מה הוחלט?
בהמשך להחלטת הממשלה מספר 2457(דר/131) מיום 02.03.2017 ועל-מנת לשפר ולייעל את תהליכי התכנון, הבנייה והקמת התשתיות על-ידי משרדי הממשלה וגופי התשתית, בין היתר במסגרת עבודת הממשלה לייצר מענה ארוך טווח לביקוש לדיור בישראל בעשורים הקרובים:
א. איגום ושיתוף מידע לתכנון ומימוש
1. להקים צוות בין-משרדי בראשות משרד ראש הממשלה לגיבוש מדיניות בעניין איגום ושיתוף כלל המידע הממשלתי הנוגע לתכנון, בנייה והקמת תשתיות – החל משלבי הייזום והתכנון, עבור בשלבי השיווק, פיתוח התשתיות, הרישוי והבנייה, וכלה בשלבי האכלוס (להלן – 'המידע לתכנון ומימוש').
2. חברי הצוות יהיו נציגי הגופים הבאים: אגף תקציבים, לשכת מנכ"ל משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הפנים, משרד המשפטים, משרד האנרגיה, מטה התשתיות הלאומיות במשרד האוצר (להלן – 'מטה התשתיות הלאומיות'), רשות מקרקעי ישראל (להלן – 'רמ"י'), המרכז למיפוי ישראל (להלן – 'מפ"י') ומינהל התכנון.
3. תפקידי הצוות הבין-משרדי לעניין איגום ושיתוף מידע לתכנון ומימוש:
3.1. גיבוש מסמך מיפוי של כלל מקורות המידע הזמינים במשרדי הממשלה, יחידות הסמך, התאגידים הממשלתיים והתאגידים הציבוריים, אשר נדרשים עבור תיאום וייעול עבודת התכנון, הבנייה והקמת התשתיות. מיפוי מקורות המידע יכלול בין היתר התייחסות להיקף הנתונים הקיים, סוגיו השונים, אופן עדכונם, אופן שמירתם וניהולם, רמות אבטחת המידע הנדרשות עבורם וכן הממשקים הקיימים להם ומידת קישוריותם. מסמך המיפוי יוגש למנכ"ל משרד ראש הממשלה בתוך 60 יום ממועד החלטה זו.
3.2. גיבוש המלצות אופרטיביות לפלטפורמות טכנולוגיות ולנוהלי עבודה בין-ארגוניים, הנדרשים לאיגום וניהול של המידע לתכנון ומימוש. המלצות אלה יגובשו בתיאום עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועם רשות התקשוב הממשלתי במשרד הדיגיטל הלאומי, בהתאם להנחיותיה של רשות התקשוב, בהלימה למודל הנתונים הסטנדרטי ובהתבסס על שדרת המידע הממשלתית ככל הניתן. ההמלצות יוגשו לממשלה בתוך 90 יום ממועד הגשת מסמך המיפוי לפי סעיף 3.1 לעיל.
3.3. איתור מקור תקציבי תוך איגום משאבים, ככל שיידרשו, לשם קידום הפתרונות הטכנולוגיים האמורים, שיוגשו לאישור הממשלה במסגרת ההמלצות האמורות בסעיף 3.2 לעיל.
3.4. המלצות הצוות לפי סעיף 3.2 לעיל יגובשו בשיתוף פעולה עם משרד משאבי המים, משרד החינוך, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד התקשורת וכן משרדים ויחידות ממשלתיות נוספים שאותם ימצא הצוות רלוונטיים לנושא, והן יכללו את אבחון המצב הקיים, הגדרת מטרות תהליך איגום המידע, הגדרת המידע הנדרש לשיתוף וניהול, גיבוש הפתרונות וכן הערכת התקציב ולוחות הזמנים הנדרשים לביצוע.
4. להנחות את כלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך לשתף פעולה עם עבודת הצוות הבין-משרדי הנ"ל ולמסור את כלל המידע הנדרש להצלחת התהליך, בהתאם לכל דין. כמו כן, להנחות את שרי הממשלה לפנות לתאגידים ציבוריים שבאחריותם, ולהנחות את רשות החברות הממשלתיות לפנות לדירקטוריונים של תאגידים ממשלתיים, על מנת שיבחנו את אפשרות יישומה של החלטה זו על-ידיהם.
