מה הוחלט?
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 797 מיום 20.10.2013, שעניינה הסדר תגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה, מס' 1748 מיום 26.6.2014 שעניינה אישור הסדר התגמול לפורשים מכוחות הביטחון ואישור שינויים נוספים בהסדר התגמול (להלן – "ההסדר המקורי"), מס' 2435 מיום 5.2.2015 שעניינה הארכת תקופת הפיילוט להסדר המקורי ומס' 932 מיום 7.1.2016 שעניינה אישור שינויים נוספים להסדר המקורי והארכה נוספת של תקופת הפיילוט ליישומו (להלן יכונה ההסדר המקורי בשינויים שנעשו בו – "ההסדר המעודכן"), לאשר את ההסדר המעודכן כהסדר קבע, בשינויים המעוגנים בנספח להחלטה זו (להלן – "הנספח"), שעיקרם:
א. יצירת מסלול זכאות אוטומטי לתגמול
פורש משירות המדינה אשר בתפקידו האחרון כיהן באחת מהמשרות המפורטות ב'רשימת המשרות' (להלן – "הרשימה"), יהיה זכאי לתגמול, כמפורט בסעיף 9 לנספח ובהתאם לטבלה המופיעה בו, ללא צורך באישור פרטני מאת הגורמים המוסמכים כהגדרתם בנספח. שינוי זה יחול על הפורשים מיום 1.1.2017.
ברשימה תיכללנה המשרות שלהלן:
1. משרות הכלולות בדרג הבכיר א' לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה שמספרה 1.1711 מיום 16.7.2012 כפי שעודכנה בחודש אוגוסט 2015 וכפי שתעודכן מעת לעת (להלן – "הנחיית היועץ"), וכן ראשי המטה של שרי הממשלה או מי שמכהן בתפקיד יועצו הבכיר של השר אף אם אינו מוגדר כראש מטה, וכן ראשי מטה של המנהלים הכלליים של משרדי הממשלה או מי שמכהן בתפקיד יועצו הבכיר של המנהל הכללי אף אם אינו מוגדר כראש מטה וכן של מוקבליהם של המנהלים הכלליים של משרדי הממשלה או של ראשי יחידות סמך, וכן משרות הנמנות על הסגל הבכיר המוביל בשירות המדינה לפי החלטת הממשלה מס' 2464 מיום 8.3.2015.
2. הגורמים המצוינים בסעיף 6 להחלטת הממשלה מס' 797 מיום 20 באוקטובר 2013, או נציג מטעמם, יהיו רשאים לקבוע, משיקולים שנקבעו בסעיפים 6 ו-7 בהנחיית היועמ"ש או בהחלטות ממשלה קודמות בנושא זה, משרות נוספות אשר פורש משירות המדינה שכיהן באחת מהן בתפקידו האחרון, יהיה זכאי לתגמול, ללא צורך באישור פרטני מאת הגורמים המוסמכים כהגדרתם בנספח.
בקביעה כאמור, ייקבעו גם מספר חודשי התגמול, שלהם יהיה זכאי הפורש, בשים לב למדרג בכירותו כמפורט בטבלה המופיעה בסעיף 6 לנספח.
3. משרה שלגביה הוחלט כאמור בסעיף 2 לעיל, יראו בה כנכללת ברשימה מיום קבלת ההחלטה לגבי אותה משרה.
4. הגורמים המנויים בסעיף 2 רשאים לגרוע משרות מהרשימה באותו אופן שבו הם רשאים להוסיף משרות לרשימה וזו רק בהתייחס למשרות שנוספו לפי סעיף 2.
5. הרשימה תפורסם בתקשי"ר ובאתר האינטרנט של נציבות שירות המדינה והממונה על השכר, ויעשו זאת לראשונה בתוך 7 ימים מיום קבלת החלטה זו, ותעודכן בהתאם לצורך.
6. הזכאות לתגמול ללא צורך באישור פרטני כאמור לעיל, תהא ממועד פרסום הרשימה והיא תחול לגבי מי שפרש משירות המדינה מיום 1.1.2017.
