מה הוחלט?
לאמץ את המלצות הוועדה לבחינת ייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל והקצאת הרווחים לציבור שמונתה ביום 21 באוקטובר 2015 על ידי שר האוצר (להלן – הוועדה לייעול שוק ההימורים), בהתאם לעקרונות המפורטים להלן, ובהתחשב בהמלצות הצוות לבחינת ההסדרה של ההימורים החוקיים בישראל שהוקמה לפי החלטת הממשלה מס' 4474 מיום 25 במרץ 2012 (להלן – הצוות להסדרת ההימורים החוקיים):
1 . הגבלת גודלו של שוק ההימורים החוקיים:
א. שיעור הגידול הריאלי השנתי במחזור ההימורים לא יעלה החל משנת 2017 על 2.7% ביחס למחזור ההימורים לשנת 2016, וזאת בדומה למגבלה השנתית החלה על הגידול בהוצאות הממשלה בהתאם לחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, התשנ"ב-1992.
ב. עד ליישום המלצות הצוות להסדרת ההימורים החוקיים, יוגדר שיעור הגידול הריאלי השנתי המרבי במחזור ההימורים כדלקמן:
1) משרד האוצר לא יאשר למועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה), במסגרת אישור תקציבה השנתי, תקציב אשר כולל גידול שנתי ריאלי העולה על 2.7%.
2) בהתאם לסמכותו של שר האוצר לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977, בהיתר שיינתן למפעל הפיס לעריכת הימורים לשנת 2017 ואילך, ייקבע כי תקציבו של מפעל הפיס לא יגדל בשיעור שנתי ריאלי העולה על 2.7%.
2 . מיקסום התועלת הציבורית באמצעות הפחתת עלויות תפעול:
א. לתקן את החוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967 (להלן – החוק), כדלקמן:
1) ייקבע כי הסכום שיוותר בידי המועצה מעריכת הימורים, לאחר ניכוי התשלומים לזוכים והוצאות המועצה (להלן – יתרת ההכנסות), כשיעור ממחזור ההכנסות השנתי (להלן – המחזור השנתי) של המועצה, כדלקמן:
א) בשנת 2017 – יגדל לכל הפחות ב-2% לעומת שנת 2016.
ב) בשנת 2018 – יגדל לכל הפחות ב-2% לעומת שנת 2017.
ג) בשנת 2019 ואילך – לא יפחת מן השיעור כפי שהיה בשנת 2018.
2) ייקבע כי החל משנת 2017, שיעור הזכיות מהמחזור השנתי לא יפחת משיעור הזכיות מהמחזור השנתי לשנת 2016.
3) ייקבע כי שיעור הוצאות השיווק והפרסום של המועצה יהיו כדלקמן:
א) בשנת 2017 – לא יעלה על 2.25% מהמחזור השנתי.
ב) בשנת 2018 – לא יעלה על 2% מהמחזור השנתי.
ג) בשנת 2019 ואילך – לא יעלה על 1.75% מהמחזור השנתי.
4) ייקבע כי הוצאות שתחוייב בהן המועצה מכוח דרישות רגולטוריות, לרבות ליישום המלצות הצוות להסדרת ההימורים החוקיים (להלן – הוצאות רגולטוריות) לא יימנו בגדר המגבלה על הוצאות המועצה, אלא יבואו בגדר יתרת ההכנסות.
ב. לרשום את הודעת שר האוצר כי בהתאם לסמכותו לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977, בהיתר שיינתן למפעל הפיס לעריכת הימורים לשנת 2017 ואילך (להלן – ההיתר), ייקבע כי:
1) שיעור יתרת ההכנסות של מפעל הפיס, כמשמעות מונח זה לגבי המועצה, ממחזור ההכנסות השנתי של מפעל הפיס יהיה כדלקמן:
א) בשנת 2017 – יגדל לכל הפחות ב-2% לעומת שנת 2016.
ב) בשנת 2018 – יגדל לכל הפחות ב-2% לעומת שנת 2017.
ג) בשנת 2019 ואילך – לא יפחת משיעורו בשנת 2018.
