מה הוחלט?
על מנת למנוע פגיעה צפויה באמינות אספקת החשמל באזור גוש דן ובשרידות המערכת נוכח פיתוח האזור, העלייה ברמת החיים, תוספת יחידות דיור, שטחי תעסוקה ומסחר ותחבורה חשמלית ובהמשך לתכנון שעל חברת החשמל לישראל בע"מ (להלן – חברת החשמל) לקדם בהתאם לסעיף ב(5)(א) להחלטת הממשלה מס' 3859 מיום 3 ביוני 2018, (להלן – החלטה 3859):
1 . לנקוט בפעולות הבאות לצורך הכנת חלופה תכנונית אשר תאפשר את שמירת האמינות של אספקת החשמל לאזור גוש דן:
א. להטיל על שרת האנרגיה, בהתאם לסמכותה לפי סעיף 19 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל), לדרוש מבעל רישיון לניהול המערכת להגיש לאישורה, בהתייעצות עם רשות החשמל ובהסכמת שר האוצר, תכנית פיתוח למערכת ההולכה וההשנאה באזור גוש דן, אשר תכלול תחמ"ג באזור גוש דן ואת קווי המתח הדרושים להפעלתו (להלן – חלופת ההולכה). תכנית הפיתוח תגובש כך שהקמת התחמ"ג לאחר השלמת הליכי תכנון ורישוי ככל הנדרש, תחל לא יאוחר מספטמבר 2023 ותסתיים לא יאוחר מספטמבר 2026. הפנייה למנהל המערכת תכלול הבהרה שבאפשרותו להמליץ על חלופה מבין החלופות שעליהן המליץ הצוות שהקים מנכ"ל משרד האנרגיה לבחינת חלופות למתחם רידינג, או כל חלופה אחרת.
ב. לרשום את הודעת בעל הרישיון לניהול המערכת לפיה אם תאושר תוכנית פיתוח אשר תכלול את חלופת ההולכה, ויתוקן חוק התכנון הבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבנייה), כך שתחמ"ג יכלל בהגדרת תשתיות לאומיות כאמור בסעיף 7(א) להחלטה מס' 208 מיום 1.8.2021, שעניינה מעבר לאנרגיה ירוקה, הוא יגיש לוועדה לתשתיות לאומיות בקשה לקידום חלופת ההולכה כפרויקט תשתית בעל חשיבות לאומית וזאת בתוך שבוע מיום תיקון חוק התכנון והבנייה כאמור, וכי אם לא יתוקן חוק התכנון והבנייה כאמור, הוא יגיש את התכנית הנדרשת כאמור למועצה הארצית לתכנון ובנייה.
ג. ככל שהתכנית האמורה בסעיף קטן (ב) תוגש לוועדה לתשתיות לאומיות, להנחות את כל נציגי משרדי הממשלה בוועדה האמורה לבצע את כלל הפעולות הנדרשות לקבלת החלטה של הוועדה לתשתיות לאומיות לקידום התכנית שתוגש על ידי בעל הרישיון לתכנית, בהתאם למדיניות הממשלה בעניין שמירת אמינות אספקת החשמל באזור גוש דן, בהקדם האפשרי, לאור לוח הזמנים האמור בסעיף קטן (א) ובכפוף לכל דין.
ד. להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ובהשתתפות מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מנכ"לית מינהל התכנון, יושב ראש רשות החשמל, אגף תקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, אשר יבחן אפשרות לשיתוף תשתיות כך שבתכניות דרך רלוונטיות תונח תשתית אשר בתוכה ניתן יהיה להניח בעתיד קווי מתח תת קרקעיים במתח 161 הנדרשים לחלופת ההולכה. הנחת קווי המתח בעתיד תהא בכפוף לכל דין. כן יבחן הצוות את מקורות המימון להנחת התשתית האמורה. הצוות יזמין לפגישות גורמים רלוונטיים נוספים לפי הצורך, לרבות נציגים רלוונטיים מהמשרד להגנת הסביבה, ויגיש מסקנותיו בתוך חודשיים.