ב. התחשבות בוותק בתפקיד שקדם לתפקיד בעת הפרישה
במקרה שבו מספר חודשי התגמול שלהם זכאי הפורש בהתאם לוותק כהונתו בתפקידו האחרון בשירות המדינה נמוך ממספר חודשי התגמול שלהם היה זכאי אילו היה פורש משירות המדינה בתפקידו הקודם בטרם עבר לתפקידו האחרון (על פי הוותק שצבר בתפקידו זה), יהיה זכאי הפורש למספר חודשי התגמול בהתאם לוותק בתפקידו הקודם, ובלבד שיתקיימו שני אלה –
1. גובה התגמול לא יפחת מהתגמול שלו היה זכאי אילו היה ממשיך בתפקידו הקודם ופורש ממנו במועד סיום תפקידו האחרון.
2. גובה התגמול לא יעלה על גובה התגמול שלו היה זכאי, לוּ היה פורש מתפקידו האחרון, בוותק המצטבר של תפקידו האחרון ותפקידו הקודם.
שכרו של הפורש לצורך חישוב גובה התגמול יהיה שכרו בתפקידו האחרון בשירות המדינה.
ג. פטור מהפחתת התגמול החודשי בגין עבודה זמנית
על מנת לעודד פורשים לתרום מכישוריהם לטובת המדינה והחברה ולעודד תעסוקה בכלל במהלך תקופת הזכאות לתגמול על פי הנספח, שר האוצר, בהמלצת הגורמים המוסמכים ובהיוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, יהיה רשאי לקבוע אמות מידה שבהן ניתן יהיה לפטור מההפחתה מהתגמול החודשי בגין הכנסה מעבודה במהלך תקופה זו, וזאת באופן מלא או חלקי. סעיף זה לא יחול לגבי עבודה אשר קבלתה טעונה היתר לפי חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969.
ד. השוואת מספר חודשי הזכאות לתגמול למספר חודשי הצינון בפועל. לפורש הפורש משירות המדינה החל מיום 1 בינואר 2017, אשר יהיה זכאי לתגמול לפי הוראות הנספח, ישולם התגמול גם בעד החודש הראשון שלאחר סיום התפקיד.
ה. תחולת ההסדר
ההסדר שבנספח יחול על פורשים שפרשו החל מיום 1.1.2017.
ו. לאשר את הנספח כהסדר קבוע, שיחול בכפוף לשינויים המוצעים לעיל, על פורשים שפרשו החל מיום 1.1.2017.
ז. נוסח מתוקן של ההסדר מצורף להחלטה זו.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 38(ב) בתקנון לעבודת הממשלה.
נספח א'
נוסח עדכני הסדר תגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה
1. הגדרות
בהסדר זה:
"הגורמים המוסמכים" – הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר ונציב שירות המדינה או מי מטעמם;
"הוועדה למתן היתרים" או "הוועדה"
– הוועדה שהוקמה לפי סעיף 11 לחוק שירות הציבור;
"המנגנון האוטומטי" – מנגנון לקבלת התגמול עבור פורשים שכיהנו במשרות המנויות ברשימת המנגנון האוטומטי כפי שמפורט בסעיף 9 לנוהל זה.
"הנחיית היועץ"
–
הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.1711 מיום 16 ביולי 2012, כפי שעודכנה בחודש אוגוסט,2015 וכפי שתעודכן מעת לעת, שעניינה "גיבוש עמדת המדינה לגבי תקופת הצינון הראויה לפורשים משירות הציבור";
"ותק מינימלי" – ותק מינימלי של שירות בתפקיד שאותו מילא הפורש עובר לפרישתו מהשירות, בהתאם לדרג משרתו של הפורש כדלקמן: בדרג בכיר א' ובדרג בכיר ב' לפי הנחיית היועץ – שנה אחת; בדרג ביניים או בדרג זוטר לפי הנחיית היועץ – שנתיים;
"זכות" – כמשמעותה בסעיף 4 לחוק שירות הציבור;
"חוק הגמלאות" – חוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל–1970;
"חוק חופשה שנתית" – חוק חופשה שנתית, התשי"א-1951;
"חוק גיל פרישה" – חוק גיל פרישה, התשס"ד-2004;
"חוק שירות הציבור" או "החוק" – חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969;
"חוק שעות עבודה ומנוחה" – חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951;
"חוק פיצויי פיטורים" – חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963;
"כוחות הביטחון" – צבא הגנה לישראל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר;
"מבקש" – פורש אשר הגיש בקשה לפי סעיף 3;
"נוהל"
– נוהל שיקבע נציב שירות המדינה בתקשי"ר לפי סעיף 8;
"פורש" – עובד שפרש משירות המדינה, וחל לגביו סעיף 4 לחוק; שירות הציבור, למעט מי שפרש מכוחות הביטחון;
"רשימת המנגנון אוטומטי" – רשימת המשרות אשר המכהנים בהן יקבלו את התגמול בהתאם למנגנון האוטומטי כפי שתעודכן מעת לעת
"תקשי"ר"
–
תקנון שירות המדינה, כנוסחו מעת לעת;
2. הזכאות לתגמול
א. מבקש יהיה זכאי לתגמול לפי הסדר זה, אם השתכנעו שני הגורמים המוסמכים, בהתאם לתבחינים המפורטים להלן, כי בשל הוראות סעיף 4 לחוק שירות הציבור, הוא מוגבל באופן ממשי ומהותי, בהתחשב בתחום עבודתו, ניסיונו והתמחותו, מלעבוד בשוק העבודה הרלוונטי לגביו.
