מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 4028, מיום 25.11.2011, לחיזוק יכולות המשילות, התכנון והביצוע של הממשלה, ולהקמת צוות לגיבוש תכנית אופרטיבית לשיפור עבודת המטה ויכולות הביצוע של משרדי הממשלה (להלן – 'ועדת משילות'):
1. לאמץ את המלצות דו"ח ועדת משילות בפרקי התקציב והתקשרויות המשרד הממשלתי ואת נספחיו המצ"ב (דפים 127-77), אשר עיקרן:
א. בתחום התקציב –
(1) צמצום מספר תקנות ההוצאה בתקציב, במתווה שלהלן:
(i) החלת התוכנית לצמצום מספר התקנות ("חריש עמוק") על כל המשרדים בתקציב 2014-2013.
(ii) מספר התקנות בתקציב לשנת 2016 לא יעלה על 2,500 תקנות.
(iii) מספר התקנות בתקציב לשנת 2017 ואילך לא יעלה על 1,500 תקנות.
(iv) תקנות שכר יוחרגו מהגבלה זו.
(2) יישום מתווה העברת העודפים המחויבים למשרדי הממשלה:
(i) אגף החשב הכללי יבצע סגירה ראשונית של ספרי החשבונאות עד לסוף חודש ינואר.
(ii) לפי סמכותו של שר האוצר, שבוע לאחר סגירת הספרים הראשונית יעביר אגף תקציבים לוועדת הכספים של הכנסת פניה תקציבית להעברת 80% מעודפי התקציב המחוייבים.
(iii) אגף החשב הכללי יבצע סגירה סופית של ספרי החשבונות עד לסוף חודש פברואר.
(iv) לפי סמכותו של שר האוצר, שבוע לאחר סגירת הספרים הסופית יעביר אגף תקציבים לוועדת הכספים של הכנסת פניה תקציבית להעברת 20% מעודפי התקציב המחוייבים הנותרים.
(3) תקציבים תוספתיים רלוונטיים ייכללו בבסיס תקציב המשרד, בתמורה להתחייבות המשרד להימנעות מהעלאת דרישות תקציביות נוספות במהלך שנת התקציב, כמפורט בדו"ח.
(4) יעוגן מקום המשרד בתהליך הכנת התקציב, לרבות בהכנתו ובפריטת התקציב לתחומי פעולה ותוכניות, כמפורט בדו"ח.
(5) ההמלצות בסעיפים (3) ו-(4) לעיל ייושמו תחילה, כפיילוט, בארבעה משרדי ממשלה (להלן – משרדי הפיילוט). הפיילוט יחל בשנת התקציב 2015, ובסיומה תיבחן ההשפעה של עבודה זו על פעילות המשרד, וכן האפשרות להרחבתה.
(6) מינוי סמנכ"לי תקציב משרדיים, בהתאם לאמור בדו"ח, אשר בין משימותיהם יהיו:
(i) ניהול שוטף של התקציב המשרדי, ובכלל זה בניית תוכנית למימוש התקציב לאורך השנה (על פי הנחיות 'קצב התקשרויות' של החשב הכללי), ניהול רזרבות משרדיות והתמודדות עם שינויים בתקציב, הכנת פניות להעברות תקציביות ועמידה במסגרת התקציב בתיאום עם חשב המשרד.
(ii) במסגרת האחריות לניהול התקציב, יהיה אחראי סמנכ"ל התקציב על פרסום דו"ח מימוש תכנית התקציב השנתית בשיתוף סמנכ"ל התכנון וחשב המשרד על פי הנחיות משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה.
(iii) בניית התקציב המשרדי, כאמור בסעיף 1.א(4) לעיל.
(iv) הכנת מתווה תקצוב לתוכניות חדשות.
(v) גיבוש ועדכון תוכניות למימוש תקציב ארוך-טווח.
(vi) תכנון ויישום תוכניות התייעלות.
(vii) ביצוע עבודת מטה לניהול מידע תקציבי, לרבות אחריות על שקיפות בניהול התקציב המשרדי.
(viii) הטמעת חשיבה פיננסית בהנהלת המשרד.
(ix) השתתפות בפורום סמנכ"לים, כאמור להלן.
(7) הקמת פורום סמנכ"לי תקציבים משרדיים במינוי ובהובלת הממונה על התקציבים במשרד האוצר. החשב הכללי יהיה חבר שותף בפורום.
(8) הפורום יפעל להעברת הנחיות שוטפות, לבניית ידע ומודלים ולניסוח כללי עבודה משותפים, ובכלל זה:
(i) פיתוח דרכי מימון חלופיות לביטוי שינויים בסדרי עדיפויות במהלך שנת תקציב.
