מה הוחלט?
בהמשך להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/2 מיום 23 בדצמבר 2013, שתוקנה בהחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/4 מיום 16 במאי 2014 בעניין הפרטת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ (להלן: "החלטת ההפרטה") ולצורך יישומה:
1. ועדת השרים רושמת לפניה השלמת ביצוע של סקרים היסטוריים בהתאם לסעיף 17.4.4.1 להחלטת ההפרטה.
2. בהמשך לסעיף 17.4.4.6 להחלטת ההפרטה ולצורך יישומה, לאשר את ההסדר בעניין איכות הסביבה במתחמי התעשייה הצבאית לישראל בע"מ (להלן: "תעש" או "החברה") כמפורט להלן:
2.1 עקרונות הסכם חלוקת האחריות ושיפוי בין תעש לתעש מערכות בע"מ כמפורט להלן:
2.1.1. עיקרון היסוד לחלוקת האחריות בין תעש לתעש מערכות בע"מ ("תעש מערכות") הוא מועד הפעילות בשלה נובעות הדרישות הסביבתיות. תעש תהיה אחראית כלפי תעש מערכות לֶעלוּת, הוצאה או נזק ישירים הנובעים מטיפול בדרישות סביבתיות, בשל פעילות עבר של תעש (לפני המועד הקובע, קרי מועד העברת הפעילות), לרבות של יחידת הסמך שקדמה לתעש, ביחידות המקרקעין. מנגד, תעש מערכות תהיה אחראית כלפי תעש בשל פעילותה ביחידות המקרקעין מהמועד הקובע ואילך.
2.1.2. במקרה של מפגע סביבתי מתמשך, שנוצר בחלקו לפני היום הקובע ובחלקו לאחר היום הקובע, יטפל כל צד בדרישה הסביבתית כפי חלקו היחסי באחריות למפגע הסביבתי. במקרה של מחלוקת בין הצדדים ייקבע היקף האחריות על ידי מעריך מקצועי בהתאם להוראות ההסכם.
2.1.3. ההסכם כולל שורה של הסדרים לצורך יישום עיקרון היסוד הקבוע לעיל. בין היתר, קובע ההסכם הוראות בדבר האחריות לטיפול בדרישת רשות מרשויות המדינה או בתביעה אזרחית שתוגש נגד מי מהצדדים בקשר למפגעים סביבתיים כאמור, ומגדיר את ההתחייבות המוטלת על כל אחד מהצדדים לשיפוי האחר בגין חבויות בהן נשא שהן באחריותו של הצד המשפה על פי ההסכם.
2.1.4. כל צד להסכם מתחייב לטפל בדרישות סביבתיות שהינן באחריותו, בין אם הוצאו לתעש ובין אם הוצאו לתעש מערכות, בהתאם לחלוקת האחריות שנקבעה בהסכם. עם זאת, תעש רשאית להעביר לטיפול תעש מערכות, דרישות סביבתיות מסוגים מסוימים בחלק מיחידות המקרקעין, על אף היותן באחריות תעש כאמור לעיל, ובהתאם לעיקרון היסוד, לשפות את תעש מערכות בשל כך, הכל כמפורט בהסכם.
2.1.5. התחייבות תעש לשפות את תעש מערכות מוגבלת על פי ההסכם בזמן: עד 30 שנה מהמועד הקובע בגין דרישות סביבתיות שעניינן תיקון המעוות או צו לתיקון המעוות שניתנו לתעש מערכות ועד 20 שנה מהמועד הקובע עקב כל דרישה סביבתית אחרת, לרבות תביעה סביבתית נגד תעש מערכות.
2.1.6. מובהר בהסכם, כי השיפוי אינו חל על הוצאות שהוציאה תעש מערכות לביצוע צו לתיקון המעוות בקשר עם שינוי ייעוד של איזה מיחידות המקרקעין. עוד מובהר, כי ההסכם אינו בא לגרוע או להוסיף על חובות או זכויות של תעש או תעש מערכות כלפי רשויות מדינת ישראל לפעול על-פי כל דין בהתאם לחובותיהן החוקיות, ואינו בא ליצור או לשנות זכויות או התחייבויות כלפי צד שלישי כלשהו.
2.1.7. הוראות נוספות בהסכם מטילות על תעש מערכות את החובה לבצע מבדקי אכיפה תקופתיים בנושא איכות הסביבה בהתאם לפרקי הזמן המפורטים בהסכם; להעביר לתעש מידע בנושא איכות סביבה שמצוי בידה ובכלל זה דרישות סביבתיות ומפגעים סביבתיים שהתגלו וכן לשתף פעולה ולסייע לתעש בהקטנת החבויות הסביבתיות.
