מה הוחלט?
1. בהתאם לסעיף 5(א) לחוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, תשמ"ח-1988, לאשר ולאמץ את המלצות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים במסגרת הצוות לבחינת מדיניות האכיפה כלפי משתמשי קנאביס בישראל (להלן: "הצוות"), בנוסח שלהלן המצויין כנספח א' (להלן: "המדיניות"), בהתייחס לבגירים.
(עותק מדו"ח הצוות לבחינת מדיניות האכיפה בנושא צמח הקנאביס – דו"ח מסכם נמצא במזכירות הממשלה).
2. להקים ועדה בין-משרדית (להלן: "הוועדה") ליישום המדיניות בהתייחס לבגירים, אשר תגיש לממשלה עד ליום 7 במאי 2017, את מכלול הצעדים הנדרשים, לרבות סוגיות חקיקה, תקינה, תקציב, קנסות, רווחה, הסברה, תחבורה, טיפול, חינוך, מחקר מלווה וכל סוגיה אחרת הנוגעת בדבר. תוצרי הוועדה לפי סעיף זה יובאו לפני היועץ המשפטי לממשלה לבחינתו ולהערותיו טרם הגשתם לממשלה.
3. הוועדה תדון בנפרד במדיניות בהתייחס לקטינים, בצירוף נציגים מבין המשרדים והגופים המנויים בסעיף 4 להלן, שהינם בעלי מומחיות בטיפול ואכיפה כלפי קטינים. הוועדה תגיש את המלצותיה עד ליום 7 במאי 2017, לאישור השר לביטחון הפנים ושרת המשפטים, שיהיו רשאים להורות על יישום ההמלצות. תוצרי הוועדה לפי סעיף זה יובאו לפני היועץ המשפטי לממשלה לבחינתו ולהערותיו טרם הגשתם לאישור השרים.
4. הרכב
הוועדה תכלול נציגים בכירים מן המשרדים הבאים:
א. מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים – יו"ר הוועדה
ב. מנהל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
ג. נציגי משטרת ישראל (תביעות, יועמ"ש, אג"מ, אח"מ)
ד. סמנכ"ל משרד המשפטים או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
ה. משרד המשפטים/המשנה ליועמ"ש לממשלה או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
ו. משרד המשפטים/פרקליטות המדינה
ז. הממונה על התקציבים באוצר או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
ח. משנה למנכ"ל משרד הבריאות או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
ט. סמנכ"ל משרד תחבורה והבטיחות בדרכים או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
י. סמנכ"ל משרד חינוך או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
יא. סמנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
יב. משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים/ ראש שירות טיפול והתמכרויות ושירותי המבחן או נציג/ה בכיר/ה מטעמו
יג. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים או נציג/ה בכיר/ה מטעמו.
5. בסיס הנתונים
לרשום את הודעת המשרד לביטחון הפנים אודות ריכוז הנתונים הקיימים בדבר השימוש בקנאביס לרבות ממצאיהם של סקרי האוכלוסייה הקיימים שנעשו לגבי קטינים (2015-2014) ובגירים (2016) ומנתוני מרכז הניטור הארצי של הרשות הלאומית הכוללים את הנתונים העדכניים מהדו"חות השנתיים של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ושל משרד הבריאות לשנת 2015. מסמך זה יהווה את המדד הבסיסי (Base-Line) לעבודת הוועדה, ולמחקר המלווה, כך שניתן יהיה לעמוד על השפעות המדיניות בעתיד, ולהפיק לקחים בהתאם. בסיס הנתונים יוגש יחד עם תוצריה הסופיים של הוועדה לממשלה.
6. הוראות נוספות
א. משרדי האוצר וביטחון הפנים ידונו ויגיעו להסכמות באשר להמלצת הצוות לייעד את כספי הקנסות שייגבו במסגרת יישום המדיניות בתוך חודש ימים ממועד החלטה זו.
ב. לאור המלצת הצוות להקנות סמכות לגורמי האכיפה לעריכת בדיקות סמים מידיות ומהימנות לנהגים, תתייחס הוועדה בעבודתה גם לנושא זה, לרבות בהיבטים של חקיקה, תקציב, תקינה, וטכנולוגיה.
ג. הוועדה תתייחס בעבודתה גם למיקוד האכיפה בשימוש בקנאביס במרחב הציבורי ובסחר בסמים מסוכנים, וכן לייעול ההתמודדות עם חומרים מסכנים שתפוצתם הולכת וגוברת בשנים האחרונות (כגון "סמי פיצוציות"). יחד עם זאת יובהר, כי גם בהתאם למדיניות האכיפה החדשה, צריכה של סם מסוג קנאביס תיוותר בלתי חוקית במרחב הפרטי.
נספח א'
מדיניות האכיפה כלפי משתמשי הקנאביס, המפורטת להלן, מתבססת על דו"ח הצוות בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים שהוגש לשר לביטחון הפנים ביום 26.1.17.
בהתייחס לבגירים
? עבירה ראשונה
משתמש אשר נתפס לראשונה בגין החזקה או שימוש לצריכה עצמית בסם מסוכן מסוג קנאביס (ותוצריו) – יוטל עליו קנס בגובה של 1,000 ₪, בהינתן הודאה בביצוע העבירה. הקנס לא יופיע ברשימת התיקים הסגורים שבמרשם הפלילי, אלא ינוהל רישום לצרכי מעקב על מתן ותשלום קנסות. בהיעדר הודאה בביצוע העבירה, רשאית המשטרה לפעול בהתאם לכל סמכות אשר נתונה לה, לפי שיקול דעתה.