5. להטיל על מפ"י בשיתוף עם מינהל התכנון והוועדה לשיפור מסד הנתונים על אודות שוק הנדל"ן שהוקמה מכוח החלטת הממשלה מס' 374(דר/10) מיום 12.6.2013 לאפיין פלטפורמה מחשובית לאומית רוחבית על בסיס שרת המפות הממשלתי להצגת כלל המידע התכנוני על רובדיו השונים, לרבות כלי ניתוח מרחבי לצורך ייעול תהליכי העבודה ולקידום השקיפות התכנונית. אפיון זה יוגש לצוות הבין-משרדי בשלב גיבוש ההמלצות.
6. בהחלטה זו:
תאגידים ממשלתיים – חברות ממשלתיות וחברות בת ממשלתיות כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 ותאגידים אחרים שחל עליהם חוק זה לפי הוראות סעיף 60 לחוק.
תאגידים ציבוריים – תאגידים שהוקמו בחוק או מכוח סמכותו של שר שניתנה בחוק.
ב. יצירה והנגשה של מידע נדרש לתכנון ומימוש
זיהוי מימוש בפועל
1. להטיל על מפ"י ומינהל התכנון בשיתוף המועצה הלאומית לכלכלה – ובתיאום עם משרד הבינוי והשיכון, רמ"י והרשות להתחדשות עירונית – לערוך זיהוי ובחינה של היקפי המימוש (עסקאות שיווק מאושרות, התחלת בנייה וסיום בנייה) בתכניות לבניית מגורים, בתוכניות להתחדשות עירונית ובתכניות לתעסוקה ותעשייה, שאושרו עד שנת 2019 ולפרסם את ממצאי הבחינה עד סוף חודש מאי 2021.
תחזיות מימוש
2. להנחות את משרד הבינוי והשיכון, רמ"י והרשות להתחדשות עירונית לגבש תחזית מימוש לתכניות מאושרות למגורים מעל 500 יח"ד ולהתחדשות עירונית מעל 500 יח"ד תוספתיות.
3. משרד הבינוי והשיכון יגבש את כלל הנתונים האמורים בסעיף 2 לכדי תחזית מימוש אחודה, אשר תועבר לידי מינהל התכנון, משרדי הממשלה וגופי התשתית הרלוונטיים, שאותה על האחרונים להביא בחשבון בעת גיבוש תכניות העבודה שלהם. הפרסום ייערך בשני מועדים בשנה: בחודש יולי, סמוך לתחילת גיבוש תכניות העבודה לשנה הבאה, ובחודש ינואר. זאת, מלבד בשנת היישום הראשונה, בה תחזית המימוש הראשונה תועבר למינהל התכנון, משרדי הממשלה וגופי התשתית הרלוונטיים עד סוף חודש אפריל 2021.
4. תחזית המימוש לתכניות המאושרות האמורות למגורים מעל 500 יח"ד ולתכניות התחדשות עירונית מעל 500 יח"ד תוספתיות תכלול את הרכיבים הבאים:
• תחזית עסקאות השיווק הצפויות להיחתם בשנה הקרובה במקרקעי ישראל, כהגדרתם בחוק יסוד: מקרקעי ישראל.
• תחזית היקפי התחלות הבנייה ותחזית הוצאת היתרי בנייה ביחס לתכניות התחדשות עירונית עבור השנתיים הקרובות.
• תחזית האכלוס בחומש הקרוב.
הערכות חומש בנוגע לשיווק משוער או מימוש משוער
5. להנחות את משרד הבינוי והשיכון, רמ"י והרשות להתחדשות עירונית לגבש הערכת חומש בנוגע לשיווק משוער או מימוש משוער עבור תוכניות מאושרות למגורים מעל 500 יח"ד ותכניות התחדשות עירונית מעל 500 יח"ד תוספתיות, שאושרו ולא מומשו עד יום כניסתה לתוקף של החלטה זו. פרסום הערכת החומש עבור תכניות אלה ייערך בידי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל עד סוף אפריל 2021. החל מראשית מאי 2021, עבור כל תכנית בסדר הגודל הנ"ל אשר תאושר, יגבשו משרד הבינוי והשיכון, רמ"י והרשות להתחדשות עירונית הערכת חומש בנוגע לשיווק משוער או מימוש משוער. הערכת חומש השיווק תועבר לידי מינהל התכנון, משרדי הממשלה וגופי התשתית הרלוונטיים.