ב. על אף האמור בסעיף קטן (א), הגורמים המוסמכים רשאים שלא לאשר תגמול משיקולים שיירשמו בהחלטתם, לרבות בשל נסיבות פרישתו משירות המדינה או נסיבות אחרות שאינן נובעות מהחוק.
ג. אם תפקידו האחרון של המבקש בשירות המדינה היה במשרה הנמנית על רשימת המנגנון האוטומטי, תיקבע זכאותו בהתאם למנגנון האוטומטי, כמפורט בסעיף 9.
3. הגשת בקשה
(א) על פורש, המעוניין כי הגורמים המוסמכים ידונו בבקשתו לקבלת תגמול, להגיש בקשה, באמצעות המשרד שממנו פרש, בהתאם לנוהל שנקבע בתקשי"ר, ובה יציין כל אלה:
(1) הוא בעל ותק מינימאלי, תוך ציון משך העסקתו בתפקיד האחרון בשירות המדינה.
(2) הוא סבור כי מתקיימות לגביו אמות המידה שבסעיף 2(א), ונימוקיו לכך, בהתייחס, בין היתר, לכל אלו:
(א) הגדרת שוק העבודה הרלוונטי ותיאורו;
(ב) פירוט עיקרי הנושאים שבהם עסק בשנתיים שקדמו לפרישתו מהשירות;
(ג) פירוט הגורמים העיקריים, מחוץ לשירות המדינה, מולם עבד בשנתיים שקדמו לפרישתו מהשירות, תוך הידרשות לסוגיה האם ובאיזה אופן היה מוסמך להחליט על פי שיקול דעתו על הענקת זכות לאותם גורמים או להמליץ על פי שיקול דעתו על הענקת זכות כאמור, והאם היה ממונה על עובד אחר בשירות המדינה המוסמך כאמור.
(ב) אם ניתנה בעניינו של הפורש החלטה של הוועדה למתן היתרים, או חוות דעת של נציבות שירות המדינה שהתקבלה בהתאם למפורט בפסקה 43.634 לתקשי"ר לפיה אין לקצר את תקופת הצינון בעניינו, יצרפה לבקשתו, ביחד עם כל מידע הנוגע לעניין.
(ג) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ב), מבקש לא יצרף לבקשתו הצעות למתן זכות מגורם פלוני.
(ד) בקשה תוגש לא יאוחר מתום 45 ימים מיום הפרישה מהשירות. ואולם, אם חל שינוי נסיבות לאחר מתן החלטת הגורמים המוסמכים, יהיה רשאי המבקש להגיש בקשה לעיון מחדש בהחלטה, אליה יהיה עליו לצרף את כל המידע הנוגע לעניין.
(ה) אם תפקידו האחרון של המבקש בשירות המדינה, היה במשרה המופיעה ברשימת המנגנון האוטומטי, בקשתו תוגש בהתאם למנגנון האוטומטי כמפורט בסעיף 9.
4. התבחינים:
(א) תנאי סף:
(1) תנאי סף לאישור הבקשה הוא כי הפורש היה מוסמך להחליט על פי שיקול דעתו או להמליץ בנוגע למתן זכות לאחר, או היות הפורש ממונה על עובד אחר בשירות הציבור המוסמך כאמור.
