מה הוחלט?
1 . לצורך ניהול משק ביוב יעיל וצמצום חסמי דיור בתחום זה ובהמשך למעבר לתשתיות מרחביות במשק הביוב, לתקן את חוק תאגידי מים וביוב, התשס"א–2001 (להלן – חוק תאגידי מים וביוב), חוק הרשויות המקומיות (ביוב), התשכ"ב-1962 וחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955, כך שיבוצעו בהם התיקונים הנדרשים לשם הפעלה והקמה של מתקני טיהור שפכים וקווי איסוף ביוב שמצויים מחוץ לתחומי היישוב או שמחובר אליהן יותר מיישוב אחד (להלן בהתאמה – תשתיות ביוב מרחביות ו- קווי איסוף אזוריים), באמצעות חברות ביוב, אליהן יצטרפו, אם יבחרו בכך, ספקי שירותי הביוב באותו המרחב, בהתאם לעקרונות הבאים:
א. מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן – המועצה) תקבע חלוקה מרחבית של מרחבי ביוב לפי שיקולים הנדסיים, כלכליים ושיקולי משק המים והביוב.
ב. הממונה על ענייני החברות לשירותי מים וביוב לפי חוק תאגידי מים וביוב (להלן – הממונה), יהיה רשאי, לפי כללים שתקבע המועצה ובאישורה, לתת לגוף אחד במרחב ביוב רישיון חברת ביוב (להלן – רישיון מרחבי).
ג. חברת הביוב תהיה תאגיד מים וביוב או איגוד ערים לביוב אשר מטפל בכ- 10 מיליון קוב שפכים בשנה לפחות (להלן – חברת ביוב מרחבית). במקרים מיוחדים תהיה המועצה רשאית להורות שחברת הביוב תוקם כחברה שהיא חברת ביוב נפרדת (להלן – חברת ביוב משותפת) על ידי ספקי שירותי ביוב, כהגדרתם להלן, הפועלים במרחב הביוב ומטפלים יחד בכ-10 מיליון קוב שפכים בשנה לפחות (להלן יחד – חברת ביוב).
ד. חברת ביוב מרחבית שהיא תאגיד מים וביוב תפריד את פעילות הביוב האזורית לרבות טיפול בשפכים ומערכות ההולכה האזוריות מיתר פעילויות החברה באמצעות הפרדה תאגידית.
ה. בחר בכך ספק שירותי הביוב כהגדרתו להלן, ובכלל כך ספק שירותי ביוב שמחזיק בבעלותו מט"ש, תהיה חברת הביוב האחראית הבלעדית לספק לו שירותים אלה (להלן– שירותי ביוב מרחביים):
1) שירותי טיפול בשפכים לרבות טיהורם וסילוקם, טיפול בבוצה וסילוקה.
2) שירותי הולכה של שפכים למתקני הטיפול מתאגידי המים והביוב, הרשויות המקומיות, לרבות מועצות איזוריות, ואיגודי הערים לביוב (להלן – ספקי שירותי ביוב), באמצעות קווי איסוף אזוריים.
ו. נוסף על האמור לעיל, שירותי ביוב מרחביים יינתנו רק על ידי מי שניתן לו רישיון לכך על ידי מנהל רשות המים על פי כללים שתקבע המועצה.
ז. בחר ספק שירותי ביוב לקבל את שירותי הביוב המרחביים מחברת הביוב במרחב הביוב בו הוא מצוי, תהיה חברת הביוב חייבת לספק לו שירותים אלו. בחר ספק שירותי ביוב לקבל את שירותי הביוב כאמור במרחב ביוב בו פועלת חברת ביוב משותפת, יהיה ספק שירותי הביוב רשאי לבחור להצטרף לחברת הביוב המשותפת באמצעות הקצאת אמצעי שליטה בחברה, לפי כללים שתקבע המועצה, בהתייעצות עם שרת המשפטים, או לקבל שירותי ביוב מרחביים מהחברה מבלי להצטרף כאמור לחברת הביוב המשותפת, וחברת הביוב תהיה חייבת לספק לו שירותים אלו. הממונה רשאי לקבוע תנאים להצטרפות ספק שירותי הביוב לחברת הביוב ולהעברת האחריות על אספקת שירותי ביוב מרחביים לחברת הביוב.
ח. בחר ספק שירותי ביוב לקבל את שירותי הביוב המרחביים מחברת הביוב במרחב הביוב בו הוא מצוי, תיעשה כל השקעה חדשה לצורך אספקת שירותי ביוב מרחביים בידי חברת הביוב ותירשם בנכסיה.
1) הוראות לעניין הקמת חברת ביוב משותפת שייקבעו על ידי המועצה, בהמלצת הממונה, יכללו, בין היתר, את הנושאים הבאים:
א. הפעולות שעל ספקי שירותי ביוב לבצע לשם הקמת חברת ביוב משותפת, לרבות החלטות שעליהם לקבל לשם הקמת החברה, ומסמכים ומידע שיש להעביר אל הממונה אגב הקמת חברה כאמור.
ב. אופן חלוקת או הקצאת האחזקות באמצעי השליטה בחברת הביוב המשותפת בין ספקי שירותי הביוב החברים בה, לפי מפתח שווי הנכסים שבבעלות כל אחת מאותם ספקים והיקף השפכים שבתחומו. הוראות לעניין זה ייקבעו בהתייעצות עם שרת המשפטים.
ג. כללים והגבלות למינוי עובדים, נושאי משרה ובעלי תפקידים אחרים בחברת הביוב המשותפת, באופן שיבטיח את יעילות החברה והוזלת עלויותיה.
