מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 2461(חכ/59) מיום 02.03.2017 (להלן – החלטת הממשלה) ולהחלטת צוות המנכ"לים, כמשמעותו בתקנה 3ד לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993 (להלן – התקנות) מיום 1.4.2009 שבה הוכרה החברה לחקר ימים ואגמים בישראל בע"מ (להלן – חיא"ל או החברה) כזרוע ביצוע של הממשלה בתחומים שיפורטו להלן, לאשר, בהתאם לסמכות לפי סעיף 3ד(ג)(3) לתקנות עקרונות להסכם מסגרת בין חיא"ל לבין משרד האנרגיה (להלן – המשרד), כמפורט להלן:
1. תחומי פעילות
תחומי הפעילות שביחס אליהם יחול הסכם המסגרת (להלן – ההסכם) הינם:
1.1 מחקר וניטור הכנרת ואוקיאנוגרפיה של המערכות הימיות של ישראל – הים התיכון, ים המלח והים האדום בהיבטים של פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וגיאולוגיה ימיות, ולגבי הים האדום – למעט ניטור לעניין מצב כלל החי והצומח הימי בבתי הגידול השונים במפרץ אילת, היבטים פיזיקליים המנוטרים על-ידי תחנת המדידה במכון הבין-אוניברסיטאי ומספר פרמטרים כימיים מוגבל לרבות חומציות, אלקליניות, חמצן, נוטריינטים וכלורופיל.
1.2 הפעלת תשתיות לאומיות למחקר, ניטור ובסיסי מידע אוקיאנוגרפיים ולימנולוגיים לאומיים, ובכללם: מרכז מידע ימי לאומי; מרכז מידע כנרת; אוניית המחקר בת גלים; תחנות מדידה רציפה בימים ובאגמים.
1.3 הפעלת מודלים אוקיאנוגרפיים אופרטיביים לתחזיות ים, מצבי חירום וסכנות סביבתיות.
2. תקופת ההסכם
תקופת ההסכם תהיה חמש שנים מיום תחילתו, בכפוף לקיום תקציב.
למשרד תהיה שמורה הזכות להאריך את ההסכם בתקופות נוספות על-פי שיקול דעתו, ובלבד שתקופת ההארכה הכוללת לא תעלה על 10 שנים. הארכת ההסכם תתבצע בכפוף לכל דין ולקיומו של תקציב מתאים ותהיה מותנית בקבלת חוות דעת מקצועית מטעם המדענית הראשית של המשרד עם כל מימוש אופציה להארכת תקופת ההסכם, לפיה אין לחיא"ל תחרות בתחומי הפעילות מושא הסכם זה.
נכון למועד חתימת ההסכם, קיים תקציב לתקופה של 12 חודשים ולפיכך תקופת ההתקשרות מעבר לחודשים האמורים, לרבות לעניין הארכה נוספת כאמור להלן, תתבצע בכפוף לקיומו של תקציב מתאים.
3. ההיקף הכספי של ההסכם
3.1 בסיס התקציב
היקף ההתקשרות השנתי של ההסכם, בכפוף להענקת השירותים הנכללים בתוכנית העבודה המאושרת (כמפורט להלן) במסגרת ההסכם, יעמוד על סך של 24,300,000 ₪. בנוסף, ישולם לחיא"ל סכום שנתי נוסף על סך של 1,450,000 ₪ המיועד לטובת הפעלת האונייה "בת גלים", בכפוף להסכם שייחתם בין החברה לבין המשרד להגנת הסביבה למטרה זו, הכל בהתאם ובכפוף לאמור בהחלטת הממשלה. מובהר, כי אין בסעיף זה כדי למנוע בחינה של היקף התקציב המועבר לחיא"ל במקרה שהחברה תבקש לעדכן או לחתום על הסכמי שכר, לאחר קבלת אישור הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר.