2.1.8. תעש תהיה רשאית להורות לתעש מערכות לבצע פעולות מתקנות לצרכי בדיקה או טיפול במפגעים סביבתיים, שאינן תוצאה של דרישה סביבתית ובהסכם קיים מנגנון שיפוי בין הצדדים בגין הוצאות בהן נשאה תעש מערכות בקשר לביצוע של פעולות אלה.
2.1.9. יחידות המקרקעין שעליהן חל ההסדר, כוללות את מתחמי תעש נצרת עילית, טירת הכרמל, רמת השרון, גבעון, שטח אש 209, קשת וחלק משטח רמת בקע, והכל בהתאם לשטח המסומן במפות המצורפות להסכם.
2.1.10. עקרונות הסדר זה יחולו על יחידות המקרקעין שיועברו לתומר חברה ממשלתית בע"מ גם לאחר העברתן כאמור.
2.2. ביצוע בדיקת נאותות סביבתית של פעילות תעש – יצוין, כי בוצעה בדיקת נאותות סביבתית בתעש, אשר בחנה את קיום הדרישות הסביבתיות, המחייבות את החברה על פי דין. מדובר בבדיקה פנימית שתכליתה לזהות את נקודות התורפה הסביבתיות של החברה, שיש בהן חשיפה משפטית, ולהעריך את מידת מוכנותה של החברה להתמודד עם סיכונים סביבתיים.
2.3. לאשר את עקרונות הסכם ההבנות בין משרד האוצר לבין המשרד להגנת הסביבה המצורף להחלטה זו וזאת בהמשך לאמור בסעיף 3.1 למסמך הסדר חלוקת האחריות המצורף להחלטה זו.
2.4. בכל הנוגע לזיהום במי התהום –
2.4.1 מבלי לגרוע מהוראות כל דין, תעש תשתף פעולה באופן מלא עם הרשות הממשלתית למים ולביוב (להלן: "רשות המים") בכל הנוגע לכניסה ליחידות המקרקעין, העברת המידע ומתן נגישות לרשות המים לצורך איתור והשלמת חקירת היקף הזיהום במי התהום בכל המתחמים שבהם פעלה בעבר ו/או פועלת כיום תעש, בין כיחידת סמך במשרד הביטחון ובין כחברה ממשלתית, לרבות מתחמים אשר יישארו ברשות המדינה גם לאחר ההפרטה, ובמתחמים שבהם פועלות חברות בת של תעש, באופן ובמתכונת כפי שהייתה עד כה, ולא יראו בשיתוף פעולה כאמור משום הפרת הסכם חלוקת האחריות והשיפוי בין תעש לתעש מערכות. ייערכו המסמכים הנדרשים על מנת לעגן עקרונות אלו.
2.4.2 משרד האוצר יממן קידוחי ניטור לצורך איתור זיהומי קרקע ומים בהתאם לתכניות הדיגום בסקרים ההיסטוריים, כפי שאושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה ורשות המים, והכל כמפורט בסעיף 3.1 למסמך הסדר חלוקת האחריות המצורף להחלטה זו, וזאת בסך של 33 מיליון ₪ ותוך 3 שנים.
2.4.3 עם השלמת תוצאות החקירה כמפורט בסעיף 2.4.2 לעיל, יבחנו אגף התקציבים, רשות המים ומשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים את הטיפול הראוי בזיהום המים, והכל בהתאם לשיקולי משק המים, לרבות שיקולי כדאיות וכן לשיקולים משקיים. הצדדים יגבשו החלטה לא יאוחר משנה מתום החקירה.
2.4.4 אין באמור בסעיף 2.4 כדי לגרוע מסמכויות רשות המים לפי כל דין.
3. להסמיך את רשות החברות הממשלתיות לבצע שינויים לא מהותיים בהסדר בין תעש לתעש מערכות כמפורט לעיל ככל שיידרש לאחר עדכון גורמי הממשלה הרלבנטיים (משרד האוצר, משרד המשפטים, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים).
שינויים במסמכי ההתאגדות של התעשייה צבאית לישראל בע"מ
4. לתקן את החלטת הממשלה מספר 539(כל/42) מיום 4 ביוני 1989 על נספחיה (להלן: "החלטת ההקמה") בעניין שינוי שם תעש, מטרותיה, והרכב הדירקטוריון של החברה, כמפורט להלן:
4.1. החברה תהיה חברה פרטית, לפי חוק החברות, התשנ"ט-1999.