2) שיעור הזכיות מהמחזור השנתי לא יפחת מאחוז הזכיות מהמחזור השנתי לשנת 2016.
3) שיעור הוצאות השיווק והפרסום של מפעל הפיס יהיו כדלקמן:
א) בשנת 2017 – לא יעלה על 2.25% מהמחזור השנתי.
ב) בשנת 2018 – לא יעלה על 2% מהמחזור השנתי.
ג) בשנת 2019 ואילך – לא יעלה על 1.75% מהמחזור השנתי.
4) הוצאות שיחוייב בהן מפעל הפיס מכוח דרישות רגולטוריות, לרבות ליישום המלצות הצוות להסדרת ההימורים החוקיים (להלן – הוצאות רגולטוריות) לא יימנו בגדר מגבלת הוצאות מפעל הפיס, אלא יבואו בגדר יתרת ההכנסות.
5) סך של עד 125 מיליוני ש"ח או 7.5% מרווח מפעל הפיס כהגדרתו בהיתר, לפי הנמוך מביניהם, יוקצה על ידי מפעל הפיס מדי שנה למענקים אחרים כהגדרתם בהיתר.
ג. לפעול ליישום המלצות דו"ח הצוות להסדרת ההימורים החוקיים, לרבות לעניין הגבלות על הפרסום וסמכויות פיקוח, באופן שתצומצם ההשפעה השלילית של ההימורים הנערכים על ידי מפעל הפיס והמועצה.
3 . הפחתת עמלות מכירה:
א. לתקן את החוק כך שייקבע כי עמלות המכירה המשתלמות לזכייני המועצה, בין בהתקשרויות חדשות ובין בהתקשרויות המשך, המחושבות על פי ערך המוצרים הנמכרים על ידי הזכיין, ביחס למוצר או בכל דרך אחרת (לא כולל מע"מ), יהיו כדלקמן:
1) בשנת 2017 :
א) על כל שקל חדש מ-170,000 השקלים החדשים הראשונים – לא יעלו על 7%
ב) על כל שקל חדש מ-170,000 שקלים חדשים עד 285,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 6%
ג) על כל שקל חדש מ-285,000 – לא יעלו על 5.5%
2) משנת 2018 ואילך:
א) על כל שקל חדש מ-140,000 השקלים החדשים הראשונים – לא יעלו על 7%
ב) על כל שקל חדש מ-140,000 שקלים חדשים עד 170,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 6.5%
ג) על כל שקל חדש מ-170,000 שקלים חדשים עד 285,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 5.0%
ד) על כל שקל חדש מ-285,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 4.5%.
ב. לרשום את הודעת שר האוצר, כי בהתאם לסמכותו לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977, בהיתר שיינתן למפעל הפיס לעריכת הימורים לשנת 2017 ואילך, ייקבע כי עמלות המכירה המשולמות לזכייני מפעל הפיס, בין בהתקשרויות חדשות ובין בהתקשרויות המשך, המחושבות על פי ערך המוצרים הנמכרים על ידי הזכיין, ביחס למוצר או בכל דרך אחרת (לא כולל מע"מ), יהיו כדלקמן:
1) בשנת 2017:
א) על כל שקל חדש מ-170,000 השקלים החדשים הראשונים – לא יעלו על 7%
ב) על כל שקל חדש מ-170,000 שקלים חדשים עד 285,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 6%
ג) על כל שקל חדש מ-285,000 – לא יעלו על 5.5%.
2) משנת 2018 ואילך:
א) על כל שקל חדש מ-140,000 השקלים החדשים הראשונים – לא יעלו על 7%
ב) על כל שקל חדש מ-140,000 שקלים חדשים עד 170,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 6.5%
ג) על כל שקל חדש מ-170,000 שקלים חדשים עד 285,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 5.0%
ד) על כל שקל חדש מ-285,000 שקלים חדשים – לא יעלו על 4.5%.
