בהמשך להחלטות הממשלה מס' 1046 מיום 15.12.2013 (להלן: החלטה 1046), מס' 2097(חכ/41) מיום 10.10.2014 (להלן: החלטה 2097(חכ/41)) ומס' 151 מיום 28.06.2015 (להלן: החלטה 151), ובמטרה לפעול לצמצום פערים, לעודד צמיחה כלכלית מואצת ולקדם ממשל חכם וידידותי באמצעות טכנולוגיות מידע ותקשורת (Information Communication Technology):
התכנית הדיגיטלית הלאומית
1. בהמשך לסעיף 1 להחלטה 151, לאמץ את עיקרי התכנית הדיגיטלית הלאומית לשנים 2020-2017 (להלן :"התוכנית הלאומית") המצורפת בזה (דפים ..-..) (להלן: "התכנית הדיגיטלית הלאומית"), שאלו מטרותיה ויעדיה:
א. חזון המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" (להלן: "המיזם הלאומי") ומטרותיו – ישראל תמנף את ההזדמנות הטמונה במהפכה הדיגיטלית ובהתקדמות טכנולוגיות המידע והתקשורת כדי לאפשר צמצום פערים חברתיים וגיאוגרפיים, צמיחה כלכלית מואצת, וקידום ממשל חכם וידידותי לאזרח, ומוביל עולמי בתחום הממשל הדיגיטלי.
ב. יעדים אסטרטגיים למימוש מטרות המיזם הלאומי –
צמצום פערים: קירוב הפריפריה הגאוגרפית והחברתית, הורדת יוקר המחיה ומחירי הדיור ומיצוי זכויות.
צמיחה כלכלית מואצת: קידום תעשיות ועסקים דיגיטליים, פיתוח שוק התעסוקה בעידן הדיגיטלי, תמיכה בפיתוח תשתיות.
ממשל חכם וידידותי: הנגשת הממשלה והשלטון המקומי, קידום ממשל חדשני ואפקטיבי ושיפור המוצרים הציבוריים.
2. לקבוע כי התכנית הלאומית מהווה מסגרת לפעולת הממשלה ביישום המיזם הלאומי ולהטיל על מנכ"לי המשרדים ויחידות הסמך השותפים למיזם לפעול ליישומה, בין אם באמצעות תכניות העבודה של משרדיהם ובין אם באמצעות גיבוש תכניות דיגיטליות משרדיות ייעודיות בסיוע מטה התיאום למיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" במשרד לשוויון חברתי (להלן: המטה).
קידום המיזם הלאומי
3. "ערים חכמות" – להטיל על מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי בשיתוף מנכ"ל משרד הפנים ובהתייעצות עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד התקשורת, משרד המשפטים/ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים/רמו"ט, מנהל התכנון, אגף התקציבים ורשות התקשוב הממשלתי, לגבש תכנית לקידום תחום הערים החכמות בישראל, שבין מטרותיה צמצום פערים וחיזוק הפריפריה הגאוגרפית והחברתית, ולפעול ליישומה. התכנית תתייחס, בין היתר, לביצוע הפעולות הבאות בשלטון המקומי (לרבות באמצעות איגודי ערים מסוג אשכולות אזוריים):
א. קידום מהלך רוחבי להקמת תשתיות דיגיטליות בסיסיות לייעול תהליכי העבודה ברשות המקומית ושיפור השירותים הניתנים לתושבים.
ב. ביצוע פרויקטים ליישום כלים דיגיטליים מתקדמים.
ג. קידום "אזורים חכמים" באמצעות בניית תכניות אב לדיגיטציה וגיוס מובילי תכניות דיגיטליות ליישומן.
ד. פיתוח "הון אנושי דיגיטלי".
4. בריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה – לקדם את תחום "הבריאות הדיגיטלית" כמנוע צמיחה לאומי (יצירת אקו-סיסטם למחקר ופיתוח רפואי העושה שימוש בכלי נתוני-עתק (Big Data) במגזר העסקי ובאקדמיה) ולשם כך:
א. להטיל על נציגי המשרד לשוויון חברתי, משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה והתעשייה, אגף התקציבים במשרד האוצר, מל"ג/ות"ת, רשות החדשנות ופורום תשתיות למחקר, בהתייעצות עם רשות התקשוב הממשלתי, להמשיך ולבצע עבודת מטה בין-משרדית לגיבוש תכנית לאומית לקידום תחום "הבריאות הדיגיטלית" כמנוע צמיחה לאומי ויישומה. הצוות יציג את התכנית לממשלה בתוך חודשיים.
ב. להקים ועדה להסרת חסמים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי ומנכ"ל משרד הבריאות, בהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, יו"ר ות"ת, ראש רשות החדשנות, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, סגן החשב הכללי, המשנה ליועמ"ש (ניהול ותפקידים מיוחדים) ויו"ר פורום תשתיות למחקר, אשר תפעל להסרת חסמים ליישום התכנית האמורה בסעיף קטן א'.
5. תיירות דיגיטלית – להטיל על מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי ומנכ"ל משרד התיירות לבחון אמצעים לקידום המיזם בתחום התיירות ולדווח על כך לממשלה.