תחזית פריסת אוכלוסייה
6. להטיל על המועצה הלאומית לכלכלה – בתיאום עם מינהל התכנון, משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים, רמ"י, משרד משאבי המים, משרד האנרגיה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים – לעדכן תוך 150 יום מקבלת החלטה זו את התחזיות הדמוגרפיות בחלוקה לנפות בתוכנית האסטרטגית לדיור 2040 שאושרה בהחלטת הממשלה מס' 2457(דר/13) מיום 2.3.2017, עד לשנת 2050. תחזיות אלו יהוו בסיס לעבודת משרדי הממשלה ויחידות הסמך בתכנון והקמת תשתיות. כמו כן, להנחות את שרי הממשלה, לפנות לתאגידים ציבוריים שבאחריותם ולהנחות את רשות החברות הממשלתיות לפנות לדירקטוריונים של תאגידים ממשלתיים ולהציע תחזיות אלה כבסיס לתכנון והקמת תשתיות.
תחזית תעסוקה
7. להנחות את משרד הכלכלה והתעשייה לגבש הערכות מימוש משוער של תכניות מאושרות לשטחי תעסוקה ותעשייה ברמה האזורית תוך בחינת הצורך אל מול ההיצע הקיים וזאת תוך התבססות על תוצרי הסעיפים מעלה. ההערכה תועבר למשרדי הממשלה הרלוונטיים בתוך 150 יום, בכפוף לקבלת התוצרים כאמור.
ג. שיפור תהליכי הרישוי
להטיל על משרד הפנים, מינהל התכנון ומשרד ראש הממשלה, בשיתוף משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רמ"י, משרד הכלכלה והתעשייה, זרוע העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המשרד להגנת הסביבה, משרד התיירות, משרד משאבי המים, מטה התשתיות הלאומיות, המשרד לביטחון הפנים, משרד האנרגיה, משרד הדיגיטל הלאומי וכלל הגורמים הממשלתיים שיימצאו רלוונטיים לתהליך, להגיש המלצות לתכנית לייעול תהליכי רישוי לבנייה, הן בהיבטי טיוב הדרישות הרגולטוריות והן בהיבטי שיפור הסנכרון של גורמים מוסרי מידע וגורמים מאשרים בתהליך הרישוי. ההמלצות יוגשו לאישור שר הפנים והתכנית תובא על-ידיו לאישור הממשלה בתוך 180 יום ממועד החלטה זו.
סעיף זה לא יעסוק בנושאים הקשורים לרישוי עצמי, בגינם הוגשו המלצות מטעם צוות בין-משרדי אשר הוקם מתוקף החלטת הממשלה מספר 4477(דר/241) מיום 17.01.2019.
ד. תכנית רב-שנתית בתחום הדיור הציבורי
מוטל על משרד הבינוי והשיכון לגבש תכנית רב שנתית לטובת זכאי הסיוע לדיור ציבורי, בכלל זה: מתן מענה לנפגעי הקורונה הכלכלית; הגדלת היצע הדירות, בין השאר באמצעות שילוב דיור ציבורי במכרזי דיור של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל בהתאם לכתוב בסעיף 4.7 לקובץ החלטות מקרקעי ישראל ; מודל שכירות ארוכת טווח וקיצור התורים לממתינים.
התכנית תובא לאישור הממשלה במסגרת אישור התקציב לשנת 2021.
הממשלה מקבלת באופן עקרוני תוכנית לשדרוג נושא הדיור, לרבות הדיור הציבורי.
התוכנית נועדה להתמודד עם ליקויים הקיימים בתחום ועם החמרת מצבם של רבים בעקבות מה שמכונה בהחלטה "הקורונה הכלכלית".
נקבע כי התכנית תובא לאישור הממשלה במסגרת אישור תקציב 2021 (ארוע שמטבע הדברים יקרה לאחר הבחירות והקמת הממשלה החדשה).