ט. החלטות בחברת הביוב המשותפת שקבלתן תהיה טעונה אישורים מיוחדים, וכן הסדרת זכויות בעלי מניות בחברת ביוב, לרבות, לעניין חברת ביוב משותפת, בדרך של קביעת רוב מיוחס לגבי קבלת החלטות מסוימות באסיפה הכללית ובדירקטוריון, והכל לשם הבטחת שמירת עניינם של בעלי מניות שלהם אמצעי שליטה מצומצמים יחסית ביחס לבעלי מניות אחרים בחברה וכן מניעת פגיעה ברמת שירותי הביוב הניתנים לתושבים באותו מרחב ביוב. הוראות לעניין זה תיקבענה בהתייעצות עם שרת המשפטים.
י. המועצה תקבע בכללים את אופן הפעילות של חברת הביוב לשם הבטחת ניהולה התקין של חברת הביוב ואספקת שירותי הביוב המרחביים על ידה לרבות פיקוח ורישוי, וכן כללים לעניין התקשרות חברת ביוב משותפת עם מי מבעלי השליטה בה.
יא. איוש הדירקטוריון בחברת הביוב המשותפת ייעשה בהסכמה של כלל בעלי המניות שלה. כמו כן, ככל שבעלי המניות בחברת הביוב לא ימנו מספר דירקטורים כנדרש לצורך קבלת החלטות, יאויש הדירקטוריון על ידי הוועדה למינוי דירקטורים חיצוניים כהגדרתה בחוק תאגידי מים וביוב.
יב. תכנית פיתוח שנתית ורב שנתית לרבות תכניות אב לביוב של חברת ביוב תאושר בהתאם לאמור בסעיף 112 לחוק תאגידי מים וביוב באישור מועצת רשות המים.
יג. לקבוע הוראות להבטחת אספקה תקינה ואסדרה יעילה של שירותי ביוב מרחביים בידי בעל רישיון לרבות חברת ביוב ובכלל זה הסמכויות הנדרשות לצורך כך וכן הוראות לעניין השתת סנקציות שיינקטו כנגד מי שהפר את הוראות החוק, הוראות שניתנו לפיו והרישיון כאמור, ובכלל זה מינוי מנהל מיוחד לחברה בנסיבות בהן הדבר נדרש וצו לתיקון פגמים.
2 . להנחות את מועצת רשות המים לבחון קביעת תעריפים לצורך פעילות חברת הביוב. התעריפים ייקבעו בהתאם לכללים שייקבעו לפי הוראות סעיפים 103-101 לחוק תאגידי מים וביוב, לרבות עלויות מימון ותשואה נאותה על הון, תוך התייחסות לצרכי פיתוח עתידי, ובכלל כך תקבע את התעריף שישולם על ידי ספק שירותי הביוב לחברת הביוב בעד טיפול בשפכי תעשייה.
3 . להנחות את הממונה על התקציבים במשרד האוצר לקבוע הנחיות הקצאת תקציב לחברות ביוב, בתיאום עם מנהל הרשות הממשלתית למים ולביוב. כללי ההקצאה יכללו העדפה לפתרון של חסמי דיור. החל מיום מתן הרישיון המרחבי לחברת הביוב במרחב, סיוע או מענק לשם תמיכה בתשתיות ביוב מרחביות, יינתן, באותו מרחב ביוב, רק לחברת הביוב או באמצעותה, בהתאם לעמידתה בתכניות פיתוח שאושרו כאמור.
4 . להטיל על שרי הבריאות, והגנת הסביבה להביא לאישורה של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, תיקון לתקנות בריאות העם (תקני איכות מי קולחין וכללים לטיהור), התש"ע-2010 (להלן – התקנות), שיכלול את העקרונות הבאים:
א. יצרן שפכים, כהגדרתו בתקנות, שהצטרף לחברת ביוב.
1. יהיה מחויב בהזרמת השפכים לחברת הביוב;
2. שהוא בעלים של מט"ש אשר מופעל בידי חברת הביוב המרחבית, לא ייחשב כמפעיל כהגדרתו בתקנות.
ב. מפעיל, כהגדרתו בתקנות, שהוא חברת ביוב, יהיה מחויב בהזרמת השפכים מקו האיסוף האזורי למט"ש, מבלי לגרוע מחובותיו הנוספות לפי התקנות.
5 . להקים צוות בראשות נציג רשות המים, שבו חברים נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ומנהל התכנון, אשר יגיש למועצה בתוך 60 יום את המלצתו לחלוקה מרחבית של כ-10 מרחבים. מנהל רשות המים יביא את המלצת הצוות לדיון במועצה בתוך 45 יום מסיום עבודת הצוות.
החלטת הממשלה קובעת לערוך תיקוני חקיקה לשם הפעלה והקמה של מתקני טיהור שפכים וקווי איסוף ביוב שמצויים מחוץ לתחומי היישוב או שמחובר אליהן יותר מיישוב אחד, לפי עקרונות המפורטים בהחלטה, ובהם חלוקה של מרחבי ביוב, כללים למתן רישיון חברת ביוב ולפעילות הביוב. ההחלטה קובעת עוד כי מועצת רשות המים תבחן תעריפים לצורך פעילות חברת הביוב, הממונה על התקציבים במשרד האוצר יקבע הנחיות הקצאת תקציב לחברות ביוב, ושרי הבריאות והגנת הסביבה יגבשו תיקון לתקנות בריאות העם בעניין תקני איכות מי קולחין וכללים לטיהור – אותם הם יביאו לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.