6. אוריינות דיגיטלית – לתקן את סעיף 4(ו) להחלטה 1046 כך שנוסחו יהיה כדלקמן: "להטיל על מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי יחד עם מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה ובתיאום עם משרד החינוך, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ואגף התקציבים, לגבש, בתוך שישה חודשים מיום קבלת החלטה זו, תכנית לאוריינות דיגיטלית תוך התייחסות למגזרים שבהם קיים פער בנושא ולהוביל את יישומה".
7. טרנספורמציה של שירותים ממשלתיים – בהמשך לסעיף 2(ג) להחלטה 151, להנחות את מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי לפעול ביחד עם ראש רשות התקשוב הממשלתי לשינוי עומק של תהליכים בירוקרטיים בין-משרדיים באמצעות פתרונות דיגיטליים מתקדמים, ולשם כך להקים צוותי משימה משותפים (אד-הוק, לכל פרויקט בין-משרדי) שיתוכללו על-ידי המטה. חברי כל צוות יפעלו במשותף תחת אותה קורת גג, לפרק זמן מוגדר, וייקחו בהם חלק עובדים שיעמידו המשרדים הרלוונטיים ומומחים דיגיטליים מתחומים שונים שיגייס המשרד לשוויון חברתי כיועצים.
צוות המשימה הראשון יעסוק בתחום מיצוי זכויות באמצעים דיגיטליים – הנגשת מידע על זכויות וייעול תהליכים בירוקרטיים למימוש זכויות, לרבות קידום הקמת "מנוע הזכויות הלאומי" (אתר אינטרנט לאיתור זכויות שאזרחים עשויים להיות זכאים להן). בשלב ראשון, כניסוי חלוץ (פיילוט), יונגשו באתר זכויות של אוכלוסיית האזרחים הוותיקים. בצוות המשימה יקחו חלק נציגי המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, המשרד לשוויון חברתי, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, הרשות לניצולי שואה במשרד האוצר, רשות התקשוב הממשלתי ונציגי גופים אחרים במידת הצורך.
מטה המיזם הלאומי
8. לצורך יישום התכנית הלאומית, לקבוע כי לתפקידי המטה הקבועים בסעיף 2(ב) להחלטה 1046, יתווספו התפקידים הבאים:
א. תיאום יישום התכנית הדיגיטלית הלאומית.
ב. יחד עם הגורמים המנויים בסעיף 4 להחלטה 1046, לפעול לקידום הנדבכים הרוחביים למיזם המנויים בסעיף זה.
ג. פיתוח קשרים עם ארגונים בינ"ל רלוונטיים וגורמים מקבילים במדינות אחרות.
תיקון החלטות קודמות
9. לתקן את החלטה 2097(חכ/41) כך שבסעיף 21 בשורה האחרונה במקום: "המטה הקיברנטי הלאומי" יבוא: "ולהנחיות הרשות הלאומית להגנת הסייבר".
10. לתקן את החלטה 1046 באופן הבא:
א. בסעיף 2(ב)(7) להחלטה במקום: "החלטת ממשלה מס' 3058 מיום 27.03.2012," יבוא: "החלטת ממשלה מס' 2097(חכ/41) מיום 10.10.2014 והחלטת ממשלה מס' 1933 מיום 30.08.2016".
ב. בסעיף 4(ב) במקום: "בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3611 מיום 07.08.2011 המטה הקיברנטי הלאומי יוביל" יבוא: "בהמשך להחלטות הממשלה מס' 2443 ו-2444 מיום 15.02.2014, הרשות הלאומית להגנת הסייבר תנחה".
11. במסגרת יישום החלטה זו, בכל הנוגע לקידום תחומים ותכניות הכרוכים באיסוף מידע אישי מזוהה או בר-זיהוי, שימוש בו, העברות מידע או הנגשת מאגרי מידע, יתנו הגורמים האחראים על קידום אותה תכנית את דעתם להיבטי הגנת הפרטיות, בשלבי גיבוש התכנית, ויקבעו מנגנונים להגנה על פרטיות ועל מידע אישי תוך יישום עקרונות אבטחת מידע. כל זאת, בהתאם להוראות הדין, ובכל הנוגע להעברת מידע והנגשתו, בהתאם לעקרונות ולאיזונים המפורטים בהחלטת הממשלה מס' 1933 מיום 30.08.2016.
12. אין בסעיפי החלטה זו העוסקים בגיבוש תכנית כדי למנוע הוצאה לפועל של פעולות או תכניות, שאושרו כדין על-ידי משרדי הממשלה ויחידות הסמך השותפים למיזם, אף אם טרם הושלם גיבוש התכנית לפי החלטה זו.
13. כלל המקורות התקציביים להפעלת התכנית בשנים 2018-2017 יהיו מתוך התקציב המאושר לשנים אלו. הקצאה או תקצוב של כספים, ככל שיידרשו בגין החלטה זו לשנים שלאחר מכן, יהיו כפופים לאמור בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 וככל שתידרש תוספת מקורות, היא תינתן בכפוף לביצוע פעולה מאזנת כהגדרתה בסעיף האמור.