ג. ההוראות האמורות בסעיפים 3(א) ו-3(ב) להחלטה זו לא יחולו על זכייני המועצה ומפעל הפיס, אשר משולמת להם עמלת מכירה חודשית, כוללת משני הגופים, עד לגובה של 15,000 ש"ח, ובלבד שכל הכנסתם החודשית היא מעמלת המכירה החודשית האמורה.
ד. לקבוע כי סכום עמלות המכירה החודשי של זכיין בודד (לא כולל מע"מ) של המועצה או של מפעל הפיס, הנקבעים החל משנת 2017, בין בהתקשרויות חדשות ובין בהתקשרויות המשך, לא יעלו על ארבע פעמים השכר הממוצע במשק.
ה. לרשום את הודעת שר האוצר, כי בהתאם לסמכותו לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977, בהיתר שיינתן למפעל הפיס לעריכת הימורים לשנת 2017 ואילך, ייקבע כי כל אחד ממרכיבי עמלת המשווק (לא כולל מע"מ) המשולמת למשווקים האזוריים מטעם מפעל הפיס, כמשמעותם בהסכם בין הצדדים, יופחת בשיעור של 0.5%.
תחולת הפחתת עמלת המשווק האמורה בסעיף זה תיכנס לתוקף במועד הראשון שבו ניתן לעשות זאת על פי ההסכם בין המשווקים האזוריים למפעל הפיס.
ו. לפעול ליישום המלצות דו"ח הצוות להסדרת ההימורים החוקיים, לרבות לעניין הסדרת פעילותם של זכיינים באמצעות הנחיות מקצועיות והסדרים שיצמצמו את השפעתם השלילית של ההימורים הנערכים על ידי מפעל הפיס והמועצה.
4 . מיסוי רווחי זכיות:
א. לרשום את הודעת שר האוצר כי יתקן את צו מס הכנסה (קביעת סכום לעניין השתכרות או רווח מהימורים, מהגרלות או מפעילות נושאת פרסים) (הוראת שעה לשנת המס 2003), התשס"ג-2003, כך ש"תקרת הפטור", כהגדרתה בצו האמור, תעודכן ל-5,000 ש"ח.
ב. לתקן את פקודת מס הכנסה [נוסח חדש], כך ששיעור המס על הכנסה מהימורים, מהגרלות או מפעילות נושאת פרסים, לפי הפקודה, יהיה 35%.
5 . רווחים צבורים:
א. לקבוע בחוק כי בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018 תעביר המועצה לאוצר המדינה סך של 250 מיליוני ש"ח מתוך יתרת ההכנסות שאותן התחייבה המועצה להעביר לשם קידומם ופיתוחם של תרבות הגוף, החינוך הגופני והספורט בישראל כאמור בסעיף 9 לחוק, ואשר לא הועברה בפועל.
ב. לקבוע בחוק כי בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018 יעביר מפעל הפיס לאוצר המדינה סך של 500 מיליוני ש"ח מתוך יתרת ההכנסות שאותן התחייב מפעל הפיס להעביר לפי הקבוע בהיתר שניתן לו ואשר לא הועברה בפועל.
ג. לקבוע בחוק מנגנון שיסדיר את העברות הכספים מהגופים לאוצר המדינה כאמור בסעיפים א' ו-ב', אשר יכלול, בין היתר, הסדרים שיבטיחו שהתחייבויות הגופים, לרבות היקף וקצב הביצוע של רשויות מקומיות ופרויקטי בינוי ופיתוח, לא ייפגע בגין העברות אלו, וכן שהאיתנות הפיננסית של הגופים לא תיפגע.
6 . שיקוף ההקצאה השנתית של הגופים בתקציב המדינה:
א. שר האוצר יבחן, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, את ההשלכות של שיקוף בתקציב המדינה של יתרת ההכנסות אשר אינה משמשת לפרויקטי הקמה ופיתוח של תשתיות.
ב. שר האוצר יציג את המלצותיו לממשלה בעניין זה.
