הבאים:
1 . לתקן את סעיפים 119א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן – הפקודה) ו-סעיף 106 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – חוק מע"מ) ולקבוע בהם, כי במקרים שבהם הועברה פעילותה של חברה אל חבר בני אדם אחר שיש בו, במישרין או בעקיפין, אותם בעלי שליטה או קרוביהם (להלן- הנעבר), ויוכח לפקיד השומה כי אחת ממטרותיה העיקריות של ההעברה הינה הימנעות מתשלום מס, יהיה פקיד השומה רשאי לראות בנעבר ממשיך של החברה המעבירה, ולחייבו בכל חובות המס של החברה המעבירה.
2 . במטרה להקל על גביית המס בנסיבות של הברחת נכסים ובנסיבות מיוחדות, לתקן את סעיפי החוק המפורטים להלן:
א. לתקן את סעיף 112א(ג) לחוק מע"מ שעניינו גביית מס במקרים מיוחדים, ואת סעיף 115 לחוק מע"מ, שעניינו עיכוב יציאה מהארץ בשל אי תשלום חוב מס, כך שייקבע בהם שהמוסמך לדון בבקשה הוא בית מהמשפט המחוזי.
ב. לתקן את סעיפים 106 לחוק מע"מ, שעניינו גביית חוב מצד שלישי, וסעיף 119א לפקודה, שעניינם גביית מס בנסיבות מיוחדות, כך שיחולו גם על יחיד המעביר פעילות לחברה או לחברה המעבירה פעילות ליחיד, ובלבד שליחיד תהיה שליטה, במישרין או בעקיפין, בחברה.
3 . לתקן את הפקודה כך שבמקרה של חוב מס בחברת מעטים כהגדרתה בסעיף 76 לפקודה ניתן יהיה להחיל סנקציה של עיכוב יציאה מהארץ זאת בדומה לקבוע בסעיף 115 לחוק מע"מ ובהתאם לתנאים ולמגבלות הקבועים באותו סעיף.
4 . לתקן את חוק אזור סחר חפשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985, כך שייקבע בו כי הצגת חשבונית מס בשיעור אפס בעת כניסה לאילת אף על פי שהטובין בשלם ניתנה החשבונית אינם נמצאים בכלי ההובלה, הוצאת הטובין מאילת וכן עבירה של עשייה בטובין שימוש שלא בהתאם למטרה שבשלה הוענק הפטור, הן עבירות פליליות, ולהוסיף עבירות אלו לחוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1985, כעבירות מנהליות.
5 . לתקן את פקודת התעבורה [נוסח חדש] כך שייקבע בה פטור לרכבי רשות המסים המשמשים לחקירות או לאיסוף מודיעין או לביצוע ביקורת, מהחובה להדביק מדבקה המזהה את הרכב כרכב ממשלתי.
החלטת הממשלה מס. 5003 – צמצום היקף העלמות המסים בישראל
במטרה לצמצם את היקף העלמות המסים בישראל, לתקן את סעיף 129(ב)(1) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 כך שהעברת טובין מעוסק הרשום לפי החוק אל עוסק, מוסד כספי או מלכ"ר הרשומים באזור או בשטחי עזה ויריחו תלווה בחשבונית, ולא בתעודת משלוח.
החלטת הממשלה מס. 5004 – שיפור וייעול אמצעי גביית המסים בישראל במטרה לשפר ולייעל את גביית המסים בישראל, לבצע את תיקוני החקיקה הבאים:
1. לתקן את חוקי המס כך שתינתן הסמכה לרשות המסים בישראל (להלן – הרשות) להטיל הגבלות על חייבי מס, בדומה להסמכה שקיימת לרשות האכיפה והגבייה בסעיפים 7א עד 7ו לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995 (בסעיף זה-החוק) בכפוף ובהתאם לאותם התנאים, האמצעים וההליכים הקבועים בחוק לשמירה על זכויות החייבים, ובשינויים המחויבים, וזאת בתיאום עם רשות האכיפה והגבייה.
2. לתקן את פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן-הפקודה), חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן-חוק מע"מ) וחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן-חוק מיסוי מקרקעין), כך ששר המשפטים יהיה מוסמך לקבוע בתקנות הוראות בעניין סעדים זמניים וערובות בהליך ערעור לפי החוקים האמורים, על מנת להבטיח את תשלום המס כאשר יש חשש שהמס לא ישולם בתום ההליכים. בנוסף, להטיל על שר המשפטים להתקין תקנות בהתאם.
3. לתקן את חוק מע"מ והפקודה, כך שייקבע בהם, כי ניתן לחייב בקנסות פיגורים לפי חוק המסים (קנס פיגורים), התשמ"א-1980, החל מתאריך הוצאת השומה ועד ליום החיוב עצמו, וזאת במקרים שבהם בית המשפט החליט, כי מדובר בערעור שכל תכליתו הינו אי תשלום המס השנוי במחלוקת, ובהתאם לבקשת הרשות.
4. לתקן את חוקי המס ולקבוע בהם, כי ניתן יהיה לגבות חוב מס בנסיבות של העברת נכסים, ללא תמורה או בתמורה חלקית, בין בני זוג כל עוד לא עברו חמש שנים מתום שנת המס שבה היה חוב המס הסופי או שבה הועברו הנכסים, לפי המאוחר, וזאת במקום תקופה של שלוש שנים הקבועה כיום. בהחלטה זו, "חוקי המס"- הפקודה, חוק מע"מ וחוק מיסוי מקרקעין.
