מה הוחלט?
1. בהמשך לסעיף 3 להחלטת הממשלה מס' 5382 מיום 10 במרץ 2013, שעניינה "תגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה", לאשר את הסדר התגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה, המפורט בסיפא של החלטה זו (להלן – ההסדר).
2. ההסדר יחול על מי שיפרוש משירות המדינה מיום 20 באוקטובר 2013 עד ליום 19 באפריל 2015. כמו כן, ההסדר יחול, בהתאמות ובשינויים המחויבים שיקבע הממונה על השכר, לגבי מי שביום 20 באוקטובר 2013 טרם חלפה שנה ממועד פרישתו משירות המדינה וזאת לגבי התקופה שמיום 20 באוקטובר 2013 ועד תום שנה ממועד פרישתו משירות המדינה.
3. ההחלטות בדבר מתן תגמול, בהתאם להסדר, יפורסמו באתר האינטרנט של האגף לשכר והסכמי עבודה במשרד האוצר או של נציבות שירות המדינה, בהתאם לכללים שיקבעו הממונה על השכר ונציב שירות המדינה.
4. להטיל על הממונה על השכר:
א. להביא לפני הממשלה, בתוך 90 יום ולאחר התייעצות עם ראש הממשלה, שר הביטחון והשר לביטחון הפנים, המלצה לגבי תחולת ההסדר על פורשים מכוחות הביטחון, בשים לב להסדרי הפרישה הקיימים בהם, ובכפוף לקבלת כל המידע הנדרש לו לצורך כך, לפי שיקול דעתו, מכוחות הביטחון.
ב. להגיש לממשלה, עד חודש לפני תום התקופה האמורה בסעיף 2, דוח המסכם את יישום ההסדר עד לאותו מועד, שיכלול, בין היתר, התייחסות לעניינים הבאים: מספר הפורשים שפנו בבקשה לקבלת תגמול ומספר הפורשים שבקשתם אושרה, התגמול הממוצע לפורש בשים לב לדרג משרתו ועלות ההסדר בכללותו.
5. להסמיך את הממונה על השכר ונציב שירות המדינה לבחון, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, התניית תשלום התגמול לפי ההסדר, בביצוע מטלות עזר, בהיקף סביר, אשר אינן כרוכות בהפעלת סמכות, בקבלת החלטה או במתן המלצה, לשם שימור הזיכרון הארגוני והעברת התפקיד בצורה מסודרת.
6. הממונה על השכר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים ונציב שירות המדינה יגבשו, עד חודש לפני תום התקופה האמורה בסעיף 2, נהלים כלליים, שעל-פיהם שיעור הפיצוי ייקבע לפי סיווג המשרות השונות, באופן שיגביר את הוודאות, ככל הניתן, בעת המינוי למשרה. הכללים יובאו לאישור הממשלה עד ה-31 בדצמבר 2014.
7. לעניין החלטה זו:
"שירות המדינה" – משרדי הממשלה ויחידות הסמך, למעט כוחות הביטחון.
"כוחות הביטחון" – צבא הגנה לישראל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.
להלן הסדר תגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה:
1. הגדרות
בהסדר זה:
"הגורמים המוסמכים" – הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר ונציב שירות המדינה, או מי מטעמם;
"הוועדה למתן היתרים" או "הוועדה" – הוועדה שהוקמה לפי סעיף 11 לחוק שירות הציבור;
"הנחיית היועץ" – הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.1711 מיום 16 ביולי 2012, שעניינה "גיבוש עמדת המדינה לגבי תקופת הצינון הראויה לפורשים משירות הציבור";
"ותק מינימלי" – ותק מינימלי של שנתיים שירות בתפקיד שאותו מילא הפורש עובר לפרישתו מהשירות;
"זכות" – כמשמעותה בסעיף 4 לחוק שירות הציבור;
"חוק הגמלאות" – חוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל–1970;
"חוק חופשה שנתית" – חוק חופשה שנתית, התשי"א-1951;
"חוק גיל פרישה" – חוק גיל פרישה, התשס"ד-2004;
"חוק שירות הציבור" או "החוק" – חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969;
"חוק שעות עבודה ומנוחה" – חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951;
"חוק פיצויי פיטורים" – חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963;
"כוחות הביטחון" – צבא הגנה לישראל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים;
"מבקש" – פורש אשר הגיש בקשה לפי סעיף 3;
"נוהל" – נוהל שיקבע נציב שירות המדינה בתקשי"ר, לפי סעיף 6(ג);
"פורש" – עובד שפרש משירות המדינה, וחל לגביו סעיף 4 לחוק שירות הציבור, למעט מי שפרש מכוחות הביטחון;
"תקשי"ר" – תקנון שירות המדינה, כנוסחו מעת לעת.