(2) לשם הקביעה האם הפורש היה מוסמך כאמור, זה, ייבחנו, בין היתר, הסמכויות שהיו מוקנות לו בתחומים אלה: רגולציה, פיקוח ובקרה, אכיפה, הקצאת משאבים, או היותו בעל הרשאה להתחייב בשם המדינה, או סמכות אחרת שתפורט ותנומק בהחלטת הגורמים המוסמכים.
(ב) במסגרת הבחינה האם נמנע ויימנע מהמבקש, באופן ממשי ומהותי מלעבוד בשוק העבודה הרלוונטי לגביו, ייבחנו כל אלה:
(3) שוק העבודה הרלוונטי לגבי הפורש בשים לב לתחום סמכותו של הפורש כמפורט בפסקה (1), וכן הכשרתו וניסיונו של הפורש.
(4) באיזו מידה שוק העבודה הרלוונטי לפורש הוא שוק רחב או צר, בהתייחס לכלל המשק הישראלי או לתחום או ענף מקצועי מסוים.
(5) באיזו מידה ניסיונו של המבקש, בשים לב לרקע התעסוקתי שלו, להשכלתו ולהכשרותיו, מלמדים על התמקצעות בתחום ספציפי או בתחום רחב והאם עיקר ניסיונו הוא בתחום הניהולי או בתחום ההתמחותי-מקצועי.
5. הליך אישור הבקשה
המשרד שממנו פרש המבקש, יעביר את הבקשה לגורמים המוסמכים ויצרף אליה את התייחסותו, אשר תכלול, בין היתר, את כל אלה:
(1) עמדתו בנוגע לבקשה ונימוקיה;
(2) פירוט מקרים דומים לזה של המבקש, אם היו, שהגיעו לבחינת הוועדה או שהתקבלה בעניינם חוות דעת של נציבות שירות המדינה;
(3) פירוט כל ההטבות והתשלומים, כמפורט בסעיף 6(ה), שקיבל המבקש בשל סיום תפקידו או שירותו או שהוא צפוי לקבל עקב כך.
6. אישור הבקשה ותשלום התגמול
(א) החליטו הגורמים המוסמכים לאשר את הבקשה, ישולם התגמול על בסיס חודשי, בעד התקופה שממועד סיום התפקיד בפועל, למשך התקופה המפורטת להלן, בהתאם לדרג משרתו של המבקש והוותק שצבר בתפקידו האחרון (להלן – תקופת התגמול):
ותק בתפקיד (בשנים) |
עד שנה |
מעל שנה ועד שנתיים |
שנתיים ומעלה |
|
תקופת התגמול (בחודשים) |
||
דרג בכיר א' לפי הנחיית היועץ |
0 |
6 |
12 |
ותק בתפקיד (בשנים) |
עד שנה |
מעל שנה ועד שלוש |
שלוש ומעלה |
דרג בכיר ב' לפי הנחיית היועץ המשפטי ולאחר שנציבות שירות המדינה קבעה כי המשרה מסווגת בדרג זה |
0 |
5 |
9 |
ותק בתפקיד (בשנים) |
עד שנתיים |
מעל שנתיים ופחות מארבע |
ארבע ומעלה |
|
תקופת התגמול (בחודשים) |
||
דרג ביניים לפי הנחיית היועץ |
0 |
3 |
6 |
דרג זוטר לפי הנחיית היועץ |
0 |
2 |
3 |
אין באמור בסעיף 6(א') כדי להשליך על עמדת המדינה בפני הוועדה למתן היתרים על פי החוק, לעניין תקופת הצינון הראויה, לרבות התחשבות אפשרית בתקופות צינון פנימי או צינון בפועל.
(ב) במקרה שהתקבלה החלטה בעניינו של המבקש בוועדת ההיתרים, יוכלו הגורמים המוסמכים להתחשב בקבוע בהחלטה ובנימוקיה, ולקבוע תקופת זכאות שונה מן הקבוע לעיל.
(ג) במקרים בהם מספר חודשי התגמול להם זכאי הפורש בהתאם לוותק כהונתו בתפקידו האחרון בשירות המדינה, נמוך ממספר חודשי התגמול להם היה זכאי אילו היה פורש משירות המדינה בתפקידו הקודם בטרם עבר לתפקידו האחרון (על פי הוותק שצבר בתפקידו זה), יהיה זכאי הפורש למספר חודשי התגמול בהתאם לוותק בתפקידו הקודם, ובלבד שיתקיימו שני אלה –
1. גובה התגמול לא יפחת מהתגמול לו היה זכאי אילו היה ממשיך בתפקידו הקודם ופורש ממנו במועד סיום תפקידו האחרון.