4.2. שם החברה יהיה:
4.2.1. בעברית: נצר השרון בע"מ
4.2.2. באנגלית: NETZER HASHARON LTD.
או אם שם זה לא יאושר על ידי רשם החברות, שם דומה שיאושר על ידו.
4.3. מטרות החברה יהיו המטרות המנויות להלן בלבד:
4.3.1. לעסוק בכל הפעילות שתיוותר בחברה לאחר ביצוע העברת פעילות החברה לחברת תעש מערכות ו/או לאחר מועד השלמת מכירת אחזקות המדינה בתעש מערכות, והכל בהתאם להסכם העברת נכסים והתחייבויות בין שתי החברות, כפי שיתוקן מעת לעת עד למועד השלמת מכירת אחזקות המדינה בתעש מערכות, ולבצע כל פעולה הנדרשת לצורך ביצוע הסכם זה.
4.3.2. לעסוק בכל פעילות הנדרשת לצורך ביצוע תפקידי תעש האמורים בסעיף 17.4.1 להחלטת ההפרטה והחלטה זו, כפי שיתוקנו מעת לעת.
4.3.3. לעסוק בכל היבטי הגנת הסביבה לפי הסכם חלוקת אחריות בנושא איכות הסביבה בין החברה לבין חברת תעש מערכות כפי שיתוקן מעת לעת. (להלן: "הסכם חלוקת האחריות") ולבצע כל פעולה הנדרשת לצורך קיום התחייבויות החברה לפי הסכם זה.
4.3.4. לעסוק בטיפול, חקר תכנון, ניהול, פיקוח ובקרה של פינוי, לרבות של מחוברים ותשתיות, ובכלל זה, הריסה ופינוי של כל המצוי ו/או הבנוי מעל ו/או מתחת לפני הקרקע ביחידות המקרקעין כמשמעותן בהסכם חלוקת האחריות (להלן: "יחידות המקרקעין") ובמתחמים הבאים – מתחם מגן בדרך השלום בתל אביב, מתחם בית הכרם בירושלים, מתחם נחלת יצחק בתל אביב, מתחם נוף ים בהרצליה, מתחם יבנה (הכולל את חבל יבנה) ומתחם מעלות (להלן: "מתחמי תעש המפונים הנוספים").
4.3.5. לעסוק בכל הליכי חקר וניהול שיקום הקרקע ביחידות המקרקעין ובמתחמי תעש המפונים הנוספים ובכלל זה, לטפל, לנהל, לפקח ולבקר את הליכי החקר והשיקום.
4.3.6. לעסוק בכל הליכי חקר וניהול טיהור מי תהום ומקורות המים ביחידות המקרקעין ובמתחמי תעש המפונים הנוספים, ובכלל זה לנהל, לפקח ולבקר את הליכי החקר והטיהור.
4.3.7. ככל שיוטל על החברה על ידי גורמי המדינה המוסמכים לעסוק בחקר, פינוי הריסה ושיקום של מקרקעין, לרבות בדרך של מתן שירותי ניהול, פיקוח ובקרה בתחומים אלה.
לחברה יהיו כל הסמכויות הנלוות הדרושות לה לשם ביצוע מטרותיה אלה.
5. מספר חברי דירקטוריון החברה לא יפחת מ-3 ולא יעלה על 9.
6. כל התיקונים בהחלטת הממשלה מספר 539(כל/42) מיום 4 ביוני 1989 המפורטים בסעיפים 3 ו-4 לעיל ייכנסו לתוקף במועד הקובע.
7. אישור זה יהווה גם אישור לפי סעיף 11(א) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, ככל הנדרש. מסמכי ההתאגדות של התעשייה הצבאית לישראל בע"מ יתוקנו, ככל הנדרש, בהתאם להחלטה זו.
החלטת הממשלה, באמצעות ועדת השרים להפרטה, ממשיכה החלטות ממשלה קודמות, הנוגעות לתהליכי ההפרטה של תעש. החלטה זו קובעת חלוקת תחומי אחריות הנוגעים להיבטים סביבתיים כחלק מתהליך ההפרטה, בעיקר בין חברת "תעש" לחברת "תעש מערכות". ההחלטה מפרטת את הדרישות והתהליכים הנדרשים לעניין ביצוע ההיבטים הסביביתיים של ההפרטה וקובעת את מנגנוני הביצוע.
בנוסף, קובעת ההחלטה שינויים שונים במסמכי ההתאגדות של תעש, ומציינת פרטים שונים לרבות שינוי שם החברה ל"נצר השרון בע"מ", וכן הגדשרת מטרות החברה, הרכב בידרקטוריון ועוד.