1 . לתקן את חוק שירותי דת יהודיים [נוסח משולב], התשל"א-1971 (להלן – החוק) ולקבוע כי:
א. השר לשירותי הדת (להלן – השר) רשאי, בהסכמת שר האוצר ושר הפנים, לאחד מועצות דתיות או להרחיב את תחום סמכותה של מועצה דתית לרשויות מקומיות נוספות כך שהיא תהיה משותפת לאותן רשויות מקומיות.
ב. בטרם יוחלט על איחוד מועצות דתיות, תינתן לרשויות המקומיות והמועצות הדתיות הנוגעות בדבר הזדמנות להשמיע עמדתן בפני השרים.
ג. השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע את יום תחילת האיחוד (להלן – יום התחילה), את תוכנית ההיערכות לקראת האיחוד ואת פעולות התייעלות שיש לבצע להצלחת האיחוד והפחתת הוצאות התקציב של המועצה הדתית המאוחדת.
ד. החל מיום שהודע למועצות הדתיות על ההחלטה לאחדן, ועד ליום התחילה (להלן – תקופת המעבר), יאסר על המועצות הדתיות להתקשר בחוזים ללא קבלת אישור השר ולקלוט עובדים (זאת מבלי לגרוע מהוראות חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב)). השר רשאי להורות למועצה הדתית בתקופת המעבר שלא להוציא כל חודש למעלה מהסכום השווה לחלק השנים-עשר מתקציב המועצה הדתית האחרון שאושר, וכן רשאי השר למנות חשב מלווה למועצה דתית. התחייבות כספית מטעם המועצה לא תחייב את המועצה אלא אם חתם עליה, גם החשב המלווה.
ה. כל הזכויות, הנכסים, החובות וההתחייבויות שהיו של מועצה דתית ערב יום התחילה, יהיו של המועצה הדתית המאוחדת ביום התחילה. במידה ומועצה הדתית מצויה בגירעון בערב יום התחילה ייקבע מתווה לכיסוי החובות, בין היתר בשים לב לשיעור ההשתתפות של הרשות המקומית בתקציב המועצה הדתית.
ו. כל תביעה של המועצה הדתית או נגדה שהיתה תלויה ועומדת נגד מועצה דתית בערב יום התחילה, וכל עילה לתביעה כאמור שהיתה קיימת באותו מועד, יוסיפו לעמוד בתוקפן ויראו אותן כאילו הן של המועצה הדתית המאוחדת או נגדה, לפי הענין.
ז. באשר לעובדי המועצות הדתיות שאוחדו –
1) מי שהיה עובד מועצה דתית ולא הסתיימה העסקתו ערב יום התחילה, יהיה עובד המועצה הדתית המאוחדת לאחר יום התחילה.
2) על אף האמור בכל דין, ובכפוף להוראות פסקת משנה (3), לא יהיה העובד שהפך לעובד המועצה הדתית המאוחדת זכאי להטבות בגין סיום העסקה והטבות פרישה בשל המעבר למועצה המאוחדת.
3) הזכויות שהיו לעובד המועצה הדתית שנהיה לעובד המועצה הדתית המאוחדת, יישמרו לו ויראו אותן כזכויות הנובעות מעבודתו במועצה הדתית המאוחדת. אין באמור כדי לגרוע מהוראות חוק יסודות התקציב.
4) אין בהוראות פסקאות (1)-(3) לעיל כדי לגרוע מהוראות חוק יסודות התקציב.
א. סכום ההשתתפות הרגיל של הממשלה בהוצאות התקציב של המועצה המאוחדת ילך ויפחת בהדרגתיות בתקופה שתיקבע (להלן התקופה ההדרגתית) מסך סכומי ההשתתפות שהיתה מעבירה הממשלה למועצות הדתיות לולא אוחדו. בתום התקופה ההדרגתית, תתוקצב המועצה הדתית המאוחדת כמועצה דתית רגילה בהתאם לקריטריונים לתקצוב מועצות דתיות.
