מה הוחלט?
1. לאמץ את עיקרי המלצות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל (להלן – המלצות הוועדה) המצורפות (דפים 72-55), אשר מונתה בידי ראש הממשלה ושר האנרגיה והמים ביום 2.10.2011, כפי שהן מופיעות בדו"ח הסופי של הוועדה מיום 12.09.2012 (
http://energy.gov.il/Subjects/NG/Pages/GxmsMniNGCommitee.aspx) (להלן – דוח הוועדה), בהתאם לעקרונות ולשינויים כמפורט להלן:
א. להבטיח את צורכי האנרגיה של המשק המקומי הישראלי ובכלל זה, לקבוע כי יש להבטיח לטובת המשק המקומי, כמות של 540 BCM גז טבעי אשר תאפשר אספקה של ביקושי הגז הטבעי לצורכי האנרגיה של המשק לכ- 29 שנים החל ממועד החלטה זו. בסעיף זה, כמות גז טבעי– כמות גז לפי קטגוריה 2P של מערכת לניהול משאבי פטרוליום ,PRMS בתגליות מוכרות בידי הממונה על ענייני נפט (להלן: הממונה), לגביהן ניתנו חזקות ואשר חיבורי החזקות לחוף הושלם בהתאם לתכנית הפיתוח באופן המאפשר אספקתן למשק הישראלי.
ב. לקבוע כי ייצוא גז טבעי יהיה טעון אישור מאת הממונה (להלן : אישור ייצוא). אישור הייצוא יינתן בידי הממונה על ענייני הנפט באישור שר האנרגיה והמים, ולאחר שהממונה נוכח, בהתייעצות עם מנהל רשות הגז הטבעי, כי סך כל הכמות שתעמוד לרשות המשק המקומי אינה פחותה מ- 540 BCM כאמור בסעיף א' להחלטה זו. זאת לרבות בהיבטים של אספקה שעתית ויומית מקסימאלית נכון למועד האישור. לא יינתן אישור כאמור לפני מתן חזקה. אישור כאמור יותנה בקיום הוראות הדין ושטר החזקה, ובחיבור שטח החזקה למשק המקומי, בהתאם לתכנית פיתוח אשר אושרה על ידי הממונה. אישור הייצוא יינתן לתקופה שיקבע. הממונה יהיה רשאי לתת אישור ייצוא אם לאחר ביצוע תוכנית הפיתוח המצורפת לאישור הייצוא תעמוד לרשות המשק המקומי כמות של 540 BCM כאמור בסעיף א' להחלטה.
ג. לקבוע חובה על בעלי חזקה לחבר כל שדה גז טבעי בשטח החזקה למשק המקומי, בעיתוי ובהיקף שייקבעו, במסגרת שטר החזקה, ובהתאם לתנאים שייקבעו.
ד. להטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד האנרגיה והמים להקים ועדה בין-משרדית בראשותם, ובהשתתפות הממונה על התקציבים ומנכ"ל משרד הכלכלה, לבחינת הדרכים המיטביות לקידום הסרת חסמים לתשתיות מכר הגז לצרכנים במשק המקומי ומחוצה לו. הוועדה תפעל להגדרת תשתיות ייצוא כתשתיות לאומיות בעלות חשיבות אסטרטגית.
ה. להבטיח כי תכנון, הקצאה ובנייה של תשתיות יבשתיות וימיות להולכה ולטיפול בגז טבעי למשק המקומי יתבצעו במעורבות ממשלתית, ככול שתידרש; הממשלה תפעל להסדרה סטטוטורית של התשתיות הנדרשות. להטיל על משרד האנרגיה והמים, בשיתוף עם משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה, אגף תקציבים במשרד האוצר, מינהל תכנון במשרד הפנים ומשרד המשפטים (להלן: הצוות), לקיים בחינה של חלופות למעורבות ממשלתית בתכנון ובהקמה של תשתיות להולכה ולטיפול בגז טבעי למשק המקומי. מסקנות הבחינה וההמלצות הנגזרות ממנה יוצגו לממשלה לא יאוחר מסוף דצמבר 2013.
ו. מתקן ייצוא הגז יהיה בשטח בשליטת מדינת ישראל, לרבות בשטח הכלכלי הבלעדי, אלא אם ייקבע אחרת במסגרת הסכם בילטראלי בין מדינות.
ז. להטיל על שר האנרגיה והמים, בהתייעצות עם שר החוץ, לפעול לקידום מערך הסכמים בין-לאומיים לשיתופי פעולה עתידיים, בתחום משק הגז הטבעי.
ח. לקבוע כי:
1. חובת האספקה המינימאלית למשק המקומי שתחול על בעלי חזקות במאגרים שכמות הגז הטבעי בהם, כפי שנקבע על-ידי הממונה, עולה או שווה ל-200BCM תהיה בשיעור של 50% מכמות זו .
2. חובת האספקה המינימאלית למשק המקומי של בעלי חזקות במאגרים שכמות הגז הטבעי בהם, כפי שנקבע על-ידי הממונה, עולה או שווה ל-100 BCM אך נמוכה מכמות של 200 BCM, תהיה בשיעור של 40% מכמות זו.