2. הזכאות לתגמול
(א) מבקש יהיה זכאי לתגמול לפי הסדר זה, אם השתכנעו שני הגורמים המוסמכים, בהתאם לתבחינים המפורטים להלן, כי בשל הוראות סעיף 4 לחוק שירות הציבור, הוא מוגבל באופן ממשי ומהותי, בהתחשב בתחום עבודתו, ניסיונו והתמחותו, מלעבוד בשוק העבודה הרלוונטי לגביו.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), הגורמים המוסמכים רשאים שלא לאשר תגמול משיקולים שיירשמו בהחלטתם, לרבות בשל נסיבות פרישתו משירות המדינה או נסיבות אחרות שאינן נובעות מהחוק.
3. הגשת בקשה
(א) על פורש המעוניין כי הגורמים המוסמכים ידונו בבקשתו לקבלת תגמול, להגיש בקשה, באמצעות המשרד שממנו פרש, בהתאם לנוהל שנקבע בתקשי"ר, ובה יציין כל אלה:
(1) הוא בעל ותק מינימאלי, תוך ציון משך העסקתו בתפקיד האחרון בשירות המדינה.
(2) הוא סבור כי מתקיימות לגביו אמות המידה שבסעיף 2(א), ונימוקיו לכך, בהתייחס, בין היתר, לכל אלו:
(א) הגדרת שוק העבודה הרלוונטי ותיאורו;
(ב) פירוט עיקרי הנושאים שבהם עסק בשנתיים שקדמו לפרישתו מהשירות;
(ג) פירוט הגורמים העיקריים, מחוץ לשירות המדינה, מולם עבד בשנתיים שקדמו לפרישתו מהשירות, תוך הידרשות לסוגיה האם ובאיזה אופן היה מוסמך להחליט על פי שיקול דעתו על הענקת זכות לאותם גורמים או להמליץ על פי שיקול דעתו על הענקת זכות כאמור, והאם היה ממונה על עובד אחר בשירות המדינה המוסמך כאמור.
(ב) אם ניתנה בעניינו של הפורש החלטה של הוועדה למתן היתרים, או חוות דעת של נציבות שירות המדינה שהתקבלה בהתאם למפורט בפסקה 43.634 לתקשי"ר לפיה אין לקצר את תקופת הצינון בעניינו, יצרפה לבקשתו, ביחד עם כל מידע הנוגע לעניין.
(ג) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ב), מבקש לא יצרף לבקשתו הצעות למתן זכות מגורם פלוני.
(ד) בקשה תוגש לא יאוחר מתום 45 ימים מיום הפרישה מהשירות. ואולם, אם חל שינוי נסיבות לאחר מתן החלטת הגורמים המוסמכים, יהיה רשאי המבקש להגיש בקשה לעיון מחדש בהחלטה, אליה יהיה עליו לצרף את כל המידע הנוגע לעניין.
על אף האמור לעיל, בשל הצורך להיערך ליישום ההסדר, מי שפרש או יפרוש משירות המדינה עד ליום 30 בנובמבר 2013 יהיה רשאי להגיש בקשה מיום 1 בדצמבר 2013 עד ליום 15 בינואר 2014.
4. התבחינים:
(א) תנאי סף:
(1) תנאי סף לאישור הבקשה הוא כי הפורש היה מוסמך להחליט על פי שיקול דעתו או להמליץ בנוגע למתן זכות לאחר, או היות הפורש ממונה על עובד אחר בשירות הציבור המוסמך כאמור.
(2) לשם הקביעה האם הפורש היה מוסמך כאמור, ייבחנו, בין היתר, הסמכויות שהיו מוקנות לו בתחומים אלה: רגולציה, פיקוח ובקרה, אכיפה, הקצאת משאבים, או היותו בעל הרשאה להתחייב בשם המדינה, או סמכות אחרת שתפורט ותנומק בהחלטת הגורמים המוסמכים.
(ב) במסגרת הבחינה האם נמנע ויימנע מהמבקש, באופן ממשי ומהותי מלעבוד בשוק העבודה הרלוונטי לגביו, ייבחנו כל אלה:
(3) שוק העבודה הרלוונטי לגבי הפורש בשים לב לתחום סמכותו של הפורש כמפורט בפסקה (1), וכן הכשרתו וניסיונו של הפורש.
(4) באיזו מידה שוק העבודה הרלוונטי לפורש הוא שוק רחב או צר, בהתייחס לכלל המשק הישראלי או לתחום או ענף מקצועי מסוים.
(5) באיזו מידה ניסיונו של המבקש, בשים לב לרקע התעסוקתי שלו, להשכלתו ולהכשרותיו, מלמד על התמקצעות בתחום ספציפי או בתחום רחב והאם עיקר ניסיונו הוא בתחום הניהולי או בתחום ההתמחותי-מקצועי.
5. הליך אישור הבקשה
המשרד שממנו פרש המבקש, יעביר את הבקשה לגורמים המוסמכים ויצרף אליה את התייחסותו, אשר תכלול, בין היתר, את כל אלה:
(1) עמדתו בנוגע לבקשה ונימוקיה;
(2) פירוט מקרים דומים לזה של המבקש, אם היו, שהגיעו לבחינת הוועדה או שהתקבלה בעניינם חוות דעת של נציבות שירות המדינה;
(3) פירוט כל ההטבות והתשלומים, כמפורט בסעיף 5(ד), שקיבל המבקש בשל סיום תפקידו או שירותו או שהוא צפוי לקבל עקב כך.