עבור הסכום הנ"ל שיעביר המשרד ובכפוף לביצוע פעילות של החברה במסגרת ההסכם אשר תכלול את הפעילויות שיוגדרו בתוכנית העבודה כמפורט להלן (לא כולל הרחבה לפעילויות נוספות), וכן ייעוץ שוטף למשרד על-פי צרכיו, תעסיק חיא"ל את כוח האדם הנדרש על פי עמדתה, הכולל כיום 80 משרות ע"פ הפירוט להלן: חוקרים ועוזרי מחקר (49), נותני שירותי מחקר מקצועיים (19) ועובדי מנהלה (12). מובהר, שככל שייגרע עובד ממצבת כוח האדם המפורטת לעיל, יוקטן בהתאם היקף ההתקשרות השנתי האמור. אין בסעיף זה כדי למנוע שינויים בהיקף כוח האדם בהסכמה בין החברה למשרד.
3.2 מחקרים נוספים
3.2.1 למשרד תהא הזכות להרחיב ביצוע של חלק מתכולת העבודה הנכללת במתווה הנ"ל או להוסיף עליה כחלק מפעילות נוספת (להלן – פעילות מחקרית נוספת), ככל שפעילות זו נכללת באחד מהתחומים שהוגדרו בסעיף 1 לעיל.
3.2.2 אם יוחלט על ביצוע פעילות מחקרית נוספת, תידרש החברה להכין תוכנית עבודה מתאימה לביצוע הפעילות, לרבות הצעת מחיר מפורטת ואבני דרך לביצוע ודיווח.
3.2.3 החלטה בדבר ביצוע פעילות מחקרית נוספת באמצעות חיא"ל תתקבל, ככל שתתקבל, רק לאחר שקילת שיקולי תחרות מטעם המדענית הראשית, ותהא טעונה אישור של ועדת המכרזים המשרדית או ועדת הפטור המשרדית, לפי העניין, ובהתאם לעלות הפעילות.
3.2.4 לא תשולם כל עלות נוספת בעד פעילות מחקרית נוספת שיכול ותבוצע על-ידי חיא"ל לפי סעיף 3.2.1 באמצעות חוקרים אשר עלות קבלת השירותים באמצעותם, נכללה בסכום האמור בסעיף 3.1.
3.2.5 למען הסר ספק, פעילות מחקרית נוספת תבוצע מכוח הסכם זה, רק במקרה בו לא ניתן לחיא"ל מימון לביצוע פעילות המחקר על ידי גורם אחר.
3.2.6 אין בהסכם זה כדי למנוע מהמשרד לבצע פעילות מחקרית נוספת בדרך אחרת או על-ידי גורם אחר, הכול בהתאם לשיקול דעתו הבלעדי של המשרד.
3.2.7 הפעילות המחקרית הנוספת תתבצע בנוסף לפעילות המבוצעת כיום על-ידי החברה ולא במקומה.
3.2.8 עלות פעילויות מחקריות נוספות, ככל שתידרשנה כאלה, תיקבע על פי ההוצאות הנדרשות לקיומן בתוספת תקורה שתיקבע ביחס לכל פעילות בנפרד ותאושר על ידי ועדת המכרזים המשרדית.
3.2.9 מכל מקום, עלות כלל הפעילויות המחקריות הנוספות, ככל שתידרשנה, לא תעלה על סכום של 6,000,000 מיליון ₪ לשנה.
3.3 תשלומים
3.3.1 תשלומים בגין ביצוע תוכנית העבודה יבוצעו לאחר קבלת אישור כתוב מטעם המדענית הראשית של המשרד על עמידה בתוכנית העבודה לשביעות רצונה המלא ולאחר אישור חשב המשרד. תשלומים בגין ביצוע מחקרים נוספים ישולמו בהתאם לאבני הדרך לתשלום שייקבעו ביחס אליהם.
3.3.2 תנאי התשלום ייקבעו בהתאם להנחיות החשב הכללי כתוקפן באותה העת.
