קדנציות ורוטציות בכירים ודרג העתודה

מסמך זה מסכם את תובנות תהליך הלמידה והחשיבה שביצע צוות "קדנציות ורוטציות" מטעם המרכז להעצמת האזרח במסגרת מיזם "מעשה ידינו: מפת דרכים חדשה לשירות הציבורי."

חברי הצוות הם: עו"ד משה כהן, יועץ אסטרטגי לשעבר מנהל אגף בכיר דוברות והסברה במשרד המשפטים; עו"ד סועד חסון, מנהלת פרויקט תכנון מדיניות שוויונית וייצוג הולם בסיכוי-אופוק, לשעבר מבקרת מועצת דאלית אל כרמל ואחראית על תלונות הציבור; אריק (אריה) רז, יועץ ארגוני ומנהל פרויקטים, לשעבר ראש מועצת משגב. ליווי מחקרי של הצוות- נוי פלח.

 

עו"ד רבקי דב"ש וחני שניידר, מנהלות המיזם מטעם המרכז להעצמת האזרח, הנחו את עבודת צוות זו ואחראיות על העלאת המלצות הצוות לכתב.

רקע

החל משנת ,2008 מקודמת בישראל רפורמה משמעותית בשירות המדינה שמטרתה לשפר את מנגנוני ניהול ההון ומשאבי האנוש בשירות המדינה ולהתאים את יכולות השירות הציבורי לצרכים המשתנים של הציבור בישראל באמצעות שיפור המבנה הארגוני של שירות המדינה, חידוד דרכי פעילותו ופיתוח עובדיו.

בהתאם, קיבלה ממשלת ישראל מספר החלטות ממשלה שמטרתן להנהיג הסדרי קדנציות למכהנים בסגל הבכיר של שירות המדינה המתמנים על-ידי הממשלה או באישורה, בהליך של פטור ממכרז באמצעות ועדות איתור או בהליך של ועדת מינויים. בדומה למדינות מפותחות רבות בעולם, בישראל הבינו כי מוביליות בשירות הציבורי היא בעלת יתרונות רבים וביניהם: הבניית מיומנויות מגוונות ומשתנות, מאפשרת לממשלות לנתב את העובדים בשירות המדינה על פי יכולותיהם, מאפשרת חילופי ידע ביתר קלות, מעלה את המוטיבציה לקדם משימות בזמן קצוב, ומשפרת את כוח האדם בשירות המדינה. תנודתיות בשירות מטפחת תרבות של צמיחה מקצועית ואישית בתוך המגזר הציבורי ומובילה להגברת אמון הציבור בממשלה, שכן היא מבטיחה רענון בין השורות ושימור של כוח אדם איכותי, תוך שימת דגש על הוגנות, כשירות ואחריות במינויים ממשלתיים

המטרות בבסיס ההמלצות

  • נכון להיום, בשירות המדינה מקודמים הסדרי קדנציות רק בקרב הסגל הבכיר (ראו הרחבה בנושא זה בנספח.) יש צורך להתאים את מסגרת העבודה בכל שירות המדינה לשוק העבודה של המאה ה- 21 ושל דור ה-Z המדבר על תזזיתיות ועל שינוי מיקום תעסוקה בפרק זמן קצר יותר מבעבר.
  • שימור עובדים- לאור שוק העבודה המשתנה, יש יותר דרישה של עובדים לתזוזה ומעבר בתוך הארגון. מתן אפשרות להתנייד בתוך שירות המדינה, מגדיל את הסיכוי שהעובדים הטובים יבקשו להשאר במערכת לאור העניין המחודש והיכולת לגוון את מסלול הקריירה ששירות המדינה יציע להם.
  • הקיפאון התעסוקתי במרבית המשרות בשירות המדינה מעלה צורך בשיפור תדמית השירות הציבורי כמסלול קריירה אטרקטיבי המאפשר מוביליות, באופן שיוביל למשיכת טאלנטים ועובדים מוכשרים אליו.
  • שכלול היכולות המקצועיות והאישיות של העובד- מעבר בין מסגרות שונות, מזמן למידה וחידוד של נושאים ומיומנויות מגוונות, המשפרים את יכולותיו המקצועיות, האישיות והבינאישיות של העובד.
  • חדשנות ומניעת שחיקה- באמצעות יצירת גיוון תעסוקתי, שינוי סביבת עבודה ומעבר תדיר יחסית בין משרות.
  • שימור וטיוב הידע בשירות המדינה- באמצעות מעברים בין יחידות ותפקידים.
  • פיתוח תודעה כלל ממשלתית- הטמעת הסדרי קדנציות ורוטציות באופן יעיל, תהפוך את תודעת השירות ליחידה אחת הפועלת באופן אורגני ומקדמת אינטרסים משותפים של כלל משרדי הממשלה, וזאת להבדיל מהמצב הנוכחי בו משרדי ממשלה מתפקדים כ"איים בודדים" ומתחרים על טריטוריה ומשאבים.
  • הפחתת הסיכוי לריכוז כח רב מדי בידי מנהלים ועובדים המצויים במקום אחד זמן רב ("מים עומדים")

הרשמה לניוזלטר