ב. הרשויות המקומיות אשר לתושביהן המועצה הדתית המאוחדת מספקת שירותים, ישאו במשותף בסכום העומד על סכום ההשתתפות הרגיל של הממשלה בתקציב המועצה הדתית המאוחדת כשהוא מוכפל ב-1.5 (להלן – שיעור ההשתתפות המאוחד). אופן החלוקה בין הרשויות המקומיות במהלך התקופה ההדרגתית ייקבע בהתאם לקריטריונים לתקצוב מועצות דתיות, ולאחר התקופה ההדרגתית ייקבע בהתאם למספר תושבי הרשות ומספר צרכני הדת שבכל רשות. לצורך החלטה על שינוי שיעור ההשתתפות הרגיל של הממשלה בהתאם לסעיף 11ב לחוק, תיבחן בנפרד כל אחת מהרשויות המקומיות לאור אמות המידה שנקבעו בהתאם לחוק.
ג. הרשויות המקומיות אשר לתושביהן המועצה הדתית המאוחדת מספקת שירותים, יציעו כל אחת מועמדים למועצה הדתית המאוחדת כך שסך המועמדים יעמוד על 45% מסך חברי המועצה הדתית המאוחדת. מספר המועמדים שתציע כל מועצה ייקבע בהתאם ליחס החלוקה שבין הרשויות המקומיות בנשיאה בשיעור ההשתתפות המאוחד וזאת אף אם נקבע שיעור השתתפות מיוחד לפי סעיף 11ב לחוק.
2 . להורות לשר, לשר האוצר ושר הפנים (להלן – השרים) בבואם לבחון האם לאחד מועצות דתיות, להתחשב בהחלטתם במרחק שבין הרשויות המקומיות בהן פועלות המועצות הדתיות שאיחודן נבחן, במספר התושבים שברשויות מקומיות אלה, במספר עובדי המועצות הדתיות שאיחודן נבחן ובמצבן הכספי של מועצות אלה. השרים רשאים להסכים ביניהם על קריטריונים שונים לבחינת איחוד.
3 . להורות לשר ולשר האוצר לנקוט בכל פעולה הדרושה להתייעלות, להצלחת האיחוד ולהפחתת הוצאות התקציב של המועצה הדתית המאוחדת ובכלל זה להנחות את המועצות הדתיות בדבר פיטורי עובדים ויישום תכניות פרישה לגמלאות. עמד מספר הרבנים ברשויות המקומיות אשר לתושביהן המועצה הדתית המאוחדת מספקת שירותים על שלושה או יותר, יפנה השר לרבנות הראשית על מנת למנוע הארכת כהונה של רב שהגיע לגיל 75 או 70 לפי הענין. השר יפעל כך עד שמספר הרבנים בכל רשות מקומית כאמור יעמוד על אחד. השר לא יהיה רשאי לקבוע שיש לבחור רב חדש תחת רב שבענינו פנה השר לרבנות הראשית כאמור.
4 . להורות לשר שלא לחדש הרכבי מועצות דתיות מבלי להחתים את חבריהן, כי ידוע להם שבכל עת רשאי השר להורות על איחוד מועצות דתיות באופן אשר יכול ויפסיק את כהונתם.
5 . להורות לשר לתקן את תקנות שירותי הדת היהודיים (בחירות רבני עיר), התשס"ז-2007 (להלן – התקנות) כך שבמידה ואוחדו מועצות דתיות ומספר הרבנים ברשויות המקומיות אשר לתושביהן המועצה הדתית המאוחדת מספקת שירותים עומד על שלושה או יותר, לא ניתן יהיה להאריך את כהונתו של רב עיר שהגיע לגיל 70 ולא ייבחר רב חדש חלף הרב שכהונתו תמה, אלא אם אי-הארכת הכהונה או אי-הבחירה תביא לכך שלא יכהן רב ברשות המקומית. השר יסדיר בתקנות הוראות מעבר לגבי הארכת כהונה של רב עיר שהחל לכהן טרם תיקון התקנות.
6 . ההחלטות הנוגעות לעובדים יתבצעו בהתאם לכללי משפט העבודה ולהסכמים קיבוציים, אם ישנם. שר האוצר יהיה מוסמך לבצע את ההתאמות הנדרשות.