החלטת הממשלה מס. 5005 – ייעול גביית המסים בישראל
לתקן את דיני המס, ובכלל זה את חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1985 (להלן – חוק המרכז לגביית קנסות) וכל חקיקה נוספת, ככל שיידרש:
1. לתקן בהוראת שעה לשנתיים את חוק המרכז לגביית קנסות, כך שתינתן הסמכה לגביית חובות מס, מכוח חוקי המס, באמצעות המרכז לגביית קנסות (להלן-המרכז) על פי קריטריונים שייקבעו באישור רשות המסים .
2. א. לתקן את חוק קיזוז מסים, התש"ם-1980, כך שייקבע שחובת ההודעה לנישום כתנאי לביצוע הקיזוז אינה פוגעת בזכותה המהותית של רשות המסים לקזז בהתקיים התנאים הקבועים בחוק, ומכאן שזכותה של רשות המסים קודמת לזכות שנוצרה במועד בו הייתה לרשות המסים זכות כאמור. בנוסף, להטיל על שר האוצר לתקן את תקנות קיזוז מסים, תשמ"א-1980, כך שתבוטל תקופת ההמתנה כאמור בסעיף 1(א) לתקנות אלה באופן ובתנאים שייקבעו.
א. לתקן את חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן- חוק מיסוי מקרקעין) ואת פקודת מס הכנסה(נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן-הפקודה), כך שהרשות תהיה מוסמכת לבצע קיזוז של ניכוי מס במקור שנוכה בעסקת מקרקעין מכוח הפקודה והתקנות לפיה, אל מול חבות מס השבח של המנוכה לפי חוק מיסוי מקרקעין.
3. לתקן את חוק מע"מ כך שבמקרה בו נרכש נכס בידי עוסק, שניכה מס תשומות בשל רכישתו או ייבואו, ולאחר מכן הנכס חדל לשמש בעסקה החייבת במע"מ, יהא דינו כדין נכס שנעשה בו שימוש לצורך עצמי עם שינוי השימוש כאמור, ולכן במועד האמור העוסק יחויב במע"מ עסקאות בשל מכר רעיוני.
4. א. לתקן את סעיף 91(ד)(3) ואת חלק י', פרק שני, סימן א' לפקודה כך שייקבע, כי פיגור בתשלום מקדמה ופיגור בתשלום מקדמת רווח הון הינו חוב מס שניתן להפעיל בגינו סמכויות גבייה בהתאם לחוקי המס.
א. לתקן את חוק מיסוי רווחי נפט, התשע"א-2011, כך שתיקבע בו סמכות להטלת סנקציות בגין אי תשלום מקדמות, וכן ייבחנו סנקציות בגין הקטנת מקדמות לפי החוק האמור. בנוסף, לקבוע, כי פיגור בתשלום מקדמה הינו חוב מס שניתן להפעיל בגינו סמכויות גבייה.
בהחלטה זו, "חוקי המס" – חוק מע"מ, הפקודה, חוק מיסוי מקרקעין וחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952.
החלטת הממשלה מס. 5006 – תיקונים והתאמות בחוק הבלו על הדלק
לתקן את חוק הבלו על הדלק, התשי"ח-1958 (בסעיף זה – החוק) כך שייקבע בו כדלקמן:
1 . ייבחן הצורך לקבוע הוראות דומות להוראות הקבועות בסעיפים 106, 106ב, 112, 112א' ו-115 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975.
2 . לתקן את סעיף 15(ג) לחוק כך שיוארך המועד הקבוע להגשת תובענה פלילית במקרה של התלייה, צמצום או ביטול רישיון לפי סעיף 15(ב) לחוק, עקב עבירה של היצרן על הוראה מהוראות החוק, משלושה חודשים לשנה.
3 . לקבוע, כי חייב בדיווח, כהגדרתו בסעיף 21(ד) לחוק, חייב להודיע למנהל על כל שינוי שחל בבעלות על העסק, או בהנהלתו ובכל פרט אחר שקבע המנהל.
4 . לקבוע, כי לא יינתן החזר בגין הבלו (הישבון) אם לא הוגש דו"ח תקופתי או דו"ח מפורט או דו"ח מקוון למע"מ, וזאת לתקופה של עד 90 יום לאחר הגשת דוח כאמור.
החלטת הממשלה מס. 5007 – שיפור באיסוף המידע והדיווח לרשות המסים
במטרה לשפר את איסוף המידע והדיווח לרשות המסים, לבצע את תיקוני החקיקה הבאים:
1. לתקן את חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, ולקבוע בו סעיף מקביל לסעיף 159א(ב1) לפקודת מס הכנסה(נוסח חדש), התשכ"א-1961, כך שתינתן לרשות המסים בישראל (להלן – הרשות) הסמכות לעיכוב החזר מס במקרים שבהם טרם הוגש דו"ח לפי החוק, עד למועד של 90 יום לאחר הגשת הדו"ח.
2. להסמיך את שר האוצר בחקיקה ראשית לגבות אגרות בעד החיבור למערכת שירות עיבודים ממוכנים והשימוש בה וכן לקבוע בתקנות פטורים, הקלות או הנחות מתשלום אגרות כאמור.
בהחלטה זו:
"חוקי המס" – חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, חוק מס קניה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952.
החלטת הממשלה מאשרת חבילת צעדים לצמצום הגרעון באמצעות העמקת גביית המסים והגברת האכיפה. ההחלטה כוללת תיקוני חקיקה בחוק איסור הלבנת הון, קנסות וגביית קנסות, ניכויי מס וטיפול בחובות.