2. גובה התגמול לא יעלה על גובה התגמול לו היה זכאי, לוּ היה פורש מתפקידו האחרון, בוותק המצטבר של תפקידו האחרון ותפקידו הקודם.
שכרו של הפורש לצורך חישוב גובה התגמול יהיה שכרו בתפקידו האחרון בשירות המדינה.
(ד) התגמול ישולם לכל המאוחר בעד התקופה שעד הגיעו של המבקש לגיל פרישת חובה, כמשמעותו בסעיף 4 לחוק גיל פרישה.
(ה) ככל שלפורש תהיה הכנסה מעבודה, עסק או משלח יד, בתקופת הזכאות לתגמול, תופחת הכנסת הפורש בתקופה זו מן התגמול החודשי המגיע לו, באופן שייקבעו הגורמים המוסמכים. לעניין זה, אין נפקא מינה אם עבודתו נעשית במסגרת יחסי עובד ומעביד, כעצמאי, במסגרת חברה שהוא נמנה עם בעליה, או בכל מסגרת אחרת.
(ו) על אף האמור בסעיף קטן (ה) לעיל, שר האוצר, בהמלצת הגורמים המוסמכים, ובהיוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, יהיה רשאי לפטור מההפחתה מהתגמול החודשי בגין הכנסה כאמור בסעיף (ה) לעיל, באופן מלא או חלקי, בהתאם לאמות מידה שיקבעו על ידו, וזאת על אף האמור בסעיף קטן (ה) לעיל. סעיף זה לא יחול לגבי עבודה אשר קבלתה טעונה היתר לפי חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969.
(ז) מסכום התגמול החודשי יופחתו כל אחד מאלה, אם המבקש זכאי להם, לאחר סיום תפקידו ועד לתום תקופת התגמול:
(1) קצבה בפנסיה תקציבית או בפנסיית גישור, מכל מקור שהוא. אם המבקש היוון חלק מקצבתו, הרי שגם הקצבה המהוונת תלקח בחשבון, וזאת כאילו הקצבה הייתה משולמת לו בפועל מדי חודש, אילו לא הוונה;
(2) סכום אחר המשולם למבקש מהמדינה, בכובעה כמעסיק, עקב סיום שירותו או תפקידו, על בסיס חודשי;
(3) ממוצע חודשי, בהתאם לחודשי הזכאות שאושרו למבקש, של כל סכום אחר המשולם למבקש עקב סיום שירותו או תפקידו, לרבות פיצוי בעד חופשת מחלה שלא נוצלה, מענקי פרישה או הסתגלות ותשלום חלף הודעה מוקדמת, אך למעט פדיון ימי חופשה או השלמת פיצויי פיטורים לפי חוק פיצויי פיטורים ל-100% (להלן – תשלומי פרישה);
(4) אם היה המבקש זכאי עם סיום תפקידו לחופשת הסתגלות, חופשת פרישה, חופשת השתלמות או לימודים או כיו"ב (אך לא חופשת מנוחה ע"ח ימי החופשה הצבורים לזכותו), הערך הכספי של הטבות אלה, יתווסף לחישוב תשלומי הפרישה;
(5) כל סכום אחר ששולם לפורש מהמדינה בעד התקופה שמסיום התפקיד בפועל ועד מועד הפרישה מהשירות, על פי קריטריונים שייקבעו על ידי הגורמים המוסמכים.
(ח) כמו כן, ככל ששולמו למבקש דמי אבטלה, יופחתו אף הם מסכום התגמול החודשי.
7. הוראות משלימות
(א) על אף האמור בסעיף 2(א) –
(1) הועסק המבקש, עובר לפרישתו מהשירות, באגף לשכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, ההחלטה בעניינו תתקבל על ידי נציב שירות המדינה.
(2) הועסק המבקש, עובר לפרישה מהשירות, בנציבות שירות המדינה, ההחלטה בעניינו תתקבל על ידי הממונה על השכר.