2 . פעולות נוספות לשם שמירת אמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן –
א. תחנת הכוח רידינג תופעל בהתאם לצורכי בעל הרישיון לניהול המערכת עד למועד המוקדם מבין אלה:
1) המועד שבו הושלמו חלופת ההולכה ותחנת משנה רוקח וקווי המתח הדרושים להפעלתה (להלן – תחמ"ש רוקח);
2) המועד שבו בעל רישיון לניהול המערכת הודיע לרשות החשמל כי התקיימו כל אלה:
א) השלמת חלופת ההולכה צפויה בתוך פחות משנתיים;
ב) קיים הספק מבוזר באזור גוש דן במידה מספקת המאפשרת את הפסקת הפעלת תחנת הכוח רידינג ושר האנרגיה ושר האוצר אישרו, בהתייעצות עם רשות החשמל ולאחר הודעת מנהל המערכת, כי הדבר נותן מענה לצורכי אספקת החשמל בגוש דן. ההספק יורכב מייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בשילוב אגירה בשיעור רב ככל הניתן בשים לב לפוטנציאל, ומייצור חשמל בטכנולוגית קוגנרציה בנצילות של 70% לפחות הפועלת באמצעות גז טבעי שאינם משמשים בעיקרם לצורך שימוש ביתי בתחום אזור גוש דן, בהיקף ותמהיל שתקבע רשות החשמל לאחר בחינת הצעת בעל רשיון לניהול המערכת. לצורך כך:
(1) לרשום את הודעת יושב ראש רשות החשמל כי בכוונת רשות החשמל לבחון פרסום אסדרות ייחודיות למתקני ייצור ואגירה באזור גוש דן.
(2) להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, בהשתתפות נציגי משרד הפנים, מינהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד הכלכלה והתעשייה, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר אשר יבחן צעדים למימוש ההספק האמור. בכלל כך הצוות יבחן עם רשות הגז הטבעי אפשרות לקידום קווי חלוקת גז טבעי הנדרשים בדחיפות לייצור המבוזר בגז טבעי (להלן – הקווים הדחופים).
ג) השלמת תחמ"ש רוקח.
ב. על מנת לאפשר את המשך פעילות רידינג כאמור בסעיף קטן (א)-
1) להטיל על יושב ראש המועצה הארצית לתכנון ולבנייה –
א) להביא לפני המועצה הארצית את הצעת משרד האנרגיה, שתוגש לפי סעיף 2(ב)(7) להחלטה זו, להאריך את תוקף תמ"א 10/א/3 עד ליום 1 בינואר 2026 וזאת בהתאם להוראה 9.2 לתמ"א.
ב) להביא לפני המועצה הארצית, בתוך 90 יום ממועד החלטה זו, הוראה לעריכת תיקון לתמ"א 10/א/3 שיוכן על ידי משרד האנרגיה כך שתוקף התמ"א יוארך עד ליום 31 בדצמבר 2030, ואם עד לאותו מועד לא הושגה עמידה באמור בסעיף 2(א)(1) או באמור בסעיף 2(א)(2), לפי המוקדם מביניהם, ניתן יהיה להאריך את תוקפה למשך שנתיים נוספות באישור המועצה הארצית לפי פניית משרד האנרגיה. החלטת המועצה לגבי התיקון תתקבל עד ליום 30 במאי 2022.
ג) להביא לפני המועצה הארצית את הצעת המשרד להגנת הסביבה לפי סעיף 2(ב)(10) להחלטה זו וזאת בתוך 45 יום ממועד קבלת החלטה זו.
ד) לקיים דיון לקבלת החלטה לגבי תמ"א 10/א/2/3 שקודמה בהמשך לסעיף ב(5)(א) להחלטת ממשלה מס' 3859 וזאת לא יאוחר מיולי 2022. דיון כאמור יתקיים אם עד יולי 2022 לא אושר למתן תוקף התיקון לתמ"א האמור בסעיף 2(ב)(1)(ב).
2) ככל שיאושר התיקון לתמ"א כאמור בסעיף 2(ב)(1)(ב) על ידי המועצה הארצית, להטיל על שרת הפנים להביאו לאישור הממשלה בתוך 30 ימים מיום אישור התיקון במועצה הארצית.