4. דיווח ובקרה
4.1 חיא"ל תעניק למשרד שירותים בהתאם לתוכנית העבודה שתיקבע מכוח הסכם המסגרת. תוכנית העבודה תובא מבעוד מועד לאישור המשרד ולכל המאוחר עד לחודש נובמבר בכל שנה לגבי השנה העוקבת. תוכנית העבודה תכלול את כלל פעילויותיה המתוכננות של חיא"ל תוך פירוט של אבני דרך, לוחות זמנים וכל נתון רלוונטי נוסף. המשרד יהיה רשאי לדרוש מחיא"ל לתקן את תוכנית העבודה או את לוח הזמנים בהתאם לדרישות המשרד תוך התחשבות במחויבויות החברה לגורמים אחרים, ככל הניתן. כל שינוי או חריגה מתוכנית העבודה תאושר על ידי הגורמים המוסמכים במשרד.
4.2 חיא"ל תעביר בכל שנה בחודש דצמבר דיווח למשרד בקשר לביצוע הפעילות ועמידה בתוכנית עבודה.
4.3 חיא"ל תעביר דיווחי התקדמות מחקריים וכספיים עבור הפעילות הנוספת, ככל שתהיה, בהתאם לאבני הדרך שייקבעו בה.
4.4 חיא"ל תעביר כל נתון או מידע ביחס לביצוע התחייבויותיה בהתאם להסכם בכל עת שתידרש לכך על ידי המשרד.
4.5 חיא"ל תנהל את ספרי החשבונות שלה באופן שיאפשר מעקב ובקרה על ביצוע תשלומים ששולמו במסגרת ההסכם.
4.6 המשרד, החשב הכללי או מי שמונה על ידו לשם כך רשאי לקיים בכל עת, בין בתקופת ההסכם ובין לאחריה ביקורת, פיקוח ובקרה בכל הקשור לאספקת השירותים לפי הסכם זה ולתמורה הכספית המשולמת תמורתם. החברה מוותרת על כל טענת סודיות, חיסיון והגנת הפרטיות בקשר לכך.
5. אחריות, ביטוח ונזיקין
5.1 חיא"ל תערוך ביטוחים מתאימים לאורך כל תקופת ההסכם, לטובתה ולטובת מדינת ישראל הכוללים את כל הכיסויים הנדרשים לצורך מתן השירותים למשרד, ובהם, בין היתר: ביטוח אחריות מקצועית, ביטוח חבות מעבידים וביטוח אחריות כלפי צד שלישי, לרבות עובדי החברה, עובדי הממשלה, קבלנים, קבלני משנה ועובדיהם. הכל בהתאם להנחיות חברת הביטוח הממשלתית ענבל.
5.2 חיא"ל תישא באחריות הבלעדית לכל פגיעה, הפסד, אובדן, נזק, שייגרם לגופו או רכושו של המשרד, עובדיו או של מי מטעמו כתוצאה מרשלנות החברה, ותישא לבדה בכל תשלום והוצאה הנובעים מאלו. חיא"ל תשפה את המשרד על כל נזק, תשלום או הוצאה שייגרמו לו מכל סיבה שהיא הנובעים מרשלנותה, כתוצאה ממתן השירותים לפי הסכם זה.
5.3 חיא"ל תישא באחריות על פי דין, בגין כל פגיעה, הפסד, אובדן או נזק שייגרמו מכל סיבה שהיא לגופה או רכושה שלה או של מי מטעמה או לגוף או רכוש עובדיה או של העובדים מטעמה, או לגופו או רכושו של כל אדם אחר כתוצאה ישירה או עקיפה ממתן השירותים למשרד.
5.4 המשרד לא יישא בכל אחריות, תשלום, הוצאה או נזק מכל סיבה שהיא שייגרמו לגופה או רכושה של חיא"ל או מי מטעמה או לגוף או רכוש עובדיה או של העובדים מטעמה או לגופו או רכושו של כל אדם אחר כתוצאה ישירה או עקיפה ממתן השירותים. האמור בסעיף זה לא יחול על נזקים שהינם באחריות המשרד על פי דין.
6. קיזוז
למשרד תהא זכות קיזוז של כל סכום אשר החברה זכאית לו מתוקף ההסכם או מתוקף הסכם אחר.