(3) על אף האמור בסעיף 9, במקרה בו תידרש החלטת הגורמים המוסמכים בהתאם לנוהל זה בעניינו של נציב שירות המדינה או הממונה על השכר, תתקבל ההחלטה בעניינו על ידי שר האוצר.
8. נציב שירות המדינה יקבע בתקשי"ר נוהל לעיגון הסדר זה, לרבות הוראות באשר לאופן הגשת הבקשה ולדיווח המבקש לגבי תחילת עבודתו והכנסתו לפי סעיף 6(ה) או לקבלת דמי אבטלה לפי סעיף 6(ח), ולרבות הוראות המחייבות להביא לידיעת כל פורש את דבר הוראות הסדר זה.
9. נוהל הגשת בקשה לקבלת תגמול לפורשים שמשרתם נמצאת ברשימת המנגנון האוטומטי
א. על פורש, שמשרתו נמצאת ב"רשימת המנגנון האוטומטי", המעוניין לקבל תגמול, להגיש בקשה לסמנכ"ל משאבי אנוש במשרדו, בצירוף הנתונים הבאים:
(1) תיאור משרתו.
(2) פירוט הותק בתפקידו האחרון הנמנה על רשימת המנגנון האוטומטי.
(3) אם ניתנה בעניינו של הפורש החלטה של הוועדה למתן היתרים.
(4) פירוט כל ההטבות והתשלומים, כמפורט בסעיף 6(ה), שקיבל המבקש בשל סיום תפקידו או שירותו או שהוא צפוי לקבל עקב כך.
ב. מחלקת שכר במשרדו של הפורש תערוך "סימולציה" בדבר גובה התגמול הצפוי לפורש, ככל שזכאי לו ובהתאם לכללים הקבועים בסעיפים ט' – י' להלן.
ג. סמנכ"ל משאבי אנוש במשרדו של הפורש יוודא כי:
• משרתו של הפורש נמצאת ברשימת המנגנון האוטומטי.
• הפורש הנו בעל ותק מינימלי במשרה זו.
• מהי תקופת התגמול לה זכאי הפורש בהתאם לטבלה שלהלן.
• הפורש זכאי לקבלת תגמול בפועל, בהתאם לכללים המפורטים בסעיף ט' – י' להלן,
ד. בקשת העובד בצירוף התייחסות סמנכ"ל משאבי אנוש תובא לאישור מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה. במקרה בו תפקידו של העובד אינו נמנה על הסגל הבכיר, תועבר התייחסות סמנכ"ל משאבי אנוש לאישור גורם בנציבות שירות המדינה אשר יוסמך לכך על ידי מנהל הסגל הבכיר.
ה. בהתקיים כל האמור לעיל, ישולם התגמול על בסיס חודשי, בעד התקופה שממועד סיום התפקיד בפועל, למשך התקופה המפורטת להלן, בהתאם לדרג משרתו של המבקש (להלן – תקופת התגמול):
ותק בתפקיד (בשנים) |
עד שנה |
מעל שנה ועד שנתיים |
שנתיים ומעלה |
|
תקופת התגמול (בחודשים) |
||
דרג בכיר א' לפי הנחיית היועץ |
0 |
6 |
12 |
ותק בתפקיד (בשנים) |
עד שנה |
מעל שנה ועד שלוש |
שלוש ומעלה |
סגל בכיר מוביל שאינו דרג בכיר א' לפי הנחיית היועץ / ראשי מטות ויועצים בכירים המפורטים בסעיף 1 להחלטה |
0 |
5 |
9 |
משרות שהתווספו בהתאם לסעיף א.2 להחלטת הממשלה שנספח זה מצורף אליה |
0 |
לפי קביעת הגורמים המנויים בסעיף א.2 ובשים לב לטבלה שבסעיף 6 |
אין באמור בסעיף 9(ה') כדי להשליך על עמדת המדינה בפני הוועדה למתן היתרים על פי החוק, לעניין תקופת הצינון הראויה, לרבות התחשבות אפשרית בתקופות צינון פנימי או צינון בפועל.
ו. במקרים בהם קבעה וועדת ההיתרים כי על המבקש חלה תקופת צינון קצרה מתקופת התגמול לה הוא זכאי בהתאם לטבלה שבסעיף ה' לעיל, תקוצר תקופת התגמול בהתאם לתקופת הצינון שנקבעה בהחלטת וועדת ההיתרים.