(ii) קידום פתרונות טכנולוגיים הולמים לניהול תקציב המשרד וממשק עם אגף תקציבים.
(iii) קידום מערך הכשרה פיננסית במשרד.
(iv) פיתוח תמריצי התייעלות ומודלים של התייעלות.
(9) יצירת אפשרות להשתתפות בינמשרדית במימון פעילות משותפת באמצעות הרחבת המנגנון לניהול תוכניות ממשלתיות בין משרדיות ממשרד הרווחה לכלל תוכניות דומות.
(10) עידוד ותימרוץ תכניות התייעלות בעבודת המשרדים ובפרט קידום תהליכי רישום וניהול חובות וגבייתם בפועל תוך יישום מנגנוני תמריצים.
(11) בהמשך להודעת הממונה על אגף תקציבים במשרד האוצר ל"וועדת המשילות" – פיתוח אמנת שירות במשרד האוצר והצגתה לממשלה תוך חצי שנה מיום אישור תקציב 2014-2013 בכנסת.
ב. בתחום התקשרויות המשרד הממשלתי (רכש ומכרזים) –
(1) שיפור יכולות הניהול המשרדי בתחום, לרבות באמצעות:
(i) בחינה יזומה של המבנה הארגוני של המשרד בנושא רכש, הן ביחס ליחידת הרכש המשרדית והן ביחס לתפקיד הגורמים המשרדיים האחרים המעורבים בתהליך הרכש.
(ii) פיתוח תמריצים לעידוד המשרדים לשיפור יכולות ניהול הרכש המשרדי.
(2) פיתוח תשתית מרכזית, לרבות באמצעות מיסוד גוף מרכזי באגף החשב הכללי שתפקידו: ליווי תהליכי הרכש במשרדים ומתן תמיכה וסיוע, יזום תהליכי בחינת המבנה הארגוני המשרדי בתחום, פיתוח תורת ניהול רכש, פיתוח מערכי הכשרה והתוויית מדיניות בנושא חובת הכשרה וקידום יעילות תהליכי הרכש במשרדים (בין היתר באמצעות גיבוש מדדים והובלה של פורומים מקצועיים), איסוף מידע בין-משרדי והנגשתו למשרדים, והובלה של פיתוח התשתית הנדרשת. כמו כן, יהיה אחראי על פיתוח תשתיות מרכזיות לתמיכה במשרדים, לרבות באמצעות יצירת "מכרזים סטנדרטיים", פיתוח תשתיות טכנולוגיות (בדגש על מערכת מנור"ה), פיתוח תהליכי רכש מרכזיים, ופתרון בעיות במערכת מרכב"ה.
(3) בחינה עיתית של תקנות חובת המכרזים בשים לב לסוגיות שהעלו המשרדים. לשם כך, יתווספו לצוות הרפורמה במכרזים שבמשרד האוצר נציג משרד המשפטים ושני נציגי משרדים (חשב משרדי ועורך דין מהלשכה המשפטית במשרד). הבהרה והפשטה של הוראות התכ"ם והנגשתם עבור המשתמשים במשרדים ובחינת חוזר נש"מ בנוגע להעסקת עובדים חיצוניים, על ידי נציבות שירות המדינה יחד עם החשב הכללי.
2. להורות על ביצוע הפעולות הנדרשות ליישום ההמלצות, כמפורט בדו"ח זה ובנספחיו, ובהתאם לכך לקבוע כדלקמן:
א. להטיל על אגף התקציבים לבצע את הפעולות הבאות עד למועד הקבוע לצידן:
(1) לצמצם את מספר התקנות בתקציב, כאמור בסעיף 1.א(1) לעיל.
(2) בפרט, להטיל על משרדי הממשלה שלא השתתפו בתכנית "חריש עמוק" ליישם תכנית זו עד לחודש מרץ 2014.
(3) להטיל על משרדי הממשלה להעביר לאגף התקציבים את הצעותיהם לצמצום תקנות בתקציבהם בהיקף של כ – 50% עד פברואר 2014.
(4) להקים את צוותי העבודה הנדרשים לטובת פיתוח יכולות ניהול ומתן מענה לצרכים ניהוליים הנובעים מצמצום התקנות, כמפורט בדו"ח.
(5) לבחור ארבעה משרדי פיילוט, בשיתוף מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"לי המשרדים הרלוונטיים, לטובת יישום סעיפים 1.א(3)-1.א(5) לעיל עד ליום 30 ספטמבר 2013.