3) אושרה תכנית כאמור בסעיף 2(ב)(1)(ב), לא יתקיימו דיונים בתמ"א 10/א/2/3 שקודמה בהמשך לסעיף ב(5)(א) להחלטה 3859 ואולם תחמ"ש רוקח יפוצל מהתמ"א האמורה וימשיך קידומו. לא אושרה תכנית חלופת ההולכה, ישובו להתקיים דיונים בתמ"א 10/א/3/2 במלואה.
4) אושרה תכנית כאמור בסעיף 2(ב)(1)(ב) ובנוסף אושרה תכנית חלופת ההולכה, משרד האנרגיה יביא למועצה הארצית בקשה לביטול ההוראה לקדם את תמ"א 10/א/2/3.
5) להטיל על המנהלים הכלליים של המשרדים הרלוונטיים להביא לידיעת נציגיהם במוסדות תכנון או עובדי משרדיהם העוסקים בתחומים הרלוונטיים להחלטה זו, את החשיבות שרואה הממשלה בשימור אמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן, בכפוף לכל דין
6) לתקן את סעיף 5 לחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011, כך שמפעיל מתקן תעשייתי שהוא תחנת כוח בתל אביב (רידינג ד') יהא רשאי להמשיך ולהשתמש באסבסט פריך שהותקן לצורך בידוד תרמי לתקופה המינימאלית הנדרשת ולא יאוחר מיום 3 ביוני 2022 וזאת בכפוף לקבלת האישורים הבאים בהתאם לתקופה האמורה:
א. בכל שנה אישור שנתי של בעל רישיון לניהול המערכת אשר יישלח למנהל רישוי אסבסט במשרד להגנת הסביבה, ולפיו ללא המשך השימוש באסבסט כאמור, תהא פגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל.
ב. בשנים 2028 עד 2029 יהא צורך גם באישור שרת האנרגיה ובהתייעצות עם השרה להגנת הסביבה, ולפיו ללא המשך השימוש באסבסט כאמור, תהא פגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל.
ג. החל משנת 2030 יהיה צורך גם באישור השרה להגנת הסביבה להמשך השימוש באסבסט וגם דיווח לוועדת פנים וסביבה של הכנסת.
הודיע בעל רישיון לניהול המערכת כי אין עוד חשש לפגיעה באמינות הספקת החשמל כאמור, יסיר מפעיל המתקן את האסבסט הפריך ויטמינו בהתאם להוראות הדין בתוך 15 חודשים מיום הודעת בעל הרישיון לניהול המערכת.
על אף האמור, יסיר מפעיל המתקן את כל רכיבי בידוד האסבסט החיצוניים למבנה התחנה במועד שיקבע מנהל רישוי אסבסט, אלא אם שוכנע מנהל רישוי האסבסט כי לא ניתן להסיר את רכיבי הבידוד מבלי לפגוע בהמשך תפקוד התחנה. החלטת מנהל רישוי האסבסט תינתן לא יאוחר מ-60 ימים מתיקון החוק בעניין זה.
בנוסף, עד להסרת כלל האסבסט מהתחנה יערוך המפעיל ביקורת ויזואלית מקיפה ודיווח שבועי למשרד להגנת הסביבה. מפגעים שיימצאו יטופלו באופן מיידי.
7) לקבוע כי בין השנים 2026-2022 תפעל תחנת הכוח רידינג במתווה שימור לפיו תחנת רידינג תפעל רק במינימום ההפעלות הנדרש לצורך שמירת כשירות ותיתן מענה למקרים חריגים בלבד, כפי שייקבעו על ידי בעל רשיון ניהול המערכת; הממונה, כהגדרתו בחוק אוויר נקי, התשס"ח – 2008 (להלן – הממונה), לאחר ששוכנע כי אכן נדרשת הפעלת תחנת הכוח רידינג בהתאם להצהרת בעל הרישיון לניהול המערכת, יקבע תנאים מתאימים בהיתר הפליטה, בכפוף לכל דין. בעל הרישיון לניהול המערכת יציין בתצהיר כי בחן את החלופות ומצא כי אין חלופה ישימה אחרת אלא הפעלת תחנת כוח רידינג בהיקף הנדרש בהתאם להוראות סעיף זה, ויצרף אסמכתאות מתאימות לתצהירו.