ז. במקרים בהם קבעה וועדת ההיתרים כי על המבקש חלה תקופת צינון ארוכה מתקופת התגמול לה הוא זכאי בהתאם לטבלה שבסעיף ה' לעיל, והמבקש מעוניין שיוארך משך התגמול בהתאם להחלטת וועדת ההיתרים, תועבר בקשתו להאריך את תקופת התגמול לבחינת הגורמים המוסמכים בהתאם לסעיפים 2-6 לנוהל זה.
ח. במקרים בהם המבקש מעוניין להתחשב בותק שצבר בתפקידו שלפני התפקיד האחרון, (לרבות מקרים בהם תפקידו שלפני התפקיד האחרון נמנה אף הוא על רשימת המנגנון האוטומטי), תועבר בקשתו להתחשבות בוותק לבחינת הגורמים המוסמכים.
ט. התגמול ישולם לכל המאוחר בעד התקופה שעד הגיעו של המבקש לגיל פרישת חובה, כמשמעותו בסעיף 4 לחוק גיל פרישה.
י. כללים לחישוב גובה התגמול:
(1) גובה התגמול החודשי יעמוד על שיעור מהשכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים, לפי חוק פיצויי פיטורים, כמפורט להלן:
א. 70% – אם המבקש הועסק עובר לפרישתו מהשירות בשכר כולל וחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל לגביו (להלן – שכר כולל);
ב. 85% – אם המבקש הועסק שלא בשכר כולל.
(2) מסכום התגמול החודשי יופחתו כל אחד מאלה, אם המבקש זכאי להם, לאחר סיום תפקידו ועד לתום תקופת התגמול:
א. קצבה בפנסיה תקציבית או בפנסיית גישור, מכל מקור שהוא. אם המבקש היוון חלק מקצבתו, הרי שגם הקצבה המהוונת תלקח בחשבון, וזאת כאילו הקצבה הייתה משולמת לו בפועל מדי חודש, אילו לא הוונה;
ב. סכום אחר המשולם למבקש מהמדינה, בכובעה כמעסיק, עקב סיום שירותו או תפקידו, על בסיס חודשי;
ג. ממוצע חודשי, בהתאם לחודשי הזכאות שאושרו למבקש, של כל סכום אחר המשולם למבקש עקב סיום שירותו או תפקידו, לרבות פיצוי בעד חופשת מחלה שלא נוצלה, מענקי פרישה או הסתגלות ותשלום חלף הודעה מוקדמת, אך למעט פדיון ימי חופשה או השלמת פיצויי פיטורים לפי חוק פיצויי פיטורים ל-100% (להלן – תשלומי פרישה);
ד. אם היה המבקש זכאי עם סיום תפקידו לחופשת הסתגלות, חופשת פרישה, חופשת השתלמות או לימודים או כיו"ב (אך לא חופשת מנוחה ע"ח ימי החופשה הצבורים לזכותו), הערך הכספי של הטבות אלה, יתווסף לחישוב תשלומי הפרישה;
ה. כל סכום אחר ששולם לפורש מהמדינה בעד התקופה שמסיום התפקיד בפועל ועד מועד הפרישה מהשירות, על פי קריטריונים שייקבעו על ידי הגורמים המוסמכים.
ו. כמו כן, ככל ששולמו למבקש דמי אבטלה, יופחתו אף הם מסכום התגמול החודשי.
(3) ככל שלפורש תהיה הכנסה מעבודה, עסק או משלח יד, בתקופת הזכאות לתגמול, יחולו סעיפים 6 (ה)-(ז) לעיל.
יא. תחולתו של נוהל זה מיום 1.1.2017.
הממשלה החליטה לאשר את ההסדר המעודכן בדבר תגמול לפורשים משירות המדינה בשל הגבלות לאחר פרישה כהסדר קבע. עם זאת הוחלט לקבוע כמה שינויים, בהם יצירת מסלול זכאות אוטומטי לתגמול, התחשבות בוותק בתפקיד שקדם לתפקיד בעת הפרישה, פטור מהפחתת התגמול החודשי בגין עבודה זמנית והשוואת מספר חודשי הזכאות לתגמול למספר חודשי הצינון בפועל.
ההסדר יחול על מי שפרש החל מה-1.1.2017.