3. חובת האספקה המינימאלית למשק המקומי של בעלי חזקות במאגרים שכמות הגז הטבעי בהם, כפי שנקבע על-ידי הממונה, עולה או שווה ל-25 BCM אך נמוכה מכמות של 100 BCM תהיה בשיעור של 25% מכמות זו.
4. מאגרים שכמות הגז הטבעי בהם נמוכה מ-25 ,BCM יחויבו באספקה למשק המקומי בכמות מינימאלית שתיקבע על ידי הממונה.
5. לעניין מאגרים המשותפים לישראל ולמדינות נוספות יקבע הממונה תנאים והסדרים ספציפיים.
6. לקבוע כי בעל חזקה במאגר מפותח, יהיה רשאי להחליף את מכסת הייצוא מטעמו כנגד "חובת אספקה למשק מקומי" החלה על כל בעל חזקה אחר אשר הגיש תוכנית פיתוח שאושרה (להלן: עסקת החלף) בכפוף לאישור הממונה ועל-ידי הממונה על הגבלים עסקיים, ומבלי לפגוע בסמכויותיהם על פי דין, ולאחר ששקלו את כלל השיקולים הרלוונטיים, לרבות הצורך בתמרוץ ועידוד מאגרים קטנים. אישור על עריכת עסקת החלף יותנה בכך כי המאגר יענה בצורה הטובה ביותר לצורכי הביקוש המקומי, בקיומה של תוכנית פיתוח מפורטת, תוך הבטחת חיבור תשתית אל המשק המקומי.
7. לקבוע כי בעל חזקה במאגר בכמות הגדולה מ-200 BCM, יהיה רשאי ליטול חלק בעסקאות החלף שכל עוד חובת האספקה המינימאלית למשק המקומי שלו תהיה בשיעור שלא יפחת מ-25% מכמות הגז הטבעי במאגר במועד תחילת ההפקה. על מנת שהמאגרים הקטנים יוכלו להיות מחוללי תחרות, הממונה והממונה על הגבלים עסקיים יוכלו לקבוע כי מאגרים שכמות הגז הטבעי בהם היא מתחת ל-25 BCM יחויבו לעשות הסדרי החלף. בהינתן עסקת החלף, תהא לבעלי זכויות במאגר קטן חובת אספקה למשק המקומי, בכמות שהוחלפה. להורות לממונה ולמנהל רשות הגז הטבעי להמשיך ולבחון מנגנונים בהתאם לחוק משק הגז הטבעי, אשר יסייעו להקדמת כניסתם של מאגרים קטנים ובינוניים לשוק המקומי.
8. על מנת לעודד פיתוחם של מאגרים קטנים, הממונה יהיה רשאי לאסור על סירוב בלתי סביר לביצוע עסקת החלף עם מאגר קטן, אשר הגיש תוכנית פיתוח לשם צירופו לקיבולת מתקן ייצוא.
9. להטיל על מנהל רשות הגז הטבעי ביחד עם הממונה לבחון מתן הוראות רגולטוריות למכר בנפרד בהתאם לסמכויותיהם לפי דין.
10. על אף האמור לעיל, מאגר שפותח לפני החלטה זו, יהיה רשאי לייצא 50% מהכמות שבעלי החזקה טרם התחייבו לגביה למשק המקומי במועד החלטה זו, ובלבד שסך כמות הגז הטבעי למשק הישראלי הינה 540 BCM כאמור בסעיף א' להחלטה זו. עם זאת, רשאים ראש הממשלה ושר האנרגיה והמים, לאשר אספקת גז טבעי ממערכת ההולכה הישראלית למדינות גובלות, באופן מיידי, בכמות שלא תעלה על 20 BCM מתוך המאגר האמור בסעיף זה ובמסגרת 50% מהכמות המותרת לייצוא מהמאגר האמור בסעיף זה.
11. שר האנרגיה והמים יבחן בהתייעצות עם ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה, את הצורך לקבוע כללים לגבי מכירה של גז טבעי לצרכנים במשק המקומי המיועד לייצור מוצרים שמיועדים לייצוא, שגז טבעי מהווה רכיב ייצור מרכזי בהם, אשר תחשב כייצוא.
ט. סעיף 1 להחלטה זו יבחן בידי הממשלה בתום חמש שנים ממועד אישורה לצורך עריכת שינויים, ככל שיידרשו, לגבי המדיניות ביחס לתגליות שיוכרו ע"י הממונה לאחר חמש שנים ממועד אישור ההחלטה, בהתאם לצרכי המשק המקומי ובהתחשב בהיצע הגז הטבעי.
2. על מנת להגביר את אמינות האספקה של הגז הטבעי ולהגדיל את כמות האספקה למשק המקומי, לפעול להקמת צנרת הולכת גז טבעי ממאגר תמר לאזור אשקלון לרבות מתקן טיפול לגז טבעי, ולקבוע כי מאגר מרי B יהיה מאגר אחסון פעיל. לשם כך, להטיל על שר האנרגיה והמים:
א. להטיל חובה על בעלי חזקת תמר, להקים צנרת הולכת גז טבעי לאזור אשקלון לרבות מתקן טיפול לגז טבעי כאמור, עד ליום 31 בדצמבר 2016. זאת בנוסף להתקנת המדחסים עד ליום ה- 1 ביולי 2015, בהתאם לאישור שניתן ע"י שר האנרגיה והמים .