8) לקבוע כי החל משנת 2026 ועד שנת 2030 או עד השלמת אחת החלופות, לפי המוקדם, תחנת הכוח רידינג תפעל במינימום הנדרש לצורך שמירה על אמינות אספקת חשמל בגוש דן, כפי שייקבע על ידי בעל רשיון לניהול המערכת; הממונה, לאחר ששוכנע כי אכן נדרשת הפעלת תחנת הכוח רידינג בהתאם להצהרת בעל הרישיון לניהול המערכת, יקבע תנאים מתאימים בהיתר הפליטה, בכפוף לכל דין. בעל הרישיון לניהול המערכת יציין בתצהיר כי בחן את החלופות ומצא כי אין חלופה ישימה אחרת אלא הפעלת תחנת כוח רידינג בהיקף הנדרש בהתאם להוראות סעיף זה, ¬ויצרף אסמכתאות מתאימות לתצהירו.
9) להטיל על המשרד להגנת הסביבה –
א) לבחון האם להמליץ בפני המועצה הארצית לפטור מחובת תסקיר את התיקון לתמ"א האמור בסעיף 2(ב)(1)(ב) מכוח סעיף 3 לתקנות התכנון והבנייה (תסקירי השפעה על הסביבה), התשס"ג-2003, וזאת בתוך 45 יום ממועד החלטה זו.
ב) להגיש למועצה הארצית לתכנון ולבנייה את חוות דעתו בענין תסקיר השפעה על הסביבה לענין תמ"א 10/א/2/3 שקודמה בהמשך לסעיף ב(5)(א) להחלטה 3859, כך שיתאפשר לקיים דיון כאמור בסעיף 2(ב)(1)(ד) במועד האמור .
10) להטיל על משרד האנרגיה בתוך 45 ימים מקבלת החלטה זו, להגיש הצעה כאמור בסעיף 2(ב)(1)(א).
11) הושגה עמידה בסעיף 2(א)(1) או באמור בסעיף 2(א)(2), לפי המוקדם מביניהם, יגיש משרד האנרגיה למועצה הארצית בקשה לביטול תכנית המתאר שהתקבלה בהמשך לסעיף 2(ב)(1)(ב).
3 . להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד האנרגיה, ובו חברים אגף התקציבים, אגף החשב הכללי, הממונה על השכר, הלשכה המשפטית במשרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות, רשות החשמל, רשות התחרות ורשות מקרקעי ישראל, לבחינת המשמעות של אי אישור התכנית הנזכרת בסעיף ב(5)(א) להחלטה 3859 במוסדות התכנון ובכלל זה בחינת משמעות המשך הפעלת רידינג כאמור בסעיף 2(א) להחלטה זו על הרפורמה במשק החשמל לרבות הסכמים שנחתמו אגב הרפורמה במשק החשמל. הצוות ידווח לממשלה אודות מסקנותיו עד ליום 31 בדצמבר 2021.
4 . להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ומנהלת מינהל התכנון, בהשתתפות נציגי משרד המשפטים, משרד האוצר, חברת החשמל ובעל רשיון לניהול המערכת, רשות מקרקעי ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה והמשרד להגנת הסביבה, אשר יעקוב אחר מימוש חלופת ההולכה ויגבש המלצה לתכנית אופרטיבית בתוך שישה חודשים למימוש ההספק המבוזר לפי סעיף 2(א)(2)(א) להחלטה זו, ויפעל לקידום ולהסרת חסמים ככל הנדרש לצורך עמידה בלוח הזמנים האמור בהחלטה זו. הצוות יזמן בעלי תפקידים רלוונטיים ככל הנדרש. יגיש את המלצותיו לשרים העומדים בראש המשרדים החברים בצוות. הצוות יפעל על מנת לממש לכל הפחות 50% מההספק המבוזר האמור לעיל עד לשנת 2026, וכן ימשיך לפעול למימוש החלופה שלא התקיימה מבין השתיים, גם לאחר הפסקת הפעלת תחנת הכוח רידינג לאור התקיימות אחת מהחלופות. הצוות ידווח אחת לרבעון לשרת האנרגיה, לשר האוצר ולשרה להגנת הסביבה על התקדמות הפתרון וכן ידווח לות"ל על התקדמות החלופות. הצוות יזמין לדיוניו את הגורמים הרלוונטיים לקידום התכנית האופרטיבית באזור גוש דן.