7 . הגבלת השימוש במוצרי הימורים בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה:
א. לתקן את החוק כך שייקבע, כי המועצה לא תהיה רשאית עוד והחל משנת 2017 לקיים בישראל הימורים לפי תכנית הימורים של מפעיל זר כאמור בסעיף 8ב לחוק, ולא תהיה רשאית להאריך את ההתקשרות הקיימת, והכל נוכח פגיעה בטובת הציבור.
ב. לרשום את הודעת שר האוצר כי בהתאם לסמכותו לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977, בהיתר שיינתן למפעל הפיס לעריכת הימורים לשנת 2017 ואילך, ייקבע כי החל משנת 2017, מפעל הפיס לא יהיה רשאי לערוך הגרלות באמצעות מכונות מזל או הגרלות שההשתתפות בהן היא בממשק אלקטרוני.
ג. לפעול ליישום המלצות הצוות להסדרת ההימורים החוקיים לצמצום חשיפת היתר להימורים והתמכרות, ובכלל זאת לעניין בחינה מוקדמת של מידת המסוכנות להתמכרות הגלומה בתוכניות הימורים, באמצעות גורם מקצועי מתאים, קודם אישורן וכתנאי לאישורן.
8 . מניעת הלבנת הון:
א. לרשום את הודעת שר האוצר כי בהתאם לסמכותו לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977, בהיתר שיינתן למפעל הפיס לעריכת הימורים לשנת 2017 ואילך, ייקבע כי במשחקים שעורך מפעל הפיס שסכום הזכייה האפשרי בהם עולה על סך של 5,000 ש"ח, יסופקו פרטי המשתתף ויירשמו על גבי כרטיס ההשתתפות באופן מוצפן (להלן – אמצעי זיהוי), כמפורט בהיתר שפורסם בילקוט הפרסומים מיום 1 באפריל 2012.
ב. לתקן את החוק, כך שייקבע כי בכל תכניות ההימורים שמפעילה המועצה יידרשו מהמשתתפים אמצעי זיהוי כהגדרתם לעיל, בשינויים המחויבים. הוראה זו תיכנס לתוקף החל מיום 1 ביולי 2017.
ג. לפעול ליישום המלצות הצוות להסדרת ההימורים החוקיים, לעניין הטמעת הנחיות למניעת הלבנת הון, מכוח סמכות למתן הנחיות מקצועיות שוטפות ובהיוועצות עם הרשות לאיסור הלבנת הון.
9 . מיגור פעילות שוק ההימורים הבלתי-חוקיים:
א. ייקבע כי החל משנת 2017 יוקצה סכום של 20 מיליוני ש"ח לרבות תוספות תקנים ככל שיידרש ויוסכם על ידי משרד האוצר, עבור משטרת ישראל ועבור מערך הפרקליטות במשרד המשפטים, וכל זאת לשם הקמת יחידת אכיפה משולבת להגברת האכיפה על שוק ההימורים הבלתי חוקיים, וכחלק מהמאבק לצמצום ההון השחור.
ב. להנחות את שר האוצר להקים צוות בין-משרדי בראשות המנהל הכללי של משרד האוצר ובהשתתפות המנהלת הכללית של משרד המשפטים, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, נציג אגף החשבת הכללית במשרד האוצר, נציג רשות המסים ונציג המשרד לביטחון הפנים, אשר יבחן כיצד להקצות באופן מיטבי את הכספים כאמור לטובת מיגור ההימורים הבלתי-חוקיים והמאבק לצמצום ההון השחור.
החלטת הממשלה מאמצת את המלצות הועדה לייעול שוק ההימורים, תוך התחשבות בהמלצות הצוות להסדרת ההימורים החוקיים. על שר האוצר לפעול באמצעות חקיקה ליישום ההמלצות, ובין היתר: הגבלה על היקפו של שוק ההימורים החוקיים; שינוי במנגנוני הקצאת הרווחים, הגבלת שימוש במשחקים בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה ומיסוי הרווחים. לצד זאת, ההחלטה כוללת הקצאת תקציב של 20 מיליוני ש"ח לשם הגברת האכיפה על שוק ההימורים הבלתי חוקיים והקמת צוות בין משרדי על מנת לבחון את הקצאת הכספים באופן מיטבי.