(6) למנות את חברי פורום סמנכ"לי התקציב, עד ליום 30 באוקטובר 2013.
(7) להקים את צוותי העבודה המוטלים על הפורום ולגבש את תוכנית העבודה, הכוללת בין היתר את המשימות האמורות בסעיף 1.א(8) לעיל – עד ליום 30 במרץ 2014.
(8) לפתח הגדרת תפקיד סמנכ"ל תקציבים משרדי, לרבות תהליך מינויו ומבנה ארגוני במשרדים, בשיתוף נציבות שירות המדינה – עד ליום 30 במאי 2014.
(9) למפות תקציבים תוספתיים מתמשכים במשרדי הממשלה – עד ליום 30 דצמבר 2013.
(10) להציג מסקנות ממנגנון ההשתתפות בתקציב בפעילות בינמשרדית ואת מתווה הרחבתה לתוכניות ומשרדים נוספים כאמור בסעיף 1.א(9) לעיל עד ליום 30 בפברואר 2014.
ב. להטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה להפעיל סקר שירות ומשוב שנתי, בשיתוף נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר – עד ליום 31 בדצמבר 2013.
ג. להטיל על החשבת הכללית לבצע את הפעולות הבאות עד למועד הקבוע לצידן:
(1) להתאים את ההוראות לחשבים במשרדים למבנה התקציב לאחר צמצום מספר התקנות עד ליום 31 באוקטובר 2013.
(2) לפתח תמריצים למשרדים לעידוד רישום, ניהול וגביית חובות כאמור בסעיף 1.א(10), בשיתוף עם הממונה על התקציבים.
(3) למסד תשתיות מרכזיות, לרבות מיסוד גוף מרכזי באגף החשב הכללי, כאמור בסעיף 1ב(2) לעיל – עד ליום 31 בדצמבר 2013, ובפרט:
(i) לבחון באופן יזום את המבנה הארגוני של המשרדים בתחום הרכש, כאמור בסעיף 1ב(1)(א) לעיל, בשיתוף נציבות שירות המדינה.
(ii) לפתח תמריצים חיוביים ושליליים לעידוד המשרדים לקחת חלק פעיל ביישום ההמלצות, כאמור בסעיף1ב(1)(ב).
(iii) להוביל המשך בחינה של תקנות חובת המכרזים והוראות התכ"ם, כמו גם הבהרתן והנגשתן למשרדים, כאמור בסעיף 1ב(3) לעיל, ובשיתוף צוות משפטי כאמור בדו"ח.
(4) מנכ"ל משרד ראש הממשלה יהיה אחראי על מעקב ויישום המלצות הדו"ח.
(5) בכל הנוגע לנושאים שבאחריותם, יהיו שותפים לצוות היישום הממונה על התקציבים והחשבת הכללית. לצוותי היישום בנושאים הספציפיים יצורפו שני מנכ"לים ממשרדי הביצוע.
(6) מנכ"ל משרד ראש הממשלה יעקוב אחר יישום המלצות הדו"ח באופן שוטף, ובפרט אחר עבודת הפורומים המשותפים לגופי המטה וגופי הביצוע, קיבוץ התורה והידע כפי שיעלה מן הפורומים וכינוסם למסכת אחת, קידום תהליכי המחשוב הרוחביים וכינונם של המערכים התומכים באגפי המטה ליישום המלצות אלה.
3. להאריך את עבודתה של הוועדה ב-90 יום נוספים מיום קבלת החלטה זו לטובת סיום העבודה בנושא הייעוץ המשפטי והבאת המלצות לממשלה.
ראש הממשלה מנחה כי בתוך שנה תעשה בחינה והפקת לקחים של מהלך צימצום התקנות כמפורט בסעיף 1(א)(1) לעיל.
עותק מהדו"ח נמצא באתר :
(http://www.pmo.gov.il/Secretary/sederyom/gov33/Pages/govSeder300613.aspx)
החלטת הממשלה מאמצת את המלצות ועדת המשילות לחיזוק יכולות המשילות, התכנון והביצוע של הממשלה ולשיפור עבודת המטה בכל הקשור לנושאי התקציב והתקשרויות המשרד הממשלתי. האחריות הביצועית ליישום ההמלצות מוטלת על נציגי משרדי הממשלה השונים. בנוסף, החלטת הממשלה מאריכה את עבודתה של הוועדה ב-90 יום נוספים לטובת סיום העבודה בנושא הייעוץ המשפטי והבאת המלצות לממשלה.