ב. ליתן רישיון אחסון לבעלי חזקת אשקלון ביחס למאגר מרי B למשך תקופה שיקבע. הרישיון יותנה בהקמת צנרת כאמור, ובכך שעם סיום הרישיון תסתיים חזקת אשקלון, ומאגר מרי B יועבר למדינה באותו מועד כמאגר אחסון פועל ותקין.
ג. לקבוע ברישיון האחסון, בין היתר, תנאים בדבר אחסון בידי צד שלישי (TPA), וכן תנאים לפקיעתו המוקדמת כפי שיקבע.
3. להטיל על שר האוצר לפעול, בתוך 120 ימים, על-מנת להבטיח את קבלת מלוא החלק של הציבור במשאב הגז הטבעי במקרה של יצוא גז טבעי, ולהגיש תיקוני חקיקה ככל שיידרש, כדלהלן:
א. במכירת הגז הטבעי לצרכי יצואו, יקבע התקבול לעניין חוק מיסוי רווחי נפט, בהתאם למחירו של הגז הטבעי כפי שהוא נמכר לצורך יצואו, אך לא פחות ממחירו בשוק המקומי.
לקבוע הוראות שימנעו תכנוני מס במטרה להבטיח את האמור בסעיף קטן (א), ובכלל זה הוראות לקביעת "מחיר רעיוני" למכירת הגז הטבעי לצורך ייצואו או עיבודו, לרבות בעסקאות החלף, במקרים בהם מחיר המכירה לייצוא או לעיבוד אינו משקף את המחיר שיש לצפות לו במכירה ממוכר מרצון לקונה מרצון, והמחיר לא נקבע בתום לב או הושפע, במישרין או בעקיפין, מקיום יחסים מיוחדים, בהתאם לעקרונות המפורטים להלן, או בדרך אחרת שתיקבע:
1. סך כל ההכנסות של היצואן מייצוא הגז טבעי, בניכוי הוצאות נורמטיביות הנדרשות לצורך פעילות הייצוא, ובניכוי רווח נורמטיבי שייוחס לפעילות הייצוא כאמור להלן, ייחשב כתקבול בידי מפיק הגז הטבעי;
2. הרווח שייוחס לפעילות הייצוא יהיה נורמטיבי, ויחושב בדרך שתבטיח את קבלת מלוא החלק של הציבור במשאב הגז הטבעי במקרה של יצוא הגז הטבעי. בכל מקרה, תקבול מייצוא גז טבעי לא יפחת מהמחיר הממוצע המקומי לאותה כמות גז טבעי.
ב. לקבוע הוראות שיסדירו את אופן החלת היטל על רווחי נפט לפי חוק מיסוי רווחי נפט גם בעסקאות החלף.
4. להטיל על שר האנרגיה והמים לבחון הוראות מקבילות לעניין תמלוגים לפי חוק הנפט, כאמור בסעיף 3 לעיל, במטרה להבטיח את קבלת מלוא החלק של הציבור במשאב הגז הטבעי במקרה של יצוא הגז הטבעי.
5. להטיל על שר האוצר ועל שר הכלכלה לתקן, ככל שנדרש, תוך 90 ימים, את חוק עידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, כך שהטבות על פי חוק זה לא יחולו על פעילות יצוא, לרבות מכירת גז טבעי שתחשב כייצוא לפי סעיף ח(11).
עותק מהמלצות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל נמצא במזכירות הממשלה.
החלטת הממשלה מאמצת את עיקרי המלצות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל (דו"ח ועדת צמח), בהתאם לעקרונות הבאים: יש לדאוג להבטחת כמות מספקת (ומינימלית) של גז לטובת צורכי האנרגיה של המשק המקומי ל-29 שנים וכחלק מהיותו של הגז הטבעי משאב ציבורי. ייצוא הגז יהיה טעון באישור הממונה על ענייני הנפט ובאישור שר האנרגיה והמים. תמונה ועדה בין משרדית בראשות מנכ"לי משרד ראש הממשלה, האנרגיה והמים אשר תבחן דרכים להסרת חסמים ביחס למכירת הגז בשוק המקומי ומחוצה לו. תכנון, הקצאה ובניית התשתיות היבשתיות והימיות להולכת הגז לטובת המשק המקומי יתבצעו במעורבות ממשלתית וכן יקודם מערך הסכמים בין לאומיים לשיתופי פעולה עתידיים בתחום משק הגז הטבעי. בנוסף, ההמלצות מתייחסות להסדרת אופי השליטה במאגרי הגז (מאגרים מפותחים אל מול קטנים), הדבר יהיה נתון לדיונים מחודשים מטעם הממשלה בתום חמש שנים ממועד אישור ההחלטה.