6. אישור הבקשה ותשלום התגמול
(א) החליטו הגורמים המוסמכים לאשר את הבקשה, ישולם התגמול על בסיס חודשי, בעד התקופה שמתום חודש ממועד הפרישה מהשירות, למשך התקופה המפורטת להלן, בהתאם לדרג משרתו של המבקש (להלן – תקופת התגמול):
ותק בתפקיד (בשנים) עד שנתיים מעל שנתיים ופחות מארבע ארבע ומעלה
תקופת התגמול (בחודשים)
ותק בתפקיד (בשנים) |
עד שנתיים |
מעל שנתיים ופחות מארבע |
ארבע ומעלה |
תקופת התגמול (בחודשים) |
|||
דרג בכיר לפי הנחיית היועץ |
0 |
5 |
11 |
דרג ביניים לפי הנחיית היועץ |
0 |
2 |
5 |
דרג זוטר לפי הנחיית היועץ |
0 |
1 |
2 |
(ב) התגמול ישולם לכל המאוחר בעד התקופה שעד הגיעו של המבקש לגיל פרישת חובה, כמשמעותו בסעיף 4 לחוק גיל פרישה, או עד תחילת עבודתו.
לעניין זה, אין נפקא מינה אם עבודתו נעשית במסגרת יחסי עובד ומעביד, כעצמאי, במסגרת חברה שהוא נמנה עם בעליה, או בכל מסגרת אחרת.
(ג) מובהר, כי ככל שהפורש יהיה זכאי להכנסה, בין אם במסגרת יחסי עובד ומעביד או בכל דרך אחרת כפי שמצוין לעיל, תופסק זכאותו לקבלת התגמול באופן מיידי.
(ד) גובה התגמול החודשי יעמוד על שיעור מהשכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים, לפי חוק פיצויי פיטורים, כמפורט להלן:
(1) 70% – אם המבקש הועסק עובר לפרישתו מהשירות בשכר כולל וחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל לגביו (להלן – שכר כולל);
(2) 85% – אם המבקש הועסק שלא בשכר כולל.
(ה) מסכום התגמול החודשי יופחתו כל אחד מאלה, אם המבקש זכאי להם בחודש שבעדו הוא מקבל את התגמול:
(1) קצבה בפנסיה תקציבית או בפנסיית גישור;
(2) סכום אחר המשולם למבקש מהמדינה, בכובעה כמעסיק, עקב סיום שירותו או תפקידו, על בסיס חודשי;
(3) ממוצע חודשי, בהתאם לחודשי הזכאות שאושרו למבקש, של כל סכום אחר המשולם למבקש עקב סיום שירותו או תפקידו, לרבות פיצוי בעד חופשת מחלה שלא נוצלה, מענקי פרישה או הסתגלות ותשלום חלף הודעה מוקדמת, אך למעט פדיון ימי חופשה, לפי חוק חופשה שנתית או השלמת פיצויי פיטורים לפי חוק פיצויי פיטורים ל-100% (להלן – תשלומי פרישה);
(4) אם היה המבקש זכאי עם סיום תפקידו לחופשת הסתגלות, חופשת פרישה, חופשת השתלמות או לימודים או כיו"ב, הערך הכספי של הטבות אלה, יתווסף לחישוב תשלומי הפרישה;
(ו) כמו כן, ככל ששולמו למבקש דמי אבטלה, יופחתו אף הם מסכום התגמול החודשי.
7. הוראות משלימות
(א) על אף האמור בסעיף 2(א) –
(1) הועסק המבקש, עובר לפרישתו מהשירות, באגף לשכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, ההחלטה בעניינו תתקבל על ידי נציב שירות המדינה.
(2) הועסק המבקש, עובר לפרישה מהשירות, בנציבות שירות המדינה, ההחלטה בעניינו תתקבל על ידי הממונה על השכר.
(3) במקרה בו המבקש הוא הממונה על השכר או נציב שירות המדינה עצמו, ההחלטה בעניינו תתקבל על ידי שר האוצר.
(ב) נציב שירות המדינה יקבע, כהוראת שעה בתקשי"ר, נוהל לעיגון הסדר זה, לרבות הוראות באשר לאופן הגשת הבקשה ולדיווח המבקש לגבי תחילת עבודתו לפי סעיף 6(ב) או לקבלת דמי אבטלה לפי סעיף 6(ד)(5), ולרבות הוראות המחייבות להביא לידיעת כל פורש את דבר הוראות הסדר זה.
החלטת הממשלה מאשרת את הסדר התגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה. ההסדר עוסק בפורשים משירות המדינה מיום 20 באוקטובר 2013 עד ליום 19 באפריל 2015. הממונה על השכר יביא לממשלה בתוך 90 יום המלצה לגבי תחולת ההסדר על פורשים מכוחות הביטחון. וגורמים שונים בממשלה יגבשו נהלים כלליים, שעל-פיהם שיעור הפיצוי ייקבע לפי סיווג המשרות השונות.