5 . בכפוף למסקנות הצוות האמור בסעיף 3 להחלטה זו ובהמשך למדיניות הממשלה להגדלת היצע הדיור, כפי שבאה לידי ביטוי, בהחלטת הממשלה מס' 3828 מיום 24 במאי 2018, שעניינה "הכרזה על מתחמים מועדפים לדיור – קרקע פרטית בתל אביב – שדה דב ובחדרה", מס' 5188 מיום 28 באוקטובר 2012, שעניינה "פינוי שדה התעופה בתל-אביב על שם דב הוז" ומס' 2457 מיום 2 במרץ 2017, שעניינה תכנית אסטרטגית לדיור".
א. ככל שייפסקו הדיונים בתמ"א 10/א/3/2 כאמור בסעיף 2(ב)(3), להקים צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובהשתתפות נציגי רשות מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה, רשות החשמל, מנהל התכנון, אגף התקציבים במשרד האוצר, אגף החשב הכללי והמועצה הלאומית לכלכלה, אשר בכפוף לצורכי משק החשמל ובכלל זה האמור בסעיף 2(א) וסעיף 6, ידון בחלופות לעתיד מתחם תחנת כוח רידינג ובכלל זה המשך שימוש באתר לצורכי משק החשמל או פינוי כלכלי לצורך הקמת מתחם עירוני באתר הכולל, בין היתר, שטחי מגורים ותעסוקה, בהתחשב בפוטנציאל התכנוני של המתחם, באמצעות העתקת הפעילות החשמלית מהאתר, ובכלל זה באמצעות חלופת ההולכה וחלופות אחרות האמורות בהחלטה זו, תוך שמירה על ביטחון אנרגטי בגוש דן בטווח הארוך, וצורכי מימון הנדרשים מהחלופות, תוך שמירה על כדאיות כלכלית של ההעתקה.
ב. בכפוף למסקנות הצוות האמור בסעיף 3 ובכפוף למסקנות הצוות המוזכר בסעיף קטן (א), וככל שמשרד האנרגיה יביא בפני המועצה הארצית בקשה לביטול ההוראה לקידום תמ"א 10/א/2/3 והמועצה תחליט על ביטול ההוראה והצוות בסעיף קטן (א) יחליט על פינוי כלכלי, להטיל על רשות מקרקעי ישראל לקדם במתחם רידינג תכנון להקמת מתחם עירוני הכולל, בין היתר, שימושי מגורים, במטרה לנצל באופן היעיל והמיטבי ביותר את הקרקע.
6 . לקבוע, על סמך הודעת בעל רישיון לניהול המערכת, כי התכנית המוצעת, ככל שתתממש, נותנת מענה לבעיית האמינות להספקת החשמל בגוש דן, אך אין בה כדי לגרוע מהצורך לקדם תחנת כוח הפועלת באמצעות גז טבעי, וזאת כחלופה להספק הייצור שתוכנן להיות מקודם במסגרת התכנית הנזכרת בסעיף ב(5)(א) להחלטה 3859.
7 . לענין החלטה זו –
"בעל רישיון לניהול המערכת" – כמשמעו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996.
במטרה לחזק את אספקת החשמל למחוז גוש דן, הממשלה מאשרת מגוון פעולות אשר יאפשרו הכנת חלופה תכנונית אשר תאפשר את שמירת האמינות של אספקת החשמל לאזור גוש דן ובהם הכפפת אישורי אספקת החשמל ורשיונות האספקה לשרת האנרגיה, אספקת חלופה לתחנת הכוח רדינג, הקמת ועדה שתבחון את מככלול האפשרויות להספקת חלופות ואישור שימוש באסבסט לתחנה כדי לאפשר גמישות ניהול הפרויקטים המתבצעים בה בשלב זה.