7. ביטול ההסכם
הפרה החברה את ההסכם הפרה יסודית או הפרה אותו הפרה לא יסודית ולא תיקנה את ההפרה תוך תקופה שהגדיר לה המשרד בכתב, יהיה המשרד רשאי לבטל את ההסכם, ולא יתחייב בשום תשלום בשל כך.
8. כללי
8.1 למען הסר ספק, מובהר כי תשלומים שישולמו לחיא"ל במסגרת ההסכם ישולמו כנגד מתן שירותים על ידי החברה ולא מהווים השקעה, כמשמעותה בסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות, תשל"ה-1975.
8.2 חיא"ל תעניק את השירותים למשרד כקבלן עצמאי המוגדר כזרוע ביצוע של הממשלה, על כל המשתמע מכך ומבלי שייווצרו יחסי עובד מעביד בין חיא"ל או מי מעובדיה או מי מטעמה לבין המשרד. המשרד לא יהיה אחראי בצורה כלשהי לנזקים שייגרמו לאלו בשל מתן השירותים על פי הסכם זה.
8.3 התקשרויות עם צדדים נוספים: התקשרויות של החברה עם צדדים נוספים, לרבות מומחים, יועצים, ספקים וקבלנים, לצורך ביצוע השירותים נשוא ההסכם, תעשינה בהתאם לכל דין, ובפרט בכפוף למתחייב מחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 והתקנות שהותקנו מכוחו.
8.4 החברה אינה רשאית לייצג או לחייב את המשרד בעניין כלשהוא אלא בהסכמה מפורשת של המשרד בכתב ומראש.
8.5 קניין רוחני – זכויות היוצרים בכל השירותים שיסופקו מכוח הסכם זה למדינה לרבות חוות דעת, דו"חות, מחקרים וכל היוצא באלה יהיו שייכות למדינת ישראל באופן בלעדי. באחריות החברה להעביר לידי המשרד את כל המידע והחומרים הרלוונטיים בסיום כל פעילות, לפי דרישת המשרד. ככל שיתבקש על ידי החברה אישור לחריגה מהוראה זו במקרים ומטעמים מיוחדים, הבקשה תישקל על ידי היועצת המשפטית של המשרד, אשר תכריע בעניין על פי שיקול דעתה הבלעדי.
8.6 הימנעות מניגוד עניינים. חיא"ל מתחייבת להימנע מהימצאות בכל מצב של חשש לניגוד עניינים, בין התחייבויותיה לפי הסכם המסגרת וההסכמים שייחתמו מכוחו. ככל שקיים ספק או חשש בעניין זה, תובא הסוגיה מיד עם גילויה להכרעת היועצת המשפטית של המשרד.
8.7 סכסוכים בין המשרד לבין חיא"ל ייושבו בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 6.1201.
8.8 שמירת סודיות – כל ידיעה או מסמך או חפץ או כל דבר אחר שלפי טיבם אינם נכסי הכלל, שנמסרו לחברה, או מי מעובדיה עקב או בקשר להסכם זה, לא יימסרו ולא יועברו לגורם אשר לא התקבל לגביו אישור מפורש לכך, ללא אישור המשרד מראש ובכתב.
על חיא"ל להודיע למשרד בכתב ובאופן מיידי על אירועים שיש בהם כדי להשפיע על יכולתה של החברה לקיים את התחייבויותיה כלפי המשרד, במלואן ובמועדן.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 38(ב) בתקנון לעבודת הממשלה.
בהמשך להחלטת הממשלה שאישרה את החברה לחקר ימים ואגמים בישראל כזרוע ביצוע של הממשלה, קובעת החלטת הקבינט החברתי-כלכלי את עקרונות ההסכם בין החברה לבין משרד האנרגיה.
ההחלטה קובעת את תחומי הפעילות עליהם יחול ההסכם, את תקופת ההסכם, את היקפו הכספי, מנגנוני דיווח ובקרה, אחריות, ביטוח ונזיקין,
קיזוז, תנאים לביטול ההסכם ועוד.