? עבירה שנייה
משתמש אשר נתפס בפעם השנייה בגין החזקה או שימוש לצריכה עצמית בסם מסוכן מסוג קנאביס (ותוצריו) – יוטל עליו כפל קנס, בהינתן הודאה בביצוע העבירה. הקנס לא יופיע ברשימת התיקים הסגורים שבמרשם הפלילי, אלא ינוהל רישום לצרכי מעקב על מתן ותשלום קנסות. בהיעדר הודאה בביצוע העבירה, רשאית המשטרה לפעול בהתאם לכל סמכות אשר נתונה לה, לפי שיקול דעתה.
? עבירה שלישית
משתמש אשר נתפס בפעם השלישית בגין החזקה או שימוש לצריכה עצמית בסם מסוכן מסוג קנאביס (ותוצריו) – תיפתח חקירה בעניינו, וככל שיימצאו ראיות לביצוע עבירה, ויוחלט שאין לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור – יועבר התיק ליחידת הסדר מותנה בחטיבת התביעות במשטרת ישראל, והכל בכפוף לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982. תיק שייסגר בהסדר מותנה יופיע ברשימת התיקים הסגורים שבמרשם הפלילי כ-"סגירה בהסדר (מותנה)".
? עבירה רביעית ומעלה
הפניית המשתמש להליך פלילי, במסגרתו רשאית המשטרה לפעול בהתאם לכל סמכות אשר נתונה לה, לפי שיקול דעתה.
בהתייחס לקטינים
? עבירה ראשונה
משתמש שנתפס בגין עבירה ראשונה של החזקה או שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס (ותוצריו) לצריכה עצמית, יועבר התיק בעניינו להליך של טיפול מותנה בהתאם להוראות סעיף 12א לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971. במסגרת ההליך מפנה היחידה החוקרת את הקטין לטיפול בשירות המבחן במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, וזאת מבלי להותיר רישום פלילי. במידה והקטין יסרב למנגנון הטיפולי – יופנה להליך פלילי בהתאם לשיקול דעת המשטרה, ובהתייעצות עם שירות מבחן לנוער.
? עבירה שנייה
משתמש שנתפס בפעם השנייה בגין החזקה או שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס (ותוצריו) לצריכה עצמית, תיפתח חקירה בעניינו, וככל שיימצאו ראיות לביצוע עבירה, ויוחלט שאין לסגור את התיק מחוסר ענין לציבור – יועבר התיק לטיפול מותנה בהתאם להוראות סעיף 12א לחוק הנוער, או ליחידת הסדר מותנה בחטיבת התביעות במשטרת ישראל. קצין המשטרה המוסמך יחליט בדבר רישום פלילי לקטין, וזאת לאחר קיום התייעצות עם קצין מבחן לנוער. הוועדה הבין-משרדית תקבע קריטריונים לחלופות, ותבחן את המסלול המתאים מבין שתיהן, וכן האם יש מקום לטיפול מותנה בעבירה השנייה אם יש לקטין עבר פלילי.
אם הקטין יסרב למנגנון הטיפולי – הוא יופנה להליך פלילי בהתאם לשיקול דעת המשטרה, ובהתייעצות עם שירות מבחן לנוער.
? עבירה שלישית ומעלה
משתמש שנתפס בפעם השלישית או יותר יופנה להליך פלילי, במסגרתו רשאית המשטרה לפעול בהתאם לכל סמכות אשר נתונה לה, לפי שיקול דעתה. הפניית משתמש קטין להליך פלילי תיעשה תוך ההתייעצות עם שירות מבחן לנוער.
במסגרת המדיניות תתמקד האכיפה בשימוש בקנאביס במרחב הציבורי ובסחר בסמים מסוכנים, וכן בייעול ההתמודדות עם חומרים מסכנים נוספים, שתפוצתם הולכת וגוברת בשנים האחרונות (כגון "סמי פיצוציות"). יחד עם זאת יובהר, כי גם בהתאם למדיניות האכיפה החדשה, צריכה של סם מסוכן מסוג קנאביס תיוותר בלתי חוקית במרחב הפרטי.
במסגרת המדיניות יושם דגש על מאמצי ההסברה, החינוך והטיפול לצד אכיפה יעילה. לפיכך מותנה יישום המדיניות בהקניית כלים נאותים לגורמי האכיפה, לצד ענישה מחמירה, ובמיוחד כלפי נהגים תחת השפעת סמים.
ראש הממשלה מנחה:
הצוות שהוקם על פי ההחלטה הנ"ל יגביל את הזמן ליישום ההמלצות לתקופה קצובה כהוראת שעה שבסופה תיעשה הערכת מצב לגבי התכנית.
החלטת הממשלה מאשרת ומאמצת את המלצות המשרד לביטחון פנים לעניין מדיניות האכיפה ואי ההפללה כלפי צרכני קנאביס (ההמלצות מופיעות בנספח להחלטה). ההחלטה קובעת כי תוקם ועדה בין משרדית ליישום מדיניות בנושא זה, לרבות נושאי אכיפה, קנסות ותפוצת חומרים מסוכנים, וזאת בהתייחס לאוכלוסיית הבגירים, וכן תדון בנפרד בהתייחס לקטינים. בראש הועדה יעמוד מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, והועדה תגיש מסקנותיה לממשלה עד לתאריך 7 למאי 2017. ההחלטה קובעת גם לבסס מסד נתונים לנושא צרכני קנאביס וקובעת את דרכי ריכוז הנתונים, כמו גם את המעקב אחר השפעת המדיניות על בסיס מסד נתונים זה.